Ros til arrangøren for veldig god merking underveis! Mye bedre enn i fjor. Seedingordningen fungerte også bra. Få passeringer i terrenget. Søla gjorde løypa mye tyngre enn i fjor og de to siste milene gikk i Zombiefart for min del. Men, det var gøy likevel, kommer sterkere tilbake neste år.
Noen bilder fra første terrengparti og den nye stibiten
Takker for mange rosende ord! Undertegnede og Kao har jobbet med merking siden onsdag, bra og få skryt for god merking, uanstt vil noen sykle feil pga uoppmerksomhet, men målet er null feilsykling!! Men makan til slapp holdning til sine tomme gel og drøssevis med slanger, jævla møkkajobb og rydde etter andre sin fest! Kan dere som sykler traseen senere i sommer eller nårsomhelst ta med søppel, vi har tatt alt, men det finns alltids noe. Geltuber bør forbys, forbanna klin og plukke! STor ære til løypesopere og vakter som tok med seg uhorvelig mengde med geltuber og slanger.
Få som har kommentert på det hittil bortsett fra lmo, men seedingordningen var god som gull. Lite forbikjøringer, og lite køing. Lite folk å kjøre sammen med på grusen, men det ekke så farlig. Korte grusstrekk uansett!
Fine bilder, minner meg om hvorfor vi sykler dette rittet. Gleder meg alt til neste år!
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
fantastisk ritt i herlige omgivelser! støtter alt som nevnes over, det var bløtt og motvind, men det satte ingen demper på opplevelsen! fantastisk natur og masse smilende mennesker.
jeg gamblet på raceking 2.0 slangeløst, mistet tellingen på antall nesegrusinger. var i overkant sleipt, men antakelig i overkant dristig gambling. bikket 4 timer etter en real faceplant på toppen av alpintinnspurten.
stiller garantert neste år, bedre skodd og bedre trent! årets vakreste gjørmebad!
Fantastisk morsomt ritt, som altid! Årets utgave ble det tyngste rittet jeg har sykla noen gang, men kompenserte så godt jeg kunne med å holde farten oppe i utforkjøringene. Ble mange forbikjøringer av se samme rytterne når jeg ikke maktet å holde farten oppe på flatene.
Sykkelen fungerte sånn passe, med helstiv bakdemper og mye chansuck siste halvdel. (Er nok derfor beina ble så sure. Kunne ikke bruke de lette girene.) Men ingen punkteringer, trolig takketvære slangeløst.
Jeg lot meg forøvrig også provosere over alle slangene og gelene som lå i løypa. Sånn har det ikke pleid å være tidligere år!... Skam dere! >:-(
Gleder meg allerede til neste år, for da er det tørt igjen!
Synes søppelproblemet er viktig å ta tak i ! Har inntrykk av at eliten synes det er greit å la ting ligge igjen. "Vi har det jo så travelt". Husker TV-sendingen i fra SkiBirken der man ser eliten kaste fra seg søppel - flasker og gelposer går unna. Tenk hvis alle deltagerne gjorde det samme ? Holdningen bør være at alt skal med til mål, og at dette gjenspeiles i arrangementes regler.
Innfør 20% tidstillegg i alle ritt for folk som blir tatt på fersken. Vestmarkrittet hadde diskvalifikasjon for forsøpling. Kanskje for hardt tatt i ? Men det hadde innflytelse på meg, skjerpet meg ekstra og fikk stappet alle brukte gel-poser opp i ene buksebeinet :-)
Synes søppelproblemet er viktig å ta tak i ! Har inntrykk av at eliten synes det er greit å la ting ligge igjen. "Vi har det jo så travelt". Husker TV-sendingen i fra SkiBirken der man ser eliten kaste fra seg søppel - flasker og gelposer går unna. Tenk hvis alle deltagerne gjorde det samme ? Holdningen bør være at alt skal med til mål, og at dette gjenspeiles i arrangementes regler.
Innfør 20% tidstillegg i alle ritt for folk som blir tatt på fersken. Vestmarkrittet hadde diskvalifikasjon for forsøpling. Kanskje for hardt tatt i ? Men det hadde innflytelse på meg, skjerpet meg ekstra og fikk stappet alle brukte gel-poser opp i ene buksebeinet :-)
Jeg trur mosjonister er vel så glad i å kaste ting. Når jeg ser i skogen etter enkelte felles TRENINGER med mosjonister så er ikke de noe bedre. De kaster fra seg gel, slanger etc på trening. Mitt inntrykk er at eliten stort sett er bedre enn mosjonistene. Netopp fordi at de har langere etc hvor man kaster fra seg flasker etc.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Fra mitt ståsted sånn cirka rundt nr. 30 i elitefeltet fra første terrengparti og gradvis noe fremover i feltet etter som flere og flere fikk det eller punkterte: Jeg så ikke en eneste geltube/slange liggende i løypa da jeg passerte!
