Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Solfilm for boligvindu

Solfilm for boligvindu #1176606 20/05/2011 10:17
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg vurderer å klistre solfilm på utsiden av noen av vinduene våre for å redusere varmeinnstrålingen. Er dette noe man greit kan gjøre selv, eller bør fagfolk gjøre det for å få et resultat som er pent i vinduets levetid?

Noen som vet om gode leverandører i Trondheim?

Noen av vinduene jeg vurderer dette på skal fjernes innen få år (alt for mange takvinduer som gir for kaldt rom om vinteren og for varmt rom om sommeren), vil det da funke ok å kjøpe billig film på Biltema e.l.?

Re: Solfilm for boligvindu [Re: Arne_And] #1176611 20/05/2011 10:25
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg prøvde dette på et soverom i fjor. kjøpte på Torshov bilrekvisita på Lade, trolig flere lignende butikker som har det samme.

Greit å legge på innsiden (lettest siden dette er 2.etg hos oss). Brukte ei sprayflaske med zalovann, både på vindu og på filmen. La på vinduet gradvis, dro av beskyttelsesplasten etterhvert som jeg jobbet meg nedover ruta, dro luftboblene ut til kantene med en nal (sånn bred,tynn gummilist til å vaske vinduer med). Skar til med skarp tapetkniv langs kantene til slutt.

Resultatet ble greit, noen luftbobler men helt ok. Fjernet etter et år av andre årsaker.

Vi brukte håndverker da vi la "frostglass" look-a-like-film på utsiden av baderomsvinduene, betraktelig mer kvalitet over det enn det jeg la selv (ikke uventet heller).

Tror jeg ville prøvd den billige DIY-varianten først, for evt senere å gjøre det mer permanent dersom du vil det.

Bj

Re: Solfilm for boligvindu [Re: BjornS] #1176623 20/05/2011 10:32
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Svogeren min har lagt sånn film fra Biltema/Torshov på innsiden av soveromsvinduet sitt, nettopp for å å stenge ut mye av sollyset. Han synes det ble svært vellykket med tanke på varmen, og ikke er det lett å se at det er film på glasset.

..filmen skal vel helst på innsiden, så den ikke slites med vær og vind?!

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Solfilm for boligvindu [Re: parob] #1176644 20/05/2011 11:01
P
Progenitor Offline
Fersking
Fersking
P
Sliter med det samme problemet på hybelen min, og når man jobber med skolegreier blir det helt uuthodlelig varmt ICON_TONGUE Har vurdert solfilm selv også, men har hørt at det er fare for å punktere vinduet om det legges på et 3-lags energivindu. Har ikke funnet noe dokumentasjon om dette, men kan være verdt å spørre fagkyndig før man risikerer å ødelegge noe...

Re: Solfilm for boligvindu [Re: Progenitor] #1176654 20/05/2011 11:19
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg har lest at folien bør legges utvendig, at to grunner:
- Varmestrålingen stoppest mest effektivt i følge leverandør
- Energivinduer kan bli oppvarmet så mye at de tar skade dersom du monterer filmen på innsiden i følge noen på internett

Et første trinn er kanskje å montere Biltema/Torshov-film på innsiden at takvinduene som uansett skal skiftes, så ser jeg hvordan det funker.

Biltema sin solfilm virker ikke særlig egnet: "Absorberer 10 % av varmestrålingen samt 80–90 % av lyset utenfra". Det burde vært omvendt, høres nesten ut som trykkfeil.

Redigert av Arne_And; 20/05/2011 11:22.

Re: Solfilm for boligvindu [Re: BjornS] #1176663 20/05/2011 11:25
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: BjornS
Jeg prøvde dette på et soverom i fjor. kjøpte på Torshov bilrekvisita på Lade, trolig flere lignende butikker som har det samme.

En av disse? Speil, grå eller mørk?

Re: Solfilm for boligvindu [Re: Arne_And] #1176733 20/05/2011 12:36
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Arne_And
Sitat: BjornS

En av disse? Speil, grå eller mørk?

Nåh! Det er jeg ikke sikker på. Men en av årsakene til at vi fjernet den på høsten var at den ble mørk på den tiden av året. Så jeg vil tippe den mørkeste av de to, ikke speil iallefall. Vårt hovedproblem var unger som ikke ville sove pga lyset, vinduene er nordvendte.

Bj

Re: Solfilm for boligvindu [Re: BjornS] #1176824 20/05/2011 14:17
RaymondJ Offline
Veteran
Veteran
Biltema har en solfilm som er "gjenbrukbar". Den er vesentlig tykkere en vanlig solfilm, og VESENTLIG lettere å fjerne igjen. Vet noen av de proffe solfilmene (eller hvertfall limet) nesten må skrapes av etter at de har blitt løst opp med "noe". Den tykke fra Biltea er bare å dra rett av.

Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Re: Solfilm for boligvindu [Re: RaymondJ] #1176849 20/05/2011 15:29
Niels Offline
Veteran
Veteran
Det er forskjell på solfaktor og soltransmisjon. Som du ganske riktig påpeker er det solfaktor du er ute etter da det er denne som tar varmen, mens soltransmisjon tar lyset (ja det er forskjellig ting).

Men siden du sier vinduene skal byttes om noen år uansett, hvorfor ikke bare skifte glasset til noe bedre både mtp solfaktor og isolasjon? Ofte kan man gjenbruke karmer så lenge de har dyp nok glassfals. Ny isolerglassruter vil løse probelemet ditt med kulde om vinteren og varme om sommeren.

Når er de originale vinduene fra?

2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE
Moulton TSR9
Re: Solfilm for boligvindu [Re: Niels] #1179615 24/05/2011 06:01
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
De vinduene som skal fjernes skal erstattes med tak. Det kan ta noen år før vi får gjort det, så vi vurderer en midlertidig fiks.

De andre rutene vi vurderer solfilm på skal vi antakelig ikke bytte med det første, dette er ikke rom som vi varmer opp til 20*C.

Re: Solfilm for boligvindu [Re: Arne_And] #1179648 24/05/2011 06:42
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
På min forrige arbeidsplass ble denne 3M solfilmen beregnet for slikt bruk montert. Jeg tagg meg til noen meter for å montere på soverommet. Fucka det opp første gangen jeg prøvde å montere, men når jeg tok av vinduet å la det på gulvet, gikk det som en lek. Filmen får du tak i hos reklamebyråer, dekorfirma o.l

Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon

Moderator  support