Randsfjorden rundt 2011
|
Randsfjorden rundt 2011
28/05/2011 18:05
|
Trumf
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg syklet Randsfjorden rundt for første gang i dag. Et kjempeflott ritt jeg helt sikkert kommer til å delta på igjen. Traseen er sjelden bra, og arrangøren gjorde en kjempejobb. Så langt jeg kunne se var det et prikkfritt arrangement som mange andre kunne lære mye av.
Så til spørsmålet: Noen mil fra mål gikk det et stort velt i hovedfeltet til "rekordpuljen". Jeg slapp unna med et nødskrik, men det så veldig stygt ut for de som lå nederst i den regelrette haugen med syklister som lå 2-3 mann i høyden. Er det vet noe om hvordan det gikk med de som var involert i veltet? Jeg fikk heller ikke med meg hva som egentlig skjedde. Noen som så det?
|
|
|
Re: Randsfjorden rundt 2011
[Re: Trumf]
29/05/2011 14:17
|
helgerg
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Helt enig i at det var et kjempeflott ritt! Moro trase og fint opplegg fra arrangørene. Har ikke noe annet svar på spørsmålet ditt enn at jeg stusser litt på at man sykler videre dersom; det så veldig stygt ut for de som lå nederst i den regelrette haugen med syklister som lå 2-3 mann i høyden. Håper det var en følgebil til stede eller andre som hjalp om det var behov for medisinsk hjelp for de som lå igjen etter velten. Hvis det var din egen tid du var bekymret for om du hadde stoppet regner jeg med arrangøren hadde trukket fra tid brukt, slik man gjør blant annet i Birkebeinerrittet. Hadde velt i vår egen rulle der noen trengte hjelp fra ambulanse, og da sørget vi for at noen var igjen der før vi syklet videre.
|
|
|
[Re: helgerg]
29/05/2011 16:06
|
Trumf
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Har ikke noe annet svar på spørsmålet ditt enn at jeg stusser litt på at man sykler videre dersom; det så veldig stygt ut for de som lå nederst i den regelrette haugen med syklister som lå 2-3 mann i høyden. Skjønner spørsmålet og jeg var litt rådvill selv midt oppe i kaoset når dette skjedde. Dette var en massevelt der mange stoppet helt opp fordi mer enn halve veibanen var sperret. Alt gikk veldig fort her, men jeg så at flere av syklistene som var sperret gikk i gang med å hjelpe. Noen av disse hadde sikkert også vært så smått i asfalten selv. Jeg var på den andre siden av veien som bare delvis var sperret, og etter å ha summet meg ble presset bakfra stort fra alle de som ville forbi, og jeg kjørte videre. Ved et ordinært velt ville selvsagt både jeg og sikkert 99,99% av andre syklister stoppet for å hjelpe. Når et velt skjer midt i et felt med 100+ personer blir det nok bare kaos dersom samtlige skal hjelpe til.
|
|
|
29/05/2011 17:59
|
marvin
Entusiast
|
Entusiast
Det pleier å være så mange som er flinke til å ta bilder og legge de ut på nettet på rittene. Jeg så at det var noen som tok bilder på Randsfjorden rundt, men jeg har ikke sett noen av dem. Er det noen andre som har sett noen?
