Kan fortelle hva jeg har gjort med drivlinja mi, kanskje det kan være nyttig for noen

Jeg har triksa og herja litt med drevene mine. På den stive MTB-en som jeg primært bruker på grusveier i marka begynte jeg med en helt vanlig XT 9-delt løsning (tror det var 24-32-44 og 11-32).
Fant ut at jeg bånna 44:11 i enkelte utforkjøringer på grus og at jeg var misfornøyd med store hopp mellom girene i høy hastighet, så jeg byttet ut storeklinga fra 44 til 48, og satte på en Ultegra 11-23-landeveiskassett bak. (fungerer forøvrig fint med long cage

Det ble optimalt for rask grusracing, men minsteklinga foran ble helt ubrukelig, både pga. for langt kjede (som jeg riktignok fikset raskt) og fordi spennet i tenner foran ble for stort.
Så etter å ha slitt meg opp bakker på 32:23 en stund ble jeg lei og byttet ut minsteklinga med en custom 26-tenner, og det fungerer fint. Føler at jeg burde ha endra mellomklinga fra 32 til 34 eller 36 for å ha jevnere overlapping foran, men tenker sjelden over det.
Hovedproblemet mitt med utforkjøringer var/er nok tråkkfrekvensen. Disse endringene gjorde jeg før jeg begynte med landeveissykling og fikk trent opp frekvensen til et mer optimalt nivå, og jeg sykler også uten klikkpedaler.
Den nye markasykkelen min får 22-32-44 og 11-36 tidelt, med klikkpedaler