Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

VGs førsteside i dag

VGs førsteside i dag #1170811 12/05/2011 13:56
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg rakk bare såvidt å se at dagens VG hadde syklister over hele forsiden og at det dreide seg om bilistenes farlige adferd med spylervæske mot syklister. Finner ikke artikkelen på nett ennå. Noen som har lest og kan si hva vinklingen er? Det høres i utgangspunktet lovende ut.

Re: VGs førsteside i dag [Re: Dan] #1170818 12/05/2011 14:02
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
vinklingen er at vi må alle bli venner og slutte fred. Syklistene må følge trafikkregler og bilister må ta seg en bolle.

Sånn kort oppsummert.

Re: VGs førsteside i dag [Re: Dan] #1170829 12/05/2011 17:19
S
skelter Offline
Medlem
Medlem
S
Hvis man ser på nettartikkelen (jeg har ikke lest papirutgaven), så har de gjort sitt beste for å fyre oppunder hatet mellom syklister og bilister ved å oppfordre partene til å gi terningkast og si hva de mener om hverandre.

Re: VGs førsteside i dag [Re: skelter] #1170854 12/05/2011 17:48
torinb Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg trener på veiene her i Rogaland stort sett hver dag, og jeg må si at det synes å være en større tåleranse fra bilistene i år enn noengang.

Jeg sykler alltid i veibanen, men har aldri opplevd spylevæske. Jeg har kanskje blitt tutet på 3-4 ganger i år. Selv på rulletreninger med Team Jæren der vi ligger 25 mann i to rekker virker bilistene å være tålmodig og tolerante.

Jeg tror kanskje det har noe å gjøre med at jeg trener på veier og til tider det ikke er tett trafikk. Hadde jeg syklet i veibanen til jobb klokken sju en morgen hadde nok pipa fått en annen lyd.

Det kan også ha noe å gjøre med at så mange sykler selv her i Rogaland, eller har barn/ektefelle/søsken som sykler. Folk ser rett og slett ut til å akseptere syklister i høyere grad i år.

Re: VGs førsteside i dag [Re: torinb] #1170865 12/05/2011 18:00
S
skelter Offline
Medlem
Medlem
S
Jeg også har vært heldig i den forstand at jeg ikke har kommet borti så mange farlige situasjoner. Sykler daglig til/fra jobb i Oslo. Har vært en og annen tett forbikjøring, men spylevæske har jeg heldigvis sluppet unna.

De fleste oppfører seg jo pent, både syklister og bilister, men desverre så er det jo ikke de man husker i etterkant

Re: VGs førsteside i dag [Re: skelter] #1170876 12/05/2011 18:19
B
bza Offline
Entusiast
Entusiast
B
Jeg sykler på Østlandet på hverdager og helg og opplever kun hissige billister på helg. Lørdags- og søndagsbillister virker mye mer utålmodige og aggresive en de man møter på hverdagene.

Re: VGs førsteside i dag [Re: torinb] #1170878 12/05/2011 18:24
TrondF Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: torinb
Jeg trener på veiene her i Rogaland stort sett hver dag, og jeg må si at det synes å være en større tåleranse fra bilistene i år enn noengang.

Jeg sykler alltid i veibanen, men har aldri opplevd spylevæske. Jeg har kanskje blitt tutet på 3-4 ganger i år. Selv på rulletreninger med Team Jæren der vi ligger 25 mann i to rekker virker bilistene å være tålmodig og tolerante.

Jeg tror kanskje det har noe å gjøre med at jeg trener på veier og til tider det ikke er tett trafikk. Hadde jeg syklet i veibanen til jobb klokken sju en morgen hadde nok pipa fått en annen lyd.

Det kan også ha noe å gjøre med at så mange sykler selv her i Rogaland, eller har barn/ektefelle/søsken som sykler. Folk ser rett og slett ut til å akseptere syklister i høyere grad i år.

