Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Rødt lys, jeg er forvirret

Re: Rødt lys, jeg er forvirret [Re: Raindog] #1173465 16/05/2011 08:49
R
robinoy Offline
Fersking
Fersking
R
Hei!
Jeg sykler på rødt lys så ofte jeg kan, men nå skjønner jeg at det kanskje kan være kritikkverdig. Er det noe jeg bør slutte med? Og hvorfor?

robin, the boy wonder

Re: Rødt lys, jeg er forvirret [Re: robinoy] #1173469 16/05/2011 08:53
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er ikke «kritikkverdig»; det er ulovlig.
Hvis du gjør det er du en dust.

Ikke bare bryter du loven, men du setter potensielt deg selv og andre trafikanter i fare, samt at du gir andre trafikanter nok en grunn til å hate meg når jeg sykler i trafikken neste dag, uavhengig av hva jeg gjør.

Re: Rødt lys, jeg er forvirret [Re: GeirK] #1173471 16/05/2011 08:54
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: GeirK
Nemlig. Det de færreste vet er at vikeplikt for biler når man sykler KUN gjelder når gangfeltet krysser en vei. Dette illustrerer igjen hvor håpløst vanskelig vikepliktsreglene bil/sykkel er.

Ja, og selve gangfeltet betyr vel egentlig ikke noe fra eller til her.

Altså: Syklist kommer fra fortau, gangvei, sykkelvei eller g/s-vei og vil krysse vei: syklist har vikeplikt.

Syklist kommer fra fortau, gangvei, sykkelvei eller g/s-vei og vil krysse avkjørsel: kjørende på avkjørsel har vikeplikt.

Uansett om det er gangfelt eller ikke.

Re: Rødt lys, jeg er forvirret [Re: Vanilla Ninja] #1173475 16/05/2011 09:00
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Jeg tror robinoys spørsmål må ha vært rettet til Mona og Mikkel...

Re: Rødt lys, jeg er forvirret [Re: -Jan] #1173477 16/05/2011 09:01
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Sitat: -Jan
Sitat: Christian
Selv har jeg nøyd meg med kommentarer i retning av denne når jeg tar igjen en som har syklet forbi meg på rødt: "hvis du trener mer, kan du stoppe på rødt."

Har de som trener bedre tid enn andre?

Poenget var: Hvis man er i god form, kan man stoppe på rødt lys, og likevel komme like raskt fram som folk i dårligere form som sykler på rødt.

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Rødt lys, jeg er forvirret [Re: robinoy] #1173480 16/05/2011 09:03
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Sitat: robinoy
Hei!
Jeg sykler på rødt lys så ofte jeg kan, men nå skjønner jeg at det kanskje kan være kritikkverdig. Er det noe jeg bør slutte med? Og hvorfor?

robin, the boy wonder

Fordi det er helsefarlig.

Re: Rødt lys, jeg er forvirret [Re: robinoy] #1173484 16/05/2011 09:05
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Hei!

robin, the boy wonder

Du kan bli blind og få hår på håndflatene...

Re: Rødt lys, jeg er forvirret [Re: femte_gir] #1173490 16/05/2011 09:10
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Sitat: femte_gir
Hvem er Mona og Mikkel?

Spør storesøsteren din.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Rødt lys, jeg er forvirret [Re: jens fredrik] #1173493 16/05/2011 09:14
R
robinoy Offline
Fersking
Fersking
R
Jeg sykler jo ikke over på rødt når det er helsefarlig. Og jeg har heller aldri møtt en bilist som hater meg.

Men jeg vil jo ikke ha hår i håndflatene.

robin

Re: Rødt lys, jeg er forvirret [Re: robinoy] #1173495 16/05/2011 09:16
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hei!

robin, the boy wonder

Du kan ta det som balansetrening, stopp på hver eneste kryss og prøv å balanser til du får grønt. Etterhvert utvikler du balanse som du kan få bruk for når du sykler i skogen eller i et felt.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Rødt lys, jeg er forvirret [Re: GeirK] #1173500 16/05/2011 09:20
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Sitat: GeirK
Sitat: GardS
I tillegg har syklende på fotgjengerovergang, vikeplikt for all trafikk

Det stemmer nok ikke alltid. Her, foreksempel, kan du sykle over med etthjulssykkel mens du spiller banjo og bilene MÅ stoppe.

