|
sykkeltransport i bil
|
sykkeltransport i bil
23/05/2011 06:32
|
cinematic
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hei, skal ut å farte på kontinentet i sommer og lurer på hva som er best, billigst og tryggest: -Kjøpe takstativ til 29èr -"stativ" til hengerfeste
Skal cruise en del på raske motorveier, og målet er at sykkelen er like hel når jeg kommer frem.
Synspunkter, erfaringer?
|
|
|
Re: sykkeltransport i bil
[Re: cinematic]
23/05/2011 07:16
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
Ville gått for takstativ. Da er sykkelen tryggest oppbevart og den spares for støv og dritt om det er dårlig vær. Må man ha eget takstativ for 29'er da? Thule Proride og Outride er begge gode stativer som ikke er spesifikke til hjulstørrelse.
|
|
|
23/05/2011 08:10
|
Dan
More than words
|
More than words
Hei, skal ut å farte på kontinentet i sommer og lurer på hva som er best, billigst og tryggest: Hvor mange er dere i bilen? Det billigste og tryggeste er å ta av hjulene, sette sykkelen i baksetet med hjulene foran seg og sikre alt sammen med sikkerhetsbeltene. Da slipper du å huske på noe som helst når du skal inn i garasjer og du kan trygt parkere på en motorveirestaurant og spise lunsj uten å måte finne et bord med utsikt mot bilen.
|
|
|
[Re: Dan]
23/05/2011 09:34
|
cinematic
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takk for svar! med 2 barneseter pluss bagasje har jeg fått streng beskjed om at sykkel ikke får ligge baki. Hvor vil den være tryggest sånn rent "kjøremessig"? Får litt nerver når jeg tenker på at vi nok blir liggende å dure i 140 i timer i strekk.
|
|
|
23/05/2011 09:37
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Gå i nye forhandlinger og finn en løsning så den kan være i bilen.
|
|
|
23/05/2011 09:54
|
Dan
More than words
|
More than words
med 2 barneseter pluss bagasje har jeg fått streng beskjed om at sykkel ikke får ligge baki. Hvor vil den være tryggest sånn rent "kjøremessig"? Får litt nerver når jeg tenker på at vi nok blir liggende å dure i 140 i timer i strekk. Jeg tipper at i 140 vil du merke ganske tydelig at forbruket går opp. Å henge syklene bakpå er nok bedre slik sett, i tillegg til at du kan slappe av med tanke på lav klaring. Skal dere bare transportere dere ned et sted og så være der så er ikke tyverisikring et like stort problem. Hvis dere derimot skal kjøre fra sted til sted og kanskje stoppe på severdigheter eller strender langs veien så ville jeg ikke giddet å ha sykkelen utenpå bilen. Alt for mye stress hver gang man parkerer og blir borte noen timer.
|
|
|
[Re: Kriss]
23/05/2011 10:15
|
ktodnem
Ringrev
|
Ringrev
Har Thule Outride selv, veldig bra stativ, føles trygt å feste gaffelen uten hjulet i. Men Thule har fartsbegrensning på 130 km/t, og min bil har begrensning på 120 km/t ifølge instruksjonsbok ved all bruk av takrails og takbøyler.
-KT
|
|
|
[Re: Kriss]
23/05/2011 10:19
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Sykkel inni bil med to kids på ferie, da snakker vi caravelle eller annen stor syvseter peoplecarrier eller noe sånt. Huffameg. Vet med kids(har 3 selv), så er det enkleste ofte det beste.
Har både thule proride (på taket) og hengerfastemontert.
Bruker Proride på taket mest. Alle hjul er påmontert, og stativet er låsbart. Enkelt å få sykkel på plass. Slipper å avmontere hjul/caliper. Proride funker og på Lefty gaffel da hjulet er montert. Har testet dette i allefall 135kmt++ og det går fint. Har panorama glasstak, og da kan du se hvordan sykkelen har det på taket under kjøring, og den er veldig stabil, selv i høy fart og heftige kurver. Den tar og ganske sære fulldemper rammer. Tar og elbiken som veier 11,4kg+15kg batteri og motor og 8,5kg sykkel merkes knapt.
Fartsmessig så er det ikke noe problem med takmontert. Sikkert for deg og andre.
Hengermontert er det ofte umulig å åpne bakluken (stasjonsvogn). Det er litt dumt på ferier der du har kjøleboks etc i bagasjerom. Bruker den på vei hjem og svinger innom statoil og bruker den som sykkelvaske-opphenger. Det er en billig biltema til 99.- og den er fint polstrert. Men ikke å anbefale da det ikke er skiltholder/bremselys på den. De kan være pirkete på dette i europa. Thule har noen råfine løsninger her og med plass til mange sykler på festet med skiltholder og bremse/blinklys. Men man mister ofte muligheten til å åpne bakluken, og gjør de uegnet for oss iallefall. Så det kommer litt an på hvilken bil dere har. Fine med hengermonterte er at den er lett å fjerne når den ikke er i bruk. Er det tørt og fint på veien så er det bakmonterte å foretrekke. Får jo trekk og til å sette over! Men det gir noen kilo på kula om du går for 2-3sykkelsvarjonen, men feriefull bil og god last så blir det baktungt. Automatisk nivåregulering på bilen funker fint her (Feks Subaru Forester og Outback har dette, ikke legacy som "sagger" litt).
