Flexus !
|
Flexus !
27/05/2011 08:25
|
Anders A-R
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Etter noen år i hovedstaden med papirbillett, meldte jeg overgang til Flexus i vinter. Har basert meg på 30-dagers billett, og fornyet hver måned. Men i går fikk jeg meg en overraskelse...På vei til Lysaker var det kontroll, den første jeg har opplevd på 3 år. Jeg trodde jeg kunne ha god samvittighet, men den gang ei. Min billett var ikke gyldig, da jeg i min enfoldighet hadde kjøpt og validert før forrige periode var gått ut. Jeg hadde ikke sett denne før, men hendelsesforløpet er identisk med min situasjon. http://www.tv2underholdning.no/hjelperde...ng-3411123.htmlDet mest tragiske i situasjonen, syns jeg var at konduktøren kunne se på kortet at det var en ubrukt periode, og at den var forsøkt validert dagen før forrige periode gikk ut. Men det hjalp så lite. Ruters tekniske løsning tillater ikke at en ny månedsbillett "stackes" etter den foregående. Ut fra artikkelen virker den kampen rimelig håpløs, men er det noen råd fra medlemmene ved dette Ærede Forumet ? Skal jeg ta bryderiet med en klagerunde? Hva kan vippe saken i min favør?
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
Re: Flexus !
[Re: Anders A-R]
27/05/2011 08:28
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kjør på klagerunde, du får sikkert få saken vippet i din favør og attpåtil får du en ny 30-dagers billett eller flexikort.
|
|
|
27/05/2011 08:28
|
norst1
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Fikk du bot? Jeg var i nøyaktiktig samme situasjon som deg, men slapp unna med en advarsel. De noterte ned personalia slik at de neste gang kan se at jeg har blitt advart.
Dag
|
|
|
[Re: norst1]
27/05/2011 08:41
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg havnet i samme situasjon som deg Anders, men utfallet var som for norst1. I god tro trodde jeg at jeg validerte nytt Flexus en time før det gikk ut på mandag og ble stoppet i kontroll på tirsdag. Som vanlig hadde jeg hoppet på banen uten å blippe Flexuskortet - følte meg jo som en idiot når jeg ble forklart hvordan disse maskinene virket ... 
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Garpen]
27/05/2011 08:47
|
Anders A-R
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det ble 750 blanke norske kroner i bot ja. Jeg satt meg ikke akkurat ned på knærne og ba om tilgivelse, men konduktøren var av det mindre hyggelige slaget så det spørs om det hadde vært noen hjelp i det.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Garpen]
27/05/2011 08:52
|
Albo
Entusiast
|
Entusiast
Klageavdelingen til Ruter virker etter mitt syn ganske rimelig. Har to ganger fått omgjort bot. Den første skulle omgjøres etter mitt syn, den andre var fifty-fifty. Føler at dette "trofast kunde" poenget er veien å gå. Legg ved dokumentasjon at du kjøper månedskort hver måned og ikke har for vane å snike 
|
|
|
[Re: Albo]
27/05/2011 09:05
|
heijoh
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Oj, dette visste jeg ikke, gjør ofte dette da jeg og mannen min bytter på kortet og å ha bilen, det hender jeg kjøper nytt kort og validerer det dersom jeg skal feks bruke kortet om to dager for å ha det klart...
Hadde blitt skikkelig sur, kanskje til og med hevet stemmen til kontrolløren hvis jeg i tillegg til å betale 2000,- hver mnd for månedskort måtte betale en bot på 900,- Når jeg i god tro hadde reist med det jeg trodde var gyldig billett.
Jeg ville klaget, fikk selv slippe bot i en annen situasjon på t-banen i nydalen: hadde en 50-lapp som maskinen nektet å ta, det gikk et par baner fra meg, mens jeg prøvde flere ganger (noen ganger gir maskinen etter) til slutt gikk jeg på neste bane uten billett. Det var kontroll og jeg ble tatt til siden. det ble tilløp til en scene da jeg nektet å vise legitimasjon, men etter mye om og men fikk jeg gå mot at jeg viste legitimasjon sånn at de kunne registrere meg i tilfelle de skulle ta meg igjen senere, og en liten kommentar om at jeg burde ha med meg mynter neste gang...