Samme her, aldri hatt problem med bilistene i jæren/sandnes området. Holder meg ute på sideveiene, bruker gangfelt der det lar seg gjøre (typisk strekket fra bryne til kverneland) og bruker busslommer effektivt til å slippe trafikk igjennom.
Så langt i år har jeg ikke hatt noen ubehagelige situasjoner.
Opplever sjelden/aldri tuting, bilene kjører forbi på grei avstand ( stort sett ICON_LAUGH )Har heller aldri opplevd å bli spylt med vindusspylervæske.
Er glad jeg sykler her i rogaland imotsetning til østlandet, hvor det høres ut som man er ute å trør med livet som innsats.

Re: VGs førsteside i dag [Re: bza] #1170881 12/05/2011 18:28
bogey Offline
Entusiast
Entusiast
Syklet i går i en 50-sone utenfor Bergen og lå i vel 40 km/t helt ute i veikanten. Helt uten forvarsel fløyter en svær lastebil på meg så jeg kvepper til. Ble svært vinglete et øyeblikk og kunne fort gått i bakken. Ble skikkelig forbanna, og når jeg tok igjen en kollega av sjåføren (kollegaen hadde stoppet), ble jeg fortalt at jeg ikke hadde noe i veibanen å gjøre. Ble skikkelig provosert og skjelte ut kollegaen. Hadde jeg veltet hadde ikke lastebilen hatt sjans til å stoppe og jeg hadde ikke skrevet dette i dag. Første gang jeg har blitt "behandlet" slik som dette. Håper at det er siste gang.

Synes egentlig at bilistene her i Bergensområdet er blitt tålmodig med oss på to hjul. Det begynner å bli mange på veiene etter hvert, for nå er vel 5000 personer i gang med forberedelsene til Bergen-Voss om vel tre uker.

Cannondale Synapse Ultegra Di2 Disc
Gavia CX Pro
Re: VGs førsteside i dag [Re: skelter] #1170885 12/05/2011 18:31
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: skelter

De fleste oppfører seg jo pent, både syklister og bilister, men desverre så er det jo ikke de man husker i etterkant

Til info: Det heter sykkellister eller sykelister. Eller?

Flere som legger merke til at de mest ekstreme uttalelsene mot syklister veldig gjerne, ja nesten konsekvent, er akkompagnert av ekstremt dårlig språk?

Re: VGs førsteside i dag [Re: Raskall] #1170902 12/05/2011 18:47
goerbi Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Raskall

Flere som legger merke til at de mest ekstreme uttalelsene mot syklister veldig gjerne, ja nesten konsekvent, er akkompagnert av ekstremt dårlig språk?

Enkle folk tenker enkle tanker ICON_WINK

Hjelperytter for Landevei!
Landevei.no
TVK Elite
Re: VGs førsteside i dag [Re: bogey] #1170924 12/05/2011 19:07
Livestrong Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: bogey
Syklet i går i en 50-sone utenfor Bergen og lå i vel 40 km/t helt ute i veikanten. Helt uten forvarsel fløyter en svær lastebil på meg så jeg kvepper til. Ble svært vinglete et øyeblikk og kunne fort gått i bakken. Ble skikkelig forbanna, og når jeg tok igjen en kollega av sjåføren (kollegaen hadde stoppet), ble jeg fortalt at jeg ikke hadde noe i veibanen å gjøre. Ble skikkelig provosert og skjelte ut kollegaen. Hadde jeg veltet hadde ikke lastebilen hatt sjans til å stoppe og jeg hadde ikke skrevet dette i dag. Første gang jeg har blitt "behandlet" slik som dette. Håper at det er siste gang.

