Nå har jeg undervist fag på universitetet i to semester, og da er det jo på tide at jeg kommer meg gjennom det obligatoriske ped. kurset snart!
Skal skrive en liten avhandling om hvordan man griper ordet. Scenarioet er, et fullt auditorium med snakkende, stående og uoppmerksomme studenter og en enslig foreleser langt der nede som gjerne vil starte forelesningen.
Hvordan gjøres dette mest mulig effektivt?
Jeg har noen metoder, men vil gjerne høre hva det allvitende forum foreslår. Jo mere kreativt jo bedre!
Som regel hjalp det hos meg å kakke på mikrofonen, var det for lavt bidro jeg med litt kremting. Da ble det rimelig fort stille. Har du lyst å høyne underholdningsfaktoren kan du jo i tillegg mumle: "Yo, check ... check ... microcheck ... Yo!"
Noe som også er elegant er å posisjonere seg foran kateteret, ikke si et ord og betrakte studentene oppmerksom og forventingsfull. Første gangen kan det ta litt tid, men allerede andre gangen skjønner de fleste at du venter på å sette igang. Disiplineringen studentene imellom bør ikke undervurderes. Fungerer tilogmed på enkelte videregående skoler.
Jeg ville ikke gjøre et for stort pedagogisk korrekt og didaktisk vellykket scenario ut av dette, det er tross alt snakk om voksne mennesker på andre siden av kateteret.
Noe som også er elegant er å posisjonere seg foran kateteret, ikke si et ord og betrakte studentene oppmerksom og forventingsfull. Første gangen kan det ta litt tid, men allerede andre gangen skjønner de fleste at du venter på å sette igang. Disiplineringen studentene imellom bør ikke undervurderes. Fungerer tilogmed på enkelte videregående skoler.
Tro det eller ei, men for en staut tyrann som meg funker det utmerket på ungdomsskolen også.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Kom ett par minutter etter at undervisningen egentlig skulle ha startet. Stress helt vilt ned til kateteret. Riv fram mikrofon, kast den rundt nakken. Riv papirene du trenger ut av skinnveska. Desto mer bråe, markerte og kantete bevegelser desto mer skjønner vi konsentrasjonshemmede studenter at du mener alvor. Peis igjennom de første 4-5 slidesene, og bruk vanvittige faguttrykk. Oppretthold et forrykende tempo intill alle studentene er stresset. Spørsmål besvares med en nedlatende tone (med mindre det er et bra spørsmål, men helt ærlig så skjer vel det aldri?). Da returnerer du til planlagt, hensiktsmessig undervisning. (Det tar vel 15 minutter) Det pedagogiske prinsippet vil vel bli i tråd med Lillemyrs "frykt for fiasko/usikkerhet"-motiviasjonsteori om du vil ha en annen referanse enn meg
Oh, minn studentente på at INGEN ting av det du sier vil bli lagt ut på internett, så det er best at de følger med (denne kommentaren må komme etter sjokkåpningen.)
papaverin er forløperen til bondil/ cialis/viagra og virker mot erektil dysfunksjon. På en kongress med > 1000 urologer / endokrinologer i Canada gikk vitenskapsmannen som fant virkestoffet på podiet. Han stilte seg imidlertid ved siden av talerstolen , lot buksene falle og injiserte papaverinen på hver side i basis av penis - og eksponerte ereksjonen for en fjetret og aldeles tyst forsamling. Tøffere og mer overbevisende pedagogisk kan det knapt gjøres spør du meg. Noe å vurdere ?
Det tar litt tid, men de skjønner poenget etterhvert. De fleste ønsker faktisk å lære noe og begynner etterhvert å hysje på de som ikke kommer til ro. Bør kanskje legge til at i mitt tilfelle gjelder dette mellomtrinnet, 4. - 7.trinn.
"The problem with quotes found on the internet is that they're not always accurate." - Abraham Lincoln.
Overstående metode bør nok ikke brukes på barneskolen! Med mindre du er lei av å være lærer, og ønsker å trekke deg tilbake til et roligere og mer ensomt miljø.
Noe som også er elegant er å posisjonere seg foran kateteret, ikke si et ord og betrakte studentene oppmerksom og forventingsfull. Første gangen kan det ta litt tid, men allerede andre gangen skjønner de fleste at du venter på å sette igang. Disiplineringen studentene imellom bør ikke undervurderes. Fungerer tilogmed på enkelte videregående skoler.
Hadde en mattelærer en gang i tiden som brukte dette hver forelesning. Overraskende effektivt. Som du sier, så tok det litt tid ved første forsøk, men dagen etter var det ikke noe problem at han kom senere inn i rommet enn studentene.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
hadde en økonomi professor som før hver time dro opp klokka på dataen. på sekundet 8:15:00 starta han forelesningen med å gå gjennom dagens viktigste økonomi nyheter før selve undervisninga starta et par minutter etter. Synes hele opplegget var morsomt, og fikk varma opp med litt nyheter før vi starta rett på pensum