Arrogante terrengsyklister!
|
Re: Arrogante terrengsyklister!
[Re: Saint78]
12/05/2011 11:56
|
Tomas
Kaffe?
|
Kaffe?
PS: Kanskje det er på tide å få ett etablert sykkelnett her i landet, slik de har i England?
Dette vil gjøre det mye enklere å forby terrengsykling andre steder og jeg er derfor i mot et eget sykkelnett!
|
|
|
[Re: Klaus A.]
12/05/2011 12:00
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er jo ikke tvil om hvem som taper en evt. drakamp om skogen. His man bare sier 'han er jo helt idiot' tror jeg vi allerede har tapt.
Nei - men det går an å avkreve ham en forklaring på hvordan han konkluderer at terrengsyklister har så stort ønske om å kjøre gjennom sølespruten at de omgår kloppene. Videre går det an å spøre ham om hva i samarbeidet mellom NOTS og forvaltningmyndighetene som ikke fungerer tilfredsstillende. Assumptions har en tendens til å bli oppfattet som fakta når de gjentas ofte nok av et tilstrekkelig antall personer. Derfor må man sable ned alle dem som gir grobunn til dette.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
12/05/2011 12:12
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Assumptions har en tendens til å bli oppfattet som fakta når de gjentas ofte nok av et tilstrekkelig antall personer. Derfor må man sable ned alle dem som gir grobunn til dette. ... is the mother of all fuckups! Forskere som sitter på et kontor og synser, for så i kraft av sin forutintatte småhatske holdning raljerer i lokal, stor avis der folk tror på en forsker fordi det står "forsker" i signaturen.
|
|
|
[Re: M@rtin]
12/05/2011 12:17
|
Saint78
Medlem
|
Medlem
Noen plasser burde det ikke være lovt å sykle.......shit jeg banna i kjerka.....
When it snows, it dumps!
|
|
|
[Re: baronKanon]
12/05/2011 12:17
|
GeirK
More than words
|
More than words
Forskere som sitter på et kontor og synser, for så i kraft av sin forutintatte småhatske holdning raljerer i lokal, stor avis der folk tror på en forsker fordi det står "forsker" i signaturen. Nemlig. Derfor må dette halshugges og settes på nidstang til skrekk og advarsel.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Saint78]
12/05/2011 12:22
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Noen plasser burde det ikke være lovt å sykle.......shit jeg banna i kjerka..... Det finnes mange slike steder. F.eks. har du ikke lov å sykle utenfor stier.
|
|
|
[Re: HM1100]
12/05/2011 12:40
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kanskje det er som representant for flere brukergrupper av Nordmarka mitt syn er nyansert og ikke kategorisk. Jeg ser at det er noen ulemper med en så voldsom økning av stisykling i marka og jeg synes det burde utvises større grad av skånsom ferdsel på enkelte stier. I så måte er jeg enig med herr seniorforsker. For ordens skyld, her er det snakk om Oslomarka, ikke Besseggen, Kvaløya eller andre steder. Hva mannen signerer sitt innlegg med er for meg fullstendig uinteressant. Jeg leser ofte debattinnlegg i Aftenposten (papir) og folk titulerer seg med alt mulig. Spiller det noen rolle at man er cand med når man skriver om feks Islam eller integrering? Konsekvenser av øket belastning på sårbare områder i marka fortjener en saklig debatt. Terrengsyklister blir beskyldt for å være arrogante fordi de kategorisk avfeier argumenter mot stisykling som sludder og uintelligent vås. Denne forumdebatten gir desverre forfatteren langt på vei rett i det. Kunde du inte ha svarat på det jag skrev i mitt inlägg när du endå svarar mig? Jag anser fortfarande att mycket i hans inlägg helt klart kan anses som "sludder og uintelligent vås" och det är just detta jag och många andra har tagit fram och det verkar som att du har kritiserat. Kan du inte kommentera det som jag siterade från artikeln och generellt vad som faktiskt står i artikeln?
