Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trenger råd om sykkel egnet for Lillomarka

Trenger råd om sykkel egnet for Lillomarka #1169909 11/05/2011 15:22
E
Ekorn Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Hei
Jeg er så heldig å bo ved Lillomarka (Skytta), og har lyst til å forsøke meg mer i terrenget. Til vanlig bruker jeg en hybridsykkel (Hard Rocx Cross Machine C3sl fra 2005) som er god på transportetapper og grus, men som ikke virker like trivelig på stien. For tiden bruker jeg sykkelen så langt jeg klarer på vei/sti, og jogger derfra videre for å ta orienteringsposter, men kommer til å sykle mer og mer på sti ettersom det er moro og utfordrende.
Jeg regner med en til to sykkelturer i uka.

Trenger jeg ny sykkel til det?
Hva slags utstyr anbefales?
(Rammestørrelse/ skivebrems/ fulldempet eller hardtail o.s.v.)
Jeg kjøper gjerne brukt, men vet ikke hvilket prisnivå jeg burde legge meg på(?)

Jeg er mann, 173cm høy og veier 65-70kg.

Alle tips og forslag mottas med takk.
Mvh Ekornet

Re: Trenger råd om sykkel egnet for Lillomarka [Re: Ekorn] #1170218 11/05/2011 21:14
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H
Ta en titt på Trek Fuel EX serien, de fåes i flere prisklasser og er knallgode stisykler ICON_SMILE

Re: Trenger råd om sykkel egnet for Lillomarka [Re: Ekorn] #1170242 11/05/2011 21:36
sigmund Offline
Ivrig
Ivrig
Lillomarka kan sykles med det meste. Personlig mener jeg at jeg har hatt godt teknikkutbytte av å sykle en del grovt terreng med HT, før jeg gikk over til fulldempet på sti. Behersker du en sti med HT, vil du kunne kjøre enda litt hardere/raskere med tilsvarende fulldemper.

HT er mer tråkkeffektiv, men det har kommet en del nye tråkkeffektive fulldempere med "mini-link" (DW/VPP2) oppheng og vandring på 140-60mm. På tekniske stier i Lillo tror jeg ikke du trenger mer enn 120-140mm.

Hvis jeg skal ramse opp grovspekk for min dreømme-HT for blåsti, med fokus på crux'ene, så kanskje det kan være til hjelp:

HT
> Ramme laget for 120-140mm gaffel, med "sti-geometri". Gjerne i stål, for å gi litt komfort. Solid, men ikke for tung.
> Gaffel med 15/20mm gjennomgående aksel. 15/20mm for styrepresisjon. Fox eller RS Revelation.
> Tynn (27,2mm) setepinne, gjerne i titan for å gi komfort. Alternativt heve-senke-pinne.
> Hjul med lette, stive og breie felger. Håndbygget (Eiker tilpasset felgen. Tåler oftest mer juling enn maskinbygget, gitt identiske komponenter). Nav etter lommebok
> Dekk med stort volum, med ganske små knaster, men myk gummi. Lavere dekktrykk enn på grusracing 25-30psi. For komfort og grep.
> Kort stem 50-70mm
> Breit styre for kontroll i tekniske knotpartier 650mm +
> Sete senket et par cm ift gruusracing, for å kunne enkelt bevege deg foran og bak setet ved behov og senke tyngdepkt ved bratte nedkjøringer. Styre i samme høyde som setet for kontroll i knotpartier og å få hendene opp i de bratte utforkjøringene.
> Kraftige skivebremser til en-fingerbremsing. Med kontaktpunktjustering. 180mm skive foran for ekstra stoppekraft
> XO eller XTR girtriggere. X9, XT, SLX bakgir, pga brekkasjefare

Ja dette bla langt...

Lykke til med valget.

__o
_-\<,
(_)/(_)____ Sigmund
Re: Trenger råd om sykkel egnet for Lillomarka [Re: sigmund] #1170468 12/05/2011 09:06
E
Ekorn Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Takk for tips.

Gromsykkelen blir sikkert i dyreste laget for meg(?) :-)
Jeg har tenkt litt mer på pris, og håper jeg kan finne sykkel til 10-15 000,- som kan gi mye glede i flere år og som jeg ikke vokser fra med det første...
Ser av lignende tråder at Canyon Nerve AM også har blitt anbefalt.
Hvordan rangerer den i forhold til Trek Fuel EX?

Mvh Ekornet

Re: Trenger råd om sykkel egnet for Lillomarka [Re: Ekorn] #1173301 15/05/2011 23:09
Cristobal Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg har en Canyon Nerve XC 5.0 kjøpt sommeren 2010 som jeg vurderer å selge grunnet "oppgradering" av annet fritidsutstyr som krever investering nå frem mot sommeren... ;-) Den er med andre ord ikke mange (bruks)månedene gammel og naturlig nok i nær perfekt stand.

Har primært brukt sykkelen som stisykkel på ymse Blåstier i Østmarka og den har tjent meg vel - vil driste meg til å påstå at det er en "mye for pengene"-sykkel. :-)

Uansett; her er noen kjappe specs, så er det bare å PM'e hvis du er interessert i ta sykkelen i nærmere øyesyn:

-----------------------------------------------------------------------
Specs - Canyon Nerve XC 5.0:

Colour: Sand blasted anodized black
Frame: Aluminum / Size: M
Bike weight: 12.4 kg
Fork: Rock Shox Reba SL (remote lockout) / Front fork travel: 120mm
Shock: Fox Float RP23 / Rear Shock travel: 120mm
Brakes: Avid Juicy 3 - 185/160mm
Shifters: Sram X7
Stem: Easton EA30 / Handlebars: Easton EA30 Riser
Front derailleur: Shimano SLX Type I / Rear: Sram X9
Rear cogs: Shimano Deore 11/34
Crankset: Shimano Deore - 44/32/22
Hubs: Mavic Crossride Disc
Rims: Mavic Crossride Disc
Tires: Continental Mountain King 26x2.20
Seatpost: Iridium
Saddle: Selle Italia Flow Q-Bik
-----------------------------------------------------------------------

Har liggende noen bilder av sykkelen (i uvasket tilstand =) liggende ute på Photobucket.

Forøvrig kan jeg også slenge med et par Schwalbe Nobby Nic's (26x2.35/2.40), hvis det er av interesse. Shimano kombipedaler (SH PD-M 324) kan også fint følge med...

Redigert av Cristobal; 15/05/2011 23:23.

Ibis Mojo HD (leik i skog, mark & fjell) / Diamant Mammut og Micro Black (ren transport)

Moderator  support