Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ferietips (Ønskes) Italia. (Liguria)

Ferietips (Ønskes) Italia. (Liguria) #1169432 11/05/2011 06:46
satyv Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Vurderer å reise en tur til det området i sommer, men det er et stort område med mange byer. Noen som har noen anbefalinger?

Fine strender og kort vei til stranden fra bosted er et must. Det ikke så nøye om byen er stor eller liten, bare det er godt utvalg av restauranter der.

"I never apologize. I'm sorry, but that's just the way I am."

Homer Simpson

Re: Ferietips Italia. (Liguria) [Re: satyv] #1169462 11/05/2011 07:12
Dan Offline
More than words
More than words
Er det kun badeliv, byliv og mat som gjelder eller også sykling og utflukter?

Re: Ferietips Italia. (Liguria) [Re: Dan] #1169476 11/05/2011 07:22
satyv Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Det blir nok ikke noe sykling, jeg er den eneste som sykler. Det er en liten kabal som som gå opp her. Jeg skal kombinere en guttetur og "sydenferie" med min samboer. Jeg og noen kamerater skal kjøre en liten runde nedover i europa, så flyr dama og et vennepar nedover og møter oss en eller annen plass i området. Tanken er at de kan fly til enten Milano eller Nice.

Når det gjelder utflukter er vi mobile og nysgjerrige, men de som flyr nedover vil helst bare slappe av på en fin strand å spise god mat. Vi er glad i god vin, så en liten utflukt til f.eks et vinslott er absolutt interessant.

Homer Simpson

Re: Ferietips Italia. (Liguria) [Re: satyv] #1169496 11/05/2011 07:46
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vi skal også på en Italiareise til sommeren, og Liguria er et av plassene som skal besøkes.

Har hørt at det er en rekke med små kystbyer der oppe som man må gå til, eller ta tog til. La Spezia-ettellerannet het det vist.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Ferietips Italia. (Liguria) [Re: Knirkekne] #1169521 11/05/2011 08:17
EgilS Offline
More than words
More than words
Det er vel Cinque Terre du mener? Ligger langs kysten nordøst for La Spezia.

Jeg har vel også lest at å besøke disse i høysesongen ikke nødvendigvis er noen fornøyelse, litt avhengig av hva man er ute etter. "Køgåing" skal visstnok være et stikkord?

Re: Ferietips Italia. (Liguria) [Re: satyv] #1169532 11/05/2011 08:34
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: satyv
Jeg skal kombinere en guttetur og "sydenferie" med min samboer. Jeg og noen kamerater skal kjøre en liten runde nedover i europa, så flyr dama og et vennepar nedover og møter oss en eller annen plass i området. Tanken er at de kan fly til enten Milano eller Nice.

Nice er absolutt å foretrekke. Norwegian har bra priser dit.

Quote:
Når det gjelder utflukter er vi mobile og nysgjerrige, men de som flyr nedover vil helst bare slappe av på en fin strand å spise god mat. Vi er glad i god vin, så en liten utflukt til f.eks et vinslott er absolutt interessant.

Ligursk vin er dessverre generelt sett ikke blant de mest kjente og spennende. Men hvis man har lyst på noe lokalt og relativt lettdrukket så er området rundt Dolceaqua kjent for sin Rossese som de lokal selvfølgelig mener er verdens beste vin, men som neppe scorer veldig høyt blant vinkjennere. Den skal dog ha vært blant Napoleons favorittviner, men det kan tenkes at han bare drakk veldig mye av den da han var i området på sitt italienske felttog.

Fine strender i familieklasse finner man f eks i Alassio. Det er litt mye tyskere (sorry M@rtin) der men godt om restauranter, veldig fine betalstrender og en god del fancy butikker. Hvis man skal ha litt mer beach life av det ungdommelige slaget så er det bedre å holde seg på den franske siden, i Menton, Monaco og Nice.

I området fra franskegrensen til Alassio så er det også en masse strender, men de er mer folkelige, fulle av italienere, ikke like strøkne, gjerne med mer småstein isteden for fin sand, men til gjengjeld gratis og med noenlunde greie parkeringsmuligheter. Barer og restauranter finnes hele veien langs kysten, så det er ikke noe problem å ligge på stranden en hel dag, med korte pauser fra solstolen for å ta en is, kaffe, øl, lunsj eller hva man har lyst på.

I øst-Liguria, fra Genova og øst/sør-østover er det en mer dramatisk kystlinje, men dermed også litt vanskeligere å finne gode strender.

Re: Ferietips Italia. (Liguria) [Re: Knirkekne] #1169540 11/05/2011 08:40
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Knirkekne
Har hørt at det er en rekke med små kystbyer der oppe som man må gå til, eller ta tog til. La Spezia-ettellerannet het det vist.

Egil har helt rett i at det er Cinque Terre de heter, men han har dessverre også rett i at det er et helvete i den verste turistsesongen. Parkering kan man bare glemme. Det beste er å parkere f eks i Levanto og ta toget til disse fem landsbyene. Dvs man tar toget til en av dem, går til neste, tar toget en stasjon igjen og går til neste i den kombinasjon man ønsker og gidder. Alle fem byene er spektakulære men Manarolo og Vernazza er de to man i hvert fall må innom.

Ellers liker jeg meg jo godt i vestenden av Liguria, i fjellene mellom franskegrensen i vest og Albenga-sletta i øst. Her er det stappfullt av små fjellandsbyer som er koselige å gå i og som har små veldig lokale barer og restauranter. Husk at i de minste landsbyene lønner det seg å booke bord en dag i forveien, eller i hvert fall noen timer i forkant. Ikke fordi de ikke har plass, men de liker å lage sin beste mat og da må de ha nok råvarer til å kunne servere alle gjestene sine det som er best akkurat den dagen.

Re: Ferietips Italia. (Liguria) [Re: Dan] #1171337 13/05/2011 08:22
satyv Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Takk for tips. ICON_SMILE

Homer Simpson

Re: Ferietips Italia. (Liguria) [Re: satyv] #1317567 01/01/2012 10:10
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Hei!
Hva bestemte dere dere for her Satyv?
Nå har ikke jeg googlet stedene som nevnes her, men antar Finale Ligure er et av områdene i nærheten her?
Vurderer tur dit selv. Har dere kikket noe på når det er varmt og godt? Vi har mulighet til å reise rett etter 17mai, eller første uken i juni.
Blir helt gal av all googling. Mest lyst til å bare finne en pakkereise... Men jeg vil helst til et sted sykling kan kombineres med sol/bad. Kona sole, jeg sykle ICON_SMILE

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Ferietips Italia. (Liguria) [Re: satyv] #1317650 01/01/2012 14:34
satyv Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Hei, godt nyttår.

Det ble ikke Italia denne gangen, vi dro til Kroatia istedet. En liten landsby som heter Malinska på øya Krk. Var ikke allverden standard på hoteller og restauranter der, men forholdsvis billig. ICON_SMILE

Homer Simpson

Moderator  support