Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Salg av bil Privat

Salg av bil Privat #1168363 09/05/2011 19:06
Livestrong Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Hei. skal selge min første bil nå. hatt den ute på finn.no i 10 dager og allerede fått napp. men hvordan skal enn gå fram i hennhold til kontrakt og forsikring osv?? salgsmelding og del 2 av vognkortet skal jeg selv levere til trafikk stasjon i nærområdet.

If you worried about falling off the bike,
YOU`D NEVER GET ON.

- Lance Armstrong
Re: Salg av bil Privat [Re: Livestrong] #1168399 09/05/2011 19:51
D
dfg Offline
Fersking
Fersking
D

naf har forslag til kjøpekontrakt:

http://www.naf.no/Documents/Kj%c3%b8pekontrakter/Kj%c3%b8pekontrakt%20for%20bil.pdf

Re: Salg av bil Privat [Re: Livestrong] #1168438 09/05/2011 20:21
RaymondJ Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Livestrong

salgsmelding og del 2 av vognkortet skal jeg selv levere til trafikk stasjon i nærområdet.

Og dette er VIKTIG med STORE bokstaver! IKKE stol på at kjøper skal ordne dette. Jeg har ikke brent meg på dette, men leser stadig historier om det. Og slipp selvfølgelig ikke bilen ut av gården uten at du har fått betalt...

En annen liten tanke er å se ann situasjonen når kjøper skal prøvekjøre bilen. Ha en eller annen form for sikkerhet, f.eks at han lar bilen sin stå igjen, kompisen/kona venter hos deg el. Møter du en fyr som kommer med buss/tog/fly, IKKE la han prøvekjøre bilen uten at du blir med.

Paranoid jeg?

Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Re: Salg av bil Privat [Re: RaymondJ] #1168446 09/05/2011 20:28
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Enig med Raymond, bli med på prøveturen selv, og selvsagt er det du som skal levere salgsmelding.

Ellers har jeg kjøpt og solgt noen biler utenbys. Da er det greit å få kjøper sitt forsikringsselskapet til å utstede en ærklæring på at kjøper, OM han/hun kjøper bilen på den og den dato, er forsikret når bilen kjøres vekk.

NAF sin kontrakt er fin å bruke, og husk å få med hvor mange nøkler som leveres med bilen (husker ikke om det har blitt med i kontrakten deres nå, men tidligere var ikke dette et eget punkt). Det er spesielt kjøper som vil sette pris på dette punktet med nøkler. Skulle bilen bli stjålet og forhandler påstå ovenfor forsikringsselskapet at denne bilen kom med tre sett nøkler så vil de si at det ene settet er på avveie og bilen altså nøkkelkjørt - men har kjøper kontrakt på kun to sett nøkler er ikke dette et tema.

Betaling gjør dere selvsagt med krysset bankremisse.

Lykke til med salget.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Salg av bil Privat [Re: parob] #1168490 09/05/2011 21:13
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Antall nøkler er med i standardkontrakten.

Re: Salg av bil Privat [Re: JonAre] #1168514 09/05/2011 22:04
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Min far solgte en Combi-camp på begynelsen av 80 tallet.
Han fikk en tlf i fra et dekkverksted for et par år siden da noen hadde dumpet den på parkeringsplassen deres.

Siden dette var på en annen kant av landet og draget var ødelagt endte han opp med å bestille kranbil pluss han måte betale skraphandleren for å ta i mot driten.

Jeg solgte en bil i begynelsen av mars og ny eier fikk med seg årsavgiften som han skulle betale.
Fikk selvfølgelig en purring ds han ikke hadde betalt men det var bare å sende den så skulle han ordne opp.
Til slutt ble det en inkasso sak på meg ut av det.

Da ble jeg så jævla forbannet at jeg dro hjem til han i nattens mulm og mørke å skrudde av skiltene.
Disse leverte jeg på trafikkstasjonen.

Siden tullingen trengte bilen måtte han gå den tunge veien til trafikkstasjonen selv å ordne opp før han fikk igjen skiltene.
Det hører med til historien att han skulle melde meg for tyveri noe som antagelig aldri skjedde.
Jeg hørte ikke noe mere om saken og jeg hadde nektet herifra til månen hvis han hadde prøvd seg.

Moralen er å ha orden i papirene og klare skriftlige avtaler.

Re: Salg av bil Privat [Re: sl500] #1168574 10/05/2011 06:13
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Det er egentlig bare å bruke NAF-standardkontrakt, bankremisse og si opp forsikring fra salgsdato! Også ordner du selv med det som skal leveres trafikkstasjonen.

Men ALDRI stol på at kjøper skal ordne/levere/betale/etc. i etterkant! Det skjer ikke! Uansett hvor kjekk og snill kjøper virker!

Moderator  support