Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Flexus !

Re: Flexus ! [Re: henrikh] #1187018 01/06/2011 11:48
Alexr80 Offline
Ringrev
Ringrev
Snakket med ruter om det at man ikke kan fylle på billet selv på nett. Det er en løsning de jobber med som kommer i fremtiden. Hvorfor ikke godta visa betaling som alle andre sier nå jeg.

Savner papirbilletten. Flexus burde hete Complexus..

Re: Flexus ! [Re: Alexr80] #1187281 01/06/2011 19:12
T
TealC Offline
Fersking
Fersking
T
Sitat: Alexr80
Jeg ønsker bare at når jeg kjøper ny billett så blir denne automatisk aktivert på tidspunktet den tidligere går ut.

Det ønsker ikke jeg.
Om min bilett går ut på fredag ettermiddag, så ønsker ikkje jeg at den nye skal starte da, siden jeg ikke skal på jobb igjen før på mandag morgen. Ingen vits å misste to dager på biletten.

Re: Flexus ! [Re: TealC] #1187303 01/06/2011 19:39
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: TealC
Jeg ønsker bare at når jeg kjøper ny billett så blir denne automatisk aktivert på tidspunktet den tidligere går ut.

Det ønsker ikke jeg.
Om min bilett går ut på fredag ettermiddag, så ønsker ikkje jeg at den nye skal starte da, siden jeg ikke skal på jobb igjen før på mandag morgen. Ingen vits å misste to dager på biletten.

Det bør da ikke være så voldsomt vanskelig å gjøre begge deler til en mulighet? En liten checkboks man huker av om man ønsker at ny billett skal tre i kraft når den gamle går ut? Det høres ut som noe som ville gjort det lettere for mange.

Re: Flexus ! [Re: FHanserud] #1187395 01/06/2011 21:23
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: FHanserud

Det ønsker ikke jeg.

Det bør da ikke være så voldsomt vanskelig å gjøre begge deler til en mulighet? En liten checkboks man huker av om man ønsker at ny billett skal tre i kraft når den gamle går ut? Det høres ut som noe som ville gjort det lettere for mange.

Eller enda enklere: Sørge for at periodebiletter uansett er gyldige en time etter at de sist ble validert slik at man kan stole på at man har en gyldig bilett i en time når leseren gir grønt lys.

Sporveien går neppe konk av å gi opp til en time lengre varighet på periodekortene, og kanskje det kan bli en faktisk fordel med fleksus, istedetfor å være et rent dårligere system for brukerne slik det er nå.

Re: Flexus ! [Re: sverreb] #1187427 01/06/2011 22:14
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: sverreb

Det ønsker ikke jeg.

Eller enda enklere: Sørge for at periodebiletter uansett er gyldige en time etter at de sist ble validert slik at man kan stole på at man har en gyldig bilett i en time når leseren gir grønt lys.

Sporveien går neppe konk av å gi opp til en time lengre varighet på periodekortene, og kanskje det kan bli en faktisk fordel med fleksus, istedetfor å være et rent dårligere system for brukerne slik det er nå.

Det ville såvidt jeg kan forstå ikke ha løst problemet til verken trådstarter eller damen i artikkelen det ble linket til tidligere i tråden.

Redigert av FHanserud; 01/06/2011 22:15.
Re: Flexus ! [Re: FHanserud] #1187449 01/06/2011 23:52
sverreb Offline
Besatt
Besatt

Det ville såvidt jeg kan forstå ikke ha løst problemet til verken trådstarter eller damen i artikkelen det ble linket til tidligere i tråden.

Hvis man validerer hver gang man reiser ville det løst problemet. Det er den mer fastlåste problemet Howard nevnte som jeg synes er verre. Der må man faktisk sitte på stasjonen og vente til det forrige kortet går ut før man kan begi seg avgårde.

At alle skal validere hver gang er etter hva jeg forstår ønskelig fra sporveiens side, og siden det er eneste måten å få vite når perioden går ut også en god ide for den enkelte, så et slikt system må da være vinn-vinn

Re: Flexus ! [Re: ] #1187530 02/06/2011 08:33
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
Mye kollektivsutring her syns jeg. La det først være sagt at jeg er enig i at Flexus er en fadese av dimensjoner. Men så vidt jeg har forstått er det ikke Ruter som har ansvaret for at dette systemethar gått helt i stampe. De har heller tatt over et dødfødt prosjekt som ble startet for over ti år siden. Nå prøver de å gjøre det beste ut av det, men det er en del barnesykdommer. Det skal også sies at jeg hadde nekta plent å oppgi personalinfo om jeg ble tatt for å snike selv om jeg i beste mening hadde betalt billett.

Ut over det mener jeg kollektivtrafikken i Oslo er kjempebra! Vi har et tett og stort rutenett, svært hyppige avganger, moderne busser og vogner og relativt billige månedskort. Etter å ha bodd i Trondheim noen år er det klart at kollektivtilbudet i Oslo er i en helt annen liga enn det de har klart å stable på beina i trøndelagsbyen.

