Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

On-One inbred som hverdags/tursykkel?

On-One inbred som hverdags/tursykkel? #1174994 18/05/2011 13:02
J
Jappen Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
Ved siden av landeveisykkel og terrengsykkel har jeg en sykkel som jeg benytter til hverdags- og tursykling. Denne sykkelen er pr. i dag en "frankensykkel" satt sammen av deler jeg har hatt fra før eller fått billig eller gratis her på forumet. Det er en rimelig ramme i alu med blytunge hjul og andre komponenter og med et helt utslitt (Deore) drivverk fra 2003. Siden jeg gjennom hele studietiden har brukt denne sykkelen i hverdagen har jeg, som dere sikkert skjønner, ikke vært villig til å bruke penger på den siden faren for tyveri er overhengende på Nygårdshøyden i Bergen. På tross av et utstyrsnivå som er plukket fra laveste ende av skalaen har den bragt meg velberget rundt i Norge og Danmark med full oppakning og fungert helt greit som tursykkel. Nå er tilstanden slik at den har begynt å streike del for del og jeg tror ikke jeg orker å lappe mer på den. Jeg er også lei av den kjipe følelsen av å kjøre rundt med en utslitt søppelgaffel med elendig demping front. Stiv gaffel er tingen for meg.

Jeg er altså på utkikk etter en ny sykkel som jeg kan bruke som hverdags/jobbsykkel, men som også tåler å bære bagasje når jeg drar på sykkelferie. Jeg har sett spesielt på en On-One Inbred-pakke som inkluderer ramme, gaffel, styre og andre smådeler til 183 pund. Dette virker som en bra deal, men jeg ønsker å høre erfaringer fra andre som har brukt en Inbred til det jeg skisserer. I tilleg lurer jeg på om det finnes andre gode alternativer? Jeg ønsker ikke bruke mer enn to-tre tusenlapper på en ny ramme og stiv gaffel. Et rimelig hjulsett og mekaniske skivebremser har jeg liggende og vil benyttes i første omgang. Oppgraderinger kan komme senere.

http://www.on-one.co.uk/i/q/FTOO26INMIX/on-one-bred-mixer-inbred-frameset-bundle

Re: On-One inbred som hverdags/tursykkel? [Re: Jappen] #1175134 18/05/2011 16:32
chalshus Offline
More than words
More than words
Inbred rammen er en velprøvd og god ramme. Jeg hadde den i 2004-5 og var mer onn happy. Klagde litt på at krankområdet var litt mykt for mine 0,1tonn, men det ble visst utbedret på dagens generasjon.

Til prisen er det en vinner!

Re: On-One inbred som hverdags/tursykkel? [Re: chalshus] #1175140 18/05/2011 16:49
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Fruen fikk en On-One inbread 29er i fjor vinter. Den har levert varene, og vel så det. Vi er ca like store, Fruen og jeg, og fordi hennes sykkel som regel er utstyrt med flatties har jeg brukt den ganske mye selv. Ramma er solid og meget komfy. Med riktige dekk kan den helt klart brukes som tur/by/commuter. Eneste jeg har å klage på er at lakken er ganske porøs, og jeg sliter med komboen horisontal dropout + vogn. Ramma du viser til er forøvrig en oppgradering, og kan fåes med vertical dropouts.
Helt klart mye pang for pengen!

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: On-One inbred som hverdags/tursykkel? [Re: DavidS] #1175208 18/05/2011 18:26
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har singelspeedet på en Inbred 29er i snart 4 år. Har ingen ting å klage på annet enn at girøret på min er integrert i ramma og ikke utbyttbart ( På ScandAl-rammene er dette utbyttbart) Øret er bøyd, og gir derfor vanskelig på min. Men den har holdt flere ritt, birken to ganger og tjenestegjør nå som jobbsykkel.

Ellers er dette en topp ramme som holder godt, ser bra ut og er mye sykkel for pengene. God kundeservice har de også.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: On-One inbred som hverdags/tursykkel? [Re: DavidS] #1175226 18/05/2011 18:50
irata Offline
Fersking
Fersking
Kjøpte en Inbred med vertikale dropouts i 2007. Sykkelen var først og fremst tiltenkt jobbpendling, sporadiske sti/grusturer, samt transport til barnehage med en Chariot CX2 hengende bak. Klabbet på en lett og stiv gaffel og et ellers ganske edruelig komponentutvalg. Funker brillefint!

Lakken er som tidligere nevnt ikke av ypperste klasse, men sykkelen min som er kjørt daglig året rundt siden 2007 ser fortsatt grei ut, og til prisen klager jeg ikke over sliten lakk. Eneste andre ulempen jeg kommer på er at ramma er ganske tung.

Kommer nok til å se nøye på en ny ramme fra On-One når denne rammen en gang skal byttes ut...

Moderator  support