vi har hyret et firma til å bygge noe hos oss. de gjorde seg ferdig med arbeidet i høst og de har gjort et godt fysisk arbeid. men det er nå noe rot med papirer og jeg trenger råd.

-Firma nr 1 tegner påbygg og søker og får godkjent. de kan ikke ta på seg jobben så vi henter inn anbud fra andre.

-firma nr 2 får jobben som skal gjøres og ferdigattest skal skrives av de. vi er dumme og skriver ikke kontrakt. vi har også betalt hele summen før de har gjort ferdig papirarbeid.

- i ettertid av at arbeidet har blitt gjort og vi begynner å stresse de på papirarbeid kommer det opp at de ikke har sendt inn startvarsel til kommunen(firma nr 2). De bruker ukesvis på å trenere dette og mener til slutt at firma nr 1 må gjøre dette siden de står som ansvarlig da det var de som tegnet og søkte. firma nr 1 sender inn.

-Får så beskjed om at firma nr 2 har tenkt å sende inn ferdigattest(som var avtalt i anbud), de må bare la det gå et par uker fra startmelding er sendt til ferdigattest kan sendes. Nye uker med masing fra vår side. Nå sier de at VI skal sende inn ferdigattest/søknad om ferdigstillelse og de sender oss et skjema på pdf.

Hva er riktig her? prøver de å løpe fra et ansvar? eller er det jeg som skal sende inn søknad om ferdigattest. Har vært et noe rotete opplegg da det er to firma inne i bildet, men dette gikk firma nr to inn i med åpne øyne og avtalte munlig at de skulle skrive ferdigattest.

kan det være de forsøker å unngå et ansvar ved å ikke sende denne søknaden? at de ikke vil ha sitt navn på byggesaken av en eller annen grunn?

Hva gjør jeg?

Redigert av ona; 19/05/2011 09:36.