Jeg sykler ikke den nye gangbroen ved Lysaker så veldig ofte, kanskje bare en gang annenhver uke. Men jeg blir hver gang slått av hvor utrolig dårlig planlagt den er. Det er kaos med kryssende fotgjengere, syklister har for høy fart i bunn av bakken der de skal krysse veien og det er innlagt en 90 graders høyresving (oppover) og en 180 graders venstresving på toppen hvor stressede jobbsyklister skal prøve å ikke frontkollidere.
I innersving av begge disse stikker enden av toppen på rekkverket ut i passe overarmshøyde. Hvor mange har så langt knust armen mot disse endene i det man skal prøve å ikke komme for langt ut når møtende kutter svingen?
Hvilke erfaringer har dere som sykler her hver dag?
Ringen viser den truende stålprofilen som stikker ut mot syklistene.
Re: Gangbroen på Lysaker, erfaringer så langt?
[Re: Dan]
#118034124/05/201117:53
Syklet den to ganger hittil og har heldigvis ikke vært i nærheten av rekkverket. La likevel merke til en klønete trasé på toppen midt gjennom sykkelparkering og mennesker som ikke enser at det faktisk går en sykkelvei tvers gjennom.
Har syklet der noen ganger nå, og har heldigvis ikke vært i nærheten av enden på gelenderet. Har derimot hatt nestenkollisjoner med andre syklister begge veier på grunn av den svingradiusen man får av den klønete plasseringa. Ingen vei utenom å ta det med ro akkurat der..
Rune
runep
[Re: M@rtin]
#118041424/05/201119:16
Har syklet der endel ganger i år, dog ikke i rushen, men har faktisk ikke lagt merke til det rekkverket. Enig med Martin i at traséen har et noe tilfeldig utspring
Hjelperytter for Landevei! Landevei.no TVK Elite
[Re: goerbi]
#118042524/05/201119:25
Syklet den to ganger hittil og har heldigvis ikke vært i nærheten av rekkverket. La likevel merke til en klønete trasé på toppen midt gjennom sykkelparkering og mennesker som ikke enser at det faktisk går en sykkelvei tvers gjennom.
Martin
Den sykkelveien som går midt i "plantefeltet" ender jo opp i ingenting, der man plutselig står midt i en liten rundkjøring, før man skal ut i den store rundkjøringen der syklister på en eller annen måte virker å være totalt usynlig for motorisert trafikk.
Jeg jobbpendler den ruta og gidder ikke sykle hverken opp eller ned den brua og gjennom rundkjøringskaoset. Jeg sykler den gamle sykkelveien som går rundt hele Lysaker Torg på sjøsiden. Det eneste gode jeg har å si om den gangbrua er at det er mindre syklister på "min" sykkelsti nå.
Tro om det også er mindre syklister igjennom parkeringsgarasjen?
- Stefan
[Re: Stefan77]
#118131025/05/201116:49
Jeg har foreløpig bare testet den nye broa på en søndag morgen, og da gikk det som smør - utrolig mye bedre og raskere løsning i forhold til den gamle. Men, med møtende syklister og en hel gjeng med fulle/trøtte fotgjengere (helvetes gjeng - neste like teite som bilister...), kan jeg tenke meg det blir noe annerledes - en det ble det jo også på den gamle veien
[Re: thamg]
#118136325/05/201118:08