Jeg ble operert for et par dager siden og lurer på om det er realistisk å komme seg tilbake på stisykkelen i løpet av sommeren? Legen rådet meg til å vente til neste sommer, men vet ikke om jeg klarer å vente så lenge.
Det kommer selvsagt helt an på hva slags inngrep du har hatt og forespeilet rekonvalesenstid, men jeg husker at både kirurgen og fysio var synkrone i sine utsagn til meg som ble oppsummert med "det tar 1 år å bli 100% restituert". Ett år etter inngrepet var venstre beinet fremdeles litt svakere enn høyre, men akk og ve.
Jeg fikk ACL "byttet ut", og kunne knapt gå ned trapper etter 2 måneder. Jeg fikk streng beskjed om at den helt klart verste perioden er 3 måneder etter inngrepet, da man kjenner seg "nesten helt bra", uten at man er tilstrekkelig sterk og det nye ligamentet fikk grodd seg skikkelig. Siden operasjonen var i oktober, rakk jeg ca. 1 sykkeltur før snøen falt på ordentlig, og den turen var i byen på asfalt. Det var nokså ubehagelig (stivt/stramt kne), så det ble nok fysio/styrkeøvelser (flaks vinter ikke er mangelvare her i landet) deretter.
Moralen her er at du skal høre på legen. Er inngrepet stort/omfattende, bør du gjøre fysioøvelser og holde deg unna sykkelen. Mtp. at en stitur går sjelden jevnt (mtp belastning, landskap, osv), er det overhodet ingen grunn til å risikere kneet. Tenk om du mister balansen og må hoppe av på det vonde kneet? Ikke kult med belastningsvridning da.
Hvis legen/fysio godkjenner det, OG du har greid alle fysioøvelsene, OG du kjenner ingen forskjell i beina, prøv forsiktig med landevei (mye jevnere belastning, mindre sjanse for å belaste kneet feil). Husk at leger (spesielt de som er vant med å grave i knærne) har en solid erfaring med nettopp det. Lurt å høre på dem.