Jeg planlegger en langhelg med toppturer, men vet ikke helt hvor jeg skal...
Det skal ikke være alt for lang fra Oslo, det skal være helst over tregrensen, det skal være lange nedfarter og det skal ikke være så mye snø igjen tidlig i juni.
Jeg var en tur til Synnfjell i fjor sensommer. Supre stier opp og ned, og mange rutevalg. Det er et ganske lite fjellområde, så det er lett å gjøre seg kjent der.
Da er vi tilbake fra en super sykkelhelg i Synnfjellet. Takk for tipset, Subs, området har ikke skuffet oss og hold det som bildene dine lovet. Vi bodde på Glenna (som kan anbefales hvis man er ut etter en billig plass å bo uten alt for store krav) og sykklet både opp til Jomfruslettfjellet og toppene rundt, og selvfølgelig til Spåtind. Sjøl om fjellet er liten er det flere stier der enn det vi klarte å sykle på 4 dager. Vi var to ganger oppe på Spåtind, men det finns mange forskjellige ruter opp, slik at vi godt kunne har vært der mange flere ganger uten å sykle samme sti ned.
Fulldemper anbefales, siden det er til dels ganske steinete. Vi klarte ikke å sykle alt oppover, en del dytting og bæring må nok påregnes. Det er ikke så enkelt å klassifisere vanskelighetsgraden. Finns det en allment akseptert skala? I Tyskland ble det gjort et forsøk (http://www.singletrail-skala.de), og i henhold til dette vil jeg sier S1 til S3. (Vet ikke om det hjelper... )
Jeg var en tur til Synnfjell i fjor sensommer. Supre stier opp og ned, og mange rutevalg. Det er et ganske lite fjellområde, så det er lett å gjøre seg kjent der.
Vi syklet ruten opp på østsiden, vestsiden tror jeg kanskje er ennå bedre.
Har vært en del ganger og syklet på Spåtind. Vestsiden er kanskje litt brattere i starten, men så holder man høyden relativt enklere. Å nå selve toppen er litt lettere enn på østsiden. Har også syklet nordøst siden, og det var fin singletrack hele veien ned. Men vi syklet vel 2 mil tilbake til bilene som sto parkert på Fjellsætra, den gangen.
Østsiden som bildene dine er fra Fredrik, er veldig fin nedover, og du kan holde fin fart. Men det er ganske rette stier. Nordøst byr på litt mer svinger.