Noen som har erfaringer med størrelsene på canyonrammene? Ser at størrelsesvelgeren på nettsiden deres nesten bare tar hensyn til skrittlengden. Er 183,5 cm med skrittlengde på 87,5 cm. Blir anbefalt str 60. Synes det virker vel stort da jeg nå bruker 56 (cannondale) og trives med det. Liker å sitte uten å fange for mye vind og vil ikke ha for stor sykkel. Hadde jo tenkt å fortsette med 56, men ser at det kan bli litt knapt...
Du kan sende en mail til dem. De er flinke til å svare. Etter å ha fundert litt på rammestørrelse selv (54 vs. 56) fortalte de meg at jeg burde ha størrelse 56 (er 180cm og har 85 i skrittlengde) og et 17 graders stem (koster 20€ ekstra).
Størrelse 58 høres mest riktig ut for deg. Hvis du liker å sitte aggressivt vil jeg anbefale et 17 graders stem (må bestilles fra Canyon på grunn av gaffeldiameter). Om det ikke er nok kan du bestille et annet styrelager som bygger mindre i høyden en standardlageret som kommer med rammen.
Som deg Bris kjørte jeg også Cannondale 56 cm, er 184 cm. Canyon foreslo 58 og 60, var ikke mye endring på parameterne før det ble 60.
Jeg gikk for 58. Overrørslengden er bra, MEN, styrerøret bygger veldig, og jeg sliter med å komme lavt nok i front. Jeg vil derfor på det sterkeste anbefale at du bestiller -17 graders stem.
Hadde jeg skulle kjørt aktivritt på min ville jeg nok gått for en 56, hvis det hadde vært mulig å fått stem på 13cm og -17 grader. Da blir den mer aggressiv.
Jeg ville ikke gått for størrelse 56 om du er så lang som 184 cm. Mye bedre å bytte til et -17 grader stem og evt. det alternative styrelageret. Jeg var i liknende situasjon, men Canyon anbefalte den større størrelsen. De sa at 54 og et langt stem var mulig, men ikke å anbefale. Og at 56 med et -17 stem sannsynligvis var mer enn godt nok.
Philippe Gilbert er 179 høy og bruker størrelse 56 i Canyon. Proffene sitter mye mer aerodynamisk enn til og med de sprekere tursyklistene i Norge. Om verdens beste syklist ikke trenger å gå ned i størrelse for å komme aerodynamisk er det stor sannsynlighet for at du heller ikke trenger å gjøre det
Sitat: DJS
Jeg gikk for 58. Overrørslengden er bra, MEN, styrerøret bygger veldig, og jeg sliter med å komme lavt nok i front. Jeg vil derfor på det sterkeste anbefale at du bestiller -17 graders stem.
Slik jeg tolker det har du størrelse 58 med stemmet som kom med. Om du skal ha en aerodynamisk stilling er det mye bedre å bytte til -17 grader stem og evt. styrelageret som bygger betydelig mindre enn standardlageret enn å gå ned i rammestørrelse.
180 cm lang og 86 cm benlengde, kjøpte 56 ramme selv om anbefalingen var 58. Passer helt perfekt med standard stem og høydeforskjell mellom sete og styre på 9cm.
Du kan sende en mail til dem. De er flinke til å svare. Etter å ha fundert litt på rammestørrelse selv (54 vs. 56) fortalte de meg at jeg burde ha størrelse 56 (er 180cm og har 85 i skrittlengde) og et 17 graders stem (koster 20€ ekstra).
Takker for svar. Det blir nok 58 cm for meg ser det ut som. Kan man bytte til 12 cm 17 graders stem underveis i bestillingen eller må det sendes egen mail om dette?
Noen som vet leveringstid til Norge når sykkelen er på lager?
Er ikke størrelsene litt annerledes enn ellers? F.eks. kan en Cannondale i 58 sammenlignes med en Canyon i 60-62? Jeg stusset nemlig litt da jeg puttet inn mine tall i kalkulatoren deres
Jeg vurderer sterkt å kjøpe en Canyon ultimate og sendte en epost til Canon for å få en vurdering av hvilken størrelse jeg bør velge.
Målene mine er som følgende: Measurements ------------------------------------------- Inseam: 85 Trunk: 64 Forearm: 35 Arm: 66 Thigh: 60 Lower Leg: 57 Sternal Notch: 150 Total Body Height: 180
Jeg fikk følgende anbefaling fra Canyon:
"According to your PPS data, to achieve a competitive and comfortable riding position I would recommend frame size 60. If, however, you would like to ride competitively, then I would recommend frame size 58.
There should be no further modification be necessary on the bike."
