Jeg skal forsøke meg å bygge om en gammel intruder til single speed. Jeg har nå fått av kranken og lurer litt på veien videre. ønsker å ta av de tre tannhjulene og sette på en enkel kredering, men jeg må kjøpe ny og lurer på hva som passer den kranken jeg har nå. Er det noen som vet hva som kan passe og hva jeg bør kjøpe. Da dette kun er et prosjekt for at jeg skal lære meg å skru på sykkel er jeg ikke interessert å legge ned masse penger i dette. Håper derfor det går an å få til uten å måtte kjøpe ny krank og kranklager.
Du har muligens lagt ut verdens dårligste bilder, men greit. Dersom kranklageret er i bra stand, så er det ingen grunn til å bytte det. Men du sier at sykkelen er gammel, så det er overhengende sannsynlighet for at kranklageret bør byttes.
Hvis du skal kjøpe ny krank, og bruke samme lager, så trenger du krankarmer for firkantbolt. Men det ville jeg ikke brukt penger på. Ville heller ha fjernet de to minste tannhjulene på den kranken du allerede har.
Jeg konverterte en billig TruVativ krank der de minste tannhjulene var poppet på det store, så tok disse med vinkelsliper og brukte hammer og dor på låseringen. Regner med at det er litt forskjellige løsninger ute og går. Det mellomste tannhjulet smerglet jeg helt ned og brukte som spacer for å få optimal kjedelinje.
Redigert av Anders M; 16/05/201121:03.
Commencal Meta 6.1 '09 Kona Dr Dew '06 DBS Logic hybrid '08 DBS Fixie '78
Ville heller ha fjernet de to minste tannhjulene på den kranken du allerede har.
Det er bedre å beholde det mellomste, siden det gjør det enklere å få en pen kjedelinje og dermed mindre risiko for kjedehopp. Hvis man gjør et billig-hack bak, ved hjelp av gamle spacere i plast så blir det i tillegg stødigere jo mindre tannhjul man har bak og for å kunne kjøre litet tannhjul bak så bør man ikke ha for stort foran.
Hei! Har erfaring fra singelspeed ombygging og det du ofte vil trenge er noe som strammer kjedet pga geometrien på MTB sykler hvor du ikke har horisontal feste til hjulet.Den som funker er:
Et annet problem som kan oppstå er at hvis du ser på den gamle tannhjulet så er sporene slipt på innsiden- dette er for å gjøre det enklere å gire. Altså vil kjede lett kunne hoppe av.Eneste løsning er å enten slipe ned det gamle eller kjøpt et,"singelspeed specific". Det samme gjelder bak drevet.
Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt den som spenner opp kjede. Kjøpt et solid kjede. Så skrudd dritten sammen og testet- når kjede evt hopper av finner du denne posten og investerer noen hundrelapper til...og så er det bænkers! BAB grunerløkka og raskesykler på Bislett/sentrum har de delene jeg nevner- men til 100.- ekstra...ca
Re: Hjelp til bygging av Single Speed
[Re: Kleven]
#117411716/05/201122:10
Har erfaring fra singelspeed ombygging og det du ofte vil trenge er noe som strammer kjedet pga geometrien på MTB sykler hvor du ikke har horisontal feste til hjulet.Den som funker er:
...et gammelt bakgir som man låser med hi-lo-skruene.
Quote:
Uten dette vil kjede garantert hoppe av fordi det er ingen ting som holder det på plass bortsett fra gravitasjon...
Med litt flaks kan man klare seg uten stramming, hvis kombinasjonen av antall tenner foran og bak og lengden på kjedestagene gjør at kjedet blir passe stramt.
Quote:
Hvis du gå over fra 3 skiver til 1 skive vil ofte skruene være for lange og lage slakk på feste til kranken. Du trenger da:
...å slipe dem ned noen millimeter.
Quote:
Du trenger også avstands skiver på baknavet for at kjede skal være rettest mulig mot kranken.
Disse kan man få gratis ved å gå til et sykkelverksted og be om å få noen gamle kassetter fra søppelbøtta. Kassettene knekker man så istykker og så sitter man igjen med distanseringene som vises på mitt bilde over.