En viss grad av "tunnelsyn" har jeg nok hatt, men fra denne erfaringen og tilsvarende erfaringer fra tidligere ritt er ikke elitefeltet noe verre enn resten av deltakerne her.
Forøvrig et fantastisk ritt i fantastiske omgivelser, men latterlig hardt også :-)
Mitt innlegg var ikke ment for å skape noen debatt om hvem som er verst til å kaste søppel - mosjonister, supermosjonister eller elite. Jeg tror vi bør skjerpe oss på alle nivåer.
Men det har kanskje en sterkere signaleffekt at man ser eliten kaste flasker og geltuber (også langt i fra langere) i naturen direkte på TV, Ole Christian ? Jeg gikk skibirken i pulje 11. Og når jeg kom over Dølfjellet var det helt jævlig med Gel-poser i løypa ned fra Døl-fjellet. Fikk gliden totalt ødelagt av en pose kastet av en meddeltager, og det var tilfeller med folk som gikk på snørra pga gelposer som måtte bryte. Jeg mister idrettsgleden av å konkurrere i søppel.
Hva skal til for at alt blir med til mål når vi konkurerrer og trener i naturen ? Jeg tror at sanksjoner i konkurranser vil være et positivt bidrag. Og at man ser eliteløpere og mosjonister på NRK som pakker geltuben i lomma, istedet for å kaste dem i naturen.
Da slår jeg herved fast at det var oss i fra midtre del av pulje 3 og bakover som er ansvarlig for all søpla langs løypa!
Fælt med punkteringer på disse - kanskje fordi stiene var dobbelt så vanskelig å sykle på i forhold til de første startende!
At vi også måtte kjøre sikk-sakk mellom flasker som hadde hoppet ut av dårlige flaskeholdere er en annen ting. Her må dere beste ta dere sammen, komme dere på handletur og få tak i noe som holder på flaskene deres!
Jeg var ufrivillig løypesoper i pulje 3 og kan skrive under på at det var en hel del søppel langs trasèen. Mange slanger, men etterhvert også en hel del gelpakninger o.l.
Det er definitivt behov for holdningsendring for hele røkla. Det er vel ingen (?) av oss som ville vurdert å slenge fra oss tilsvarende på en treningstur.
Neste år oppfordrer jeg til sterk selvjustis av typen: "Man legger vel ikke fra seg søppel i naturen, gjør man vel?" ;-)
Bevisst kasting av søppel utenfor langesoner mener jeg trygt kan være grunnlag for disk.
Redigert av Andersof; 12/07/201110:59. Rediger grunn: komma i hytt og pine
Tja, var vel relativt langt bak i pulje 3, tror jeg så en slange (husker jeg reagerte) og noen få gel. Kan være at jeg ikke er observang da. Men enig, uting er det. Selv legger jeg de i midtre på ryggen. Dvs jeg kastet en i langesonen /matstasjon nr 2, etter først å ha spurt om det var ok..man har da tross alt lært litt folkeskikk.
Jeg var ufrivillig løypesoper i pulje 3 og kan skrive under på at det var en hel del søppel langs trasèen. Mange slanger, men etterhvert også en hel del gelpakninger o.l.
Det er definitivt behov for holdningsendring for hele røkla. Det er vel ingen (?) av oss som ville vurdert å slenge fra oss tilsvarende på en treningstur.
Neste år oppfordrer jeg til sterk selvjustis av typen: "Man legger vel ikke fra seg søppel i naturen, gjør man vel?" ;-)
Bevisst kasting av søppel utenfor langesoner mener jeg trygt kan være grunnlag for disk.
Jeg sendte for et par år siden en PM til Redaktør Aas og foreslo at det ble opprettet en tråd med tittel "Ride Clean". Her skulle hver enkelt av oss "melde seg på" og forplikte oss til hverken forsøple kropp eller natur.... Men fikk aldri noen respons gitt.
Mitt innlegg var ikke ment for å skape noen debatt om hvem som er verst til å kaste søppel - mosjonister, supermosjonister eller elite. Jeg tror vi bør skjerpe oss på alle nivåer.
Men det har kanskje en sterkere signaleffekt at man ser eliten kaste flasker og geltuber (også langt i fra langere) i naturen direkte på TV, Ole Christian ? Jeg gikk skibirken i pulje 11. Og når jeg kom over Dølfjellet var det helt jævlig med Gel-poser i løypa ned fra Døl-fjellet. Fikk gliden totalt ødelagt av en pose kastet av en meddeltager, og det var tilfeller med folk som gikk på snørra pga gelposer som måtte bryte. Jeg mister idrettsgleden av å konkurrere i søppel.