Synes egentlig at bilistene her i Bergensområdet er blitt tålmodig med oss på to hjul. Det begynner å bli mange på veiene etter hvert, for nå er vel 5000 personer i gang med forberedelsene til Bergen-Voss om vel tre uker.

vist det er på E39 sørover fra bergen sentrum så møter enn en god del lastebiler og de er ganske høflig og snill med oss syklister. egentlig litt overrasket. det er de eneste som kjører over i mottsatt kjørebane når de skal kjøre forbi. er mye verre med lokal buss selskap som helst vil presse deg ut av veien selvom du holder fartsgrensen i nedover bakker osv. har sendt klager til dem og fått svar at de skal ta det opp med sjåføren. Men om de gjør det er jo en helt annen historie..

If you worried about falling off the bike,
YOU`D NEVER GET ON.

- Lance Armstrong
Re: VGs førsteside i dag [Re: Livestrong] #1170942 12/05/2011 19:16
bogey Offline
Entusiast
Entusiast
Det var E39 ja, i svingene ned fra Søfteland skole i retning Os. Har kjørt der en haug med ganger iom at jeg bor i nærheten og aldri opplevd noe lignende. Har ikke hatt noe trøbbel med bussene, som nevnt over er det første gang jeg har fått denne behandlingen som syklist.

Området kryr av syklister for tiden, så det begynner å bli en vane for bilister og det er jeg glad for.

Cannondale Synapse Ultegra Di2 Disc
Gavia CX Pro
Re: VGs førsteside i dag [Re: bogey] #1170957 12/05/2011 19:28
T
test Offline
Entusiast
Entusiast
T
Jeg tror det var mange som tenkte "kult, det skal jeg også gjøre neste gang jeg møter en syklist" når de leste om spylevæsketrikset.

Re: VGs førsteside i dag [Re: test] #1170971 12/05/2011 19:41
goerbi Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: test
Jeg tror det var mange som tenkte "kult, det skal jeg også gjøre neste gang jeg møter en syklist" når de leste om spylevæsketrikset.
Det er nok dessverre tilfellet det ja...

Hjelperytter for Landevei!
Landevei.no
TVK Elite
Re: VGs førsteside i dag [Re: TrondF] #1170984 12/05/2011 19:53
Dloh Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: TrondF

Samme her, aldri hatt problem med bilistene i jæren/sandnes området. Holder meg ute på sideveiene, bruker gangfelt der det lar seg gjøre (typisk strekket fra bryne til kverneland) og bruker busslommer effektivt til å slippe trafikk igjennom.
Så langt i år har jeg ikke hatt noen ubehagelige situasjoner.
Opplever sjelden/aldri tuting, bilene kjører forbi på grei avstand ( stort sett ICON_LAUGH )Har heller aldri opplevd å bli spylt med vindusspylervæske.
Er glad jeg sykler her i rogaland imotsetning til østlandet, hvor det høres ut som man er ute å trør med livet som innsats.

Slenger meg på den. Jeg har aldri iløpet av mine snart 5 aktive år vært utsatt for tuting eller andre ufinsligheter på Nord-Jæren. Men jeg tar også veldig mye hensyn til bilister, bla. legger meg så langt ut som mulig på veiskulderen når jeg hører biler bakfra, samt bruker busslommer til og slippe forbi biler. Men nå holder jeg meg unna Sandnes og Stavanger for det meste.

Men sykkelmiljøet her, både de aktive og mosjonistnivået er så stort at veldig mange er bekjent med noen som sykler, og derfor får litt forståelse for det.

Re: VGs førsteside i dag [Re: Dloh] #1171013 12/05/2011 20:09
TashkentTerror Offline
Ringrev
Ringrev
Under NC-løpet i Sandnes 1. mai var det noen som spylte på meg med spylervæske like før avkjørselen fra E39. Jeg hadde falt av og var alene på det tidspunktet, men det bør ha vært ganske tydelig at det foregikk et ritt, jf. politiets tilstedeværelse og 2x løypevakter ved påkjøringen til E39.

