Fast Ride - regler og opplegg?
|
Fast Ride - regler og opplegg?
13/05/2011 20:47
|
Glenn_M
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Planlegger et lokalt ritt etter Fast Ride-mønster. Skal være uformelt og morsomt for alle. Men er det noen som kan liste opp noen regler for et slikt evenement? Noen som kan gi noen tips og råd om gjennomføring?
If it's not broken, fix it until it is
|
|
|
Re: Fast Ride - regler og opplegg?
[Re: Glenn_M]
15/05/2011 16:08
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Siden ingen av de som pleier å arrangere slike har svart deg ennå, kan jeg forsøke så godt jeg kan. Har vært deltager på 3-4 fastrides nå.
- Start bør være høyere i terrenget enn mål, men med nok tråkking underveis sånn at hverken utforsykkel eller rittsykkel utmerker seg som en klar ener. - Velg stier eller dag/tidspunkt hvor det ikke er turgåere. Møter en deltager allikevel på en turgåer sier han/hun ifra om det, og får et fratrekk i tid. - Det sykles først en treningsomgang, så to omganger i selve rittet. Kun tiden fra den beste omgangen teller. - Sykle med 1 minutts startintervall. Førstemann og sistemann starter stoppeklokka samtidig. Så teller dere opp fra 0 til 1 minutt, og da starter førstemann (startnummer 1). Han/hun noterer sin egen tid ved målgang. Sistemann står igjen på startstreken og starter de andre deltagerene på 2 minutter, 3 minutter, osv. Personen som kom først i mål noterer da tiden på de resterende syklistene, og trekker ifra antall minutt som de har i startnummer for å få korrekt rundetid. - Greit om det er en snarvei å sykle/gå opp til start igjen. - Ha det gøy!
I Son har det vært arrangert flere, og da har det vel vært tradisjon for vaffelsteking ved målområdet. I Trondheim har det alltid vært pølselunsj etter rittet. Koselig med litt sosialt rundt det hele også. Sluttiden på de jeg har vært med på vel ligget på rundt 7-10 minutter.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: parob]
19/05/2011 07:28
|
Glenn_M
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Takk for informasjon.
Er det greit med vanlige stoppeklokker, eller må man ha mer profesjonelle løsninger (av typen konkurranse-ur)?
Hvor teknisk bør en slik løype være?
Glenn
If it's not broken, fix it until it is
|
|
|
[Re: Glenn_M]
19/05/2011 09:08
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Glenn. Poenget med Fast Ride er å ha det gøy. Du kan ta tida med vekkerklokke, det er ikke det som teller. Mine meninger følger: Rundbane er greit, oppover er viktig i terrengsykling. Det letter tidtagningen også. Beste tid av to runder teller, sekundnøyaktighet er mer enn bra nok. Er det plass er det gøy med semifinaler og finaler basert på kvalifiseringstida. Løypa bør være rimelig teknisk. Er det høye drop eller kanter bør det finnes et kyllingspor. Tida mellom 4-7 minutter tenker jeg er OK. Er det mer vil kondis vinne hver gang  Sosialt rundt er bra. Melkesjokoladepremiene i Øffoll var fine. Bål, vaffel, grill, pølse alt som gjør at folk mingler og prater er fint. Humør er viktig, og like viktig er det at arrangør er tydelig og bruker utestemmen. Lykke til
|
|
|
[Re: larsb]
19/05/2011 11:16
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Glenn. Poenget med Fast Ride er å ha det gøy. Du kan ta tida med vekkerklokke, det er ikke det som teller. Mine meninger følger: Rundbane er greit, oppover er viktig i terrengsykling. Det letter tidtagningen også. Beste tid av to runder teller, sekundnøyaktighet er mer enn bra nok. Er det plass er det gøy med semifinaler og finaler basert på kvalifiseringstida. Løypa bør være rimelig teknisk. Er det høye drop eller kanter bør det finnes et kyllingspor. Tida mellom 4-7 minutter tenker jeg er OK. Er det mer vil kondis vinne hver gang  Sosialt rundt er bra. Melkesjokoladepremiene i Øffoll var fine. Bål, vaffel, grill, pølse alt som gjør at folk mingler og prater er fint. Humør er viktig, og like viktig er det at arrangør er tydelig og bruker utestemmen. Lykke til Enig med sistnevnte taler (eller +1 som det heter om dagen). Men det kan hende det blir litt _vel_ sosialt om man går for bål for tiden for da kan brannvesenet melde seg på banketten ganske raskt. Fast ride i Aurskog nylig hadde vinnertid på 2 minutter grunnet litt vrang grunneier, med innledende runde og 15 beste i finalerunde. Der ble det vel så mye melkesyreterskel om gjorde susen, ikke ren kondis.
|
|
|
[Re: knuthaug]
19/05/2011 11:40
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tror opplegget vi hadde på Knapstad i fjor falt i smak. En teknisk runde på 3-4 min. Mye flyt ispedd noen crux både opp og ned. De fleste sykler det meste. De beste sykler alt. - Fri oppvarming i løypa. - Induvduell start. 1 min mellom hver. To forsøk. - To semifinaler med 4 beste ryttere i hver. Fellestart. - Finale med de fire beste. Fellestart. To klasser. Dame og herre. Fine premier (stor sjokkis) Lave skuldre, gode sveler, mingling, mye bra folk og myndig sjef. Det mest morsomme er at arrangementet trakk mange lokale tilskuere. De prater fortsatt om hvor hyggelig det var denne søndagen i oktober. Dere kan forresten bare huke av søndag 9. oktober allerede. Da kjører vi reprise. Samme løype. Men litt utbedret/fornyet med noen North-Shore elementer. Tråden fra i fjor: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.p...rue#Post1047361Sjekk ut filmen litt ned på første sida. Kostelig øyeblikk. Tallaks totale ydmykelse av perano. Perano sliter fortsatt med ettervirkninger.
|
|
|
[Re: larsb]
19/05/2011 11:48
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Humør er viktig, og like viktig er det at arrangør er tydelig og bruker utestemmen.
Lykke til Og her er selve utestemmesjefen i sving:  LarsB
|
|
|
[Re: ]
19/05/2011 14:27
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
For diskusjonens skyld: Kom gjerne med referansen til forbundets mulighet til å sanksjonere mot FR-deltakere. ?
|
|
|
[Re: JonahHex]
19/05/2011 14:30
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Det er selvsagt ikke ritt. Herregud du har da lov til å trene i å sykle om kapp.
LarsB
|
|
|
19/05/2011 16:20
|
Sigols
Entusiast
|
Entusiast
Fastrides er non-profit opplegg for å samle felles sjeler.
Hva om jeg gir deg en sjokolade for du var raskest eller bare for å være hyggelig, kan vel ikke defineres som premie?!
|
|
|
19/05/2011 17:01
|
Cerberus
Ivrig
|
Ivrig
Jeg forsøker bare å unngå å gjøre noe som medfører at jeg mister lisensen, men jeg klarer ikke finne hvor sanksjonene mot rytterne står i NCFs reglement.
Mener du dette seriøst? For det første flyr det vel ikke rittkontrollører fra NCF rundt i skogen og sjekker at folk ikke sykler ritt. Det er heller ikke forbudt å spleise på grillfest eller dele en sjokolade når du er på sykkeltur med kompiser.
|
|
|
19/05/2011 19:35
|
Sigols
Entusiast
|
Entusiast
Fastriden i Drøbak i 2009 var det vel flere av oss som kjørte med aktiv helårslisens og det var bilder fra premiering på forumet og forsiden av terrengsykkel. Også underskrevne hadde aktiv helårslisens og jeg hørte aldri noe fra forbundet, tviler på at de andre hørte noe mere.
|
|
|
19/05/2011 20:05
|
henrikg
Besatt
|
Besatt
Tja. Jeg forsøker i hvert fall å finne hvor grensen går. Heiki Dahle i NCF ga ganske tydelig beskjed om at aktive ryttere som stilte opp i Grenserittet ville miste lisensen dersom Grenserittet ikke fulgte NCFs retningslinjer.
Det at en stor kommersiell aktør (G.R.) ikke følger forbundets regelverk er noe _helt_ annet enn at noen kompiser kappkjører i et skogholt.
|
|
|
|
|