|
|
|
[Re: fredriks]
12/05/2011 13:56
|
gladegp
Avhengig
|
Avhengig
Litt info til diskusjonen: En eksamensoppgave fra en student på Umeå Universitet (vanskelig å finne hele oppgaven, har tidligere vart her: http://www.bmg.umu.se/samarbeta/Examensarbete_naturgeografi/Abstracts/Idestrom_00.htm ): Ideström A., 2000, Markslitage i fjällmiljö - en jämförelse mellan cykling och vandring. Examensarbete (D-uppsats), i Naturgeografi, Umeå universitet. Annica Ideström Soil erosion and landuse management in the Swedish mountains have today become a discussed topic. The aim of this study is to give a glimpse of clearness about impact difference between two leisure activities that are conducted in these areas - cycling and walking. Four previously undisturbed sites in two vegetation types, two on subalpine heath and two on bog, with one plane and one sloping sub-surface respectively, were studied concerning differences in impact between cycling and trampling. Changes in vegetation were measured immediately after different impact intensity at one occasion and also after one and two months of recovery. The results show great variation with increasing level of use, but it could not clearly be shown that one of the two activities was responsible for any higher amount of damage on the ground than the other. There were signs of lower tolerance on bog than on heath to both cycling and trampling. There was also a general difference in type of impact, with broader and shallower disturbance after trampling and more narrow and deep impact from cycling. Other differences between the two activities and the necessity for further research are also discussed. En online oppgave: Off-Road Impacts of Mountain Bikes Published by Department of Conservation, Wellington, New Zealand http://www.mountainbike.co.nz/politics/doc/impacts/index.htmAndre referanser: Thurston, E., and Reader, R. J. 2001. Impacts of experimentally applied mountain biking and hiking on vegetation and soil of a deciduous forest. Environmental Management 27: 397-409.
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
12/05/2011 18:36
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Det lukter skit og djevelskap en hel måned etter at hundene har løpt gjennom skuterspor i kommunen, og det tar vekk gleden for meg som kjører skuter..
Umiddelbart tippet jeg at Felleslista der oppe besto av utbrytere fra Frp. For en nisse...
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
12/05/2011 18:44
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Jeg vet hva som skal til for å legge disse debattene døde!
1) Fargerike plagg forbys. Gjenninfør Knickers og bomull i marineblått. 2) Tettsittende plagg forbys. 3) Kun gammeldags mopedhjelm er tillatt. Briller strengt forbudt. 4) Maks 3 gir 5) Sykkelen må ikke se dyr, moderne eller avansert ut, eller ha fancy dekor/lakkering. 6) Utstyr som GPS, skivebremser, drikkesekker, flasker, sportsernæring, gel o.k forbys 7) Påbud med skjermer og kjedekasse, helst i tykk aluminium. 8) Klikk-pedaler forbys 9) Aldersgrense innføres: 25-35 år sykler kun etter mørkets frembrudd, 35-50 har totalforbud, spesielt hvis de er karrierefokuserte menn. Gjelder også løping og langrenn forresten.
Spesielt 1&2 ser ut til å være provoserende punkter, ikke bare hva gjelder syklister, men også for løpere og skiløpere.
Så forsvant alle forvridde holdninger blant bilister, hundeeiere, forskere og turfolk generelt, samt troll-artikler i tabloidene.
|
|
|
[Re: jens fredrik]
12/05/2011 20:45
|
Therminator
Entusiast
|
Entusiast
Man har hørt noen si: "Det var flere stier før. Stier gror igjen. Ungdommen er ikke interessert i å ferdes i skog og mark lenger". Retorisk kan man si: Se hva som skjer om stier opparbeides, ryddes og det dannes nye ! var det ikke bra alikevel ? Ble det ikke gjort med fottøy ?
Utviklingen har muliggjort en ny ferdeselsform og den har selvsagt kommet for å bli og vil langt oppveie egosynspunkter fra en liten gruppe barmarksbrukere.