Re: VGs førsteside i dag [Re: TashkentTerror] #1171051 12/05/2011 20:33
T
turbo Offline
Veteran
Veteran
T
For et par uker siden fikk jeg litt spylervæske i Enebakkveien ved Stensrud. Bare noen sporadiske dråper traff leggen. Ble så forfjamset over å oppleve noe jeg bare hadde lest om, så jeg måtte bare le. Faktisk usikker på om det var tilsiktet, men det var definitivt en dag hvor ruta ikke blir møkkete.

Re: VGs førsteside i dag [Re: turbo] #1171071 12/05/2011 20:45
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Jeg er skyldig x 2 på en dag. Spylte en syklist i går og fikk fingeren. Må innrømme at jeg ikke tenkte på å sjekke om det lå en syklist i blindsonen, før jeg vasket ruta. Så hvis noen av dere ble våte ved tollbua i Oslo, ca kl 16:30, må dere ha meg unnskyldt.

At jeg i tillegg klarte det, ut fra parkeringen på Skullerud, er jo nesten utilgivelig. Måtte nesten le for meg selv. Så vi skal nok ikke være så sikre hele tiden, på at spylingen er tilsiktet. De fleste tenker nok at såpa treffer ruta.

Husk, det er mye støv om dagen.

Redigert av GardS; 12/05/2011 20:50.

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: VGs førsteside i dag [Re: GardS] #1171107 12/05/2011 21:18
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Jeg har ikke blitt spylt på enda... ikke som jeg vet om i hvert fall.

Re: VGs førsteside i dag [Re: Raskall] #1171157 12/05/2011 22:10
L
Lofoten Offline
Medlem
Medlem
L
Sitat: Raskall

Språket var ikke mer ekstremt enn at det var riktig norsk. Bokmålsordboka angir "syklister" som folk som ferdes på sykkel.

Re: VGs førsteside i dag [Re: Lofoten] #1171158 12/05/2011 22:12
TashkentTerror Offline
Ringrev
Ringrev
Sykeliste = en liste over syke?
Sykkelliste = en liste over sykler?

Syklist; en person som ferdes på sykkel ;-)

Lofoten har rett, De har urett.

Re: VGs førsteside i dag [Re: Lofoten] #1171159 12/05/2011 22:13
lim3 Offline
Ivrig
Ivrig
Tror jeg har blitt spylt på mange ganger, men synes spyleveske lukter godt etter de fikk tilsatt sitruslukt. Skal veldig mye til før jeg klarer å bli sint av godlukt og fint vær!

Re: VGs førsteside i dag [Re: lim3] #1171162 12/05/2011 22:21
M
Marius-H Offline
Ringrev
Ringrev
M
Helt til du får alkohol i øyet, det er ikke så fett. Jeg sykla over Fetsundbrua i ca 60 med god sidevind og høyprofilhjul. Så fikk jeg en dusj midt i øyet. Det svei greit, ugreit å styre uten å se.

Sportsnyheter rett til mobilen? Søk Sportsnerd på Android market.
Re: VGs førsteside i dag [Re: Marius-H] #1171172 13/05/2011 00:51
Ixirn Offline
Medlem
Medlem
Bilfolket her rundt Bodø oppfører seg ihvertfall fint etter min erfaring. Eneste sprutinga jeg har opplevd er folk som ikke tenker seg helt om før de raser gjennom vanndammer i 70. Klart det er en og annen forbikjøring som er nærmere enn det som er komfortabelt, men det er det når man kjører bil også.

Prøver også å gi litt oppmuntring til hensynsfulle bilister ved å gi tommelen opp til folk som faktisk ligger bak rundt noen svinger heller enn å presse seg forbi. Det er en selvfølge at de skal gjøre det, men skader ikke å signalisere at man liker oppførselen.

Re: VGs førsteside i dag [Re: Ixirn] #1171212 13/05/2011 06:13
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Synes det store problemet her ikke er saken selv, men avisenes trang til å fyre opp under konflikter. Dette ser man på alle områder: i politikk, sport, og alt annet.

