Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

FS! Canyon, Votec, Rose??

FS! Canyon, Votec, Rose?? #1181460 25/05/2011 20:12
Walter E. Kurtz Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Først: beklager at jeg drar igang enda en FS-tråd. Jeg har lest alle de andre, men føler meg ikke trygg før jeg har min egen tråd.

Etter å ha kommet inn etter alle i klassen K40-49 i helgøyatråkket, har jeg brukt hver ledige stund til å jobbe hardt for å bli en bedre syklist. I praksis betyr det naturligvis at jeg har sittet foran PCen og sett på nye sykler på nett.

Tanken er å få tak i en rittfulldemper som først og fremst klatrer like bra som min trek 8500, men som takler røtter og steinrøyser bedre.

Jeg har sett på klassikere som Giant Anthem X, Scott Spark og Specialized Epic, men sitter igjen med en følelse av at jeg da må ut med fryktelig mye spenn for å få en bra utstyrt sykkel.

Jeg har også sett på diverse tyske merker som selges via nett; Canyon, Rose og Votec står igjen som mulige kandidater. For 30.000 kan jeg velge mellom Anthem X1 med full XT hos LBS eller en tysk ramme med helt spinnville specs. Hvis jeg vil ha XT, får jeg det for halve prisen dersom de står på en tysk ramme.

Spørsmålet er om disse rammene duger; jeg vil nødig tilbringe flere uker foran PCen for å finne en erstatningsramme.

Planlagt bruk:
* fryktelig lange turer med mange høydemeter
* ritt: håper å få med meg norefjell-, valdres- og bukkerittet, samt Furusjøen rundt og La Ruta, evt. tilsvarende, egendefinert rundtur i Costa Rica rundt nyttår. Satser også på å få med meg noen etapperitt rundt om i verden før jeg igjen finner ut at sykkelen hindrer meg fra olympisk gull.
* generell moro, uten at jeg har behov for noe morsommere enn en sykkel med 100mm foran og bak.

Syklisten veier rundt 65 kg, har begrensede tekniske evner, og vil uansett doning ikke bli å finne på øvre halvdel av noen resultatliste.

Lista over muligheter ser slik ut:

1. Rose Dr. Z
Mulig å velge komponenter selv, enten latterlig bra til en god pris eller meget bra til en enda bedre pris. Det som trekker ned er at navnet "Rose" er litt femi, noe som til dels kompenseres av at "Dr. Z" er ganske kult. "Rose" står dog med større bokstaver. Et annet aber er at de vil ha €200 for å dekke frakt, tre ganger så mye som Canyon og Votec, og selv om totalprisen blir noenlunde lik er det surt å brenne av så mye på frimerker. I en test på bikeradar fikk den 3/5 stjerner, sykkelen ble lovprist men de var veldig opphengt i at den kom med 2x9, denne kommer med 3x10.

2. Votec V.CS
Fin sykkel med mulighet for å sette sammen komponenter selv, samt å velge farge på ramma. Litt redd for at rammevekta er oppgitt til over 2.8 kg, og jeg tror det er uten demper. Også litt skeptisk til det jeg mistenker å være et vel kort overrør. Veldig fornøyd med specs ellers, mangler bare formula bremser.

3. Canyon Lux MR 9.0
Fine specs og karbonramme, totalvekt rett under 10 kg. Jeg er i utgangspunktet redd karbonrammer fordi jeg har hatt en tendens til å tryne nettopp på steder hvor det kryr av store, spisse steiner, dog har sykkelen stort sett flydd høyt til værs og landet oppå meg, så det er kanskje trygt. Ville helst hatt XO i stedet for XTR, men det får vel være grenser for hvor kresen man kan være. Blir også skeptisk av promovideoen deres, hvor de sykler rundt på en løpebane, og til slutt hopper av sykkelen og triller den videre rundt på samme bane. Er det dette sykkelen kan brukes til? Plages ellers av påstander om at den synker sammen i bratte klatringer med mindre man pumper opp bakdemperen slik at det i praksis blir en HT.