Heidi Johansen
|
|
|
27/05/2011 09:06
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Jeg kunne skrevet en avhandling om alle problemene jeg har hatt med det systemet. Etter at jeg to ganger på rad ikke fikk kvittering fra maskinen og dermed intet bevis på at jeg faktisk hadde kjøpt kort turte jeg ikke å bruke den lenger. Det har nemlig vist seg at billetten min ved en anledning har blitt slettet fra kortet og da er man nødt til å ta vare på kvitteringen for å kunne bevise at man har kjøpt kort.
Nuvel, etter at maskinene ikke klarte å printe ut kvittering bestemte jeg meg for å bruke et ekte menneske på Narvesen. Jeg skulle være flink og legge inn et nytt kort litt før det andre gikk ut. Denne gangen klarte betjeningen på Narvesen å slette den eksisterende billetten da hun la inn den nye. Godt jeg ikke hadde lenge igjen på kortet.
Alt i alt er jeg glad for at jeg sykler til jobben om sommeren, hjertet mitt har ikke godt av å bruke Flexus hele året.
Og forresten, flexikort på Flexus er så håpløst lite gjennomtenkt at det er til å få indre blødninger av. Man kan ikke stemple for flere samtidig og det er ikke mulig å sjekke hvor lenge man har igjen på kortet etter at det er stemplet.
Mao. klag Anders! De må få vite at systemet deres er ustabilt og lite brukervennlig. Godt det var billig, da...
|
|
|
27/05/2011 09:17
|
Howard
Ivrig
|
Ivrig
Madamen opplevde akkurat det samme på mandag eller tirsdag. Har reist på månedskort i tilsammen 7 år, men denne uka skar det seg da hun dagen før, rett etter å ha vært i kiosken og fylt på kortet, var uheldig og validerte kortet 8-10min før det gamle gikk ut. Har ikke prøvd saken annet enn over telefonen. Vi hadde da tidslinje/hendelsesforløp klart og kundebehandleren så det samme på data'n sin. Eneste kommentar hun fikk var "Du har nok ikke noe sterk sak". Tror ikke hun kommer langt med en klage, men vi skal iallefall prøve.
-H
|
|
|
[Re: Howard]
27/05/2011 09:22
|
norst1
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg lurer da på hvordan det i hele tatt er mulig å reise lovlig hvis du skal dra 5 minutter før det gamle månedskortet går ut.
Dag
|
|
|
[Re: norst1]
27/05/2011 09:39
|
Sportine
Entusiast
|
Entusiast
Jeg lurer da på hvordan det i hele tatt er mulig å reise lovlig hvis du skal dra 5 minutter før det gamle månedskortet går ut. Da gjelder jo det gamle månedskortet for den reisen - man har vel hvertfall overgang i en time. Kortet gjelder jo fra det tidspunktet man stempler/validerer - jeg lurer på hvorda ndere som har validert for tidlig tror systemet skal skjønne når det nye skal gjelde fra ? Hvis det nye hadde blitt validert ville jo det skje fra det tidspunktet - og da har dere dobbelt gjeldene kort.
|
|
|
[Re: Sportine]
27/05/2011 10:06
|
Anders A-R
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det naturlige retoriske spørsmålet som slår meg er "Hvorfor kjøper jeg månedskort?"
At systemet ikke tillater stacking av billetter er jo en tragedie, det er jo så selvforklarende at jeg blir smårar. Hva er egentlig alternativet ? At du har to billetter på samme kort i 1 eller 2 dager? Det gir jo ingen mening. Om man har det behovet kjøper man jo ikke periodebilletter med 2 dagers overlapp. Følgelig burde det være en smal sak at det ble en kontinuerlig overgang mellom to perioder.
Det er tross alt mye annet å følge med på, om ikke en skal legge inn kalenderhendelse for akkurat den timen billetten går ut.
|
|
|
27/05/2011 10:15
|
Sportine
Entusiast
|
Entusiast
Det naturlige retoriske spørsmålet som slår meg er "Hvorfor kjøper jeg månedskort?"
At systemet ikke tillater stacking av billetter er jo en tragedie, det er jo så selvforklarende at jeg blir smårar. Hva er egentlig alternativet ? At du har to billetter på samme kort i 1 eller 2 dager? Det gir jo ingen mening. Om man har det behovet kjøper man jo ikke periodebilletter med 2 dagers overlapp. Følgelig burde det være en smal sak at det ble en kontinuerlig overgang mellom to perioder.
