Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

stisykling etter korsbåndoperasjon

stisykling etter korsbåndoperasjon #1166776 07/05/2011 14:35
H
hanspetter Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
H
Hei. Er det noen som har erfaring med stisykling etter operasjon av fremre korsbånd? Jeg ble operert for et par dager siden og lurer på om det er realistisk å komme seg tilbake på stisykkelen i løpet av sommeren? Legen rådet meg til å vente til neste sommer, men vet ikke om jeg klarer å vente så lenge. Noen har som har vært gjennom det samme og som kan dele erfaringer?

Re: stisykling etter korsbåndoperasjon [Re: hanspetter] #1166785 07/05/2011 15:09
thewizard Offline
Ivrig
Ivrig
Det kommer vel helt ann på hvor mye respekt du har for hva legen din har å si? Flere her på forumet har vel starta rimelig tidlig med sykling etter kneoperasjon. Hvor smart det er/var vet man vel ikke før man man blir gammal og støl .) Kroppen sier ihvertfall ifra om det blir for mye belastning.

Flere av mine venner som er/har vært aktive ski og brettkjørere har brukt sommeren på å slappe av med rolig trening etter slike operasjoner på vårparten.

Redigert av thewizard; 07/05/2011 15:22.

Grand Patron
Sørensen Sykler
kim@sorensensykler.no
www.sorensensykler.no
Oslo

Re: stisykling etter korsbåndoperasjon [Re: thewizard] #1166800 07/05/2011 15:37
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Tja, tror nesten du må se det an selv.

Sykling er vel noe av det bedre du kan gjøre etter en slik operasjon. Hvis du klarer å holde deg på litt enkle stier og du selv klarer å ha god kontroll tror jeg ikke det er noe problem.

Jeg har selv operert korsbåndet for noen år siden.

Så mange stier og så kort liv...
Re: stisykling etter korsbåndoperasjon [Re: yoeddy] #1166821 07/05/2011 16:05
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tallak her på forumet var vel 2 uker etter menisk/ korsbåndoperasjon på sykkelen. Jeg ble vel 3 mnd uten å kunne gå normalt etter meniskoperasjon, så du må se det ann personlig. Begynne med rolige turer.

Selv brukte jeg omtrent 4 mnd før jeg kunne trå en hel runde på sykkelen, for klarte ikke bøye kneet nok når pedalen var på kl 12.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: stisykling etter korsbåndoperasjon [Re: polkaDOT] #1166877 07/05/2011 17:27
S
Simm Offline
Entusiast
Entusiast
S
Hmm...ser noen paralleller til min "situasjon"..

Jeg skadet kneet på skitur (slalom) i vinter..Ikke veldig alvorlig, men nok til at det er noe galt der selv etter to måneder..Kneet fungerer, men en og annen gang spesielt under ballspill får jeg en strekk/overbelastning som kan gjøre temmelig vondt..Har ikke mast på legestanden om dette, men det temmelig klart at jeg har strukket leddbåndene i kneet dog ikke revet over..

Min konklusjon så langt er:
Det som gjør vondt MÅ unngåes, det utsetter helbredning (eller i verste fall forverrer skaden), kneet spør svært lite om hva "grunnen" til vondt er. Problemet med både stisykling og ballspill er at man fort kommer i en situasjon der man ikke kan unngå at kneet overbelastes derfor bør man minst ha støttebånd på evnt sportstape..
En annen mulighet er jo å velge sofaen...skjønner godt at det er vanskelig med sol og 22 grader varmt..:)

stadig sta...
Re: stisykling etter korsbåndoperasjon [Re: hanspetter] #1166896 07/05/2011 17:57
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Sitat: hanspetter
Jeg ble operert for et par dager siden og lurer på om det er realistisk å komme seg tilbake på stisykkelen i løpet av sommeren? Legen rådet meg til å vente til neste sommer, men vet ikke om jeg klarer å vente så lenge.

Det kommer selvsagt helt an på hva slags inngrep du har hatt og forespeilet rekonvalesenstid, men jeg husker at både kirurgen og fysio var synkrone i sine utsagn til meg som ble oppsummert med "det tar 1 år å bli 100% restituert". Ett år etter inngrepet var venstre beinet fremdeles litt svakere enn høyre, men akk og ve.

Jeg fikk ACL "byttet ut", og kunne knapt gå ned trapper etter 2 måneder. Jeg fikk streng beskjed om at den helt klart verste perioden er 3 måneder etter inngrepet, da man kjenner seg "nesten helt bra", uten at man er tilstrekkelig sterk og det nye ligamentet fikk grodd seg skikkelig. Siden operasjonen var i oktober, rakk jeg ca. 1 sykkeltur før snøen falt på ordentlig, og den turen var i byen på asfalt. Det var nokså ubehagelig (stivt/stramt kne), så det ble nok fysio/styrkeøvelser (flaks vinter ikke er mangelvare her i landet) deretter.

Moralen her er at du skal høre på legen. Er inngrepet stort/omfattende, bør du gjøre fysioøvelser og holde deg unna sykkelen. Mtp. at en stitur går sjelden jevnt (mtp belastning, landskap, osv), er det overhodet ingen grunn til å risikere kneet. Tenk om du mister balansen og må hoppe av på det vonde kneet? Ikke kult med belastningsvridning da.

Hvis legen/fysio godkjenner det, OG du har greid alle fysioøvelsene, OG du kjenner ingen forskjell i beina, prøv forsiktig med landevei (mye jevnere belastning, mindre sjanse for å belaste kneet feil). Husk at leger (spesielt de som er vant med å grave i knærne) har en solid erfaring med nettopp det. Lurt å høre på dem.

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: stisykling etter korsbåndoperasjon [Re: hanspetter] #1166990 07/05/2011 20:05
Johanna Online
Entusiast
Entusiast
Lyssna på vad läkaren, och framför allt fysioterapeuten, säger om när du kan börja göra olika aktiviteter.

Börja hellre med en ny sport i sommar. Till exempel havskajak.

Jag började med cyklingen efter att jag inte kan åka telemark efter att ha opererat korsbandet och menisken. Det är inte lika kul att cykla, men det blir roligare ju bättre jag blir.

Och så hoppas jag att du blir bra igen i knäet utan en massa komplikationer!

Re: stisykling etter korsbåndoperasjon [Re: Johanna] #1167033 07/05/2011 20:55
H
hanspetter Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
H
Operasjonen var en rekonstruksjon av fremre korsbånd pluss en skade på menisk. Takk for mange interessante svar. De fleste bekrefter nok det jeg hadde innstilt meg på, altså at jeg bør holde meg unna stisyklinga i sommer. Vil ikke risikere å rive løs transplantatet og evt måtte gjennomgå en ny operasjon.

Re: stisykling etter korsbåndoperasjon [Re: hanspetter] #1167087 07/05/2011 22:57
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Sitat: hanspetter
Operasjonen var en rekonstruksjon av fremre korsbånd pluss en skade på menisk (...) Vil ikke risikere å rive løs transplantatet og evt måtte gjennomgå en ny operasjon.

Spesielt med tanke på begrenset antall ekstradeler ICON_SMILE

Det er mange veldig kjedelige fysioøvelser du har foran deg, men prøv spinning/rulle (tacx flow heller enn balanse), så snart legen/fysio sier du kan. Ikke like gøy som sykling (faktisk VELDIG kjedelig), men du kan iallfall begynne å få tilbake sykkelformen. Og det er en fin og ufarlig øvelse for kneet (igjen, kun ETTER at legen gir tillatelse).

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: stisykling etter korsbåndoperasjon [Re: hanspetter] #1167091 07/05/2011 23:02
K
kid Offline
Rollminister
Rollminister
K
Tren deg opp etter legens og kiropraktors råd, så kan du tenke på at du muligens er sterk nok til å ta et pår rolige senhøst turer på sti. Gulerot.

Jeg var dum nok til å "ignorere" et kne som gikk grufullt ut av ledd for 9 år siden, gikk aldri til lege med det. Syklet også med smerter hele den sommeren. 100% idioti.

Kjenner det ennå på våren men det går over når jeg får mer sti i kneet.

Pass dokk for han Snute og han Gryteklut!
Re: stisykling etter korsbåndoperasjon [Re: hanspetter] #1167171 08/05/2011 08:07
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Etter store operasjoner, særlig rekonstruksjoner, vil det ta (6?)12-18 måneder til kneet er tilbake til normal styrke. Dette avhenger selvfølgelig av hvor flink du er i opptreningen.

Flink i opptreningen betyr at du ikke overbelaster og at du ikke sitter i sofaen for mye. Hvis du kan bøye kneet nok kan du sykle ganske fort etter operasjonen. Mange som sitter på ergometersykkel etter korsbåndsplastik. Men hvis du belaster for mye, noe du lett kan gjøre på sti, er det større sjangse til at du bruker fulle 18 måneder før du har full styrke og funksjon.

Til deg som lurer på vondt kne, det høres ut som korsbåndet ditt kan være røket. Jeg fikk slike episoder med smerte under aktivitet. Ved røket korsbånd sier de at man må trene minst 6 måneder etter skade før man vet om operasjon er nødvendig. Ofte kan episodene med kneet bli borte etter trening og operasjonen er såpass inngripende at man ikke gjør det med mindre det er helt nødvendig. Det er også sjangse for å bli verre etter operasjon.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk

Moderator  support