Skal allemannsretten være reservert en ( liten ) gruppe gående ? Hvor mange gående møter vi på en stitur på et par timer innover i markene rundt Oslo ? Noen ganger ingen og det er hovedregelen. Sjelden mer enn få.
Det bør skilles mellom sporsetting og skader. Sykkelspor i halv-våt gjørme setter spor og de står om det tørker, men løses opp ved neste regnvær. Utover dette setter man knapt avtrykk og er det mulig å skade røtter med et sykkeldekk som jeg har sett hevdet ? Hest setter dype spor i forhold. Men å kalle det sjenerende skader ? Defintivt i forhold til et sykkelspor, men...
Skogsmaskiner skader trass hogst i vinterhalvåret og feltene ser ut som krigssoner...
Ferdselsrettighetene terrengsyklistene har i utmark ikke mindre verneverdighet enn for gående og det er nok rett og slett tale om egostyrt konservatisme i forhold til markabruk som er hovedproblemet.
Stifinner
|
|
|
[Re: Therminator]
12/05/2011 20:57
|
Espen
More than words
|
More than words
Jeg er sjokkart over hvordan skogsmaskinene herjer i skauen!
Fra Monsettangen og opp til grusveiene mot Sinober var det er fin liten variert stisnutt.
I fjor lagde de en 4 mtr bred trase, belagt med grov pukk. Ser virklig ut som Godzilla har rava rundt på begge sider av denne traseen også.
På stien opp mot Ullevåseter hadde Godzilla igjen vært på ferde i fjor høst. Flere fotballbaner med trær er hugget og hjulsposene er så grove at det var vanskelig å komme over med stisykkel.
Dette ser jo alle at er ekrtremt brutal framferd, men jeg har aldri hørt noen kritisere dette.
e
|
|
|
[Re: Espen]
12/05/2011 21:45
|
Fred Jungelgel
Entusiast
|
Entusiast
Jeg også savner denne stisnutten, på hver tur inn i Lillo.
|
|
|
13/05/2011 05:59
|
GeirK
More than words
|
More than words
Terrengsyklister blir beskyldt for å være arrogante fordi de kategorisk avfeier argumenter mot stisykling som sludder og uintelligent vås. Got assumptionitis? Hvor har du dette fra? Jeg prøver EN gang til. Hvor har du dette fra?
|
|
|
13/05/2011 07:24
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Sendt Aften i dag: Terrengsyklistene tar ansvar! Aften gir 11. mai stor spalteplass til forskeren Eric Nævdal der han langer ut mot terrengsyklistene som gruppe. Han mener syklistene er arrogante, ansvarsløse og ødelegger Marka for andre markabrukere. Aften har illustrert dette med en utforsyklist i full mundur som svever gjennom skogen. Vi i Norsk organisasjon for terrengsykling (NOTS) synes Nævdal skyter langt over mål og kan ikke la dette stå uimotsagt.
NOTS Oslo og omegn mener for det første at det må være positivt at den økende interessen for terrengsykling gjør at mange oppdager hvor flott Marka er og får mange opp av sofaen og ut i skogen. Terrengsykling rekrutterer også mange barn og unge til å bruke og å sette pris på Oslomarka. Det er jo bred enighet om at nordmenn flest trenger mer mosjon. Hvorfor ikke fokusere på mulighetene og finne løsninger i stedet for å rope på forbud og begrensninger?
Også vi i NOTS erkjenner at økt terrengsykling på sti i Marka medfører slitasje. All bruk av Marka skaper slitasje. Spesielt gjelder dette i våte partier (partier med myr og gjørme) i bynære områder som er lett tilgjengelig. I stedet for forbud vil vi satse på å bøte på slitasje med å bidra med klopping på de mest utsatte stedene, i samarbeid med Friluftsetaten og til glede for alle markabrukere. Vi foreslår ikke egne stier for terrengsyklister, men at det legges klopper på stier med stor trafikk enten det er turgåere eller syklister og der det er myr eller gjørmehull.