Canyon har også en 9.0 MR i alu, med OK pris og rammevekt, men jeg synes den er litt stygg, og promovideoen er enda verre en Lux sin. Også er jeg ikke helt fornøyd med specs. Nerve XC 9.0 SL har ramma som ble kåret til bike of the year i UK, men med bedre specs. 10.5 kg med aluramme og 120 mm, men leveringsklar uti august en gang. Nerve XC 7.0 er en leveringsklar og billigere variant på 12 kg, men da er en fort uti september før alt er satt sammen riktig med nye deler. Og dette er jo strengt tatt ikke en hovedsaklig rittorientert sykkel.

For å oppsummere, så trenger jeg altså at noen, samme hvem, skjærer igjennom og gir meg en klar, velbegrunnet ordre om hva jeg trenger, da det har vist seg at jeg ikke er i stand til å ta en beslutning på egen hånd.

Jeg har laget en fin tabell med alle relevante opplysninger

Re: FS! Canyon, Votec, Rose?? [Re: Walter E. Kurtz] #1181957 26/05/2011 10:48
emja Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hvis du er klin avhengig av å kunne få erstatning "på dagen" så er såklart ikke nettkjøp å anbefale.
Men med såpass prisforskjell ift butikk bør du kunne være selvassurandør for mindre utstyrsbrekkasjer på deler som er lette å få tak i i Norge. Det er vel ikke gitt at butikker kan skaffe fullgod erstatning av ramme på kort tid heller.
Canyon har vel ok renomme på levering og service, ihvertfall er det min erfaring, de andre merkene får andre gi innspill på.
Husk å bestill et par girører når du handler, uansett leverandør.

Re: FS! Canyon, Votec, Rose?? [Re: Walter E. Kurtz] #1182065 26/05/2011 12:26
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
Du har gjort et solid grunnarbeid ser jeg.

Dette er alle gode sykler. Du skal ikke kimse av XC-modellen til Canyon. 120 mm gir en veldig allsidig sykkel. Den ekstra dempingen kan være OK når man begynner å bli alvorlig sliten. Dessuten kan det være et pluss om man ikke er så god i terrenget.

Jeg kan uansett tipse deg om at Canyon har en Lux MR 9.0 med skjønnhetsfeil på lur i Outlet-sjappa si. http://www.canyon.com/_en/outlet/article.html?o=AS1001872

Denne vil du få i løpet av en uke eller to etter bestilling.

Re: FS! Canyon, Votec, Rose?? [Re: ] #1182095 26/05/2011 13:00
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Her finner man den:

PDF fil

Vedlegg apex s2.jpg
Redigert av SimonS; 26/05/2011 13:02.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: FS! Canyon, Votec, Rose?? [Re: SimonS] #1182279 26/05/2011 17:04
D
Diablito Offline
Veteran
Veteran
D
Hvem er syklisten? En kvinne på rundt 65 kilo som sykler i klassen K40-49, eller Walter som synes navnet "Rose" blir litt for femi på en sykkel? Jeg ble plutselig litt i tvil - det er vel to helt forskjellige utgangspunkt for hva man måtte velge ICON_SMILE

"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
Re: FS! Canyon, Votec, Rose?? [Re: Diablito] #1182300 26/05/2011 17:35
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg hadde omtrent samme type tråd som deg på denne tiden ifjor. Var da på utgikk etter en FS rittsykkel. De fleste av de du har nevnt var også på lista mi, samt en god del flere.

Jeg endte tilslutt opp på en Anthem X og jeg angrer ikke et sekund på valget. Sykkelen er forholdsvis lett (10,8kg rittklar), den er rask, klatrer som en geit, takler teknisk terreng bra og er meget behagelig og "snill", ergo akkurat det du ser etter. Det er dog ingen utpreget stisykkel men kan fint brukes på sti, noe jeg har gjort i hele vår.

