Landeveisrute fra Operaen til Bø i Telemark
|
Landeveisrute fra Operaen til Bø i Telemark
10/05/2011 19:06
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg vurderer å sykle fra jobben (Oslo City) til Bø i Telemark (Lifjell) 27. mai. Skal tilbringe helgen i Bø i forbindelse med konfirmasjon til min kones niese, eller mine barns kusine om man vil.  I følge google maps er dette 148 km om man ekskluderer "Highways". Er dette en god rute? http://tinyurl.com/64vkyj9Tar gjerne i mot gps-spor om noen har slikt liggende.
|
|
|
Re: Landeveisrute fra Operaen til Bø i Telemark
[Re: Raskall]
10/05/2011 20:51
|
Mr Blomst
Ivrig
|
Ivrig
På denne siden kan du lage/eksportere gps-spor selv. Anbefaler for øvrig den siden til alle som liker å vite og/eller planlegge hvor de skal sykle.
Didn't anybody tell you how to gracefully disappear in a room?
|
|
|
11/05/2011 05:56
|
KnutG
Avhengig
|
Avhengig
Unngå E134 fra Drammen til Kongsberg. Mye trafikk og er nok også forbudt for syklister gjennom Strømsåstunnelen. Fra Drammen til Mjøndalen og Hokksund er det flere gode alternativer. En er Drammensveien på Strømsøsiden (Drammen) til Mjøndalen, derfra Nedbergkollveien til Hokksund, alternativt svinge av til venstre og over åsen til Vestfossen. Fra begge disse alternativene kan du fortsette på gamleveien til Kongsberg og passere Darbu (FV73). Istedenfor å sykle gjennom Kongsberg tar du av mot Skollenborg ca 2 -3 km etter Darbu på 286. Gjennom Skollenborg og videre forbi Sunnegrenna (40) før du kommer på 134 etter Kongsberg og bakkene opp mot Meheia og Notodden.
Fra Oslo til Asker er det mange muligheter og bare å henge seg på horden som skal hjem fra jobb. Asker til Drammen er bare å følge ruta du har satt opp.
God tur
Knut
|
|
|
[Re: KnutG]
11/05/2011 06:25
|
front biker
Besatt
|
Besatt
hei Raskall. Her har du sjansen til å trimme bort en halvkilo eller to.. ;-)
Unngå E134 inn mot Kongsberg. Har syklet Kongsberg-Oslo som trening selv, og da fant jeg følgende rute Drammen-Kongsberg:
I Drammen kom deg over på Strømsøsiden (stasjonen). Følg Øvre Eikervei (fv 35) mot Gulskogen og Drammensveien (fv 35 videre) til Mjøndalen. Grei vei med moderat trafikk. Fra Mjøndalen sikter du inn på Vestfossen, via fv 51 og 66. Veinumrene står på Google-kartet. Men obs: fv-numre står dårlig skiltet, bare de gamle riksveiene som er nedgradert til fv er bra skiltet (gjelder rv 286). Morsom sak, politikerne har nedgradert en masse riksveier, men ikke tenkt på skiltinga....
Vestfossen-Kongsberg: her fulgte jeg "gamleveien" Kongsbergveien (fv 73) og havnet på E134 siste stykket. Unngå europaveien! Foreslår fv 69 - 70 -73 og så tar du inn på Fv (tidligere Rv) 286 om Skollenborg. Du kommer inn på Lågendalsveien (rv 40) fram til E134 mot Notodden. Du har altså passert Kongsberg på sørsiden og sluppet masse trafikk og endel stigning. Men mot Notodden kommer du ikke utenom E-veien såvidt jeg vet. Fylkesveien over heia mellom Notodden og Bø er et bra valg. [redigert: men dette hadde jo Pina beskrevet i posten ovenfor. jaja. Jeg hadde noen flere veinumre da...]
God tur!
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
[Re: front biker]
11/05/2011 07:27
|
PålP
Veldig
|
Veldig
Hei Raskall Jeg har endra ruta du la opp i Google Maps til å gi ruta til fots og så har jeg endra litt slik at den nå viser den ruta jeg sykla mellom Drammen og Oslo på søndag herJeg tok meg ikke bryet å endre gjennom Oslo. Regner med at du finner veien ut til Frognerstranda. Tror og veien videre fra Drammen mot Kongsberg skal være grei, men her har jeg ikke sykla lenger enn til Hokksund og kan ikke gå god for veivalget videre. God tur.