Quote:
Et annet problem som kan oppstå er at hvis du ser på den gamle tannhjulet så er sporene slipt på innsiden- dette er for å gjøre det enklere å gire. Altså vil kjede lett kunne hoppe av.Eneste løsning er å enten slipe ned det gamle eller kjøpt et,"singelspeed specific". Det samme gjelder bak drevet.
Dette er et veldig godt poeng og hvis man skal kjøpe noe i det hele tatt så er det et SS-tannhjul til baknavet. Kanskje viktigere enn fraværet av disse sporene er at SS-tannhjul har høyere tenner.
Det var ikke meningen å ødelegge Kleven sine råd. Jeg ville bare poengtere at hvis man vil så er det helt gratis å lage seg en brukbar singlespeed.
[Re: Dan]
#117414216/05/201123:32
Jeg bygde nettopp en ss til lillebror av en lett gammel xc-racer som jeg fant på loppemarked. Den ble riktig lekker.. Med utveksling 26/13, og helt uten SS-spesifikke deler funker den faktisk veldig bra, og den er faktisk helt uten strammer også. Jeg ville helst ha noe "nett" både framme og bak, og et litt trial-aktig utseende.. 2:1 er forøvrig ca samme utveksling som gamle herresykler og helt greit for bybruk. Kanskje litt hardcore i terrenget, men..-) Jeg lette meg bare fram til passende kombinasjon av fram og bakdrev, hadde en del basisdeler liggende som enten måtte kastes eller gis bort, ogfant heldigvis en fin kjedelinje nærmest mulig sentrum av navet, siden jeg bruker grannydrevet på kranken. V-hjul og -bremser + firkantkrank, etc.. har jo de fleste tilgang til, og de gamle shimano-firkantlagrene er evigvarende.
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Med utveksling 26/13, og helt uten SS-spesifikke deler funker den faktisk veldig bra, og den er faktisk helt uten strammer også. Jeg ville helst ha noe "nett" både framme og bak, og et litt trial-aktig utseende..
Det høres pent ut. Bilder?
Quote:
2:1 er forøvrig ca samme utveksling som gamle herresykler
Gamle herresykler har større hjul, så de er nok litt tyngre giret likevel.
Quote:
og helt greit for bybruk. Kanskje litt hardcore i terrenget, men..-)
Jeg vil si at 2:1 (vanligvis 32:16) er det vanligste på terrengsykler i terrenget, selv om mange velger 32:17 eller 32:18 isteden, men da blir sykkelen veldig lavt giret for grus, asfalt og bybruk.
#117430817/05/201112:51
Ville heller ha fjernet de to minste tannhjulene på den kranken du allerede har.
Det er bedre å beholde det mellomste, siden det gjør det enklere å få en pen kjedelinje og dermed mindre risiko for kjedehopp. Hvis man gjør et billig-hack bak, ved hjelp av gamle spacere i plast så blir det i tillegg stødigere jo mindre tannhjul man har bak og for å kunne kjøre litet tannhjul bak så bør man ikke ha for stort foran.
Jeg brukte det største for å få flest mulig tenner, tung utveksling og minst mulig slitasje pr. Tann. Lagde meg en spacer for å flytte tannhjulet til midposisjon, så det er ikke noe prolem
#117431717/05/201113:13
Dette er et veldig godt poeng og hvis man skal kjøpe noe i det hele tatt så er det et SS-tannhjul til baknavet. Kanskje viktigere enn fraværet av disse sporene er at SS-tannhjul har høyere tenner.
enig, men er kanskje greit å nevne at man kan bruke vanlige bmx-tannhjul.
#117432617/05/201113:39
Har erfaring fra singelspeed ombygging og det du ofte vil trenge er noe som strammer kjedet pga geometrien på MTB sykler hvor du ikke har horisontal feste til hjulet.Den som funker er:
...et gammelt bakgir som man låser med hi-lo-skruene.
Har du prøvd? Min erfaring med dette er at hi/lo-skruene ikke lar seg stille langt nok til å få den kjedelinjen du ønsker. Dette var for Rolhoff, men jeg tror ikke kjedelinjen er veldig forskjellig med SS, det skal passe med samme klingeposisjon foran. Jeg byttet ut hi/lo-skruene med lengre maskinskruer, da gikk det. Ulempen med et gammelt bakgir er at det er mye mer lealøst enn enn dedikert kjedestrammer, så kjedet ramlet av langt oftere med bakgir. Det er greit for å teste det ut, men på sikt er kjedestrammer bedre etter min mening.