Å fyre opp under en konflikt gjør at det blir ŽinteressantŽ, man får flere lesere og man kan skrive sak på sak etterhvert som dette ruller.

Det er da en hel haug av bilister som ikke ser hvordan avisene gjennom sin tabloide atferd pusher ŽsakenŽ og lager store fiendebilder, og resultatet er en skokk med NYE aggressive bilister.

VG gjør alle syklister en skikkelig bjørnetjeneste med å kjøre denne saken.

Re: VGs førsteside i dag [Re: torinb] #1171428 13/05/2011 09:33
T
Teletori Offline
Ringrev
Ringrev
T
....

...

Ja, det e sant. Kjenner eg blir litt varm selv når eg kjører til jobb fra Bryne til Tananger, og det ligger noen på terrengsykkel i 20km/t i veien, når det er få steder det er bedre og mer oversiktlige sykkelstier enn akkurat det strekket. Særlig når det er såpass med trafikk at en ikke får kommet forbi på en stund. Sykler hele strekket med racer på sykkelstien.

Re: VGs førsteside i dag [Re: EspenS] #1171643 13/05/2011 12:17
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: EspenS
Synes det store problemet her ikke er saken selv, men avisenes trang til å fyre opp under konflikter. Dette ser man på alle områder: i politikk, sport, og alt annet.

Helt enig.

Jeg leser belgiske aviser innimellom, og det er deilig å lese om en fotballkamp (...sorry...) slik den virkelig foregikk, og ikke hvem som tok hvem på balla og hvem som er sint på hvem i etterkant.

TV2 har vel under ishocky-vm hatt flere innslag om konflikter/ros enn det faktiske resultatet. Sist mot Frankrike ble ikke resultatet nevnt en gang.

Anonym5
Re: VGs førsteside i dag [Re: Teletori] #1171650 13/05/2011 12:22
torinb Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Teletori
Ja, det e sant. Kjenner eg blir litt varm selv når eg kjører til jobb fra Bryne til Tananger, og det ligger noen på terrengsykkel i 20km/t i veien, når det er få steder det er bedre og mer oversiktlige sykkelstier enn akkurat det strekket. Særlig når det er såpass med trafikk at en ikke får kommet forbi på en stund. Sykler hele strekket med racer på sykkelstien.

Helt klart. Selv om man har rett til å sykle i veibanen, mener jeg at å sykle i 20 kmt i veibanen på en relativt smal vei med rushtrafikk i begge retninger og en bred og ekstremt oversiktlig sykkelsti like ved - viser slett dømmekraft...

Re: VGs førsteside i dag [Re: torinb] #1171676 13/05/2011 12:50
Eirik Me Offline
Medlem
Medlem
Jeg har ikke blitt spylt på, men har blitt spyttet på. En annen kjørte opp på siden, og passasjeren i frontsetet trakk ned buksen og viste en lite tiltalende bakdel. Fingeren har også blitt vist et par ganger, i tillegg til fløyten. Jeg kjører til jobb i rushtrafikken hver dag mellom Sandnes og Stavanger. Selv om jeg prøver å vise mest mulig hensyn er det naturlig med en og annen episode fra en bilist. I de mest ekstreme tilfellene som den med spyttingen mitt i ansiktet, har jeg husket bilnummeret og tatt kontakt i etterkant i brevs form. Da kan jeg si at jeg har latt pennen være ganske skarp:)

Re: VGs førsteside i dag [Re: Eirik Me] #1173294 15/05/2011 22:38
S
slitvarg Offline
Fersking
Fersking
S
jeg har blitt spylt på , men jeg har aldri følt at det er tilsiktet. ICON_SMILE jeg må også få si at der jeg bor er det omtrent umulig å vaske ruta uten å treffe en syklist, så derfor møkkete ruter ICON_SMILE
jeg opplever også syklister som mere på krigsstien enn billister i dette området,

skjorta rett ut
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino