Hamilton så Armstrong injesere EPO
|
Re: Hamilton så Armstrong injesere EPO
[Re: anonym5]
24/08/2012 08:30
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
Beloki (ONCE), Escartin (Kälme), Klödi (Deutsche Telekom) og Leipheimer (Gerolsteiner) er det i alle fall ingen grunn til å tro at har spilt etter spillereglene. Leipheimer ble dømt i '96 for efedrin, som han fikk i seg gjennom allergimedisin. Han innrømmet og tok straffen. Deretter ble han vel ikke dømt for noe, og de andre er vel ikke dømt de heller? Klödi - systematisk doping i Deutsche Telekom (Freiburgklinikken m.v.) Beloki - systematisk doping i ONCE/Liberty Seguros (ref. Operation Puerto/Eufemio Fuentes) Escartin - systematisk doping i Kälme, skandaler på løpende bånd Leipheimer - systematisk doping under Holczer i Gerolsteiner, og han hadde så mistenkelige blodverdier at laget ble anmodet om å utestenge ham. Holczer nektet, da han var på sponsorjakt. Holczer er for øvrig nå ansatt i Katusha.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
24/08/2012 08:33
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det kan jo hende den rare nordmannen som var lagets beste på januarsamlinga og dårligst på våren, rett og slett ikke var med i gutteklubben?
At en som ble plukket ut til å delta i årets viktigste ritt to år på rad som en viktig brikke på det antatt sterkeste nimannslaget USPS kunne samle sammen ikke var en del av den indre krets er en tøff historie å selge troverdig. Hvis jeg visste at jeg trengte verdens åtte sterkeste menn til å hjelpe meg med å vinne mot verden sterkeste, dopede syklister forøvrig, ville jeg da gamble på å ta med en person som kunne bli offer for menneskelige svakheter, som lett lot seg bote på med en passe dose medikamenter? Og som ikke var en del av den indre krets og dermed hadde akkurat det samme og vinne og tape? Det stod flere andre USPS-ryttere klare for å ta i mot den hvite posen og kjempe for Lance med alle midler tilgjengelig, men Lance valgte å ta med én syklist som måtte holdes adskilt fra alt?? Dette skulle jeg gjerne tro på, men det er egentlig ikke så lett. Enn så lenge SK er sportsjef i de kommende VM-konkurransene så er det kanskje en problemstilling han bør kommentere på en ordentlig måte? Godt tenkt dette Øyvind. Doping er jo risiko,og skal man ta en slik risk så må man holde folk tett,samt at man må ha kontroll på evt. personer som kommer inn og går ut av miljøet. Har ikke peiling på hvordan dette laget ble drevet,men jeg er rimelig sikker på at man holdt laget meget tett samlet for å ha kontroll.
|
|
|
[Re: Lambda]
24/08/2012 08:33
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En annen part som bør være tilfreds med denne avgjørelsen er UCI. Hadde det blitt kjørt rettssak mot Armstrong ville vel påstanden om at UCI skjulte positive tester blitt gått nøyere etter i sømmene. La oss håpe Tygart og USADA slipper det der har liggende ut i offentligheten, så får vi kanskje bekreftet det mange av oss mistenker at UCI har bedrevet. Dette er forferdelig trist og forferdelig bra på en gang.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: imag]
24/08/2012 08:34
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Klödi - systematisk doping i Deutsche Telekom (Freiburgklinikken m.v.) Beloki - systematisk doping i ONCE/Liberty Seguros (ref. Operation Puerto/Eufemio Fuentes) Escartin - systematisk doping i Kälme, skandaler på løpende bånd Leipheimer - systematisk doping under Holczer i Gerolsteiner, og han hadde så mistenkelige blodverdier at laget ble anmodet om å utestenge ham. Holczer nektet, da han var på sponsorjakt. Holczer er for øvrig nå ansatt i Katusha. Men ingen av dem er dømt eller engang anklaget. Da blir det bare rykter.
Redigert av anonymous5; 24/08/2012 08:35.