Marvin
|
|
|
29/05/2011 21:05
|
Albo
Entusiast
|
Entusiast
Så til spørsmålet: Noen mil fra mål gikk det et stort velt i hovedfeltet til "rekordpuljen". Jeg slapp unna med et nødskrik, men det så veldig stygt ut for de som lå nederst i den regelrette haugen med syklister som lå 2-3 mann i høyden. Er det vet noe om hvordan det gikk med de som var involert i veltet? Jeg fikk heller ikke med meg hva som egentlig skjedde. Noen som så det? Hvis det er det veltet jeg tror du snakker om, så var det vel et SK Rye lag (Lille 35?) som hadde en rullevelt. Noe oppbremsing i føringsrekka, subbing på bakhjulet og så 5-6 stykker i bakken. Gikk vel greit med alle. Han ene hadde vel mistanke om et knekt kragebein/skulderblad og måtte på legevakten. Men etter sigende gikk det forholdsvis bra. Kan hende noen andre har litt mer oppdatert og presis info
|
|
|
[Re: Albo]
29/05/2011 22:11
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Det ligger noe på gjovikidrett.com i alle fall: gjøvikidrett.com
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
[Re: Albo]
30/05/2011 06:08
|
helgerg
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvis det er det veltet jeg tror du snakker om, så var det vel et SK Rye lag (Lille 35?) som hadde en rullevelt. Noe oppbremsing i føringsrekka, subbing på bakhjulet og så 5-6 stykker i bakken. Gikk vel greit med alle. Han ene hadde vel mistanke om et knekt kragebein/skulderblad og måtte på legevakten. Men etter sigende gikk det forholdsvis bra. Kan hende noen andre har litt mer oppdatert og presis info Lille 35 sin velt var ikke massevelt. Var en som endte opp med skulder ut av ledd og brudd i overarm, men ellers gikk det fint.
|
|
|
[Re: helgerg]
30/05/2011 20:24
|
Maggie-Mag
Entusiast
|
Entusiast
Et kjempeflott ritt i nydelig trasé med god merking og bra med løypevakter. Helt supert med brødskiver, Cola, baguetter og bananer ved matstasjoner og målgang! For min del var dette første ordentlige turritt på landeveien, og er veldig fornøyd med resultatet og måten rittet utviklet seg på. Dog ble jeg litt skremt av to stygge velt, ganske tidlig i rittet, og et nesten-uhell helt på slutten. En gikk stygt i bakken i første lange utførkjøring rett før vi syklet forbi (vi syklet rolig forbi da det allerede var fem personer på vei til han), og en gikk i bakken rett etter første matstasjon (der var det også mange tilstede rundt, og vi ble bedt om å sykle videre). Leser jo også om både rullevelt og massevelt. Er dette vanlig ulykkesfrekvens på turritt? I såfall går jeg tilbake til kun stisykling og utfor, det er mye tryggere  Landeveisritt ga blod på tann, men jeg sitter også med en liten bismak i munnen. Både i forhold til de stygge episodene på rittet, men også etter flere ubehagelige episoder i møte med bilister under trening, stygge ulykker i årets Giro, samt flere mediaoppslag om krigen mellom syklister og bilister. En serie uheldige hendelser, eller landeveissyklistens hverdag?
|
|
|
[Re: Maggie-Mag]
31/05/2011 07:02
|
test
Entusiast
|
Entusiast
Uhell er nok en del av hverdagen til landeveissyklistene. Dette skyldes nok en kombinasjon av stor fart, tildels dårlige veier, og ikke minst uoppmerksomme syklister med for stor tro på egne evner.
Eksempelvis ble jeg på Randsfjorden rundt forbikjørt av et digert lag (samme hvilket) i bunnen av en lang utforkjøring, i en krapp høyresving. Jeg lå da i en gruppe på 25 syklister som holdt grei fart. Laget som kom bak presset seg forbi i feil fil, og vi måtte nesten ut i grøfta for å gi plass. Deretter ble de liggende 50 meter foran oss opp neste bakke... Meningsløs opptreden, og bare flaks at det ikke kom noen biler mot.
|
|
|
[Re: Maggie-Mag]
31/05/2011 07:09
|
Thomasx75
Entusiast
|
Entusiast
Jeg tror politiet må være mer tilstede under ritt så kan de kanskje ta værstingene i biler som holder på å presse konkurransesyklister av veien (hørte om ett tilfelle i dette rittet) For øvrig vil jeg si det tryggere å sykle på sti enn langs veien ja. Utfor er jeg litt mer usikker på. hehe
Det skal svi litt. Man blir god på det man trener på.
|
|
|
[Re: test]
31/05/2011 07:13
|
Aerial
Ringrev
|
Ringrev
Litt tanker rundt resultatlista fra Randsfjorden...
Andre enn meg som synes at det er litt urettferdig for oss som ikke deltar i lagkonkurransen at de som deltar der får plasseringer på lik linje med alle andre i resultatlista?
