Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny sykkel, tips?

Ny sykkel, tips? #1173826 16/05/2011 14:49
P
Progenitor Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Heisann!

Har planer om å kjøpe meg en hardtail i løpet av den neste måneden, og er ute etter noen gode råd på veien.
Har en 7 år gammel K2 zed 4.0 som har vært med gjennom tykt og tynt, men den tok mer eller mindre kvelden for 3 år siden..
Ikke syklet så mye annet enn transportetapper siden den gang, men er ute etter en sykkel som skal holde lenge (forhåpentligvis...)
Litt generelt om hva jeg er ute etter:
Prisklasse: 15-20.000,-
Bruksområde: Litt asfalt, mye fin og røff grus, fjell og sti.
Str: 18" (er 178cm høy)

Har sett på Cube Reaction GTC Pro, men ikke hatt anledning til å prøve den enda. Er det noen som har erfaring med denne?
Dette er en carbon sykkel, med internal wiring (En bra/dårlig ting?)
I tillegg har jeg sett på en Stevens Haze sx, men har hørt rykter om at disse har svake rammer? (carbon)

Siden det er en stund siden jeg drev aktivt med sykkel har jeg også noen generelle spørsmål ang. deler..
- Hvor mye har vekten å si? Er f.eks 11kg sykkel mye å drasse på? (Cube'en er 11.3)
- Carbon vs Alu? Er det kun stivheten og evt vekt som påvirkes?(Vet at smaken er som baken, men har ikke prøvd carbon sjæl)
- Erfaringer med Avid bremser? Har hørt mye dårlig om dem.
- Hvordan er det med vedlikehold av de nye demperne, og hydr. skivebremser?

Takk for innspill ICON_SMILE

Re: Ny sykkel, tips? [Re: Progenitor] #1173849 16/05/2011 15:35
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Her ber du egentlig om en kort utdannelse i sykkelkyndighet. Det korte svaret er:
- De fleste sykler mellom 15 og 20 tusen holder mål dersom de passer deg og den bruken du skal ha dem til.
- Karbon er bra, aluminium er bra. Hva du foretrekker, vet bare du.
- Du kan selvsagt ikke vente at ekstremt lette rammer og deler har like god holdbarhet som litt tyngre deler og rammer, forutsatt at vi hele tiden snakker om kvalitetsdeler.
- For din bruk skal du holde deg under 12 kg. Gjerne under 11, men ikke for enhver pris.

Re: Ny sykkel, tips? [Re: Lektoren] #1173855 16/05/2011 15:43
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Og man kan jo faktisk vurdere en fulldemper også,med 100mm demping så finner man sykler til under 20000 med en vekt på 11.5 ish. Dessuten er det jevnlig gode kjøp å gjøre i salgsdelen av forumet.

Husk bare at det er en del ekstra i tillegg til sykkelen du burde ha...
Sko,hansker,hjelm,sykkelbukse/shorts/bibshorts,verktøy m.mere.

Søk forøvrig på forumet angående temaet,finnes mange slike tråder med gode tips.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Ny sykkel, tips? [Re: SimonS] #1173864 16/05/2011 16:03
K
Kleven Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Kjøp brukt her på forumet eller nytt på nett..."lav dollarpris gjør handel med et glis"- som det heter..de sykklene på forumet her er som ofte vedlikeholdt veldig bra..halvseriøs gjeng..

Re: Ny sykkel, tips? [Re: Lektoren] #1173866 16/05/2011 16:04
P
Progenitor Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Sitat: Lektoren

- For din bruk skal du holde deg under 12 kg. Gjerne under 11, men ikke for enhver pris.

Er det noen spesiell grunn til dette? ICON_TONGUE

Re: Ny sykkel, tips? [Re: Kleven] #1173888 16/05/2011 16:48
P
Progenitor Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Sitat: Kleven
Kjøp brukt her på forumet eller nytt på nett..."lav dollarpris gjør handel med et glis"- som det heter..de sykklene på forumet her er som ofte vedlikeholdt veldig bra..halvseriøs gjeng..

Er det nettbutikker som CRC eller lignende man må sjekke ut da?

Re: Ny sykkel, tips? [Re: Progenitor] #1173941 16/05/2011 18:08
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Sitat: Progenitor
Sitat: Lektoren

Er det noen spesiell grunn til dette? ICON_TONGUE

Det er ingen annen grunn til dette enn at en lett sykkel føles... lett. Og det er veldig bra. Det er ikke nødvendig med en sykkel som veier mer enn 12 kg til den bruken du beskriver, og selv om vekthysteri også kan gå for langt, er det heller ingen som helst tvil om at det er en stor fordel med en lett sykkel. Når jeg skriver "ikke for enhver pris", mener jeg ganske enkelt at du ikke skal gå på kompromiss med holdbarheten på f eks hjulene for å få dem så lette som mulig.

(Historisk ser det ut til at det går en slags magisk grense rundt 12 kg, mener jeg. Bølger av sykkelentusiasme oppstår gjerne i perioder når det tilbys lette sykler, og har en tendens til å forsvinne igjen når produsentene begynner å legge størst vekt på "robusthet" og "pålitelighet", slik at syklene blir tunge.)

Moderator  support