Anonym5
|
|
|
24/08/2012 08:36
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
24/08/2012 08:37
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
Poenget mitt var ikke å nagle noen til veggen, men mer å illustrere det absurde i å skulle begynne å tildele seieren nå i ettertid. Det er virkelig ikke mange gode kandidater nedover i rekkene heller.
|
|
|
[Re: imag]
24/08/2012 10:42
|
gare
More than words
|
More than words
Men har virkelig USADA jurisdiksjon/muligheter til å ta TdF-titlene fra Lance, sånn helt uavhengig av anklagene? Er det virkelig sånn at om man ikke forsvarer seg er man skyldig?
Sånn helt uavhengig av om Lance dopet eller ikke altså.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
24/08/2012 11:00
|
Lambda
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Men har virkelig USADA jurisdiksjon/muligheter til å ta TdF-titlene fra Lance, sånn helt uavhengig av anklagene? Er det virkelig sånn at om man ikke forsvarer seg er man skyldig?
Sånn helt uavhengig av om Lance dopet eller ikke altså. Jeg vet ikke, men dersom norsk politi hadde bevis på at jeg hadde kjørt for fort, til og med med vitnebevis, så tipper jeg de står i sin fulle rett til å innkreve både bot og førerkort (dersom overtredelsen tilsier det)uavhengig av om jeg ønsker å forsvare meg eller ei.
Redigert av Lambda; 24/08/2012 11:00.
Bjørn
|
|
|
[Re: Lambda]
24/08/2012 11:12
|
gare
More than words
|
More than words
Sånn helt uavhengig av om Lance dopet eller ikke altså. Jeg vet ikke, men dersom norsk politi hadde bevis på at jeg hadde kjørt for fort, til og med med vitnebevis, så tipper jeg de står i sin fulle rett til å innkreve både bot og førerkort (dersom overtredelsen tilsier det)uavhengig av om jeg ønsker å forsvare meg eller ei. Ahh, men det er littegrann anderledes. Hva om politiet sa at de hadde bevis for at du kjørte for fort, men du ville bli frikjent om du kunne bevise at du ikke hadde kjørt for fort ... Dessuten er jeg mest nysjerrig på hvordan USADA kan frata noen TdF-titler sånn rent formelt.
|
|
|
[Re: supernalle]
24/08/2012 11:22
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Alle sykkelarrangement bortsett fra OL har akseptert WADA som doptester. USADA er en del av WADA og har dermed alle rettigheter til å sanksjonere alle syklister.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
24/08/2012 11:24
|
gare
More than words
|
More than words
Alle sykkelarrangement bortsett fra OL har akseptert WADA som doptester. USADA er en del av WADA og har dermed alle rettigheter til å sanksjonere alle syklister. Da er jo den saken grei.
|
|
|
24/08/2012 11:26
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
24/08/2012 11:40
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Sportssjefen vil nå skape avstand mellom seg og Lance. Jeg har aldri definert meg som en venn eller en godt bekjent av Lance.
Det er lovlig sent.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
24/08/2012 12:51
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva så liksom? Det var arbeidsgiver, og en arbeidsgiver som krevde 100% lojalitet.
Synes det er rart at Kjærgaard ikke reagerer kraftigere, at han tilsynelatende ikke føler seg lurt. Dette jo katastrofalt også for hans egen del. Om han selv er uskyldig har han all grunn til å være forbanna på Lance.
|
|
|
24/08/2012 13:17
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om Kjærgaard skulle ha vært i samme båt som Armstrong, altså med overveiende grad av sannsynlighet dopet, harmonerer ikke det dårlig med norske holdninger?
Kan et særforbund forsvare at en toppleder har vært en del av systematisk doping, frivillig eller ei?
|
|
|
[Re: Alpers]
24/08/2012 13:22
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Om Kjærgaard skulle ha vært i samme båt som Armstrong, altså med overveiende grad av sannsynlighet dopet, harmonerer ikke det dårlig med norske holdninger? Alle vet jo at det ikke finnes nordmenn som doper seg! Jfr. tråden om dopingkontroll i Birken. 
|
|
|
[Re: Stein]
24/08/2012 15:17
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om Kjærgaard skulle ha vært i samme båt som Armstrong, altså med overveiende grad av sannsynlighet dopet, harmonerer ikke det dårlig med norske holdninger? Alle vet jo at det ikke finnes nordmenn som doper seg! Jfr. tråden om dopingkontroll i Birken. Nei selvfølgelig, det er jo bare søreuropeere og russere som driver med sånt, vi derimot er i moralens høyborg. Himle med øynene. 