PÅL
|
|
|
[Re: front biker]
11/05/2011 09:46
|
ArildS
Fersking
|
Fersking
Det står noen sånne røde sykkelveiskilt langs E134 mellom Kongsberg og Notodden, men jeg tror ikke det er egen sykkelvei hele veien. Tror uansett det er snakk om grusvei og omvei.
|
|
|
[Re: SykkelSOL]
15/05/2011 22:36
|
KristianStr
Avhengig
|
Avhengig
Du burde først sykle til Skien langs kysten. Ditt kan du følge en nasjonal sykkelrute. Det vil jeg kanskje tru er raskere og siden det kanskje er litt knotete ellers men mulig, det fins bakveier og sideveier mellom Drammen og Kongsberg, Kongsberg og Notodden, og Notodden og Bø, men burde heller ta vestfold til Skien vil jeg anbefale. Syklistene landsforbund har også kart du kan bruke. Man kan sykle både fra Skien til Gvarv (to veier til Gvarv) og Skien til Lunde og så til Bø, eller hva med Telemarkskanalen?
Redigert av KristianStr; 15/05/2011 23:20.
|
|
|
[Re: KristianStr]
15/05/2011 22:53
|
Lemond
Entusiast
|
Entusiast
Er noen år siden jeg syklet til Bø, men mener å huske de bakkene fra Notodden og opp mot Bø... små-tunge. Kongsberg-Notodden synes jeg er litt småkjip med endel trafikk og liten plass (spesielt oppover, Notodden-Kongsberg er egentlig bedre).
Men hvorfor Oslo-Bø? Hadde det ikke vært like greit med Horten-Bø? Edit: Ser du skulle sykle fra jobb, sorry.
Redigert av Lemond; 15/05/2011 22:55. Rediger grunn: Hadde ikke lest godt nok
|
|
|
[Re: Lemond]
16/05/2011 15:26
|
Oddi
Avhengig
|
Avhengig
Vil som Kristian anbefale å sykle langs kysten til Skien, og opp til bø derfra. Det er en god omvei og vel så det, men vil tro det er en mye finere tur. Et annet alternativ kan være å sykle Oslo - Sande - Siljan - Skien - Gvarv (østsida av norsjø altså) - Bø. Kjapp sammensatt rute HER Vil anbefale å sykle langs østsida av norsjø pga finere tur og mindre tungtrafikk. Lokale helter som kjører gris og klasker deg på rumpa bør du nok regne med uansett hvilken side du sykler på. Et par av bygdene oppover der er det norske tilsvaret på -deep south- har jeg fått inntrykk av noen ganger. 
Redigert av Oddi; 16/05/2011 15:30. Rediger grunn: Litt for kjapp i linkinga.
Ta deg en bolle.
|
|
|
[Re: Oddi]
17/05/2011 15:32
|
alit
Medlem
|
Medlem
Jeg bor i Nedre Eiker (nært mjøndalen) og har familie i Telemark. Jeg passerer bø på vei dit. Jeg sykler som regel den ruten Sykkel-Sol har linket til... mye mindre stigninger fra Notodden til Bø langs sauheradvegen, enn over reskjemheia som PålP viser. Tar allikevel reskjemheia noen ganger, fordi når du er ferdig med stigningene (5 km og ca 350 høydemeter) så er det lett sykling til Bø... Langs sauheradveien er det småkupert hele veien, og kan oppleves som vel så tungt noen ganger.
Forbi Fiskumvannet er også ruten til SykkelSol riktigere, når du kommer på nord/vestsiden av vannet, og ikke øst/sør.
Kongsberg - notodden kan du ikke unngå meheia... seig stigning og tidvis mye trafikk - men har aldri blitt slått på rumpa da:-)
Turen er fin, og INGEN grunn til å dra stor omvei via vestfold!
|
|
|
[Re: alit]
17/05/2011 17:05
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg har hytte i Bø (dog har jeg ikke brukt den på 15 år), men jeg har syklet dit og kjørt dit mang en gang. Gangruta som Google anbefaler er den jeg ville tatt. Det er en del bakker mellom Hokksund og Notodden og mellom Notodden og Bø, men det er en flott innlandstur. http://maps.google.no/maps?f=d&source=s_d&saddr=Oslo&daddr=B%C3%B8&hl=no&geocode=FY02kgMd9RCkACk58GfyYW5BRjGaHiPTX2CSfg%3BFfuRigMd8mKKACnFzxYuWE5HRjFmcZIzPvSC7g&mra=ltm&dirflg=w&sll=59.6524,9.910855&sspn=0.793772,2.90863&ie=UTF8&ll=59.6386,9.912415&spn=0.794101,2.90863&z=9
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
17/05/2011 21:46
|
KristianStr
Avhengig
|
Avhengig
På kartet vises sideveien fra Mjøndalen til Kongsberg. Om du kjører om Follsjø, Bolkesjøveien kommer'u utenom dem værste veiene mellom Kongsberg og Notodden. Og man kan kjøre på vestsia Heddalsvannet, når man kommer til enden av grusveien kan man krysse brua (ta til høyre) og ta av (til venstre) til Nordagutu mot Akkerhaugen på vei til Gvarv. Og før den lille bakken ned mot Gvarv flater ut tar man til høyre og følger Hørtevegen, som er en veldig fin vei og da slipper du og trafikken og får en fin tur (Fv551 -> Valenvegen). Du kommer inn til Bø forbi Grivi studentboliger (på baksida Kroa) og inn på krysset ved traktorsalg sjappa og der det gamle felleskjøpet lå (nå oppkjørselen til felleskjøpet, møbelbutikk der den lå).
Bruk linken i posten over og trykk "Legg til bestemmelsessted" fem ganger skriv Bø i den siste i steden for den andre og putt inn: Buvannet, Søndre Vestsidaveg, 3677 Notodden, Telemark, Nordagutu, Hørtevegen, Valenvegen, i mellom, da får du ruta untatt at du ikke tar av inn til Øygarden mellom Hørtevegen og Valenvegen men følger Fv551 (ekstremt lite trafikkert og meget natursjønt, Telemarks "Hardanger" og ikke en omvei).
Redigert av KristianStr; 17/05/2011 22:08. Rediger grunn: How to look at the route
|
|
|
18/05/2011 16:21
|
snøsokk
Fersking
|
Fersking
Anbefaler Gamleveien (Gamle Kongsbergvei, fv 72) fra Fiskum til Kongsberg. Dette er forøvrig den eldste riksveien i Norge. Den fineste ruta fra Kongsberg til Notodden er opp Jondalen (rv 37) til Bolkesjø og videre langs Follsjø på Fv 602. Det er også mulig å sykle E134 for å spare noen kilometer. Vil også anbefale å sykle Reshjemveien (fv 152) fra Notodden til Bø, selv om bakken opp fra Notodden til Reshjem er rimelig kvass... Med utgangspunkt i ruta til sykkeloyvind blir det slik: Ruta på GooglemapsEivind
Redigert av snøsokk; 18/05/2011 16:23. Rediger grunn: Det var det han het ja...
|
|
|
[Re: snøsokk]
19/05/2011 18:55
|
lateral
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Mange gode tips her, og ett til fra meg (som jeg vil påstå er det beste):
Du burde ta til fornuft og legge fra deg asfaltsykkelen. Bruk bil eller offentlig transport og ta med deg en årntli sykkel i stedet. Tiden du sparer kan du bruke på stitur i skogene rundt Bø, guidet av undertegnede ;p
If a thing was bound never to happen, then that thing would resolutely refuse not to happen as soon as possible. - Hitchikers Guide to the Galaxy
|
|
|
[Re: lateral]
20/05/2011 07:46
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Mange gode tips her, og ett til fra meg (som jeg vil påstå er det beste):
Du burde ta til fornuft og legge fra deg asfaltsykkelen. Bruk bil eller offentlig transport og ta med deg en årntli sykkel i stedet. Tiden du sparer kan du bruke på stitur i skogene rundt Bø, guidet av undertegnede ;p Helgen er dessverre fullpakket av program.  Hvis ikke så kunne jeg ha bedt konemor ta med traktoren også.
