Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tunge bein etter trening

Tunge bein etter trening #1170861 12/05/2011 17:56
C
chris24 Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
C
Hei

Jeg begynte å sykle litt mer "aktivt" i fjor, ca 2-3 ganger i uken hvor jeg syklet noen mil. I år begynte sesongen med noen fine turer på 2-3 mil. Etter et par uker med trening følte jeg meg ganske bra form, å skulle prøve å sykle min "testrunde" som er ca 5 mil. Jeg satte ny pers fra i fjor, og følte meg veldig fin form.

Etter en ukes pause skulle jeg begynne å trene igjen. Da fikk jeg veldig raskt melkesyre i lårene og formen er ikke i nærheten av hva den var for 2 uker siden. Nå sitter jeg her etter en treningstur med stive lår og ganske sliten.

Er dette vanlig at slikt skjer, når jeg bare for 1-2 uker siden følte meg kjempepigg i beina.

Takker for svar.

Re: Tunge bein etter trening [Re: chris24] #1170883 12/05/2011 18:29
K
Kruser Offline
Ringrev
Ringrev
K
Min erfaring er at etter en pause på over en uke trenger jeg et par hardøkter for å "starte" kroppen igjen.

Håper det er tilfelle nå også, for gårsdagens ritt var tungt (etter halvannen ukes skadeavbrekk)

Re: Tunge bein etter trening [Re: Kruser] #1170917 12/05/2011 18:58
E
EvenAug Offline
Fersking
Fersking
E
Helt normalt. Ingenting å engste seg over.

Neste gang du presser deg hardt, så motstå fristelsen av å legge deg på sofaen. Etter hardkjøret i økta tar du 20-30 minutter rolig "utsykling/nedtrapping". Lite motstand og relativt høy frekvensk.

Dagen etter tar du deg en rolig time. En restitusjonsøkt. Deretter skal du få lov til å legge deg på sofaen ICON_WINK
Når du tar opp treningen igjen etter en ukes pause vil kroppen være daff og lite villig. Etter et par turer og en intervalløkt, så kvikner den til igjen. Her er det selvfølgelig litt individuelt og du lærer fort hva som passer for deg ICON_SMILE

Re: Tunge bein etter trening [Re: EvenAug] #1171258 13/05/2011 07:17
T
Thmro Offline
Entusiast
Entusiast
T
Det du beskriver er helt normalt for oss alle. Som Even sier så er "nedtrapping" etter en hardøkt viktig for å kvitte seg med noe melkesyre og andre afallstoffer i musklaturen. Dette har nok særlig merkbar effekt for oss mosjonister.
Restitusjonsøkten i dette tilfellet vil ikke ha særlig betydning for beina når du tar opp treningen etter en uke, men vil selvsagt gjøre hvileuke mer behagelig. Restitusjon er mest effektivt når man trener omtrent hver dag. Da som en økt i mellom kvalitetsøktene for å kvitte seg med melkesyre, for da å kunne trene på et høyere nivå på neste økt/-er.

Det er for så vidt riktig at man skal "hvile seg i form", men dette er nok litt missvisende uttrykk. Med hvile betyr det egentlig å korte ned treningsmengden uten å trene færre økter.

Moderator  support