Jeg er usikker på hvordan det er fra Nice til Itliagrensa, men etter den bør turen være rimelig grei, med et lite usikkerhetsmoment rundt Genova.
Fra Nice til grensen er det samme type vei som man finner videre østover og sørover, nemlig veltrafikkert tofelts som går like mye gjennom byer som ute på landet. Alternativer lengre inn finnes egentlig ikke uten at det blir veldig mye omveier, siden dalene oftest går i vinkel mot kysten.
Uansett er ikke mye trafikk noe å være like redd i Italia som i Norge, siden folk viser mye mer hensyn til syklister. Bare husk at forbisykling av biler i rushtrafikk gjøres på midtstripen, ikke på høyre side. Siden ingen sykler forbi biler på høyre side så er det heller ingen bilister som ser seg til høyre før de smetter inn på en ledig parkeringsplass eller slipper av en passasjer som åpner døren.
Fra Ospedaletti til San Lorenzo al Mare går verdens fineste sykkelvei:

Flere bilder av sykkelveien
her og
herDet opplagte veivalget blir derfor SS1 Via Aurelia, som man kan følge hele veien fra franskegrensen til Roma. Noen steder må man sikkert svinge av og ta alternativer fordi det er sykkelforbud, men da tror jeg også det finnes alternativer, og noen steder er det som sagt fine sykkelveier. Her et bilde fra Via Aurelia vest for Alassio:

Mellom La Spezia og Viareggio har jeg ikke vært
Det har jeg. Fine kystveier og en laaang og rett sykkelvei fra Marina di Massa til Viareggio:

Når det gjelder overnatting så er tipset at du lager deg en liste over hoteller/vandrerhjem som ligger langs ruten og som er i ønsket prisklasse. Disse forsker du frem på nett før avreise. Så ringer du hver morgen og booker neste kvelds overnatting, siden du da vet omtrent hvor langt du vil ha kommet. På den måten slipper du å kaste bort en masse tid på bomturer til overbookede hoteller. Husk å ha flere alternativer i samme by.
Startpunkt er litt tricky. Fra Nice til Roma får du føle at du nærmer deg et skikkelig mål, og det å ta finaleetappen rundt Colloseum eller noe slikt som markering tror jeg kan være fint. Flyplassen i Nice er liksom ikke helt det samme som markering.

På den annen side så tror jeg det kan være deilig å sykle nordover, med solen i ryggen om dagen.
God tur! Høres ut som et fantastisk fint prosjekt!