Takker være ulveroar er har jeg en sykkel til på beddingen. Han har nesten like mange sykler som meg men litt mindre plass og litt bedre vett så dermed fikk jeg en ramme med diverse av han. Dette er ingen høyprofilert klassiker men en helt kurant brukssykkel som skal restaureres til det bruket også.
Utgangspunktet er en Rossin i ukjent Columbus-kvalitet med 1-toms gjenget gaffel. Planen er å fjerne lakk på ramme og få den lakkert opp på nytt. Gaffel blir polert opp til grei brukskikk.
Siden det befinner seg mye deler i boden så regner jeg med at bygget bli noe slikt: * Gruppe blir Chorus/Veloce-mix. * Hjul blir Campa Record/Ambrosio Nemesis/Vittoria Pavé * Nitto Noodle styre * Campa setepinne. Enten ukjent som fulgte ramme eller Chorus fra boden.
Så det jeg trenger sårt er en quill-stem i 130mm evt. 120mm. Er det noen som har en pen liggende i skuffen/boden sin og vil avhende mot en passende sum?
Det var faktisk plan B. Den er belemret med noen kjipe refleksklister som ikke var så lett å bli kvitt men jeg kan ta en runde å se om de går av. Lakken er ikke av de beste kan man vel si (ulveroar fant den på vår lokale resirkuleringstasjon) men den kan jo få leve i originalfargen ett år og to til. Det gjør jo ikke minst hele prosjektet mye raskere
Da var det ytteligere endringer på planene siden Sykkelsenteret hadde en brillefin/grisebillig Campa Centaur-krank på lur til firkantlager. Og et fin-fint Centaur fremgir.
Tror nok jeg må beholde den jeg setepinnen jeg ikke bruker da jeg tror ikke det er så lett å skaffe meg en ny når jeg trenger den.
Deler klar til montering så snart jeg får fatt på ett nytt 111mm firkant-kranklager med italienske gjenger... (Kranken er ikke så mørk men ifon-bildet jukser det til)
Såpass ja. Columbus SL og Recordgruppe. Det er ikke dårlig. Jeg stemmer mer og me for at du lar den beholde patinaen under ett lag polish og voks. Evt flekker forsiktig på den verste rusten.
Oppdater oss videre da.
Re: Retro-racer med semi-moderne vri...
[Re: larsb]
#117138113/05/201108:50
Har virkelig sansen for gamle stålracere, og er på leting selv. Men med finn.no så kommer man ikke altfor langt på den biten, selv om det dukker opp noe der innimellom også. Tror denne kommer til å bli virkelig bra
Rossin har forresten en del sære/ekstreme/stygge bane/pursuit sykler på samvittigheten som er verdt en kikk for de spesielt interesserte i rammer/rammedesign.
Takk for tips men jeg fikk det siste de hadde på Sykkelsenteret. Det var et båtanker av typen Campa Mirage men kostet 99,- og passer. Oppgraderinger får komme siden
her er jeg enig med larsb. prøv på en lett restaurering av rammen og helst ikke kladding med lakk(touch up) , fjærn kjedelige klistremerker osv ,rammen er jo helt riktig med fin patina. det er en knall sykkel
Sitat: larsb
Såpass ja. Columbus SL og Recordgruppe. Det er ikke dårlig. Jeg stemmer mer og me for at du lar den beholde patinaen under ett lag polish og voks. Evt flekker forsiktig på den verste rusten.
Oppdater oss videre da.
skjorta rett ut
[Re: anderz]
#117208314/05/201106:00
Takk for tips men jeg fikk det siste de hadde på Sykkelsenteret. Det var et båtanker av typen Campa Mirage men kostet 99,- og passer. Oppgraderinger får komme siden
Du skal/vil vel ha noen Delta-bremser på denne Anderz?
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
[Re: gare]
#117239314/05/201117:37
Nei, gare, det blir nok moderne Centaur-bremser. Dels fordi jeg liker å stoppe og dels fordi det er i høyeste grad en loslitt/patinert (stryk det som ikke passer) bruksracer og ikke noe utstillingsobjekt.
Uansett begynner det å ligne en sykkel nå så i løpet av morgendagen bør den være klar for en liten preliminær testrunde. Jeg venter på lengre stem så helt klar blir den nok ikke før til uken.
Da var første turen unnagjort og det på selveste grunnlovsdagen
De første inntrykkene var:
- Lenge siden jeg har syklet med 53/39 på kranken - Lenge siden jeg har syklet med lavprofilhjul
Jeg trenger også en lengre stem men det kommer i posten om litt. Jeg syklet enhjørningen i går og der den akselerer som er rakett går rosinen frem som en rask cruisebåt. Den tar sin tid å å få opp i fart, noe som må tilskrives 3kg ekstra vekt og lengre hjulavstand. Den er derimot stabil og holder farten supert når en først har oppnådd marsjfart. Det er derimot en unik glede å kruse avgårde på en god gammel stålsykkel av godt kaliber og den fyller opp tomrom i syklegleden som jeg ikke visste fantes.