Hva sier canyon ekspertene der ute til denne vurderingen? Jeg kan legge til at jeg 32 år og kroppen er medium fleksibel.
Hvis det kan hjelpe, så kan jeg oppgi målene på min nåværende sykkel som jeg har fått tilpasset på Torshov sport (BG fit system)
Mvh Sigurd
Redigert av Byråkratsiggen; 05/07/201114:10. Rediger grunn: skrivefeil
Hvis du vil ha styrelager som bygger mindre, så må du vell og kappe styreøret? Så da er det ingen vei tilbake om det blir for lavt?
Ved nærmere ettertanke så kan du vell putte spacerne over stemet i stedet for under, får å få dratt det hele sammen?
Ang det -17 grader stemmet .. Ritchey WCS 4-axis stemene er jo roterbare .. de har 84/6 og 73/17 .. Er det 84/6 som er standard på Canyon? Eller er tanken 120mm stem i stedet for 100mm som er på 56cm?
Så om man bytter styrelager så kapper man og styreøret? .. De som skriver om å bytte her inne, er det snakk om å gjøre det etter mottatt sykkel, eller å få Canyon til å gjøre det?
Det der ser vel greit ut, men om man derimot har 5-6cm (eller mer) "kjepp" stikkende opp over stemet, så ser det ikke fullt så bra ut... Mener nå jeg i hvert fall!
Uvisst...i hvert fall fra min side.. MEN, jeg håper at finansene tilsier at jeg kan finne det ut ila kommende vinter....hvis jeg da klarer å bestemme meg for modell da.. hehe.. Men det er vel så mange som har Canyon sykler her inne, at noen kan besvare det litt bedre..
Det var så lite forskjell i pris på SLX 9.0 og 8.0 , og med Ksyrium SR hjul i stedet for Elite + Carbon styre osv, så var det ingenting å diskutere. I tillegg var SLX 9.0 satt ned pga TdF.
Ble størrelse 56
Er 182 med 84cm skrittlengde. Bestillte et 120mm 17 graders stem i _tillegg_ slik at jeg kan bytte hvis jeg ser behovet, men lurer på om jeg kanskje skal ha 100mm ..
Det som fortsatt er uvisst (ikke fått svar fra Canyon enda - sikkert i løpet av dagen) er om de stemmene som følger med som standard er 84/6 eller 73/17. Hvis det er 73/17 som er standard så har jeg jo allerede et 100mm 17 grader som kommer med sykkelen. Er jo bare å snu det.
Prisen på det ekstra stemmet var noe dyrt (€72) .. Er sikker på jeg kunne funnet det rimeligere en annen plass.. Men folk her inne skriver at det "må bestilles fra Canyon pga gaffeldiameter". Det er jo i utgangspunktet et helt standard Ritchey WCS 4-axis stem (ikke carbon eller noe annet fancy) i følge specsa. Men igjen, så spiller det ingen rolle i den store sammenhengen.
Uansett.. Blir nok masse sykkelglede her .. så sant den ikke er totalt feil størrelse. Men ut i fra hva jeg har lest andre her skriver så tror jeg 56 er fint for meg. Hvis ikke så ryker den på finn
Min var bestillt i mai. Levering skulle komme i andre uken av juni. Jeg har enda ikke hørt en lyd fra Canyon enda. Bare at de har det svært travelt for tiden.
Min var bestillt i mai. Levering skulle komme i andre uken av juni. Jeg har enda ikke hørt en lyd fra Canyon enda. Bare at de har det svært travelt for tiden.
Var din på lager når du bestillte?
Min var på lager, fått bekreftet levering på ordrebekreftelsen, og penger trukket fra konto.
jeg skal bestille denne sykkelen med 15 kassett til sønnen. Er det noen som vet om det går på denne rammen. Jeg vet at blant annet at på Connondale super six vil kjedet ta bort i rammen med denne kassetten. På rammestr får jeg en 56 ramme for han. Da han ikke er høyere enn 171cm og skrittlengde på 83 cm er vel en 54 ramme stor nok?
Tar opp denne tråden. Går og lurer på en canyon CF SLX 9.0
Jeg liker å sitte litt oppreist, og leser av denne tråden at Canyonsyklene har litt mer oppreist sittestilling ut av boksen i forhold til mange andre. Stemmer dette? Alternativet mitt er evt en Cannondale Synapse.
Jeg er 186 med benlengde på 86 cm (litt korte ben med andre ord), og har funnet ut at en 58 ramme vil passe.
I dag sykler jeg på en Vipera R777 i str 54 (Vipera er store i størrelsen), og denne passer fint slik den kom fra butikk.