Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lette slanger. Er det verdt det?

Lette slanger. Er det verdt det? #1172517 14/05/2011 20:17
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 87
gnosegnatten Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 87
Hei. Jeg sykler med Continental RK SS 2,2. Bruker vanligvis helt ordinære slanger fra lokal sportsbutikk. Puttet en slange på vekta og så at den veide 200gram (Continental). Søkte så på nettet og fant en annen slange fra Continental på 100 gram.

Spørsmåler er om dette punger vesentlig lettere?
Man sparer jo 200 gram bare på å bytte slanger.

Jeg veier ca. 90 kg og sykler rittfuldemper til daglig.
Hva anbefaler dere?

Re: Lette slanger. Er det verdt det? [Re: ] #1172540 14/05/2011 20:37
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 410
S
Superted Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
S
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 410
Dette har blitt inngående diskutert tidligere. Hvorvidt man kjører med lette eller tunge slanger eller bare kjører slangeløst.

Faktum er at din verste fiende i hurtig akselerasjon er roterende masse, og at lettere slanger vil minske denne. Personlig kjører jeg med "tunge" slanger og er fornøyd med det, men det er mange som sverger til lettere slanger, f.eks latex, eller rett og slett kjører slangeløst. RK SS er mulig å sette opp slangeløst, og det er oppskrift på det under "Hvordan kjøre slangeløst" tråden, men er mye jobb.

Jeg kjører RK SS 2.2 med michelin butylslanger, og har aldri punktert med det. Min skepsis mot lettere slanger er dog ikke basert på test av forskjellige slanger, men mer at jeg koser med meg det jeg alltid har kjørt på. Tullete egentlig, men men...


Arne
Re: Lette slanger. Er det verdt det? [Re: gnosegnatten] #1172950 15/05/2011 15:40
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 87
gnosegnatten Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 87
Noen som har en favorittslange?
Hva er egentlig forskjellen på egenskaper i butyl og latex?

Re: Lette slanger. Er det verdt det? [Re: gnosegnatten] #1172959 15/05/2011 15:53
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 239
D
dagbekk Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
D
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 239
Akkurat lest en artikkel en test av verdens letteste slange fra Eclipse I Birkebenern I dag , vekt på 56 gram og står visstnok ikke tilbake I kvalitet ved at de punkterer hyppigere. Men 500 pr. Slange er selvsagt en showstopper for de fleste.

Re: Lette slanger. Er det verdt det? [Re: dagbekk] #1173024 15/05/2011 17:26
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 194
straightliner Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 194
Dette må da samtidig være en av de aller billigste (og minst sølete/tidkrevende) måtene å spare 2-300 gram roterende vekt på? Vurderer dette sterkt selv, har lest flere svært oppløftende tester av Eclipse-slangene.


Bigger wheels, BIGGER fun!
Re: Lette slanger. Er det verdt det? [Re: straightliner] #1173041 15/05/2011 17:51
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
EgilS Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
I følge test i Bike imponerer ikke akkurat Eclipse-slanger med rullemotstanden, så vidt jeg husker.

Selv kjører jeg Michelins grønne. Lav rullemotstand, god punkteringssikkerhet, bra vekt og atskillig mye billigere.

Re: Lette slanger. Er det verdt det? [Re: ] #1173073 15/05/2011 18:31
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 1,834
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
T
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 1,834
Maxxis slanger på 95g og pris på 90kr er vel en god investering.

Re: Lette slanger. Er det verdt det? [Re: Tjuvtrener] #1173081 15/05/2011 18:38
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 87
gnosegnatten Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 87
Hvor handler man sånt?

Re: Lette slanger. Er det verdt det? [Re: ] #1173119 15/05/2011 19:21
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 3,766
L
Lektoren Offline
Besatt
Offline
Besatt
L
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 3,766
Sitat: staike
Hvordan har slanger noe å si på rullemotstanden??


Det har jeg også lurt på mange ganger, men det ser ut til at svært elastiske slanger gir en egen "spenst" som absolutt er merkbar når du sykler. Michelins grønne har i tillegg den fordelen at de er svært sterke.

Re: Lette slanger. Er det verdt det? [Re: Lektoren] #1173135 15/05/2011 19:36
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
EgilS Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
Det har både med massen som skal presses sammen, og med friksjonen mellom slange og dekkvegg.

I et av de siste nummerene av Bike testet de et lass med slanger.

Re: Lette slanger. Er det verdt det? [Re: Lektoren] #1173137 15/05/2011 19:37
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 87
gnosegnatten Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 87
Sitat: Lektoren
Sitat: staike
Hvordan har slanger noe å si på rullemotstanden??


Det har jeg også lurt på mange ganger, men det ser ut til at svært elastiske slanger gir en egen "spenst" som absolutt er merkbar når du sykler. Michelins grønne har i tillegg den fordelen at de er svært sterke.

Kan noen fortelle meg hvor Michelins grønne kjøpes?