Jepp. Bildene viser min første hjemmemekkede singlespeed fra 2003. Funket fint. Skal innrømme at jeg ikke husker om jeg stilte lo-skruen. Det er godt mulig at det holdt med hi-skruen og at fjæren var stram nok til at giret ikke slang innover. Det er jo tross alt slik det funker på en giret sykkel, der det kun er fjæren som holder giret fra å bevege seg til et lettere gir.
Quote:
Ulempen med et gammelt bakgir er at det er mye mer lealøst enn enn dedikert kjedestrammer
Hvis du korter ned kjedet maksimalt så bør det holde seg stramt nok.
#117445417/05/201119:17
Da jeg prøvde var det som sagt ikke mulig å få riktig kjedelinje med hi-skruen, den måtte byttes. Kjedet var maksimalt kortet ned, men ramlet av i rufsete terreng.
Dersom jeg ønsker å beholde den krankarmen som jeg allerede har er dt mulig å kjøpe enkelt tannhjul som passer? Eller det eneste alternativet å få tak i noen med en vinkelsliper å kutte opp den kranken som jeg har nå. Liker oppsettet ditt framme Dan er det orginal kranken eller har du satt inn ny?.
Dersom jeg ønsker å beholde den krankarmen som jeg allerede har er dt mulig å kjøpe enkelt tannhjul som passer? Eller det eneste alternativet å få tak i noen med en vinkelsliper å kutte opp den kranken som jeg har nå. Liker oppsettet ditt framme Dan er det orginal kranken eller har du satt inn ny?.
På bildet er det en originalkrank som vises, med nedslipte bolter. Du trenger ikke (og får ikke brukt) et nytt tannhjul. Du må enten få brukt den kranken du har eller kjøpe en ny krank. Jeg tipper den du har funker fint.
#117489418/05/201111:22
Hvorfor kan han ikke bytte ut midtre krankdrev med et annet drev (uten girhjelpespor)? (Og fjerne de andre krankdrevene, såklart)
Det kan han selvfølgelig. Jeg var litt utydelig der. Jeg så for meg at han ønsket et magisk tannhjul som skule konvertere hele kranken til en vakker Uno. Hvis man fortsatt skal holde seg til jallamekk så er selvfølgelig et tannhjul med høye tenner og uten girhjelpespor en god idé.
#117554619/05/201107:24
Greit- Jeg vet man kan mekke på bakgiret og fikse de gamle spacerne,file de gamle skruene etc..grunnen til at jeg ikke ville ha singelspeed, i tillegg til aldri vedlikehold, var å få en ren og pen ramme uten wirer,girdeler etc...
Men om det kun er snakk om noe som ikke skal se ut, men baree funke så kan du som sagt bare skru på de gode gamle delene og få det til å holde en stund...
Uansett- lykke til..
[Re: Kleven]
#117563419/05/201108:50
[...]i tillegg til aldri vedlikehold, var å få en ren og pen ramme uten wirer,girdeler etc...
Men om det kun er snakk om noe som ikke skal se ut, men baree funke så kan du som sagt bare skru på de gode gamle delene og få det til å holde en stund...
Singlespeed passer jo ikke for alle, så når man skal bygge sin første så kan det være en god idé å gjøre den så billig som mulig og ikke bry seg om utseendet. Så kan man heller betale 400005000,- for drømmesinglespeeden etterpå, når man vet om man liker det eller ikke. BTDT.
Du har muligens lagt ut verdens dårligste bilder, men greit.
Verdens største bilder, derimot, er the dog's bollocks?
For hver gang jeg skriver i denne tråden så blir jeg mer og mer lei the dog's bollocks. Får nesten lyst å spamme tråden slik at den kommer seg over på side to, uten store bilder.
#117610719/05/201119:15
Hmm.. scrolle sidelengs er jo morsomt. Om denne tråden blir så lang at jeg får to sider i mitt oppsett skal jeg legge inn et gigantisk bilde (1:1) av sykkelen jeg skrøyt av over) ;-)!!!! HAHAHAHAAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHA...!
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye