Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

"Rasende syklist angrep bil"

"Rasende syklist angrep bil" #1171752 13/05/2011 14:23
Christian Offline OP
Uflaks
OP Offline
Uflaks
"Bilisten brøt trolig vikeplikten. Syklisten reagerte med å knuse vinduet på bilen.

TV 2-reporter Troy Gulbrandsen ble sjokkert vitne til opptrinnet utenfor Operaen i Oslo fredag ettermiddag.

En bil skulle parkere utenfor Operaen. Bilen var dermed nødt til å krysse sykkelfeltet.

Kom i stor fart

Trolig har den unge mannen som kjørte bilen, ikke vært oppmerksom på en syklist som kom i full fart på sykkelveien. Vitner anslår syklistens fart til minst 50 kilometer i timen."

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/rasende-syklist-angrep-bil-3493522.html

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: "Rasende syklist angrep bil" [Re: Christian] #1171764 13/05/2011 14:38
Dloh Offline
Ringrev
Ringrev
Leste den akkuratt nå. Det var en sinna kar gitt...

Re: "Rasende syklist angrep bil" [Re: Christian] #1171767 13/05/2011 14:43
KnutG Offline
Avhengig
Avhengig
Auda! Dette trengte vi ikke nå!
Kan skjønne syklisten litt, men bare litt. Sånn skal man ikke reagere. Men det er vel litt adrenalin og sinne som kom frem. Når jeg har tenkt meg om så er det en totalt uholdbar handling. Men, det kunne også gått riktig ille.

Men dette kommer pressen til å godte seg i og smøre inn hvor hensynsfulle, egoistiske og arrogante vi er.

Knut

Re: "Rasende syklist angrep bil" [Re: Christian] #1171771 13/05/2011 14:58
Dan Offline
More than words
More than words
Flott fyr. Tåpelig nok å knuse en rute, og særlig en rute som noen sitter innenfor slik at de blir skadet. Men ekstra tåpelig å være så feig at man ikke stopper og tar ansvar for sin handling.

Skal jeg villgjette så tenker jeg at denne syklisten nok ikke hadde for avsikt å knuse ruten, men å banke hardt på den for å vise sitt sinne. Når den så knuste ble han sikkert litt forbauset og syklet avgårde med halen mellom beina. Takk for hjelpen til et bedre klima mellom bilister og syklister, erkedust.

Re: "Rasende syklist angrep bil" [Re: Dan] #1171817 13/05/2011 16:19
B
bungum Offline
Medlem
Medlem
B
Jeg skal innrømme at jeg enkelte ganger har vært nesten tilbøyelig til å tenke på hvor godt det hadde vært å ta loven i egne hender når det skjer noe sånt. Sannsynligvis blir den gode følelsen borte så snart man har gjennomført sin trang til primitiv hevn...

Men, jeg klarte muligens å skade en bil en gang. Gode advokater kunne diskutert i timesvis om det var med forsett eller ikke: Jeg skulle krysse en vei midt på vinteren, piggdekk på sykkelen. Gikk av sykkelen og begynte å trille over. En mann i bil hadde sannsynligvis dårlig tid og han hadde sett meg så han penset seg inn på motsatt kjørefelt ganske tidlig og trodde nok han skulle rekke over før jeg kom halveis ut i fotgjengerovergangen. Han rakk det, men det gjorde muligens forhjulet på sykkelen min også.
Nå er det sånn at jeg ikke vet så mye om foreldelsesfrister og faren for gjenkjennelse osv, så jeg må si at jeg er helt sikker på at jeg ikke kom borti bilen med piggdekket og det var nok derfor bilen hans ikke ble ripet opp av noen av mine flere hundre pigger.
Det føltes godt etterpå. Det er helt umulig å si om det var fordi jeg nøyde meg med tanken eller ikke.

