Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelp meg å mekke allværssykkelen

Hjelp meg å mekke allværssykkelen #1177955 22/05/2011 00:22
Ixirn Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Hei folkens

Jeg har en god gammal sak fra rundt årtusenskiftet som begynner å slarke litt både her og der. For å være presis er det snakk om en DBS Intruder (den typen med litt funky tykt bøyd nedre rammerør for de som kjenner den). Dempegaffel og skivebrems foran. Shimanogir av ukjent art.
Dette er min hverdagssykkel til butikken og skolen og litt rundt omkring, og av og til en tur eller tre i skauen, men nå er det såpass mye som begynner å bli så slitt/suspekt at jeg stort sett kun bruker den på relativt kurant asfalt. Det jeg er ute etter er å få denne i brukbar stand for en billig penge siden budsjettet er litt stramt, og derfor tenkte jeg det kunne være greit å få noen innspill fra noen med litt mer peiling om hva jeg bør bytte, hvilke deler jeg bør bruke, og generelle tips og triks. Jeg er bare middels bevandret i sykkelmekkingens verden (gjort noen wire- og kjede-skift, og det er stort sett alt), men jeg har blant annet en pedros universal krankavdrager og noe verktøy liggende, og har ikke noe særlig over gjennomsnittlig antall tommeltotter.

Tenker jeg tar en punktvis gjennomgang av de fleste komponentene:

Hjul: Splitter nye (i fjor høst) Mavic ettellerannet 6-bolt/felgbrems, siden de gamle var fryktelig skjeve, og bakfelgen omtrent oppspist.

Bremser: Typisk standard V-brems bak som funker helt greit. Som nevnt skivebrems foran. Ukjent spesifikasjon, men jeg har ikke vært i stand til å finne nye klosser til denne, så det spørs om den må byttes. Skiva sitter dessuten fast på det gamle hjulsettet da boltene den er festet med øyeblikkelig gikk fra å ha sekskantete til runde hull da jeg skulle skru den løs. Hva slags brems bør jeg kjøpe her, evt. fins det noe sted som har fryktelig ukurante bremseklosser? Selve bremsen funker nemlig aldeles utmerket, men hva hjelper det når klossene bare består av metallet som er igjen.

Gir: Bakgiret funker relativt greit, med unntak av noe hopping. Denne ble litt bedre etter noen småjusteringer og smøring, så mulig det er bare litt mer som må til, eller kanskje de småtannhjulene skulle vært skifta? Kjede og kassett er nytt samtidig med hjulene, og har ikke rulla mange milene i vinter. Selve fremgiret funker også relativt greit, men det midtre tannhjulet er det latterlig mye kast og bøyde tagger på, så det er håpløst å bruke.
Har en Deore-krank liggende. Kanskje jeg kan skifte til den? Er det isåfall mye styr?

Jeg har ikke skiftet ut andre deler enn det som er nevnt her med unntak av noen bremseklosser og wire og selvsagt dekk.

Hva bør gjøres for å få denne i brukanes stand for en relativt billig penge? Jeg har ingen ambisjoner om å vinne birken eller sykle svenskegrensa på langs, men det hadde vært greit å kunne ta en snartur i skauen og kunne stole på at jeg kan sykle opp en bakke uten at kjedet hopper og sender meg på huet i styret, og at jeg kan sykle ned den samme bakken med bremser som lar meg kjøre så sakte eller fort som jeg vil. Ny sykkel er naturlig nok uaktuelt.

Re: Hjelp meg å mekke allværssykkelen [Re: Ixirn] #1178061 22/05/2011 09:01
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
Jeg kan kanskje svare på litt av det her. Selvlært og ikke ekspert, men har stor sans for å holde gamle sykler i live ICON_SMILE

Hjul: er de lite brukt er de sikkert fine, men du kan sjekke at det ikke er sideveis kast, at felgsiden ikke er veldig konkav, at det ikke "grumler" i navet og at eikene kjennes jevnt stramme.

Bremser: skivebrems har jeg lite greie på. Jeg syns v-bremser er gull til hverdagsbruk, lette å kontrollere og vedlikeholde. Om du har hjul som er kompatibel med felgbrems foran kan du alltids bytte til felgbrems her også. Billige brukte deler fås ofte kjøpt her på forum av noen som skal tømme boden.

Gir: du har bytta vaier og strømpe, så da veit du at du bør sjekke at det ikke er treghet her om giret ikke funker godt. Ofte et problem på vintersykler. Om du skal bytte på nytt sjekk gjerne at strømpene er riktig lengde, uten for stor sving som gir unødvendig mye motstand. Både Park Tool og Sheldon Brown har fine illustrasjoner av dette. De små trinsehjulene må byttes når tennene er nedslitt, men det er relativt sjelden. Jeg byttet mine nå nettopp fordi de var så slarkete sideveis. Sjekk at alle dreiepunktene på giret er smurt og glir lett, og sjekk for sideveis slark. Når alt annet funker, og om girøret ikke er bøyd, burde det være en grei sak å justere bakgiret. Mekkeboka har en grei beskrivelse av dette, også www.sykkelsiden.no.

Høres ut som du må gjøre noe med tannhjulene foran. Det er ikke vanskelig å skifte krank, særlig ikke hvis tannhjulene er om lag samme str som du har allerede, og krankavtager har du alt. Vær klar over at du må ta i litt og du kan potensielt ødelegge gjenger, så følg beskrivelsen.
Mye gode mekketips her, og Mekkeboka er som sagt fin å følge:
http://www.parktool.com/blog/repair-help
http://www.sykkelsiden.no
http://www.sheldonbrown.com/

Re: Hjelp meg å mekke allværssykkelen [Re: lph] #1178686 22/05/2011 21:14
Ixirn Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Takk for et fint og utfyllende svar. Mye godt lesestoff på de linkene.

Jeg tror faktisk aldri jeg har prøvd v-brems på framhjul, men jeg likte ihvertfall skivebremsen min veldig godt. Fantastisk god å dosere og få maksimal bremseeffekt fra samtidig som det er nesten umulig å låse hjulet helt. Må få tatt et bilde av bremseklossene så vi får sett om noen kjenner dem igjen.

Er et skivebremsfeste og et skivebremsfeste alltid det samme forresten, sånn at man kan kjøpe hvilken som helst brems, eller er det forskjellige standarder ute og går her?

Høres ut som trinsehjulene må byttes. Har tross alt vært der i ti år med litt varierende vedlikehold og mange mange tusen km. Ikke igjen så mye tenner å snakke om heller. Igjen: passer hva som helst?

Det er kranken jeg er mest usikker på. Spørsmålet er vel egentlig mest om det kranksettet jeg har liggende løst kommer til å passe. Aner ikke hva slags kranklager som er der nå, men det er ihvertfall ikke av den utenpåliggende sorten (hollowtech tror jeg) som er på den nye kranken. Om det passer greit tenker jeg jeg skifter hele greia heller enn å bare skifte tannhjul, men om det ikke gjør det vil jeg helst slippe å skru løs alt sammen bare for å måtte montere det igjen.

Redigert av Ixirn; 22/05/2011 21:48.

Moderator  support