|
|
|
24/08/2012 18:51
|
Tore P
Fersking
|
Fersking
Interresant å lese om denne saken på MTBR og andre fora med mange amerikanske medlemmer. Virker som de fleste synes det er helt greit at eliten doper seg. Holdninga er at så lenge alle gjør det så har jo alle like forutsetninger for å hevde seg. Konspirasjonsteorien om at USADA er kjøpt og betalt av frankrike (uklart om det er franske myndigheter, det franske sykkelforbundet eller et spleiselag fra franske sykkelfans som står bak...) er jo også populær.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
|
|
|
[Re: Tore P]
24/08/2012 19:49
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Interresant å lese om denne saken på MTBR og andre fora med mange amerikanske medlemmer. Virker som de fleste synes det er helt greit at eliten doper seg. Holdninga er at så lenge alle gjør det så har jo alle like forutsetninger for å hevde seg. Konspirasjonsteorien om at USADA er kjøpt og betalt av frankrike (uklart om det er franske myndigheter, det franske sykkelforbundet eller et spleiselag fra franske sykkelfans som står bak...) er jo også populær. Personlig synes jeg dop er dumt, men her snakker vi om en periode i sykkelsporten som stort sett virker å være gjennomsyret av doping. Tar en førsteplassene fra Lance er det etter min mening ingen å gi premiene til. Trolig var nummer 2,3,4,5,6,7,8,9 osv like dopet, og det var kun snakk om hvem som var flinkest til å dope seg. En bør vel da heller konstatere at dette var en skammens periode innen sykkelsporten for å så se fremover. ..
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: tmork]
24/08/2012 20:14
|
EgilS
More than words
|
More than words
Interresant å lese om denne saken på MTBR og andre fora med mange amerikanske medlemmer. Virker som de fleste synes det er helt greit at eliten doper seg. Holdninga er at så lenge alle gjør det så har jo alle like forutsetninger for å hevde seg. Konspirasjonsteorien om at USADA er kjøpt og betalt av frankrike (uklart om det er franske myndigheter, det franske sykkelforbundet eller et spleiselag fra franske sykkelfans som står bak...) er jo også populær. Personlig synes jeg dop er dumt, men her snakker vi om en periode i sykkelsporten som stort sett virker å være gjennomsyret av doping. Tar en førsteplassene fra Lance er det etter min mening ingen å gi premiene til. Trolig var nummer 2,3,4,5,6,7,8,9 osv like dopet, og det var kun snakk om hvem som var flinkest til å dope seg. En bør vel da heller konstatere at dette var en skammens periode innen sykkelsporten for å så se fremover. .. Vel, det er sikkert en viss forskjell på hvordan det var under første seier i 99, og under siste i 05.
|
|
|
24/08/2012 20:15
|
Espen
More than words
|
More than words
Jepp, og de som har vært kloke nok til å innrømme dette, slipper marerittet Lance har havnet i nå.
e
|
|
|
24/08/2012 20:36
|
oevk
Entusiast
|
Entusiast
Bare gi førsteplassene til Filippo Simeoni, samme om han var med eller ikke. Så vidt jeg husker var vel han en av de første som ble tatt som faktisk tok et oppgjør med kulturen og som sa hvem som sto bak dopingen (som "tilfeldigvis" var samme lege som Lance brukte). Er vel ikke mange av de som har blitt tatt som har outet sine leger/støttespillere?