Redigert av bungum; 13/05/2011 16:20.
Re: "Rasende syklist angrep bil" [Re: Christian] #1171825 13/05/2011 16:34
F
frodev Offline
Entusiast
Entusiast
F
Quote:
"Bilisten brøt trolig vikeplikten.
(...)En bil skulle parkere utenfor Operaen. Bilen var dermed nødt til å krysse sykkelfeltet.

Kom i stor fart
(...)
Vitner anslår syklistens fart til minst 50 kilometer i timen."

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/rasende-syklist-angrep-bil-3493522.html

I tillegg til både brudd på vikeplikt og selvtekt, så tipper jeg vi nok en gang ser et tilfelle av tendensiøs/selektiv artikkelskriving og vitnesitering fra journaliststanden.

50 km/t på flat mark, uten nedoverbakke eller bilpes først? Ja, jeg vet det er fullt mulig, men jeg har aldri sett en jobbpendler på sykkel, ikke i sentrum, ikke utenfor heller, i 50 km/t uten nevnte tilleggspremisser.
Jeg tviler sterkt på om vedkommende har kjørt i 50. Da tviler jeg også på om en del av de andre faktiske forholdene er korrekt og fullstendig beskrevet.

Uansett hvor redd vedkommende syklist ble burde han likevel unngått å knuse ruten. Her støtter jeg selvfølgelig Pina og Dan.

Redigert av frodev; 13/05/2011 17:17. Rediger grunn: unødvendig bisetning slettet
Re: "Rasende syklist angrep bil" [Re: frodev] #1171831 13/05/2011 16:43
F
frodev Offline
Entusiast
Entusiast
F
Jeg leste litt i kommentarfeltet til tv2nyhetene og der er en som gir seg ut for å være et syklende øyenvitne:
Quote:
jeg ble forbi kjørte av syklisten dette handler om, kjørte selv under 30kmt, han kjørte kanskje 35kmt. Bilisten som skulle "parkere" ved veikantan tok en u-sving rett foran syklisten uten at han klarte å unngår sammenstøtt. Heldigvis gikk det bra. Bilisten skulle miste lappen for det. Han fikk det han fortjente.
Ser man det. Fartsgrense 50 km/t, men syklisten syklet nok godt under fartsgrensen. Likevel kom han lizzom "i stor fart".

Re: "Rasende syklist angrep bil" [Re: frodev] #1171854 13/05/2011 17:21
O
oysandr Offline
Avhengig
Avhengig
O
Det som er trist i norge er at dette er eneste måte bilføreren fikk lære at han gjorde noe dumt, anmeldelse = henlagt..

Syklisten gjorde overhodet ikke rett, men denne gangen lærte iallefall en bilfører noe..

Take Care!
Re: "Rasende syklist angrep bil" [Re: oysandr] #1171891 13/05/2011 18:26
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: oysandr

... men denne gangen lærte iallefall en bilfører noe..

Ja, han lærte (eller fikk bekreftet sine antakelser, om du vil) at syklister er noen idioter...

Re: "Rasende syklist angrep bil" [Re: Oystein L] #1171915 13/05/2011 19:00
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Lett å kritisere reaksjonen i go' sofaen...

At handlingen er dustete er det vel ingen tvil om og helt sikkert lite gjenomtenkt.
Personlig har jeg ingen problemer med å se at en slik reaksjon kan bli framprovosert av like dustete bilkjøring (med forbehold om at den er riktig gjenfortalt på tv2.no)

Selv har jeg vært utsatt for en lignende situasjon, dog på MC.
Hvor bil skal kjører ut på E18 ved Høvik og jeg ligger i kollekivfeltet. Reduserer hastigheten pga regn og jeg ser bilen komme. Bilen gi signaler på at den har sett meg og skal til å stoppe. Da jeg er like ved å passere bilen kjøre den kvinnelige føreren ut i min veibane.
Jeg klemmer til alt hva jeg har av bremser, pga våt veibane slipper forhjulet. Slippe da frembremsen som resulterer i at bakdelen spretter til venstre. Bakdelen treffer der et hjul på et vogntog. Kontrasleng og treffe da bilen som har kjørt ut.

