|
|
|
|
Linuxhjelp
|
Re: Linuxhjelp
[Re: ingeplinge]
18/05/2011 08:31
|
Maybelline
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg mener også at det burde være mulig å legge inn ymse Linux-versjoner på denne maskinen. Jeg har sjekket nokså godt opp på forhånd, og fant ut at Mint burde virke. Det er jo derfor dette har blitt så vanskelig og mystisk. Det er sikkert en eller annen dusteting jeg ikke har tenkt på eller glemt eller noe. Dog har jeg ikke tenkt til å gi meg nå, jeg SKAL få det til!
Man kommer alltids ned
|
|
|
[Re: Maybelline]
18/05/2011 11:17
|
Kisp
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Om du ikke har prøv det enda; prøv å installer uten å hake av for å laste ned oppdateringer eller 3.parts programmer under installasjonen. Flere av Mint-versjonene trenger 512MB minne for å installeres og bruker maskinen delt videominne har maskinen strengt tatt ikke 256MB heller. http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/alternative-download kan være et alternativ. Jeg har forresten noen 256MB-brikker liggende som kan passe din maskin, send meg en PM hvis du ønsker dem.. -Kisp
|
|
|
[Re: Kisp]
18/05/2011 20:30
|
Maybelline
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Her er det fremskritt! Har klart å få inn Debian etter litt om og men. Det ser jo greit ut, men jeg mangler cursor, og det gjør ting litt trøblete. Løsningen på dette er å velge en annen kernel, men siden jeg har installert via nett, blir vel det vanskelig? Joda, jeg vet at jeg kan klare meg finfint uten cursor, men gammel vane er vond å vende og så videre... Jeg er uansett glad for å ha fått et system opp og gå, da vet jeg at maskinen er i orden.
Man kommer alltids ned
|
|
|
19/05/2011 09:47
|
zero
Ringrev
|
Ringrev
All oppgradering av programvare på debian kan gjøres via programoppdateringssoftwaresystemet til debian: apt
Det er samme systemet som ubuntu bruker og har flere grafiske nivåer: apt komandoer i terminal aptitude synaptic
Du kan bytte til den kjernen du vil ha med tilgang på nettet og ved å gjøre følgende som root: apt-get install linux-image-2.6-"set inn versjon av kernel du vil ha her" apt-cache search "søkeord" lar deg finne pakker på net
Hvilke pakker som er tilgjengelig for deg er definert i /etc/apt/sources.list
Det er ganske utrolig hva man kan få til med apt. Jeg hadde kjøpt skjermkort som trengte code som var laget for 2.6-38, kernel fra sid (unstable). Den kunne jeg installere på squeeze (stable) ved å legge til en linje om at jeg vil kunne installere "backports", tilbakeføring av nye oppdateringer til din installasjon.
Velkommen til debian. For hjelp går jeg ofte til IRC #debian, meget kunnskapsrike, erfarne og hjelpsomme folk, dog litt nazi på reglene.
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
|
|
|
[Re: zero]
19/05/2011 17:24
|
Maybelline
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Oppdatering: Maskinen er oppe og går, cursor er på plass, og Spotify er installert. Jeg er ganske så fornøyd så langt! Riktignok ble det ikke Mint som jeg ønsket meg, men maskinen går, og det er det viktigste. Jeg mangler fortsatt lyd, men skal nok greie å få til det også.
Tusen takk til alle som har hjulpet til både dag og natt!
Redigert av Maybelline; 19/05/2011 17:31. Rediger grunn: glemt
Man kommer alltids ned
|
|
|
19/05/2011 18:05
|
Ulyd
Avhengig
|
Avhengig
Jeg er imponert, jeg kjenner mange mannlige "nerder" som hadde gitt opp lenge før deg. Noe sier meg at du kan være litt sta innimellom.... Og det ser ut som vi er flere som liker Debian her inne, så det er bare og spørre om du trenger hjelp.
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
|
|
|
[Re: Ulyd]
19/05/2011 18:21
|
Maybelline
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
En smule sta bør man være, ellers får man jo ikke til noenting. Joda, jeg hadde spart noen (mange) timer ved å velge XP-Mint-bytte-løsningen, men da hadde jeg jo ikke lært noe nytt.
Man kommer alltids ned
|
|
|
|
|
|
|