Ja, det er mulig å skifte selv. Har man verktøyet fra Tune, som er for formålet, er det selvfølgelig litt enklere, men er man forsiktig og har et lite utvalg passende hylser/piper går det fint.
Frode N
Re: Skifte lager i Tune Prince/Princess
[Re: FNS]
#118241726/05/201119:37
Hm, du har jammen en hjulbygger i nærområdet (Dokka) som har spesialverktøyet til Tune, og med det og en dæsj erfaring er det ikke noe problem å skifte lager og ta service på Prince baknav.
Her for litt siden skiftet jeg hele karbonakslingen for en kollega av deg - den hadde brukket tvers av, faktisk. Fikk ny av Tune i Tyskland. De vil veldig gjerne at vi bruker originale lagre, også.
Send meg en PM, du (med mindre Frode gjerne vil ta hjula dine, selvsagt...)
Thomas
[Re: lrm]
#118270327/05/201107:59
Tar du på deg skifte av lager, har 2-3 bakhjul som trenger nye lager på venstre side.
Akslingen kan være limt til endehylsen, men ikke til lageret. Lageret kan være limt i navhuset, men her er det uansett bare snakk om å få det dunket ut og nytt på plass. Det har vel vært noen tidligere utgaver av Tune-nav hvor ting måtte limes i rett posisjon, men tror aldri dette har vært aktuelt for Prince-navene.
Kan ThB ta jobben er vel det det greieste.
Frode N
[Re: FNS]
#118272827/05/201108:21
Vi kan godt ordne dette lokalt, vi. Du har helt rett, den ene endehylsa og akslingen er limt sammen, mens lagrene bare er "sikret" med blå loctite. Med spesialverktøyet er det veldig greit å åpne navet, fjerne lagrene og plassere nye. Uten presseverktøyet skjønner i hvert fall ikke jeg hvordan man får åpnet navet på boss-siden.
Det er forresten greit å være nøye med inspeksjonen av karbonakslingen på disse navene. Den kan ryke, som jeg nevnte lenger opp i tråden. Det merkes med knirk og kast i akslingen.