Ulempen med takmontert er høy høyde i garasje, parkeringsgarasjer og lignende. Ultimate er en henger, med brems, glassfibertopp med plass til masse bagasjestash og "tak"montert sykkelfeste oppå hengeren. Eller en lukket henger... men da har man begrenset seg på farten.
Det jeg mener er vel egentlig at det er billigere å kjøpe en lukket sykkeltilhenger enn å bytte bil, eller å kjøpe en bil som er for stor 90% av tiden. Møkkete/brukt sykkel inn i (stappfull) bil er no-no for meg iallefall. Holder med kidsa sin smuling og rot inni bilen.
Noen innspill iallefall, hva som passer best for deg og dere vet du best;)
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
[Re: Fagerli]
23/05/2011 15:40
|
cinematic
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
takker for gode innspill, må nok litt i tenkeboksen. Føler at hengermontert nok er enklest til vanlig, men kan jo fort bli et kasus når en skal finne frem ting baki. Ser jo at hengermonterte kan kjøpes billig, noen som vet hva prisen er for takstativ? Må passe FS 29èr
|
|
|
[Re: Dan]
23/05/2011 17:53
|
Johanna
Entusiast
|
Entusiast
Jeg tipper at i 140 vil du merke ganske tydelig at forbruket går opp. Å henge syklene bakpå er nok bedre slik sett, i tillegg til at du kan slappe av med tanke på lav klaring. Jag körde nyligen 2 800 km i 90-150 km/h med cykeln på taket. Jag vill inte påstå att jag märkte någon skillnad i bränsleförbrukningen. För hela turen var genomsnittet på 8,8 l/100 km för min Saab 900 från 1997. Det är ganska normalt för dem höga hastigheter jag körde i det mesta av turen. Ett bra stativ för att ha cykeln på taket kostar cirka 1 000 NOK. Jag har haft cykeln på stativ på dragkroken också, men då har jag fått repor i lacken eftersom cykeln skaver mot fästet. Med fullpackad bil och guppig väg kan cykeln ta i marken också.
|
|
|
[Re: Johanna]
23/05/2011 18:49
|
Eplemosten
Entusiast
|
Entusiast
Thule Freeway 968 for montering på bakluke, er dette noe å satse på?
Er vel ikke store avstandene jeg kommer til å frakte sykkelen egentlig. Vi snakker til og fra ritt, muligens med på ferie til danmark.
|
|
|
[Re: NjalVM]
23/05/2011 21:06
|
dano
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Thule har vel også et stativ for hengerfestemontering som kan "tiltes" slik at man får tilgang til bakluka...
|
|
|
24/05/2011 09:11
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Thule har vel også et stativ for hengerfestemontering som kan "tiltes" slik at man får tilgang til bakluka... Jepp, både en enkel hengemodell og en mer fancy med plattform. med 2 barneseter pluss bagasje har jeg fått streng beskjed om at sykkel ikke får ligge baki. Er det et alternativ å kjøre med takboks med den lette bagasjen, og ha demontert sykkel inni bilen? Eller kanskje du til og med får sykkelen i takboksen om du har bred boks og demonterer nok? Så lenge den er usynlig er den ikke et tyverimål.
Redigert av Arne_And; 24/05/2011 09:12.
|
|
|
[Re: Eplemosten]
24/05/2011 10:37
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Thule Freeway 968 for montering på bakluke, er dette noe å satse på?
Er vel ikke store avstandene jeg kommer til å frakte sykkelen egentlig. Vi snakker til og fra ritt, muligens med på ferie til danmark. Hadde en "968 variant" som ikke var Thule i 1998-2000, med stropper. Fungerte greit det, men jeg tapet over lakken der festene sto. Måtte spennes og strappes godt, og var litt bekymret for bil og sykkel der det bare var stroppet på. Men det funket fint det. Hadde kjøpt igjen. Var i glory days i 1998 på Cdale fulldemper, montert bakpå en Porsche av alt og dro til Åre i helgene  Sykkelen lå nesten mer på taket av bilen enn bakpå. Men det gikk det og. Stakk dog så mye ut at jeg ofte demonterte forhjul. Her er link til Norsk Tilhengersenter, som har det meste av Thule (kjøpte en biltransporthenger av de, hyggelige karer). Falt veldig for den Thule EuroWay G2 923 - for 3 sykler [Til montering på hengerfestet / slepekrok], men 3500.- var stivt. Men dette holder jo i 20år. Denne og en stiv og blafrefri presenning til langturer. Den hadde tatt familyn sine sykler. http://www.norsktilhengersenter.no/thule_sykkelstativ.html
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
|
|