For å si det sånn, når man har sett døden i hvitøye er ikke handligsmønstert veldig rasjonelt.
Heldigvis klarte jeg å unngå fysisk vold, men ordspråken var ikke veldig pent og et dunk i bilen ble det nok..

Forvarer ikke handlingen, men har full forståelse for reaksjonen.
Selv om bil vs sykkel debatten er veldig opphetet, så går det jo ann å se det med litt andre øyne.
Innimellom hvertfall...

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: "Rasende syklist angrep bil" [Re: paalbn] #1172053 13/05/2011 22:13
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: paalbn

At handlingen er dustete er det vel ingen tvil om og helt sikkert lite gjenomtenkt.
Personlig har jeg ingen problemer med å se at en slik reaksjon kan bli framprovosert av like dustete bilkjøring (med forbehold om at den er riktig gjenfortalt på tv2.no)

Hvor bil skal kjører ut på E18 ved Høvik og jeg ligger i kollekivfeltet. Reduserer hastigheten pga regn og jeg ser bilen komme. Bilen gi signaler på at den har sett meg og skal til å stoppe. Da jeg er like ved å passere bilen kjøre den kvinnelige føreren ut i min veibane.
Jeg klemmer til alt hva jeg har av bremser, pga våt veibane slipper forhjulet. Slippe da frembremsen som resulterer i at bakdelen spretter til venstre. Bakdelen treffer der et hjul på et vogntog. Kontrasleng og treffe da bilen som har kjørt ut.

For å si det sånn, når man har sett døden i hvitøye er ikke handligsmønstert veldig rasjonelt.
Heldigvis klarte jeg å unngå fysisk vold, men ordspråken var ikke veldig pent og et dunk i bilen ble det nok..

Selv om bil vs sykkel debatten er veldig opphetet, så går det jo ann å se det med litt andre øyne.
Innimellom hvertfall...

Word (+1)

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: "Rasende syklist angrep bil" [Re: paalbn] #1172056 13/05/2011 22:24
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Forsvarer ikke handlingen, men har full forståelse for reaksjonen.

Det gjør jeg også, har selv slått i tak og rute i ren desperasjon, men det var ikke det kommentaren gikk på.

Spørsmålet/påstanden var; Hva lærte bilføreren (som sikkert ikke så noe galt i sin kreative kjøring) av episoden? Jo, han fikk bekreftet at syklister er noen gærninger...

Re: "Rasende syklist angrep bil" [Re: Oystein L] #1172061 13/05/2011 22:51
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Sitat: Oystein L
Spørsmålet/påstanden var; Hva lærte bilføreren (som sikkert ikke så noe galt i sin kreative kjøring) av episoden? Jo, han fikk bekreftet at syklister er noen gærninger...

... og at det vil potensielt koste en del grunker neste gang han leker med syklistenes liv fordi han ikke ser rundt seg; ikke bare *tomt-blikk-som-sier-'hva gjør du i veibanen min'*.

Ja, jeg ble nesten sidepynt *fire* ganger på under 2 timer i dag. Knust rute? Buhuu. Gråt meg en jævla elv. Nei, selvtekt er ikke bra. Men sjåføren i dette tilfellet kommer til å huske at trafikkregelbrudd som utsetter andres liv i fare har finansielle konsekvenser. Jeg er lei av duster som rygger mot kjøreretningen (2 ganger i løpet av denne uken) fordi de bommet på avkjørselen. At jeg er bak dem er ikke så viktig. Jeg er lei av å ha blitt forbipassert med så mye klaring at jeg kan ta på bilen. Og jeg er lei av feite meher i Mercedeser opp Holmenkollveien som MÅ foreta en forbikjøring i en 180 graders sving. Gjett tre ganger hva som skjer når hun ser en turistbuss komme. Jeg er tydeligvis en magnet for idiotsjåfører i april frown

Redigert av schnappi; 13/05/2011 22:54.