Det er tross alt mye annet å følge med på, om ikke en skal legge inn kalenderhendelse for akkurat den timen billetten går ut. Man kan jo ha så mange kort liggende man vil på flexuskortet - men siden de gjelder x antall dager så må man jo validere de , dvs. si fra når de ska lgjelde fra. Man har jo alltid måtte stemple kortene. Det er jo ikke noen forskjell nå. Det som er nå er jo at det er mer vanskelig å finne ut når de går ut siden man ikke kan se stempelet annet enn når man validerer eller sjekker på nett. SÅ jeg synes jo man burde ha forståelse for at man ikke alltid husker å validere nytt kort til riktig tid. Hvis du feks. skal på ferie så lar du jo være å fornye et kort - hadde det vært automatikk i detet hadde jo det blitt feil for mange også.
|
|
|
27/05/2011 10:24
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
Klageavdelingen til Ruter virker etter mitt syn ganske rimelig. Har to ganger fått omgjort bot. Den første skulle omgjøres etter mitt syn, den andre var fifty-fifty. Føler at dette "trofast kunde" poenget er veien å gå. Legg ved dokumentasjon at du kjøper månedskort hver måned og ikke har for vane å snike  Min erfaring også. Vær så saklig og konkret du klarer, og vis til at du er en trofast kunde. Jeg satt meg ikke akkurat ned på knærne og ba om tilgivelse, men konduktøren var av det mindre hyggelige slaget så det spørs om det hadde vært noen hjelp i det. Tror det uansett har lite for seg å klage der og da, ta i mot boten og forbered en ordentlig klage innen 14 dager.
Redigert av jaknudsen; 27/05/2011 10:26.
|
|
|
[Re: jaknudsen]
27/05/2011 10:38
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Jeg har opplevd det samme, men det ble ikke noen sak siden valideringsboksene på bussen var ute av drift.
Som systemutvikler vet jeg ikke om noen mer provoserende dårlig designet løsning enn flexus. Om det hadde vært perfekt implementert, så hadde det fortsatt hatt flere ulemper framfor de gamle papirbillettene. Heldigvis har det bare kostet noen hundre millioner av våre penger i dårlig prosjektstyring...
|
|
|
[Re: jens fredrik]
27/05/2011 11:26
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Ruters behandling av de reisende som hår i suppa og potensielle kjeltringer er et godt påskudd til å bli helårs-jobbsyklist.
Flexus har jeg bare lest om, men jeg mener jeg har et gammelt flexikort liggende i lommeboka. (Hvorfor i heiteste har de kalt det nye kortet "flexus" når de allerede har et gammelt som heter "flexi", forresten? Sporadiske kunder, tilreisende og turister må jo bli forvirret av sånt.)
De sjeldne gangene jeg må ta buss, trikk eller T-bane, er jeg alltid nervøs for om jeg har gjort ting riktig (har jeg gått inn riktig dør? skulle jeg stemple på perrongen eller på banen? osv.)
|
|
|
[Re: P_Dalen]
27/05/2011 11:27
|
jsdk
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
[Re: jsdk]
27/05/2011 11:34
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Han snakker nøyaktig ut som flere av mine tidligere medstudenter som ikke kan basis mengdelære engang.
|
|
|
[Re: P_Dalen]
27/05/2011 11:49
|
Anders A-R
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ruters behandling av de reisende som hår i suppa og potensielle kjeltringer er et godt påskudd til å bli helårs-jobbsyklist. Ikke uenig i det, snart er det slutt på togbruk siden trafikken stenger i sommer. Har bestilt jobbsykkel fra On-One... Kommer ikke til å bruke noe mer energi på å hisse meg opp før litt senere i helga, og skrive et kort og konsist klagebrev der jeg redegjør for hendelsen.
|
|
|
27/05/2011 12:59
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Om surrebukkene som har utviklet Flexus hadde tenkt seg om ville de lagt inn en mulighet til å forhåndsvalidere billetten som ligger på kortet. Da kunne man lagt kortet i en av automatene og gitt automaten beskjed om at det uaktiverte månedskortet skal aktiveres i det øyeblikket det aktive løper ut.