I was just riding along...
Re: Flexus ! [Re: sverreb] #1187571 02/06/2011 10:20
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

At alle skal validere hver gang er etter hva jeg forstår ønskelig fra sporveiens side, og siden det er eneste måten å få vite når perioden går ut også en god ide for den enkelte, så et slikt system må da være vinn-vinn

Dette hadde jeg ikke hatt problemer med dersom det var papirbilletter eller stemplingskort. Men dette er kort som muliggjør logging av reisemønster. I "DLD-ånd" vil jeg derfor unngå å validere kortet oftere enn strengt tatt nødvendig.
Det er jo heller ingen teknisk grunn til at dette ikke skal gå ann, kjøper man en billett som er gyldig i 30 dager, så er den gyldig i 30 dager og behovet for validering forsvinner.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Flexus ! [Re: Alexr80] #1187749 02/06/2011 16:49
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt

Mmm, nei, jeg tror ikke du ønsker det (tilgi min arroganse her). Kjøpstidpunktet trenger ikke å sammenfalle med brukstidspunktet. Følgende scenario:

Jeg skal på ferie til Langtvekkistan i 2 uker i morgen. Månedskortet mitt løper ut i morgen, men når jeg kommer tilbake, vil jeg gjerne ha en gyldig billett. Så jeg kjøper et nytt månedskort i dag, bruker "det gamle" i morgen (før det gamle løper ut), og venter 2 uker med å aktivere det nye. Skal man gjøre det automatisk slik du ønsker, vil man gå glipp av 2 uker av et månedskort.

Quote:

Hvorfor jeg må validere billetten jeg akkuratt har kjøpt forstår ikke jeg. Kjøpet blir jo registert på kortet i ruter sine systemer. De har kortleser lik den på bussen på 7-11, hvorfor kan ikke denne validere?

Fordi den registrerer kjøpet. Ikke bruken. Jeg vil _veldig_ gjerne ha disse to adskilt (nettopp for å unngå situasjonen skissert over).

Quote:

Hvis man blir holdt igjen fordi man har ugyldig billet når man har gydlig abonnement så har man vel lov å kreve at de sjekker direkte med ruter? De vil jo kunne sjekke når abonnementet ble kjøpt og da klare å regne seg frem til at man faktisk har en gyldig billett.

Jeg vet ærlig talt ikke -- det er derfor jeg har spurt.

Redigert av schnappi; 02/06/2011 16:52. Rediger grunn: den -> det

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: Flexus ! [Re: sverreb] #1201565 21/06/2011 11:17
M
MKA Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
M

Det er slik det fungerer allerede i dag. Leser man av kortet og det er under en time igjen av billettens gyldighet, legges det til en time.

EDIT: Noen tips/råd vedrørende Ruters reisekort finner man her: http://www.ruter.no/Om-Ruter-As/Nyheter/Reisekortet-i-bruk/

Redigert av MKA; 21/06/2011 11:33.
Re: Flexus ! [Re: MKA] #1204784 26/06/2011 17:49
M
MKA Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
M
Sitat: MKA

EDIT: Noen tips/råd vedrørende Ruters reisekort finner man her: http://www.ruter.no/Om-Ruter-As/Nyheter/Reisekortet-i-bruk/

Siden er flyttet: http://www.ruter.no/din-reise/alt-om-reisekortet/bruker-du-reisekortet-riktig/

Re: Flexus ! [Re: MKA] #1240242 19/08/2011 18:39
Espen Offline
More than words
More than words

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Flexus ! [Re: Espen] #1261574 14/09/2011 12:37
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
Blir det gjort noe nå med dette systemet tro?
"SV-topp tatt for togsniking"
http://www.na24.no/article3230254.ece

Re: Flexus ! [Re: Anders A-R] #1263333 17/09/2011 12:50
Espen Offline
More than words
More than words
Lurer på hva de ansvarlige tenkte på før de satte denne funksjonen i drift?

Sikkert ingen som kommer til å merke det, eller noe i den gata?

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4229997.ece

Ikke mulig å kjøpe flere enn en bilett av gangen?

Erremulig?

post@espenwettre.no
Re: Flexus ! [Re: Espen] #1263338 17/09/2011 13:11
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ikke vet jeg hvem som driver dette selskapet,men hadde jeg vært storaksjonær i ett slikt selskap så hadde jeg prøvd å bytte ut hele ledelsen, og styret med aper og hyener,bare for å se om det muligens hadde blitt litt bedre.

Jeg klarer ikke å fatte hvordan man driver i slike selskap,men regner med at de ikke vil ha kunder slik som de roter.

*Aldri hatt noe med selskapet å gjøre,men man leser jo jevnlig om hvordan de driver på,og jeg konkluderer med at man egentlig ikke vil ha flere til å reise kollektivt med de løsningene problemene man velger.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Flexus ! [Re: Anders A-R] #1263351 17/09/2011 13:51
Espen Offline
More than words
More than words
Ikke godt å si, men jeg tipper de mener feilen ligger hos kravstore brukere og/eller kravstore oppdragsgivere.

E

post@espenwettre.no
Re: Flexus ! [Re: Anders A-R] #1263356 17/09/2011 14:05
Thorst Offline
Veteran
Veteran
Det virker vel som om ledelsen i sporveiene har vært mer opptatt av å berike seg selv enn å levere gode produkter og tjenester. Når ledelsen mottar private kickbacks i millionklassen og mener dette ikke har påvirket valg av leverandør er de i beste fall ekstremt naive. Økokrim er vel av en oppfattning av at de er kriminelle.

- Espen -

"Man angrer aldri på en dårlig tur, bare de gode man går glipp av"
Re: Flexus ! [Re: Anders A-R] #1263364 17/09/2011 14:28
Espen Offline
More than words
More than words
Uten å kjenne så godt til alternativene, ville jeg trodd at dette MÅ kunne gjøres på en enklere måte?

Man kan jo bruke bankkort til mye nå til dags. På kjøpesentre kan man kjøte elektroniske gavekort.

Hvor langt er det herfra til å kunne betale reisebilletter med bankkort?

E

post@espenwettre.no
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support