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: "Rasende syklist angrep bil" [Re: paalbn] #1172070 13/05/2011 23:55
Wheeeee! Offline
Fersking
Fersking

Innimellom hvertfall...

+2

Helt naturlig å klikke fullstendig når man holder på å bli drept.

I det tilfellet tror jeg de aller, aller fleste også innser at de har gjort noe veldig galt. Jeg kunne sikkert ha driti meg ut på samme måte, og jeg ville skjønt det om noen knuste ruta mi, samtidig som jeg både hadde skammet meg, og vært lei meg. Det er ikke alltid jeg har lett for å innrømme egne feil, men når du ser at du nesten dreper noen med en u-sving, da lukker du brødboksen. Enkelt og greit.

Re: "Rasende syklist angrep bil" [Re: Wheeeee!] #1172122 14/05/2011 08:08
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Spørsmålet er hvor mange som i en slik situasjon når adrenalinet flyter klarer å utvise tilstrekkelig impulskontroll på grunn av handlingens negative karakter for syklisters omdømme? Jeg vet at jeg ikke klarte dette selv. Det finnes med andre ord situasjoner, der man vet hva som er det riktige å gjøre, men der denne viten er omtåket av kroppsinterne kjemikalier.

Kanskje også en tankevekker for noen få empatiske bilister som på denne måten muligens forstår hvor mye mer eksistensiell en slik situasjon oppfattes på et sykkelsete enn i en blikkasse.

Martin

Re: "Rasende syklist angrep bil" [Re: M@rtin] #1172177 14/05/2011 10:21
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Nå kjenner jeg at jeg er lei av den 5-6. "Syklist vs alle andre"-debatten i aviser den siste uka. Skyttergravskrig har ingenting for seg, og det har vært den samme diskusjonen hvert år jeg har drevet med sykling. Er det noen som har en fullstendig oversikt over hva ulike partier har å si om sykling i sine partiprogram, eller hva andre med makt over trafikkbildet har å si om saken? Problemet er jo både at regelverket er for vagt, det lille som er her blir ikke overholdt, og at de med nåværende makt ikke har kompetanse på hva syklister faktisk trenger (og dermed er "sykkelvennlige" ved å foreslå en gang og sykkelsti, aka et fortau).

Jeg har plassert flathånda i ruta og på taket på noen biler parkert i sykkelfelt (fine grønlandsleiret i Oslo), har gitt mange gestikulerende bevegelser med langefingren til idioter i biler, og har vurdert å ha sykkelpumpa lettere tilgjengelig på sykkelen noen ganger, men vold mot bilister eskalerer bare konflikten selvfølgelig.

Trønder osv
Re: "Rasende syklist angrep bil" [Re: Espen J] #1172245 14/05/2011 12:57
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Seier ordet "bjørneteneste" deg noko?

Det er betre å stoppe og forklare bileigaren kvifor ein ikkje skal parkere i sykkelfeltet, kontra det å slå i taket og gestikulere. Og er ikkje sjåføren der så du kan snakke med vedkommande, gjer det iallefall ikkje situasjonen betre ved å framstå som ein hissig tulling utan gangsyn.

Eg har ved fleire anledningar stoppa opp og snakka med bilistar som har stått parkert i sykkelfeltet, og har kun fått positive reaksjonar tilbake. Dialogen har som regel vorte avslutta med eit gjensidig ynskje om ein om ein fin dag, og bilisten har flytt bilen utan å mukke..

Eg forstår reaksjonen til syklisten i artikkelen, om det faktisk er sånn at han var centimeter frå å verte "roadkill" grunna tankelausa til ein bilist, og har sjølv vore på nippet til å agere på same viset sjølv etter å ha fyrst vore centimeter frå å treffe ein bil head-on i 60km/h, for deretter oppleve at sjåføren (bokstavelig talt) peikar og ler.

Vaskar kleda mine sjølv...

Moderator  support