I "rekordpulja" og de andre fellesstart-puljene blir det jo nesten utelukket kjørt for plasseringer og tiden er irrelevant. Blir litt kjipt da å ha jobba "rævva" av seg for en god plassering, for så å se i resultatlista at man er laaaaaaangt ned på den.
Jeg synes at når arrangøren legger opp til en lagkonkurranse, så burde de rytterne som stiller i den få en egen resultatliste basert på lagets tid og plasseringer.
Fungerte bra på JH-rittet...
De hadde en resultatliste for lagkonkrransen, en for aktiv pulje og en for tur-pulja.
På Hamar-rittet fungerte det ikke. Der var det mange i fellesstarten som gjorde en bra jobb og fikk klasseseiere (ihvertfall en liten stund) helt til Team Mjøsa(som kjørte på tid) kuppa alle klasseseierene...
"Train hard, Train smart, Rest harder and be what you can be"
"Regner det, blir du våt. Godta det eller hold deg innendørs"
Lillehammer CK
|
|
|
[Re: Aerial]
31/05/2011 07:38
|
ThB
Besatt
|
Besatt
Resultatlista er ikke så veldig nøye for min del, men jeg ser poenget ditt. Det kan hende at det du nevner kunne høynet status for rekordpulja igjen. Jeg synes i hvert fall at det er litt vemodig at den nå er redusert til en skygge av seg selv. 3.50 - det er det ikke mye schwung over, over 20 min bak Team Aktiv. Tradisjonelt er det ikke slik at tid har vært irrelevant for rekordpulja i Randsfjorden Rundt, forresten. Hvorfor skulle pulja ha det navnet hvis det KUN var plassering som gjaldt? Det var nettopp i denne pulja løyperekordene ble satt. Men ikke nå lenger. Nå er alle de gode rytterne opptatt med lagtempopuljer og oppkjøring til Lillehammer-Oslo. Hvis det skal fortsette å være slik, bør rekordpulja skifte navn til neste år, i hvert fall
Thomas
|
|
|
[Re: ThB]
31/05/2011 08:38
|
martinO
Fersking
|
Fersking
Er enig i dette med resultatlista. Lagkonkurransen og fellesstarten er jo to vidt forskjellige konkurranser. Synes også det bør lages en liste som viser overall plassering - altså ikke sortert på aldersklasser. Å kalle det rekordpulja blir også litt misvisende, ja. Tviler på at noen i det feltet tenkte så mye på tiden... Men detta blir jo flisespikkeri  Ros til arrangøren for et flott arrangement!
|
|
|
[Re: martinO]
02/06/2011 16:33
|
bolav
Entusiast
|
Entusiast
Er enig i dette med resultatlista. Lagkonkurransen og fellesstarten er jo to vidt forskjellige konkurranser. Synes også det bør lages en liste som viser overall plassering - altså ikke sortert på aldersklasser.
I Merida Rittranking kan du se resultatlisten overall.
|
|
|
[Re: Aerial]
02/06/2011 17:12
|
lancepants
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Helt enig angående det med resultatlister. I fjor sendte Randsfjorden Rundt ut et spørreskjema evaluering etter rittet hvor jeg påpekte dette. Mitt ønske er at man deler inn i én fellesstartkonkurranse og én lagkonkurranse. Dette er to helt forskjellige ting og har ingenting på samme resultatliste å gjøre. Tror ikke det er spesielt vanskelig datateknisk å endre dette.
I tillegg er det jo fellesstart som er ekte sykkelritt. Tror det er et ganske særnorsk fenomen med å drive med lagkonkurranser. Rett meg gjerne om jeg tar feil her.
Vestfold Rundt gjør det riktig med å dele inn i fellesstart og lagkonkurranse. Andre store ritt, som f.eks Nordmarka Rundt gjør ikke det.
Forsåvidt skjønner jeg heller ikke poenget med aldersinndeligen på resultatlistene. Som 29-åring konkurrerer jeg like mye mot en 21-åring, som en 34-åring, 42-åring osv... På Bikerank kan man jo heldigvis se bort i fra dette og se de virkelige resultatene.
|
|
|
|
|