Etter 2 år i samme kåk er det nå på tide å flytte litt på seg, og det innebærer jo naturlig nok oppsigelse av leiligheten jeg bor i nå. I den anledning er en liten detalj jeg lurer på om noen med litt juridisk bakgrunn kan hjelpe meg med.
Konrakten jeg skrev under på i juni 2009 er en 3-års kontrakt, med oppsigelsesvindu mai/juni hvert år (Altså at jeg kan si opp leiligheten før mai, og ha den ut juni). Så langt er alt vel, da det ikke er noe i veien med å binde seg til en tidsbestemt leiekontrakt.
Det jeg lurer på er det utleiefirmaet kaller et avbruddsgebyr. Dvs. at hvis jeg velger å benytte meg av dette oppsigelsesvinduet så må jeg betale 3500,- (eller 1500,- hvis jeg selv fremskaffer en ny leietager) i gebyr.
Det som slår meg er at dette er en litt slu måte for utleier å få kloa i rentene fra depositumet, som ifølge loven egentlig skal tilfalle meg.
Etter å ha lett litt rundt på lovdata, så har jeg egentlig ikke funnet noe fornuftig. Jeg vil jo tro at de har loven på sin side, i og med at jeg har signert på kontrakten. Så det jeg lurer på er om det er noen som vet hvordan jusen rundt dette er.