|
|
|
bakgirtrøbbel
|
bakgirtrøbbel
14/05/2011 19:24
|
lph
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Jeg har etterhvert skrudd av og på de fleste delene på sykkelen, men bakgiret har forblitt relativt urørt og jomfruelig fram til nå. Det er noe trøbbel, og jeg veit ikke hva det er. De små trinsehjulene er noe, men ikke ekstremt slitt, men slarker endel sideveis. De kan jeg sikkert bare bytte. Men jeg prøvde å ta av bakgiret for å se nærmere på den, og selve monteringsbolten sitter som et h**lvete. Har fått den av nå, og i og for seg fått tvunget den på igjen (giret virket fint og tight uten unødig slark), men spørsmålet mitt er - burde jeg ha demontert den og renset opp det som gjør at bolten går fryktelig tregt rundt? Dreiepunktet (?) nærmest ramma (rundt monteringsbolten) er da også bare såvidt mulig å rikke. Skal giret kunne dreie lett og ledig her egentlig? Resten virket fint, som sagt.
|
|
|
Re: bakgirtrøbbel
[Re: ]
14/05/2011 22:04
|
lph
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Jeg var litt upresis. Problemet er ikke egentlig at monteringsbolten var skrudd til for hardt, men at jeg knapt klarer å dra den rundt i forhold til resten av bakgiret, selv når den er "løs". Om jeg ikke hadde VISST at den skulle rundt hadde jeg gitt opp for lengst. Gjengene i ramma er helt fine, forresten.
Jeg er i tvil om bakgiret skal dreie om denne bolten i vanlig bruk eller ikke, men det ser ut som om det er et dreiepunkt her siden den ytterste skiva mot ramma er "adskilt" for å ikke dreie. Men om jeg skal få giret til å bevege seg lett her må jeg pirke opp og gjøre litt mer omfattende vedlikehold er jeg redd... Tar gjerne imot gode råd.
|
|
|
[Re: ]
15/05/2011 08:31
|
lph
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Fordi det er noe gærnt med bakgiringa, og jeg veit ikke hva det er bortsatt fra at det ikke er ordinær girjustering som skal til. Bakgiret henger seg opp og låser seg i rare posisjoner. En på et annet forum bekreftet for meg nå at de fleste Shimano bakgir skal kunne dreie om denne bolten under normal bruk, så da blir det å plukke fra hverandre idag og se hva som gjør at det går treigt. Park Tool-mekkesiden to the rescue!
|
|
|
[Re: lph]
15/05/2011 10:21
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Du har sikkert sjekket dette, men ofte kan det være vaier som ikke glir lett nok i strømpene som kan være synderen også.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
15/05/2011 11:05
|
lph
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Takk for det - ja, vaieren er ikke spøtt ny men glir helt ok. Etter masse (masse!) gnikking og oiing og olje og spray fikk jeg bolten ut og rengjort, der datt det ut mengder av salt og korrosjonsbøss fra i vinter, og fjæra nektet plent å komme ut. Rengjorde, fettet opp og satt inn igjen, og nå ser jeg at giret dreier om bolten når det gires. Dette kan funke.
|
|
|
|
|
|
|