Godt poeng. Ulempen med mange av disse overgangene, er også at bilene må nesten helt ut i veien, for å se om det er klart. Da er heller ikke fokuset på hva som evt. måtte dukke opp i gang/sykkelfeltet veldig stor.

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Rødt lys, jeg er forvirret [Re: polkaDOT] #1173506 16/05/2011 09:26
esv Offline
Avhengig
Avhengig
Dersom en bilist svinger til høyre (eller forsåvidt venstre) i et lysregulert kryss (på grønt) og han krysser en fotgjengerovergang som da også har grønt lys (grønn kjønnsnøytral figur, tidligere grønn mann), har bilisten der vikeplikt for syklisten som kommer durende i stor (eller forsåvidt liten) fart på vei ut i fotgjengerfeltet?

Som bilist praktiserer jeg tydelig "Ja", og som syklist nølende "Nei". Ser en del nesten-ulykker i slike tilfeller rundt omkring.

Re: Rødt lys, jeg er forvirret [Re: GardS] #1173507 16/05/2011 09:30
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Men hvilken parfyme var det? Har jeg lest hele tråden fånyttes???

Redigert av ingeplinge; 16/05/2011 09:31. Rediger grunn: Til knirkekne, op, altså

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Rødt lys, jeg er forvirret [Re: esv] #1173518 16/05/2011 09:40
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: esv
Dersom en bilist svinger til høyre (eller forsåvidt venstre) i et lysregulert kryss (på grønt) og han krysser en fotgjengerovergang som da også har grønt lys (grønn kjønnsnøytral figur, tidligere grønn mann), har bilisten der vikeplikt for syklisten som kommer durende i stor (eller forsåvidt liten) fart på vei ut i fotgjengerfeltet?

Som bilist praktiserer jeg tydelig "Ja", og som syklist nølende "Nei". Ser en del nesten-ulykker i slike tilfeller rundt omkring.

De lærde stridtes (?) nok om svaret da dette spørsmålet kom opp fra SLF for en del år tilbake. I samme slengen kan man da spørre om 'fotgjengerfeltet' i GeirKs bildet kan sees på som særskilt trafikksignal som overstyrer de vanlige reglene.

Re: Rødt lys, jeg er forvirret [Re: Vanilla Ninja] #1173520 16/05/2011 09:43
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Vanilla Ninja
Det er ikke «kritikkverdig»; det er ulovlig.
Hvis du gjør det er du en dust.

Ikke bare bryter du loven, men du setter potensielt deg selv og andre trafikanter i fare, samt at du gir andre trafikanter nok en grunn til å hate meg når jeg sykler i trafikken neste dag, uavhengig av hva jeg gjør.

Jada, og da etterlyser man holdningsendringer blant syklister..........

Re: Rødt lys, jeg er forvirret [Re: esv] #1173532 16/05/2011 09:53
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: esv

Som kjørende har du grønt lys til å kjøre ut i krysset.
Som kjørende eller gående i gangfeltet har du grønt lys til å krysse veien.
Den kjørende i veien må vike for trafikanten som har grønt lys i det påfølgende gangfeltet.

Det er i hvert fall tolkningen til de medlemmer av politikorpset som jeg har spurt.

Re: Rødt lys, jeg er forvirret [Re: Vanilla Ninja] #1173534 16/05/2011 09:55
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Hæ? Trodde det var utbredt enighet, også her inne, om at man på sykkel i gangfelt på grønn mann har vikeplikt for biler?

Re: Rødt lys, jeg er forvirret [Re: Øyvind V] #1173535 16/05/2011 09:56
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nei, har man grønt lys så har man grønt lys.
Trafikklyset overstyrer generelle vikepliktregler.

Re: Rødt lys, jeg er forvirret [Re: Tange] #1173540 16/05/2011 09:59
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: Tange
I samme slengen kan man da spørre om 'fotgjengerfeltet' i GeirKs bildet kan sees på som særskilt trafikksignal som overstyrer de vanlige reglene.

Skjønte ikke helt dette. Det er vel ikke noe i trafikkreglene som spesifikt gir syklister vikeplikt om de sykler i gangfelt?