Hva skal til for at alt blir med til mål når vi konkurerrer og trener i naturen ? Jeg tror at sanksjoner i konkurranser vil være et positivt bidrag. Og at man ser eliteløpere og mosjonister på NRK som pakker geltuben i lomma, istedet for å kaste dem i naturen.
Flasker er det nok ikke så mange som kaster. Dessverre er det slik at mange av dagens geltuber er helt dust. De er ikke laget for å ha med videre. Ser det etter Raumerrittet. Er helt sjukt mye Maxim gel tuber liggende. Selv bruker jeg små flasker med gel som jeg har på lomme på ritt jeg ikke har langing. har nok blitt sånn at mange mener de kan kaste fritt rundt og det er arrangøren sitt ansvar. Er synd. Det dummeste av alt er når man kaster de inn i skogen! Skal man kaste så kast det hvertfall rett ned så det er mulig å rydde det.
Terrengsykkelrittet har vel hatt god erfaring med at det ikke er lov. Men jeg trur også at terrengsykkelrittet har en deltager masse som er mere opptatt av det også. De bruker skogen mere til vanlig enn i feks Grenserittet
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Helt enig med olechr at dagens geltuber er dustete,men denne squeezy er en smart løsning,liker man ikke smaken etc på denne,er det jo bare å fylle opp med et annet merke man liker og bare vaske etter bruk
Redigert av speedup; 13/07/201118:48. Rediger grunn: link
Terreng:Santa Cruz highball custom Landevei:Canyon Aeroad CF 8.0,Bianchi Oltre vacansoleil 2013 Ritt terreng 2014: TSRx2 Triathlon 2014: Oslotri og Axtri
Flott ritt atter en gang! Dessverre ble jeg i år plaget av ett stk punktering ca etter 1/3 av løypa, samt permanent sterk smerte i ryggen. Begge deler + føret gjorde ga en tid ca 35 min. dårligere enn i fjor, dvs. bikket noe over 4 timer.
Punkterte med std Racing Ralph satt opp med guffe, det smalt skikkelig. Fomla litt, satte inn en tynn slange og fullførte deretter. Når jeg dagen etter renser sykkelen skikkelig ser jeg denne: Ganske utrolig at jeg kjørt 2/3 av rittet med denne, spør du meg.
For øvrig - takk for den fantastiske buffeten vi fikk servert etter rittet. Slikt skulle det vært etter et hvilketsomhelst ritt!
Artig og arrangere når vi får så mange positive tilbakemeldinger!! Vi skal fikse droppsoner ved vei etter terrengparti + etter en stund på grusvei, nå de de fleste har dytta i seg gele'n. Er vel noen få steiner som forårsaker de fleste punktereinger, tips mottas.. Jeg og kona er tilbake på skei nu, skal foreta sluttrensk, begynner på vendalen torsdag formiddag. Blir her i helga, bare og jakte søppel for andre som ferdes i område. Ingen skal ta oss på forsøppling!! Har også med krafse for å drenere, men nesten 7 mil med etterrensk, blir det knapp tid til krafsing av dren ut av vannputter. Stikker innom forum til kvelds så...
Må bare slenge meg på med ros. Bra merking av løypa og "farlige" partier. Klipping av gress ned mot mål. Det var lagt ned noen timer i forkant på dette. Cola boks rett i fanget etter målgang. Bra opplegg med dusjing i telt. Fantastisk med skikkelig mat etter rittet. Krevende og morsom løype som var en skikkelig utfordring å komme igjennom.
Takk til dere som står på!
Men la det bli igjen noen vannputter til å skylle gjørma ta sykkelen :-)
Please sett opp langt flere (var det noen i det hele tatt, ut over et par tusjpåføringer nederst på andre skilt?), og tydelige, distanseskilt. F.eks. 20km, 30 km, 40 km etc. I hvert fall fra halveis og inn til mål. Det er utrolig motiverende å se den ene milen etter den andre tilbakelegges.
Distanseskilt blir det! Jeg og kao gjorde ett tappert forsøk... ble litt på noen skilt, regnværet kom, ble noe klin.. og tusjen så ny ut, men tomt ble det! Lager underskilt neste år!
Det er nesten ikke igjen en eneste plass og drenere ut..det har tørket opp noe vederstyggelig fort, må nok fjerne kloppa over elva like før målgang så dere får skyllt av syklene Skal svinge krafsa like før det nye stipatiet ved veumsetra, der er det noen søkk som det er mulig å senke vannstanden. Det har tørket opp ellers, vanvittig forskjell nå og under rittet! 10 - 11 timer ute i løypa idag, null stress bare kos, fant en god del søppel, noe nytt og selvfølgelig mye fra rittet. Ser ut som folk flest gir blanke, de som har syklet etter bukkerittet gir f***. Ingen slår birken syklister når det gjelder forsøpling, var langer under sykkelbirken i fjor..fy faen og det så ut.. hele turen, det var før eliten kom!!