|
|
|
22/05/2011 22:46
|
Skoje
Ivrig
|
Ivrig
Jeg bor på Notodden Raskall. Mulig jeg har fri på fredag, i så fall kan jeg godt sykle over mot Kongsberg og møte deg oppe på Meheia (midt mellom Notodden og Kongsberg) for så å bli med deg over til Bø om du vil ha selskap. Skal du opp til Lifjell óg? Det er en fin-fin bakke om blir flittig brukt av syklister her i området.
|
|
|
[Re: Skoje]
23/05/2011 01:44
|
KristianStr
Avhengig
|
Avhengig
Ser på kartet at det står man skal følge nordsida av Drammensælva helt til rundkjøringa før Krokstadælva og over til Mjøndar'n, ikke beste forslag'e fra google. Vil mye heller anbefale når du har sykla gjennom byn (Drammen) og kommer til parken, å krysse ælva ved Ypsilon-brua og følge veien rett fram (langs ælva), da kommer du rett inn i rundkjøringene i Mjøndar'n som står på kartet, når du kommer ditt (er en liten rundkjøring du passerer på Gulskogen og som du og skal rett gjennom). Mye bedre vei og sykle, lett å finne fram, ikke lett å rote seg bort (rett fram hele veien) og mindre trafikk. Fant også ut åssen kopiere kart med endringer. Selv om google ikke trodde det gikk å gå under jernbanebrua og heller forslo en saitsing i Gvarv, det er jo greit nok (feks med et glass vann eller to på kjernehuset 150meter fra der man tar av og jeg mins det er et forgjenerfelt der og), men tar du av ved Hørteveien finner du fort ut at veien går ned i den lille undergangen under jernbanen og opp på andre sida. Uansett her er kartet: http://maps.google.no/maps?f=d&sourc...346413&z=12 (håper det virker, pcen var også supertreg så det hjalp ikke no særlig heller).
Redigert av KristianStr; 23/05/2011 03:26.
|
|
|
25/05/2011 14:10
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Takk for masse gode tips.
Dessverre blir det ikke noe av denne turen (på sykkel). Jeg gjorde et forsøk på å sykle fra Oslo til Fredrikstad i liten kuling motvind på fredag. Jeg kom meg til Moss før jeg måtte ut i grøfta og reversere alt av matinntak siden lunsj og vel så det.
Jeg fant veien til toget og resten av hjemturen gikk på skinner. Etter denne opplevelsen har jeg overhodet ikke vært i form og måtte dra hjem fra jobb i går fordi jeg holdt på å svime av.
Så selv om jeg skulle komme meg igjen før fredag så tror jeg en slik tur ikke er riktig å ta akkurat nå.
Men terrengsykkelen skal få være med til Bø og brukes på et par koseturer før og etter festlighetene.
|
|
|
26/05/2011 04:37
|
KristianStr
Avhengig
|
Avhengig
Håper det bra med formen og helsa. Ikke gøy med motvind og hverfall ikke å snu magen. Jeg har også lenge tenkt på denne turen, bare til eller fra Drammen, men både avstand ,og trafikk og veistandard har virka litt avskrekkende (+ litt usikker på rutevalg). Også har det heller aldrig passa 100%, har virka som en dagstur i lengste laget, og man vil jo ha med seg no, samtidig som man vil ha minst mulig å dra på +at jeg kanskje ikke har den ideele sykkelen for den turen. Sykla fra Bø til Notodden med stor sekk, da var det regn og kaldt. Og sykla fra Bø til Nordagutu og tilbake (til Bø gjennom Gvarv), og det virka også langt nok. Og andre veien virker det mer enn langt nok å sykle Drammen-Kongsberg og tilbake (noe jeg foreløpig ikke har prøvd). God kosetur på terrengsykkelen, kanskje du kan få med deg Gygrestolen (hakke vært der men er vist en geocache der). Men geocachen ved den gamle kirken (Muren nerrafor) er den fineste geocachen jeg har sett til nå. Og det er mange andre  er hverfall enda et tips 
|
|
|
|
|