Re: Rødt lys, jeg er forvirret [Re: Vanilla Ninja] #1173544 16/05/2011 10:03
Øyvind V Offline
More than words
More than words

En bekjent ble påkjørt av bussen da hun syklet på grønn mann og bussen svingte over fotgjengerfeltet. Politiet la all skyld på henne da hun syklet i fotgjengerfeltet, og som syklende i fotgjengerfelt har man vikeplikt (sa de den gangen). Dette er altså feil?

Sitat: SLF
• Du kan sykle i et fotgjengerfelt. Syklingen må ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Først når du går av sykkelen og triller den, har biltrafikken vikeplikt for deg (som for fotgjengerne).

Redigert av Øyvind V; 16/05/2011 10:06.
Re: Rødt lys, jeg er forvirret [Re: Vanilla Ninja] #1173550 16/05/2011 10:08
kmidd Offline
Avhengig
Avhengig
Tror du tar feil. Her står det fint lite om syklende:
Sitat: Skiltforskriften $24
1086 Fotgjengersignal
Rødt signal betyr at gående ikke må begynne kryssing av kjørebanen hvis dette vil være til hinder for kjørende, eller innebære fare. Gående som allerede er kommet ut i kjørebanen, kan fortsette kryssingen.
Grønt signal betyr at gående kan krysse kjørebanen. Blinkende, grønt signal varsler at signalet om kort tid vil skifte til rødt, og har samme betydning som rødt signal.

Men det hender at man har egne lys for syklister:
Sitat: Skiltforskriften $24
1084 Sykkelsignal
Sykkelsignal gjelder for kjørende i sykkelfelt og sykkelkryssing.
Sykkelsignal kan ha pilsignal.

Re: Rødt lys, jeg er forvirret [Re: Vanilla Ninja] #1173552 16/05/2011 10:10
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P

Kikker litt på skiltforskrifen § 23.

Vanlig trafikklys kalles i forskriften "trelyssignal", og i følge pkt. 2 har pilsignal, sykkelsignal og signal for kollektivtrafikk samme betydning som trelyssignal.
For trelyssignal er det gitt bestemmelser både for kjørende (altså innbefattet syklister) og gående.

For fotgjengersignal derimot ("rød/grønn mann") er det bare gitt bestemmelser for gående.

Nå begynner jeg å lure på om rød/grønn mann egentlig gjelder for syklister i det hele tatt?

Re: Rødt lys, jeg er forvirret [Re: Øyvind V] #1173556 16/05/2011 10:12
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Øyvind V
Hæ? Trodde det var utbredt enighet, også her inne, om at man på sykkel i gangfelt på grønn mann har vikeplikt for biler?

Det stemmer nok at man har vikeplikt for biler, men altså ikke for biler som svinger inn på veien man krysser (trafikkreglene §7 pkt 3).

Re: Rødt lys, jeg er forvirret [Re: P_Dalen] #1173558 16/05/2011 10:13
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: P_Dalen

Nå begynner jeg å lure på om rød/grønn mann egentlig gjelder for syklister i det hele tatt?

Samme her.

Dette viser nok en gang at tolkning av regler i beste fall er meget vilkårlig.

Re: Rødt lys, jeg er forvirret [Re: Øyvind V] #1173564 16/05/2011 10:19
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Det kanskje gjelder hvis både bilist og syklist har grønt lys. Hvis bilist har rødt lys samtidig som syklist har grønn mann så er dett ingen lov i verden som gir biltrafikken forkjørsrett.

Jeg ble påkjørt på grønn mann i en sånn situasjon og bilisten stakk fra åstedet. For å gjøre saken verre, han stod i ro på rødt lys før jeg skulle over gaten. Da jeg var midtveis i fotgjengerfeltet kjørte han over stopplinjen og traff sykkelen. Resultatet var at jeg måtte kjøpe nytt bakhjul.

Re: Rødt lys, jeg er forvirret [Re: Vanilla Ninja] #1173573 16/05/2011 10:23
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Samme her.

Dette viser nok en gang at tolkning av regler i beste fall er meget vilkårlig.

Og at man ikke har tenkt på syklister når vei- og signalanleggene utformes.

Min kjepphest er at slik vilkårlighet og uklarhet i regelverket også kan være en viktig grunn til lemfeldig overholdelse fra syklistenes side.

Re: Rødt lys, jeg er forvirret [Re: femte_gir] #1173574 16/05/2011 10:23
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: femte_gir
Det kanskje gjelder hvis både bilist og syklist har grønt lys. Hvis bilist har rødt lys samtidig som syklist har grønn mann så er dett ingen lov i verden som gir biltrafikken forkjørsrett.