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: FS! Canyon, Votec, Rose?? [Re: erijon] #1182409 26/05/2011 19:28
D
daktari Offline
Ringrev
Ringrev
D
Tyske Radon Bikes er også godt priset, tror de har gjort det bra i årets tester. Kos deg med valget!

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Re: FS! Canyon, Votec, Rose?? [Re: ] #1182571 26/05/2011 22:02
J
Joaking Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Sitat: pedaIglipp
GSport har en modell (som av en eller annen grunn ikke er å finne på nett), som heter Diamant Apex S2. Fullpris 29k og veier 9.9 kg.

Det er snakk om en lett karbonramme, og jeg mistenker at ramma er veldig lett, for det er ikke særlig med lettvektsdeler (R7 gaffel, Truvativ Stylo krank, Rx-bremser).

Diamant S2 har rammevekt på ca 1800 gram

Re: FS! Canyon, Votec, Rose?? [Re: Joaking] #1182638 27/05/2011 06:50
EgilS Offline
More than words
More than words
Hvis du vil ha en sykkel som også fungerer som tursykkel ville ikke jeg valgt Canyon MR av de du lister opp. Dette er en ren rittsykkel som helst vil ha høy fart. Gå da heller for XC-varianten.

Ellers ville jeg nok kikket seriøst på Anthem selv om den ligger i overkant i prisen du vil betale.

Redigert av EgilS; 27/05/2011 06:52.
Re: FS! Canyon, Votec, Rose?? [Re: EgilS] #1182681 27/05/2011 07:41
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: EgilS
Hvis du vil ha en sykkel som også fungerer som tursykkel ville ikke jeg valgt Canyon MR av de du lister opp. Dette er en ren rittsykkel som helst vil ha høy fart. Gå da heller for XC-varianten.

Helt enig.

Martin

Re: FS! Canyon, Votec, Rose?? [Re: Diablito] #1183235 27/05/2011 18:14
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: Diablito
Hvem er syklisten? En kvinne på rundt 65 kilo som sykler i klassen K40-49, eller Walter som synes navnet "Rose" blir litt for femi på en sykkel? Jeg ble plutselig litt i tvil - det er vel to helt forskjellige utgangspunkt for hva man måtte velge ICON_SMILE

Det er Walter, som sykler i M30-39 med en snittpuls på 90% (mest fordi han er livredd for å sprette over styret nok en gang) og allikevel kommer inn etter at alle i K40-49 har dratt hjem, men trøster seg med at han ville ha vunnet M70+.

Da er Canyon Lux avskrevet, sitter igjen med:

* Votec, som er favoritten på specs men med tyngst ramme og kortest overrør, 588mm (usikker på hvor mye det har å si; har 615 mm + 100mm stem nå, og det kjennes akkurat litt for langt, særlig nedover)

* Giant Anthem, som er ramma jeg liker best, men som innebærer kjøp og salg av alt annet, og en totalpris som nok blir en del høyere enn de andre.

* Canyon Nerve XC 7.0, fin ramme med en haug deler som jeg ikke vil ha, men antar er lette å få solgt, til halve prisen av en tilsvarende utstyrt Anthem

* Canyon Nerve XC 9.0 SL, som muligens ville vært førstevalget, men er utsolgt til uti august.

* Sta. Cruz Blur XC ramme + kjøpe deler på bike24, fint men vel dyrt.

* Rose, som er oppkalt etter noe som selges av rumenere på Karl Johan og som bare damer skjønner vitsen med. I utgangspunktet ute av lista pga. frimerkesvindel, med mindre noen overbeviser meg om rammas fortreffelighet. Kan dog skilte med størst valgmuligheter på specs.