Eller man kunne valgt en forlengelse av nåværende månedskort.
Osv.
Jeg mistenker at noen luringer, i et forsøk på å skape et system uten rom for misforståelser og spørsmål, har skapt et system med vesentlig lavere brukervennlighet enn det utgående opplegget med papirbiletter.
|
|
|
27/05/2011 13:01
|
Alexr80
Ringrev
|
Ringrev
Hm. Jeg hadde tatt denne saken hele veien. Hvorfor skal da ha rett på å gi deg bot når du har en gyldig billett? Ikke din feil at kortleseren dems ikke klarer å lese av dette.
Hvis du kjøper ny billett, så blir det faktisk registert ny billett på kortet i ruter sine systemer. Hvorfor man i hele tatt må validerer sin nye billett går meg hus forbi.
Jeg har begynnt å gå rundt med kvittering på billettkjøp i lommeboken(noe de også ber en om å gjøre på narvesen).
Irriterende sånt som dette, må en bruke masse tid på å klage og bevise sin uskyld. Litt som å få bot for feilparkering når man ikke er feilparkert.
Redigert av Alexr80; 27/05/2011 13:03.
|
|
|
[Re: Alexr80]
31/05/2011 21:16
|
Espen
More than words
|
More than words
Glad jeg ikke er avhengig at dette surret.
Det er vet 15 år siden prosjektet ble startet.
Prisen på dette er vel i størrelsordnen en oljeplatform, og resultatet grenser til en skandale.
e
|
|
|
31/05/2011 23:21
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Hvis du kjøper ny billett, så blir det faktisk registert ny billett på kortet i ruter sine systemer. Hvorfor man i hele tatt må validerer sin nye billett går meg hus forbi. Billetter har en tidsbegrenset varighet. Fra dato/tid A til dato/tid B. Jeg ønsker ikke at A skal være likt kjøpstidspunktet (eksempelvis kjøpte jeg en billett i dag som jeg ikke skal bruke før i morgen). Tilsvarende gjelder dersom billetten "forlenger" en eksisterende billett. Dette betyr at starttidspunktet A må iallfall registreres (dvs. billetten må valideres). Eller misforstod jeg komplett poenget ditt? Irriterende sånt som dette, må en bruke masse tid på å klage og bevise sin uskyld.
Jeg lurer på hva som ville ha skjedd, dersom man (vel vitende om å besitte en gyldig billett; dette er et meget viktig punkt) ville ha nektet å oppgi personalia og bare gikk sin vei. Jeg er klar over kontrollørenes rett til å holde en person igjen, men dette hviler på at en ikke greier å fremvise en gyldig billett (jfr jernbaneloven). Dersom man faktisk har gyldig billett, hva da?
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
[Re: schnappi]
01/06/2011 00:25
|
Christian M.
Ringrev
|
Ringrev
Nekt å betal boten, klag og opplys om at du vil ta saken til retten om nødvendig. At ruter er så inkompetente at dem har brukt over 10 år på dette, uten å få til ett system som faktisk fungerer fleksibelt i 2011 burde jo vært straffbart i seg selv. Uforstand i offentlig tjeneste kalles det... Irriterende sånt som dette, må en bruke masse tid på å klage og bevise sin uskyld.
Jeg lurer på hva som ville ha skjedd, dersom man (vel vitende om å besitte en gyldig billett; dette er et meget viktig punkt) ville ha nektet å oppgi personalia og bare gikk sin vei. Jeg er klar over kontrollørenes rett til å holde en person igjen, men dette hviler på at en ikke greier å fremvise en gyldig billett (jfr jernbaneloven). Dersom man faktisk har gyldig billett, hva da? Tja, bare gå? En kontrollør har rett til å holde igjen, men loven sier og: Tilbakehold kan ikke foretas dersom det etter forholdene ville innebære et uforholdsmessig inngrep.
Dvs. går man bestemt nok så må kontrolløren bruke makt ut over hva i alle fall jeg ser på forholdsmessig, å bruke makt som medfører at kunden kan feks. falle vil jeg påstå kan kalles uforholdsmessig. Har man gyldig billett(og er 100% sikker på dette) ville jeg aldri oppgitt personalia, kontrollører har ingen myndighet til å kreve inn dette fra personer de tror ikke har billett. Ut over det er kun politi som kan kreve personalia opplyst, at Ruter har inkompetente ledere skal ikke kundene lide for.
|
|
|
[Re: Christian M.]