Nævdal hevder at vi terrengsyklister som gruppe forbryter oss mot prinsippet om ferdsel uten unødige spor. En drøy påstand fra en som utgir seg for å være forsker! Vi organiserte terrengsyklister jobber tvert imot med holdninger og atferd i egne rekker. Vi har utarbeidet ti stivettregler, og vi jobber sammen med sykkelklubber og rittarrangører som for eksempel Birkebeinerrittet og Terrengsykkelrittet om hensynsfull sykling i Marka. Vi vil at syklingen skal skje uten unødig skade på naturen og at trening på grusvei skjer hensynsfullt i forhold til turgåere. Og Nævdal, du er velkommen på dugnaden vår 28. mai på blåstien over Høgåsen nedenfor Ullevålseter der vi skal legge klopper over gjørmehull og myrer. Materialene har vi selv samlet inn penger til.
Hvor har Nævdal det fra at terrengsyklister med viten og vilje sykler utenom kloppene? Et minimum av dokumentasjon burde en forsker kunne komme med. Tvert imot er vi jo engasjert i dugnadsarbeid der vi legger klopper som er bra for alle på tur. Og vi er i dialog med Friluftsetaten og Turistforeningen om utformingen av kloppene. Dagens norm (med 5 cm glippe på midten) er en sykkelfelle, som mange syklister vegrer seg for å bruke. Vårt ønske er tre bord i bredden, med en smal glippe mellom. Dette er en god løsning også for turgåere, unge som eldre.
NOTS har et godt og konstruktivt samarbeid både med Oslo kommune, Friluftsetaten, og andre markaorganisasjoner som Turistforeningen og Skiforeningen. Vi opplever at de andre organisasjonene ser positivt på terrengsykling og at dialogen er god. Hvor har Nævdal sitt skremmebilde fra? Nævdal går også til et hardt angrep på Øyvind Aas som er redaktør i magasinet Terrengsykkel og rittarrangør. Øyvind svarer sikkert for seg selv, men at han har ”forakt for allemannsretten” er et drøyt utsagn. Vi i sykkelmiljøet kjenner Øyvind som en entusiast med stor kjærlighet til Marka og med evne til å ta akkurat det ansvaret for avbøtende tiltak og holdningsarbeid som Nævdal etterlyser.
Storbybefolkningen øker sterkt for tida, og vi mener det bør tilrettelegges for at så mange som mulig får glede av Markanaturen. Selvfølgelig med forutsetningen at inngrep og bruk skal være skånsom og ha respekt for de naturverdiene som Marka representerer. Nævdal tenker seg vel ikke å sette et gjerde rundt Nordmarka der kun noen utvalgte har adgang? I stedet for forbud og begrensninger, vil vi i NOTS bidra til at Oslomarka kan brukes av alle - turgåere, joggere, hundeluftere, skiløpere, bærplukkere, orienteringsløpere, unge og gamle. Ferdes vi med vett, er det plass til alle!
Med markahilsen Øyvind Rørslett NOTS Oslo og omegn
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
[Re: front biker]
13/05/2011 07:27
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Flott og saklig skrevet.. Veldig bra!
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
[Re: Rockefoten]
13/05/2011 07:34
|
KarlBilt
Entusiast
|
Entusiast
Enig. Saklig, behersket og "to-the-point". Bra!
-Gaute-
|
|
|
13/05/2011 07:36
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det er en ting jeg ikke synes kommer frem, og det er at ALL ferdsel i marka sliter på naturen. Jeg synes at slik det er formulert virker det som at man innrømmer at syklister sliter mer enn andre brukergrupper, hvilket er feil all den tid de utgjør en veldig liten andel av de som bruker marka.
|
|
|
13/05/2011 07:37
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Meget bra, Øyvind! Klapp deg selv på skulderen for et godt stykke arbeid 
|
|
|
[Re: EgilS]
13/05/2011 07:41
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Det er en ting jeg ikke synes kommer frem, og det er at ALL ferdsel i marka sliter på naturen. Jeg synes at slik det er formulert virker det som at man innrømmer at syklister sliter mer enn andre brukergrupper, hvilket er feil all den tid de utgjør en veldig liten andel av de som bruker marka. Enig. En sti er vel definisjonen på slitasje :-)
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
13/05/2011 07:47
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Ja, jeg reagerte litt slik, jeg også. Meget godt innlegg, men _litt_ mer defensivt kunne det kanskje ha vært? ...Sånn i folkeopplysningens tjeneste. ...Men det kan jo hende Øivind/Terrengsykkel svarer han også, og da kan det jo hende de har med noe slikt?
|
|
|
[Re: Stein]
13/05/2011 08:00
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Enig med at sti som slitasjeprodukt av alle brukere burde komme mer frem, men ikke helt enig med Stein at man burde gå mer defensive. Man vinner ikke kamper på å vente på at motstanderlaget angriper, må være balansert og saklig.
|
|
|
[Re: EgilS]
13/05/2011 08:00
|
M@rtin
OP
MaBose Infotainment
|
OP
MaBose Infotainment
Også vi i NOTS erkjenner at økt terrengsykling på sti i Marka medfører slitasje. All bruk av Marka skaper slitasje. Jeg synes nå at Fronty skriver rimelig nært opp til det dere etterlyser. Om hvorvidt han skriver "All" med to store bokstaver til eller ikke, kommer neppe til å forandre fortolkningstrendene blant Aftenpostens lesere i særlig grad. Martin
|
|
|
[Re: RazeFaze]
13/05/2011 08:01
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Det var et bra innlegg. Håper (og tror) de trykker det. Særlig siste setning oppsummerer mitt personlige syn på saken. Hva er din agenda Geir? Har du ikke skjønt at Nævdal påstår at terrengsyklister er arrogante og at de er det fordi de avfeier argumenter mot stisykling?
|
|
|
[Re: M@rtin]
13/05/2011 08:02
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Sant. Kanskje like greit å gå litt forsiktig, men korrekt og saklig ut. Akkurat slik det ble gjort. Kan jo hende dette ikke er siste runde heller.
|
|
|
[Re: polkaDOT]
13/05/2011 08:05
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Enig med at sti som slitasjeprodukt av alle brukere burde komme mer frem, men ikke helt enig med Stein at man burde gå mer defensive. Man vinner ikke kamper på å vente på at motstanderlaget angriper, må være balansert og saklig. Med "defensiv" mente jeg ikke "forsiktig", men at man burde "forsvare seg". defensiv I defensiv -en (utt deffangsiv; av II defensiv) forsvarskrig; (kampstilling der en er på) vikende front tvinge en over på, være på d-en
|
|
|
[Re: Stein]
13/05/2011 08:10
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Å gå ut defensivt er nok ikke hensiktsmessig. Men å klubbe ned motstander med saklig argumentasjon uten å gå i forsvarsposisjon er nok mer effektivt.
|
|
|
[Re: front biker]
13/05/2011 08:17
|
hdr
Entusiast
|
Entusiast
-- Håkon
|
|
|
[Re: hdr]
13/05/2011 08:23
|
tron
Besatt
|
Besatt
Stort sett er jeg enig i alle som mener at sykling ikke gir noe større slitasje enn annen bruk. På 99% av stiene jeg sykler å er ikke dette noe problem. Men det er enkelte stier som har blitt veldig, veldig populære blant stisyklister, og som dermed har blitt til rene potitåkre - også der det er tørt. Jeg tenker spesielt på enkelte av stiene i Høgåsen (Nordmarka) - Den Gule, Hobo og hva de nå kalles. Vi må være såpass ærlige at vi ser at belastningen på disse stiene er veldig hard.
|
|
|
|
|