Lette slanger. Er det verdt det?
|
Lette slanger. Er det verdt det?
#1172517
14/05/2011 20:17
|
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 87
gnosegnatten
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 87 |
Hei. Jeg sykler med Continental RK SS 2,2. Bruker vanligvis helt ordinære slanger fra lokal sportsbutikk. Puttet en slange på vekta og så at den veide 200gram (Continental). Søkte så på nettet og fant en annen slange fra Continental på 100 gram.
Spørsmåler er om dette punger vesentlig lettere? Man sparer jo 200 gram bare på å bytte slanger.
Jeg veier ca. 90 kg og sykler rittfuldemper til daglig. Hva anbefaler dere?
|
|
|
Re: Lette slanger. Er det verdt det?
[Re: ]
#1172540
14/05/2011 20:37
|
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 410
Superted
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 410 |
Dette har blitt inngående diskutert tidligere. Hvorvidt man kjører med lette eller tunge slanger eller bare kjører slangeløst.
Faktum er at din verste fiende i hurtig akselerasjon er roterende masse, og at lettere slanger vil minske denne. Personlig kjører jeg med "tunge" slanger og er fornøyd med det, men det er mange som sverger til lettere slanger, f.eks latex, eller rett og slett kjører slangeløst. RK SS er mulig å sette opp slangeløst, og det er oppskrift på det under "Hvordan kjøre slangeløst" tråden, men er mye jobb.
Jeg kjører RK SS 2.2 med michelin butylslanger, og har aldri punktert med det. Min skepsis mot lettere slanger er dog ikke basert på test av forskjellige slanger, men mer at jeg koser med meg det jeg alltid har kjørt på. Tullete egentlig, men men...
Arne
|
|
|
Re: Lette slanger. Er det verdt det?
[Re: gnosegnatten]
#1172950
15/05/2011 15:40
|
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 87
gnosegnatten
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 87 |
Noen som har en favorittslange? Hva er egentlig forskjellen på egenskaper i butyl og latex?
|
|
|
Re: Lette slanger. Er det verdt det?
[Re: gnosegnatten]
#1172959
15/05/2011 15:53
|
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 239
dagbekk
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 239 |
Akkurat lest en artikkel en test av verdens letteste slange fra Eclipse I Birkebenern I dag , vekt på 56 gram og står visstnok ikke tilbake I kvalitet ved at de punkterer hyppigere. Men 500 pr. Slange er selvsagt en showstopper for de fleste.
|
|
|
Re: Lette slanger. Er det verdt det?
[Re: dagbekk]
#1173024
15/05/2011 17:26
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 194
straightliner
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 194 |
Dette må da samtidig være en av de aller billigste (og minst sølete/tidkrevende) måtene å spare 2-300 gram roterende vekt på? Vurderer dette sterkt selv, har lest flere svært oppløftende tester av Eclipse-slangene.
Bigger wheels, BIGGER fun!
|
|
|
Re: Lette slanger. Er det verdt det?
[Re: straightliner]
#1173041
15/05/2011 17:51
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
EgilS
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817 |
I følge test i Bike imponerer ikke akkurat Eclipse-slanger med rullemotstanden, så vidt jeg husker.
Selv kjører jeg Michelins grønne. Lav rullemotstand, god punkteringssikkerhet, bra vekt og atskillig mye billigere.
|
|
|
Re: Lette slanger. Er det verdt det?
[Re: ]
#1173073
15/05/2011 18:31
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 1,834
Tjuvtrener
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 1,834 |
Maxxis slanger på 95g og pris på 90kr er vel en god investering.
|
|
|
Re: Lette slanger. Er det verdt det?
[Re: Tjuvtrener]
#1173081
15/05/2011 18:38
|
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 87
gnosegnatten
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 87 |
|
|
|
Re: Lette slanger. Er det verdt det?
[Re: ]
#1173119
15/05/2011 19:21
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 3,766
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 3,766 |
Hvordan har slanger noe å si på rullemotstanden?? Det har jeg også lurt på mange ganger, men det ser ut til at svært elastiske slanger gir en egen "spenst" som absolutt er merkbar når du sykler. Michelins grønne har i tillegg den fordelen at de er svært sterke.
|
|
|
Re: Lette slanger. Er det verdt det?
[Re: Lektoren]
#1173135
15/05/2011 19:36
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
EgilS
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817 |
Det har både med massen som skal presses sammen, og med friksjonen mellom slange og dekkvegg.
I et av de siste nummerene av Bike testet de et lass med slanger.
|
|
|
Re: Lette slanger. Er det verdt det?
[Re: Lektoren]
#1173137
15/05/2011 19:37
|
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 87
gnosegnatten
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 87 |
Hvordan har slanger noe å si på rullemotstanden?? Det har jeg også lurt på mange ganger, men det ser ut til at svært elastiske slanger gir en egen "spenst" som absolutt er merkbar når du sykler. Michelins grønne har i tillegg den fordelen at de er svært sterke. Kan noen fortelle meg hvor Michelins grønne kjøpes?
|
|
|
Re: Lette slanger. Er det verdt det?