Hvis bilisten har rødt er det selvsagt opplagt. Hva som er greia i et tradisjonelt kryss i en by der bil og gående/syklende (?) har grønt begge to er jeg jaggu ikke sikker på lenge. Trodde jeg hadde vikeplikt så lenge jeg syklet.

Re: Rødt lys, jeg er forvirret [Re: Øyvind V] #1173586 16/05/2011 10:37
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Øyvind V
Trodde jeg hadde vikeplikt så lenge jeg syklet.

Det var det jeg også trodde før denne tråden.
Nå synes jeg egentlig det er blitt enklere.
Slik forstår jeg det
På rød mann har jeg aldri lov å sykle.
På grønn mann har alltid bilene vikeplikt.
Når bilistene svinger inn på en ny vei eller avkjørsel, har de vikeplikt for kryssende trafikk på den nye veien.

Re: Rødt lys, jeg er forvirret [Re: Øyvind V] #1173588 16/05/2011 10:40
paulandre Offline
Avhengig
Avhengig
Se spørsmål og svar gjengitt fra SLF:

sykkel i fotgjengerovergang
Spørsmål stilt av: Gunnar Vige

Spørsmål
Hei Hvordan er egentlig reglene ved sykling i gangfelt, kryssing av bilvei. Går man av sykkelen er man å betrakte som fotgjenger og har samme rettigheter i fohold til bilers vikeplikt. Men vi har en diskusjon på jobben der enkelte hevder at det nå er en endring i reglene som sier at man ved å sykle i "gangfart" også betraktes som gående. Hviken paragraf i lovverket er det som regulerer dette med sykling i fotgjengerovergang?

Svar
Det er ingen endring i reglene om sykling i gangfelt. Det er tillatt å sykle i gangfelt, men man må gå av sykkelen og trille om man skal ha samme rettigheter som en fotgjenger.

Trafikkreglene §18.3 tillater sykling i gangfelt: "Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart."

§9.2 har bestemmelser om vikeplikt overfor gående i gangfelt: "Kjørende som krysser gangveg eller fortau, har vikeplikt for gående. Det samme gjelder kjøring på gågate eller gatetun. Ved gangfelt hvor trafikken ikke reguleres av politi eller ved trafikklyssignal, har kjørende vikeplikt for gående som befinner seg i gangfeltet eller er på veg ut i det."

Vikeplikten gjelder altså overfor gående. At syklende som kommer fra fortau eller gang- og sykkelveg har vikeplikt ved kryssing av annen veg, fremgår av §7.4, 2. ledd: "Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen."

Verd å merke seg er at den syklende har vikeplikt overfor trafikant på veg. En kjørende som kommer på en utkjørsel, har vikeplikt også overfor en syklende som kommer på fortau eller gang- og sykkelveg. Dette gjelder også om det er malt gangfeltstriper der utkjørselen krysser gang- og sykkelvegen eller fortauet.

Trond Berget
Seniorrådgiver i Syklistenes Landsforening

NOTS#292
Re: Rødt lys, jeg er forvirret [Re: P_Dalen] #1173590 16/05/2011 10:41
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: P_Dalen
Kikker litt på skiltforskrifen § 23.

Vanlig trafikklys kalles i forskriften "trelyssignal", og i følge pkt. 2 har pilsignal, sykkelsignal og signal for kollektivtrafikk samme betydning som trelyssignal.
For trelyssignal er det gitt bestemmelser både for kjørende (altså innbefattet syklister) og gående.

For fotgjengersignal derimot ("rød/grønn mann") er det bare gitt bestemmelser for gående.

Hvis jeg har rett i dette, så får vi ingen beskyttelse av grønn mann, og syklisten har kanskje vikeplikt i den nevnte situasjonen (bil har grønt lys og svinger til høyre, syklist skal rett fram på grønn mann) fordi syklisten sykler fra et fortau og krysser en vei.

På den annen side lurer jeg nå på om det faktisk finnes noen formell hjemmel for å bøtelegge/straffe sykling mot rød mann hvis det ellers er klart. Jeg forusetter nå at det ikke er et "vanlig rødt lys" i tillegg, KUN rød mann.

(håper det går an å diskutere dette uten å vekke noen moralpreken, her er det snakk om rent regelrytteri)

Side 2 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå