Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Avbruddsgebyr i et husleieforhold?

Avbruddsgebyr i et husleieforhold? #1171684 13/05/2011 12:56
Oddi Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Etter 2 år i samme kåk er det nå på tide å flytte litt på seg, og det innebærer jo naturlig nok oppsigelse av leiligheten jeg bor i nå. I den anledning er en liten detalj jeg lurer på om noen med litt juridisk bakgrunn kan hjelpe meg med.

Konrakten jeg skrev under på i juni 2009 er en 3-års kontrakt, med oppsigelsesvindu mai/juni hvert år (Altså at jeg kan si opp leiligheten før mai, og ha den ut juni). Så langt er alt vel, da det ikke er noe i veien med å binde seg til en tidsbestemt leiekontrakt.
Det jeg lurer på er det utleiefirmaet kaller et avbruddsgebyr. Dvs. at hvis jeg velger å benytte meg av dette oppsigelsesvinduet så må jeg betale 3500,- (eller 1500,- hvis jeg selv fremskaffer en ny leietager) i gebyr.

Det som slår meg er at dette er en litt slu måte for utleier å få kloa i rentene fra depositumet, som ifølge loven egentlig skal tilfalle meg.

Etter å ha lett litt rundt på lovdata, så har jeg egentlig ikke funnet noe fornuftig. Jeg vil jo tro at de har loven på sin side, i og med at jeg har signert på kontrakten. Så det jeg lurer på er om det er noen som vet hvordan jusen rundt dette er. ICON_SMILE

Ta deg en bolle.
Re: Avbruddsgebyr i et husleieforhold? [Re: Oddi] #1171701 13/05/2011 13:10
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Du har signert en kontrakt med definert varighet, og det er klausul for mulighet for å avbryte kontrakt før tiden ved å betale gebyr. Høres ikke urimelig ut, det. De har jo forventet seg å ha deg i 3 år, og det koster penger å skaffe nye leietakere. De har da "innkalkulert" alle utgifter ved at du binder deg for 3 år. Jeg har ingen juridisk bakgrunn, men vet jo ett og annet om at det koster å arbeide.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!

Moderator  support