[Re: gnosegnatten]
#1173140
15/05/2011 19:46
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 1,834
Tjuvtrener
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 1,834 |
|
|
|
Re: Lette slanger. Er det verdt det?
[Re: gnosegnatten]
#1173143
15/05/2011 19:54
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 1,205
Gaga
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 1,205 |
Noen som har en favorittslange? Hva er egentlig forskjellen på egenskaper i butyl og latex? Butyl er gjerne litt tyngre enn latex, men har den hyggelige egenskapen at de ikke lekker så mye luft som latex. Mener å ha blitt fortalt at en latex-slange på landeveihjul ikke klarer å holde trykket fra en dag til den neste. Er man litt lat går man nok for butyl og sjekker trykket en gang i uka eller så. Maxis' er fine og lette, men liker Michelin sine butylslanger bedee.
|
|
|
Re: Lette slanger. Er det verdt det?
[Re: EgilS]
#1173147
15/05/2011 19:56
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 416
Skjeggspir
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 416 |
Det har både med massen som skal presses sammen, og med friksjonen mellom slange og dekkvegg.
I et av de siste nummerene av Bike testet de et lass med slanger. Vet du om noen link med noen testresultater?
|
|
|
Re: Lette slanger. Er det verdt det?
[Re: Gaga]
#1174021
16/05/2011 20:00
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 3,935
RoyE
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2008
Innlegg: 3,935 |
Mener å ha blitt fortalt at en latex-slange på landeveihjul ikke klarer å holde trykket fra en dag til den neste. Er man litt lat går man nok for butyl og sjekker trykket en gang i uka eller så.
Maxis' er fine og lette, Jepp. Stemmer. Latexen holder dårlig på lufta, men lufttrykket sjekker man da alltid før hver tur? På raceren kjører jeg stort med ca 110 psi, og etter 3-4 dager ligger trykket på ca 60 psi. Så noe siver ut, ja...  Men hvor kjøpes disse Maxxis-slangene?
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
Re: Lette slanger. Er det verdt det?
[Re: RoyE]
#1174328
17/05/2011 13:42
|
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And
More than words
|
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314 |
Latexen holder dårlig på lufta, men lufttrykket sjekker man da alltid før hver tur? Bare hvis man bruker latex-slanger. 
|
|
|
Re: Lette slanger. Er det verdt det?
[Re: Arne_And]
#1174334
17/05/2011 13:52
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
På landeveissykkel, og spesielt med pariserdekk, slipper man ut en del luft etter hver tur, og pumper opp til ønsket trykk før hver tur. Sånnerdetbare! OK? 
|
|
|
Re: Lette slanger. Er det verdt det?
[Re: Arne_And]
#1174405
17/05/2011 17:50
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 3,935
RoyE
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2008
Innlegg: 3,935 |
Latexen holder dårlig på lufta, men lufttrykket sjekker man da alltid før hver tur? Bare hvis man bruker latex-slanger. Nja, ikke helt enig. På terrengsyklene tilpasser jeg meg selvfølgelig etter hva jeg har planlagt å sykle! Og der kjøres det butyl.
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
Re: Lette slanger. Er det verdt det?
[Re: Stein]
#1174722
18/05/2011 08:29
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
På landeveissykkel, og spesielt med pariserdekk, slipper man ut en del luft etter hver tur, og pumper opp til ønsket trykk før hver tur. Sånnerdetbare! OK?  Du begynner å bli skikkelig gammal Stein. Når du kjørte "russerdekk" var det sånn. Det er ingen vits i å fiple med å slippe ut luft nå lengre. Som nevnt fikser det seg selv med latexslanger uansett, og på mine over 20 år på slangedekk har jeg ikke opplevd noe som antyder at jeg burde ha sluppet ut luft etter tur. Kontroll av lufttyrykk før jeg tar sykkelen ut derimot, det skjer hver gang. LarsB
Redigert av larsb; 18/05/2011 08:30.
|
|
|
Re: Lette slanger. Er det verdt det?
[Re: larsb]
#1174732
18/05/2011 08:47
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Du begynner å bli skikkelig gammal Stein. What else is new?  Når du kjørte "russerdekk" var det sånn. Det er ingen vits i å fiple med å slippe ut luft nå lengre.
Det vet jeg strengt tatt. Det var derfor jeg skrev "sånn er det bare!". Var ment som en halv-fleip. Uansett er det viktig å sjekke trykket før tur, ja. Imho.
|
|
|
Re: Lette slanger. Er det verdt det?
[Re: Stein]
#1174734
18/05/2011 08:49
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
|
|
|
|
|