Radon sender ikke til Norge (tror jeg), og Diamant er en karbonramme, som jeg av personlige årsaker forsøker å unngå, med deler som sikkert er fine, men som ikke er på lista over mine drømmedeler. Dumt å bruke 30.000 på en sykkel og bytte ut alt unntatt bakgiret.

Det kan se ut til at jeg, akkurat nå, heller mest mot Votec og Canyon 7.0 pga hhv. specs og pris.

Re: FS! Canyon, Votec, Rose?? [Re: Walter E. Kurtz] #1183260 27/05/2011 18:49
BananJan Offline
Entusiast
Entusiast
Hvorfor ikke en Tomac fra CRC?

Canyon Ultimate CF SL
Kina 29er

Re: FS! Canyon, Votec, Rose?? [Re: BananJan] #1184133 28/05/2011 22:04
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: BananJan
Hvorfor ikke en Tomac fra CRC?

Njei, de har bare tre stk å velge mellom; litt pussig utseende 2009-modeller i feil str. med dårligere specs enn de jeg har på lista, men til omtrent samme pris. thinking

Det kan se ut til at det blir en Canyon Nerve XC 7.0, beholder ramme, gaffel og X9-gruppe, og oppgraderer hjul og bremser. Det kan da ikke bli feil. Så oppgraderes setepinne, kassett og annet småtteri etter hvert som det blir slitt eller det dukker opp et supertilbud.

Ramme Canyon New Nerve XC Race
Bakdemper Fox Float RP2 Boost Valve XXV
Dempegaffel Fox 32 F120 FIT RL
Styrelager Acros AiX-03
Bakgir SRAM X9
Framgir SRAM X.9
Girhendler SRAM X9
Bremser Avid Elixir R -> Formula R1
Kassett SRAM PG-1070 12-36 10-speed
Hjul DT Swiss X 1700 -> DT Swiss XM 1550
Dekk Schwalbe Nobby Nic 2,25" Evo
Krank SRAM X9 10-speed 44/33/22
Stem Syntace F149 (31,8)
Styre Easton EA70 Riser 685/20 mm
Hålker Canyon Bracelets
Sete Selle Italia XR XC
Setepinne Iridium 350mm

Weight 12,05

Re: FS! Canyon, Votec, Rose?? [Re: Walter E. Kurtz] #1184274 29/05/2011 10:56
D
Diablito Offline
Veteran
Veteran
D
Faren med å kjøpe ny sykkel, er at man i ettertid kan ende opp med å angre på hvorfor man ikke la inn de 3-4 lappene ekstra og kjøpte den sykkelen man egentlig ønsket seg, i stedet for å kun se på hva man får for pengene. Det er jo for de fleste en langsiktig investering ICON_SMILE

Det er vel mulig å kjøpe løse rammer fra Giant også?

"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
Re: FS! Canyon, Votec, Rose?? [Re: Diablito] #1184372 29/05/2011 13:54
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Akkurat dét er jo så sant som det får blitt, men fra litt over 15.000 til de 30.000 en anthem koster så er det jo mer enn 3-4 lapper. Hvis ramma mot formodning skulle vise seg å være forskrekkelig, så kan jeg kjøpe en relativt grei ramme for de femten lappene, og med prisen på en XC 7.0 så er jo ramma faktisk gratis.

Den gode nyheten er at innen jeg får tatt en endelig beslutning så er Anthem 2011 ti år gammel og kan fås til en fornuftig pris.

Re: FS! Canyon, Votec, Rose?? [Re: Walter E. Kurtz] #1184384 29/05/2011 14:13
Are S Offline
Medlem
Medlem
Har en nerve 2010-6.0, veldig god sykkel. Noe problemer med å få stilt inn framgir riktig, når man sykler på det letteste av alle gir. Men går greit etterhvert. ville oppgradert til 8 om jeg hadde hatt kr. den gang..

Etter en skikkelig opptur, venter man heldigvis en skikkelig nedtur!

Moderator  support