01/06/2011 06:10
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
At ruter er så inkompetente at dem har brukt over 10 år på dette, uten å få til ett system som faktisk fungerer fleksibelt i 2011 burde jo vært straffbart i seg selv. Det var NSB, Stor-Oslo Lokaltrafikk og Oslo Sporveier som initierte det som senere ble til «Flexus-skandalen». Ruter har vel forsøkt å rydde opp etter fadesen. Skal noen taes, er det Petter N. Myhre fra FrP (surprise!), som ikke hadde kontroll på utskeielsene fra dag 1.
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
01/06/2011 07:22
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Oslo har eget system Bergen har eget system Trondheim har eget system
Felles for alle systemene er at de fungerer litt under pari. Det har de iallefall klart å få likt i alle byene :-D
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
01/06/2011 09:02
|
thoddler
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vestfold, Buskerud og Telemark har felles system (Vestviken kollektivtrafikk). Jeg kan ikke vise til annet enn egne opplevelser, men synes det har fungert godt. Har for øvrig vært i drift i Tønsberg siden 2003.
|
|
|
[Re: thoddler]
01/06/2011 09:52
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
QED.
Felles utviklede systemer er altså bedre enn å holde på sine egne, kanskje ugjennomførbare ideer :-D
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: schnappi]
01/06/2011 11:01
|
Alexr80
Ringrev
|
Ringrev
Hvis du kjøper ny billett, så blir det faktisk registert ny billett på kortet i ruter sine systemer. Hvorfor man i hele tatt må validerer sin nye billett går meg hus forbi. Billetter har en tidsbegrenset varighet. Fra dato/tid A til dato/tid B. Jeg ønsker ikke at A skal være likt kjøpstidspunktet (eksempelvis kjøpte jeg en billett i dag som jeg ikke skal bruke før i morgen). Tilsvarende gjelder dersom billetten "forlenger" en eksisterende billett. Dette betyr at starttidspunktet A må iallfall registreres (dvs. billetten må valideres). Eller misforstod jeg komplett poenget ditt? Irriterende sånt som dette, må en bruke masse tid på å klage og bevise sin uskyld.
Jeg lurer på hva som ville ha skjedd, dersom man (vel vitende om å besitte en gyldig billett; dette er et meget viktig punkt) ville ha nektet å oppgi personalia og bare gikk sin vei. Jeg er klar over kontrollørenes rett til å holde en person igjen, men dette hviler på at en ikke greier å fremvise en gyldig billett (jfr jernbaneloven). Dersom man faktisk har gyldig billett, hva da? Jeg ønsker bare at når jeg kjøper ny billett så blir denne automatisk aktivert på tidspunktet den tidligere går ut. Hvorfor jeg må validere billetten jeg akkuratt har kjøpt forstår ikke jeg. Kjøpet blir jo registert på kortet i ruter sine systemer. De har kortleser lik den på bussen på 7-11, hvorfor kan ikke denne validere? Jeg kjøpte flexus kortet mitt på 7-11, har registrert dette på min bruker på ruter.no. Jeg må fylle på biletten på 7-11 pr idag og kan ikke fylle på billetten på ruter.no. For å få auto trekk, så må man faktisk ned på oslo s. Hvis man blir holdt igjen fordi man har ugyldig billet når man har gydlig abonnement så har man vel lov å kreve at de sjekker direkte med ruter? De vil jo kunne sjekke når abonnementet ble kjøpt og da klare å regne seg frem til at man faktisk har en gyldig billett. Er vist forskjell på gyldig måndes abonnement og ugyldig flexus kort.
Redigert av Alexr80; 01/06/2011 11:02.
|
|
|
01/06/2011 11:25
|
henrikh
Ringrev
|
Ringrev
Er enig i att det er litt tungvindt til tider. Men mye av(all?) problematikken her blir borte hvis man bipper kortet hver gang man går på.
Att man ikke kan kjøpe billetter på nettet når man har profil på ruter.no, derimot er HELT nedsnødd.
|
|
|
|
|