Jeg skal kombinere en guttetur og "sydenferie" med min samboer. Jeg og noen kamerater skal kjøre en liten runde nedover i europa, så flyr dama og et vennepar nedover og møter oss en eller annen plass i området. Tanken er at de kan fly til enten Milano eller Nice.
Nice er absolutt å foretrekke. Norwegian har bra priser dit.
Når det gjelder utflukter er vi mobile og nysgjerrige, men de som flyr nedover vil helst bare slappe av på en fin strand å spise god mat. Vi er glad i god vin, så en liten utflukt til f.eks et vinslott er absolutt interessant.
Ligursk vin er dessverre generelt sett ikke blant de mest kjente og spennende. Men hvis man har lyst på noe lokalt og relativt lettdrukket så er området rundt Dolceaqua kjent for sin Rossese som de lokal selvfølgelig mener er verdens beste vin, men som neppe scorer veldig høyt blant vinkjennere. Den skal dog ha vært blant Napoleons favorittviner, men det kan tenkes at han bare drakk veldig mye av den da han var i området på sitt italienske felttog.
Fine strender i familieklasse finner man f eks i Alassio. Det er litt mye tyskere (sorry M@rtin) der men godt om restauranter, veldig fine betalstrender og en god del fancy butikker. Hvis man skal ha litt mer beach life av det ungdommelige slaget så er det bedre å holde seg på den franske siden, i Menton, Monaco og Nice.
I området fra franskegrensen til Alassio så er det også en masse strender, men de er mer folkelige, fulle av italienere, ikke like strøkne, gjerne med mer småstein isteden for fin sand, men til gjengjeld gratis og med noenlunde greie parkeringsmuligheter. Barer og restauranter finnes hele veien langs kysten, så det er ikke noe problem å ligge på stranden en hel dag, med korte pauser fra solstolen for å ta en is, kaffe, øl, lunsj eller hva man har lyst på.
I øst-Liguria, fra Genova og øst/sør-østover er det en mer dramatisk kystlinje, men dermed også litt vanskeligere å finne gode strender.