Øyvind
|
|
|
[Re: oevk]
10/10/2012 22:47
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det ser ikke bra ut for Armstrong nei: http://nrk.no/sport/sykkel/1.8354178 og skal jeg være helt ærlig, så er det ikke helt bra ut for Steffen Kjærgaard heller: I 2002 startet jeg å «underholde» laget på bussturene med forskjellige sanger. Jeg husker en gang det året stod jeg foran i bussen og sang en sang til Johan om EPO. Den hadde jeg hørt fra en annen rytter og ble sittende i hodet mitt. Johan lo mens jeg sang.Da var han på laget. Hva er hans forklaring til dette?.... han tok taxi? Nei, Steffen, dette vrir du deg ikke unna...... Mer her: NY Times
Redigert av supernalle; 10/10/2012 23:03.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
11/10/2012 05:04
|
olechr
More than words
|
More than words
At det ser dårlig ut for Lance på den tiden har man jo vist lenge. Nå håper jeg de går videre for å ta Greg Lemond. For at han også var dopet er jo bankers. Så får de bare rulle ut den ene etter den andre. Når de er ferdig med sykkel så får de fortsette med gamle friidretts stjerner osv osv.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
11/10/2012 06:42
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
At det ser dårlig ut for Lance på den tiden har man jo vist lenge. Det er vel snakk om at de holdt på med det samme dop-regime så sent som i 2006!? Det er ikke såå lenge siden. Synes vi har hørt i mange år at sykkelsporten endelig har tatt et oppgjør, og at ingen blir testet mere. Dette har jo tydeligvis bare vært et spill for galleriet, all den tid storhøvdingene har styrt på slik de selv har villet. Det som jeg synes er spesielt er at så mange "rene" syklister velger å stå fram og innrømme doping. All "ære" til dem, men dersom LA fortsetter å nekte blir jo dette bare en parodi!
|
|
|
[Re: Brusdalen]
11/10/2012 06:50
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
At det ser dårlig ut for Lance på den tiden har man jo vist lenge. Det er vel snakk om at de holdt på med det samme dop-regime så sent som i 2006!? Det er ikke såå lenge siden. Synes vi har hørt i mange år at sykkelsporten endelig har tatt et oppgjør, og at ingen blir testet mere. Dette har jo tydeligvis bare vært et spill for galleriet, all den tid storhøvdingene har styrt på slik de selv har villet. Det som jeg synes er spesielt er at så mange "rene" syklister velger å stå fram og innrømme doping. All "ære" til dem, men dersom LA fortsetter å nekte blir jo dette bare en parodi! Alpe d´huez: 2006: Floyd Landis 38:34 2008: Carlos Sastre 39:31 2011: Sámuel Sanchez 41:21 I 2011 hadde de riktignok hamret løs på hverandre tidlig på etappen, men det går rette veien.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: Stein]
11/10/2012 06:59
|
ute-og-sykler
Entusiast
|
Entusiast
Om Kjærgaard skulle ha vært i samme båt som Armstrong, altså med overveiende grad av sannsynlighet dopet, harmonerer ikke det dårlig med norske holdninger? Alle vet jo at det ikke finnes nordmenn som doper seg! Jfr. tråden om dopingkontroll i Birken. Tja, jeg er en av de som tror det er lite doping i Birken, men som samtidig mener Kjærgaard har et alvorlig (og økende) forklaringsproblem.
|
|
|
[Re: ute-og-sykler]
11/10/2012 08:01
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Tja, jeg er en av de som tror det er lite doping i Birken, men som samtidig mener Kjærgaard har et alvorlig (og økende) forklaringsproblem.
Denne rapporten levner liten tvil om at hele laget var dopet. Det kunne vært interessant om en av de store tv-kanalene eller avisene sendte en reporter til USA og spurte direkte om Kjærgaard var dopet, til f.eks. Hincapie.
- Voltaire
|
|
|
[Re: ]
11/10/2012 08:14
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Eller at forbundet har valgt at Kjærgaard ikke skulle fortsette.
- Voltaire
|
|
|
[Re: ]
11/10/2012 08:28
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Det kunne vært interessant om en av de store tv-kanalene eller avisene sendte en reporter til USA og spurte direkte om Kjærgaard var dopet, til f.eks. Hincapie. Er det slik at denne eskaleringen av saken har vært ventet en god stund, og at dette er årsaken til Kjærgaard har valgt å ikke fortsette i forbundet? Ifølge boken til Hamilton så var dopingen post-festina98 mer av "privat" art og på eget initiativ. Før den tid var det organisert fra lagene selv. I tillegg fikk jeg inntrykk at det var flere nivå av fortrolighet og avhengig av hvor langt inne man var i de forskjellige klikkene avgjorde hvor mye man visste om hva de andre gjorde. Ergo er det godt mulig å ikke ha observert doping og eller vært dopet selv. Jeg synes kanskje Kjærgård kunne åpnet litt mer opp om den daglige diskusjonen som måtte ha vært på laget i perioden han var på Postal. Det virker som de fleste lag/miljøer diskuterte dopingen i feltet ihvertfall.
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
|
|