Re: Lette slanger. Er det verdt det? [Re: gnosegnatten] #1173140 15/05/2011 19:46
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 1,834
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
T
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 1,834
Sitat: gnosegnatten
Hvor handler man sånt?


F.eks XXL i Sandvika

Re: Lette slanger. Er det verdt det? [Re: gnosegnatten] #1173143 15/05/2011 19:54
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 1,205
G
Gaga Offline
Veteran
Offline
Veteran
G
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 1,205
Sitat: gnosegnatten
Noen som har en favorittslange?
Hva er egentlig forskjellen på egenskaper i butyl og latex?


Butyl er gjerne litt tyngre enn latex, men har den hyggelige egenskapen at de ikke lekker så mye luft som latex. Mener å ha blitt fortalt at en latex-slange på landeveihjul ikke klarer å holde trykket fra en dag til den neste. Er man litt lat går man nok for butyl og sjekker trykket en gang i uka eller så.

Maxis' er fine og lette, men liker Michelin sine butylslanger bedee.

Re: Lette slanger. Er det verdt det? [Re: EgilS] #1173147 15/05/2011 19:56
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 416
S
Skjeggspir Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
S
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 416
Sitat: EgilS
Det har både med massen som skal presses sammen, og med friksjonen mellom slange og dekkvegg.

I et av de siste nummerene av Bike testet de et lass med slanger.
Vet du om noen link med noen testresultater?

Re: Lette slanger. Er det verdt det? [Re: Gaga] #1174021 16/05/2011 20:00
Registrert: May 2008
Innlegg: 3,935
RoyE Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: May 2008
Innlegg: 3,935
Sitat: Gaga
Mener å ha blitt fortalt at en latex-slange på landeveihjul ikke klarer å holde trykket fra en dag til den neste. Er man litt lat går man nok for butyl og sjekker trykket en gang i uka eller så.

Maxis' er fine og lette,


Jepp. Stemmer. Latexen holder dårlig på lufta, men lufttrykket sjekker man da alltid før hver tur? På raceren kjører jeg stort med ca 110 psi, og etter 3-4 dager ligger trykket på ca 60 psi. Så noe siver ut, ja... ICON_WINK
Men hvor kjøpes disse Maxxis-slangene?


#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Lette slanger. Er det verdt det? [Re: RoyE] #1174328 17/05/2011 13:42
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Sitat: Compom
Latexen holder dårlig på lufta, men lufttrykket sjekker man da alltid før hver tur?

Bare hvis man bruker latex-slanger. ICON_WINK



Re: Lette slanger. Er det verdt det? [Re: Arne_And] #1174334 17/05/2011 13:52
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
På landeveissykkel, og spesielt med pariserdekk, slipper man ut en del luft etter hver tur, og pumper opp til ønsket trykk før hver tur.

Sånnerdetbare! OK? ICON_WINK

Re: Lette slanger. Er det verdt det? [Re: Arne_And] #1174405 17/05/2011 17:50
Registrert: May 2008
Innlegg: 3,935
RoyE Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: May 2008
Innlegg: 3,935
Sitat: Arne_And
Sitat: Compom
Latexen holder dårlig på lufta, men lufttrykket sjekker man da alltid før hver tur?

Bare hvis man bruker latex-slanger. ICON_WINK


Nja, ikke helt enig. På terrengsyklene tilpasser jeg meg selvfølgelig etter hva jeg har planlagt å sykle! Og der kjøres det butyl.


#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Lette slanger. Er det verdt det? [Re: Stein] #1174722 18/05/2011 08:29
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Sitat: Stein
På landeveissykkel, og spesielt med pariserdekk, slipper man ut en del luft etter hver tur, og pumper opp til ønsket trykk før hver tur.

Sånnerdetbare! OK? ICON_WINK


Du begynner å bli skikkelig gammal Stein. ICON_WINK
Når du kjørte "russerdekk" var det sånn. Det er ingen vits i å fiple med å slippe ut luft nå lengre. Som nevnt fikser det seg selv med latexslanger uansett, og på mine over 20 år på slangedekk har jeg ikke opplevd noe som antyder at jeg burde ha sluppet ut luft etter tur.

Kontroll av lufttyrykk før jeg tar sykkelen ut derimot, det skjer hver gang.


LarsB

Redigert av larsb; 18/05/2011 08:30.
Re: Lette slanger. Er det verdt det? [Re: larsb] #1174732 18/05/2011 08:47
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Sitat: larsb

Du begynner å bli skikkelig gammal Stein. ICON_WINK


What else is new? ICON_WINK

Sitat: larsb

Når du kjørte "russerdekk" var det sånn. Det er ingen vits i å fiple med å slippe ut luft nå lengre.


Det vet jeg strengt tatt. Det var derfor jeg skrev "sånn er det bare!". Var ment som en halv-fleip. Uansett er det viktig å sjekke trykket før tur, ja. Imho.


Re: Lette slanger. Er det verdt det? [Re: Stein] #1174734 18/05/2011 08:49
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Koz og klemz!


Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå