|
|
|
Trening og sykdom
|
Trening og sykdom
06/05/2011 07:56
|
gilbert
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Når jeg er så mye som litt forkjølet vurderer jeg ikke en gang å trene. Mens proffene kan sykle flere dager i en GT med luftveisinfeksjoner osv videre i kroppen. Senest har vi hørt at feks Contador og Nordhaug går inn i Giroen med forkjølelse.
Hvordan i alle dager er dette mulig? Hva putter de i seg?
|
|
|
Re: Trening og sykdom
[Re: gilbert]
06/05/2011 09:10
|
TrondF
Entusiast
|
Entusiast
Så lenge du ikke har feber er det ikke noe problem å trene rolig.
Man må også huske på at det toppidrettsutøvere kaller å være "forkjølet" eller "problemer med luftveier" som regel ikke er på langt nær så alvorlig som man tror, det kan være at kroppen gjerne fungerer 95% istedenfor 100%. De er mest sannsynlig ikke sengeliggende, og hvermansen ville ikke ha vært hjemme fra jobb pga. plagene.
|
|
|
[Re: TrondF]
06/05/2011 10:02
|
tygster
Veteran
|
Veteran
Hvis jeg ikke skulle trengt hver gang jeg følte meg så mye som litt forkjølet hadde det ikke blitt mye trening.
Jeg er klar over at noen hostekuler og litt snufsing før en intervalløkt tilsier at jeg nok ikke setter ny personlig beste, men det må være verre stilt en som så før jeg dropper hele turen.
|
|
|
[Re: tygster]
06/05/2011 10:54
|
Kruser
Ringrev
|
Ringrev
Så lenge man er klar i toppen og ikke uggen i kroppen går det helt fint å trene selv om nesa renner.
Å trene med litt forkjølelse går greit, men man trenger kanskje ikke kjøre de tøffeste intervallene.
|
|
|
[Re: Kruser]
06/05/2011 11:08
|
gilbert
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Sant nok det!
Forkjølelse rammer nok folk på forskjellige måter, aldri opplevd at det begrenser seg til kun rennende nese, blir alltid ganske groggy, men nok om det.
Mente i utganspunktet ikke rennende nese og litt hoste som dere referer til, snakker om å være syk som i groggy, vond hals og full av gørr i toppen osv..
Hushovd har blant annet gjort det til tradisjon å fullføre på champs elyse med antibiotika i kroppen, mange gjør det samme i større ritt, hvordan er dette mulig?
|
|
|
[Re: gilbert]
06/05/2011 11:21
|
tygster
Veteran
|
Veteran
Letteste er vel å senke terskelen for hvor syk du må være før du starter på antibiotika. Antibiotikaen i seg selv er ikke så hemmende på formen.
|
|
|
[Re: tygster]
06/05/2011 11:41
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Er vel også mulig at team-leger i Tour De France er litt lettere på avtrekkeren i forhold til en antibiotika-kur på lag-kapteinen enn fastlegen din er. Det er jo noen nasjonale retningslinjer på å begrense bruk av (unødvendig) antibiotika for en del ting pga. av fare for resistens og slike ting.
|
|
|
[Re: knuthaug]
06/05/2011 12:05
|
nesteby
Entusiast
|
Entusiast
Det er vel i tillegg en god bunke $$$ som spiller inn her. Pengene betyr jo alt i profesjonell idrett. Om vi trekker paralleller til for eksempel langrenn og skiskyting, er det mye mindre penger. Og en mye lavere terskel for å stå over konkurranser pga sjukdom. Dette kan ha noe med at man her må presse max hver dag. I motsetning til sykkel, hvor lagkapteinen sitter og koser seg bak i feltet på de flate etappene. Men regner med pengene er med i vurderingene i proffverdenen;)
|
|
|
[Re: nesteby]
11/05/2011 17:43
|
EvenAug
Fersking
|
Fersking
Tror det er ganske individuelt hva en bør gjøre når man er småsyk. Personlig står jeg over trening så fort det gjør vondt i halsen. Er livredd for å bli borte fra trening i lengre perioder. Heller 2 dager av enn 4 uker "halvveis".
Nå har jeg akkurat driti på draget. Jeg var i kjempe form før sesongen. Dro til mallorca i 2 uker rundt påske for å legge ned de siste forberedelsene. Alt så meget bra ut helt til de siste dagene da jeg ble syk. Dro hjem og tok det med ro et par dager. Følte at kroppen begynte å komme seg, så jeg ble med på scottcup @Darbu for å teste formen. Det ente med at jeg brøt rittet med feber og hosteanfall som viste seg å vare i 4 timer... Da var det ikke stort mer å gjøre enn å ta det med ro til jeg ble frisk. Dette skulle vise seg å ta en uke. Helgen kom og NorgesCup Rundbane stod for tur. Dro hele veien til Stavanger og syklet lørdagens terrengtempo. På ny ble jeg syk. sykere enn tidligere. Halsen er helt ******!
Her sitter jeg syk på den 3. uka... Kun fordi jeg har vært dumdristig til å utfordre kroppen før jeg er ordentlig frisk.
Oppfordrer alle til å ta det med ro når man er syk. Litt snufsing går greit, men hoster du eller har vond hals bør du ta det med ro!
Redigert av EvenAug; 11/05/2011 17:43.
|
|
|
[Re: EvenAug]
13/05/2011 20:49
|
no9
Entusiast
|
Entusiast
Oppfordrer alle til å ta det med ro når man er syk. Litt snufsing går greit, men hoster du eller har vond hals bør du ta det med ro! Hm, jeg fikk konstatert streptokokker i halsen på tirsdag (halsbetennelse), og startet en 10 dagers apocellin kur. Skal sykle TSR neste lørdag og hadde håpet på et par turer før det... Noen erfaringer/råd?
|
|
|
[Re: no9]
16/05/2011 07:15
|
TRImorten
Ringrev
|
Ringrev
Har prøvd å trene med halsbetennelse, ikke å anbefale!!
Fikk påvist halsbetennelse av fastlegen tidlig i forrige uke. Ikke gått på foreskrevet antibiotika da jeg ville kroppen skulle "fikse" dette selv. Følte meg bedre i halsen etterhvert, så tok en rolig 2,5 timer tur på mtb i går. Det skulle jeg aldri ha gjort, har nesten ikke sovet i natt pga. vond hals. Mye værre enn før! Sitter nå og venter på at apoteket skal åpne, jeg kryper til korset og henter ut min antibiotika:-(
Moralen er: Vent så lenge du orker, vent så en dag til med trening! God bedring.
|
|
|
[Re: TRImorten]
16/05/2011 11:35
|
Bing
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har litt erfaring med halsbetennelse. Følte meg elending på et tidspunkt i fjor sommer, gikk til legen og fikk påvist streptokokker. Fikk da denne 10 dagers Apocellin kuren som nevnt over.
Etter 3-4 dager med disse pillene begynte jeg å bli ok igjen men trente ikke mens kuren varte samtidig som jeg hvilte og spiste og gjorde alt riktig. Pillene gjorde jobben og etter at kuren var over startet jeg å trene igjen.
5-6 uker senere begynte jeg på nytt å henge med nebbet, gikk til legen og jommen hadde jeg ikke fått tilbake dette svineriet. Ny kur og det ble DNS på Grenserittet.
Det jeg lærte er at dette er ganske hissige saker som setter deg helt ut av spill for en periode. Spis pillene som foreskrevet og vær forsiktig med fysisk anstrengelse. Det var jo jeg og alikevel mistet jeg ca 4 uker av sesongen.
|
|
|
|
|
|
|