Ved siden av landeveisykkel og terrengsykkel har jeg en sykkel som jeg benytter til hverdags- og tursykling. Denne sykkelen er pr. i dag en "frankensykkel" satt sammen av deler jeg har hatt fra før eller fått billig eller gratis her på forumet. Det er en rimelig ramme i alu med blytunge hjul og andre komponenter og med et helt utslitt (Deore) drivverk fra 2003. Siden jeg gjennom hele studietiden har brukt denne sykkelen i hverdagen har jeg, som dere sikkert skjønner, ikke vært villig til å bruke penger på den siden faren for tyveri er overhengende på Nygårdshøyden i Bergen. På tross av et utstyrsnivå som er plukket fra laveste ende av skalaen har den bragt meg velberget rundt i Norge og Danmark med full oppakning og fungert helt greit som tursykkel. Nå er tilstanden slik at den har begynt å streike del for del og jeg tror ikke jeg orker å lappe mer på den. Jeg er også lei av den kjipe følelsen av å kjøre rundt med en utslitt søppelgaffel med elendig demping front. Stiv gaffel er tingen for meg.
Jeg er altså på utkikk etter en ny sykkel som jeg kan bruke som hverdags/jobbsykkel, men som også tåler å bære bagasje når jeg drar på sykkelferie. Jeg har sett spesielt på en On-One Inbred-pakke som inkluderer ramme, gaffel, styre og andre smådeler til 183 pund. Dette virker som en bra deal, men jeg ønsker å høre erfaringer fra andre som har brukt en Inbred til det jeg skisserer. I tilleg lurer jeg på om det finnes andre gode alternativer? Jeg ønsker ikke bruke mer enn to-tre tusenlapper på en ny ramme og stiv gaffel. Et rimelig hjulsett og mekaniske skivebremser har jeg liggende og vil benyttes i første omgang. Oppgraderinger kan komme senere.
http://www.on-one.co.uk/i/q/FTOO26INMIX/on-one-bred-mixer-inbred-frameset-bundle