|
Lokaltips sykkelvask
|
Lokaltips sykkelvask
05/05/2011 18:27
|
Wheeeee!
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Denne tråden må gjerne utvikles til å bli en kjapp måte å lokalisere hvor man finner sårt trengte høytrykksspylere i norske byer.
Jeg trenger en kraftig stråle som gjør sykkelen min gullende ren i Kristiansand. Er det noen lokalkjente som har noen tips? Også omegnen, dersom det ikke fins høyttrykkspylere i byen.
|
|
|
Re: Lokaltips sykkelvask
[Re: Wheeeee!]
05/05/2011 18:39
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Høytrykkspyler er no-no! Det sender bare skitten inn i alle krinkelkroker så de aldri blir kvitt det. Dessuten skader det lakken.
Bøtte og/eller hageslange.
Bensinstasjoner og kirkegårder har som regel det som skal til.
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
[Re: DavidS]
05/05/2011 19:22
|
Dloh
Ringrev
|
Ringrev
En bensinstasjon med selvvask burde hjelpe. Vis du holder stråla 40-50cm minst ifra sykkelen så går det fint an å bruke høytrykkspyler.
|
|
|
05/05/2011 19:36
|
JB.
Ivrig
|
Ivrig
Høytrykkspyler er no-no! Det sender bare skitten inn i alle krinkelkroker så de aldri blir kvitt det. Dessuten skader det lakken.
Bøtte og/eller hageslange.
Bensinstasjoner og kirkegårder har som regel det som skal til. Tull. Høytrykk er helt fint hvis man bruker det riktig. Riktig avstand til dysen er nøkkelen. Når det gjelder kirkegårder syns jeg det er en anelse respektløst å benytte vanningsmulighetene der for å vaske sykkelen.
I was just riding along...
|
|
|
[Re: JB.]
05/05/2011 19:51
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Tull. Høytrykk er helt fint hvis man bruker det riktig. Riktig avstand til dysen er nøkkelen.
Kjør på, men ikke på mine sykler. Når det gjelder kirkegårder syns jeg det er en anelse respektløst å benytte vanningsmulighetene der for å vaske sykkelen. Tja, man trenger jo ikke gjøre det i kirketida.
|
|
|
05/05/2011 20:11
|
Anders
Besatt
|
Besatt
Når det gjelder kirkegårder syns jeg det er en anelse respektløst å benytte vanningsmulighetene der for å vaske sykkelen. Tja, man trenger jo ikke gjøre det i kirketida. Nei. Man vasker ikke sykkelen sin på en gravplass. Uansett når på døgnet det er.
Anders
|
|
|
[Re: Dloh]
05/05/2011 20:48
|
Wheeeee!
OP
Fersking
|
OP
Fersking
En bensinstasjon med selvvask burde hjelpe. Vis du holder stråla 40-50cm minst ifra sykkelen så går det fint an å bruke høytrykkspyler. Jeg har ikke bil (dog lappen), er helt ny på dette stedet, og bor litt avsides på grensa til bymarka - så når jeg i morgen skal zoome rundt med terrengsykkelen og spyle saken rein, hadde det vært fint å slippe å søke rundt alle bensinstasjonene fra Søm til Vågsbygd. Derfor ønsket jeg et inside-tips. Det må da være noen UiA-slasker her som vil dele? Lakken på ramma mi holder, da den ikke er av gary fisher type 99 kvalitet, og de gropskitne delene som slites raskere, de betaler jeg da heller for å bytte litt oftere. Jeg vil minimere bruk av tid med håndkle, kost og tannbørste for å få sakene rene. Jeg har ikke nok tid til å sykle som det er, så da kjøper jeg meg fri der jeg kan. Ellers skal jeg ikke motsi argumentene til David, men de er allerede vurdert. Kirkegårder er ikke noe alternativ, da jeg hverken har sett en kirke eller et bedehus her nede med høyttrykkspyler. 
|
|
|
06/05/2011 06:06
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Har faktisk aldri vasket sykkel ved en kirkegård selv, men ser ikke noe galt ved å gjøre det hvis man bare har antenne ute og er litt taktisk. Ved våre kirkegårder står hageslangen utenfor gjerdet. Om man føler at det er feil, eller umoarlsk holder man seg selvfølgelig bare unna.
Før jeg kjøpte hus med egen hageslange bodde jeg i leilighet i byen, og da hendte det rett som det var at jeg tok sykkelen med i dusjen. Funka kun fordi jeg var så glad i sykkelen, men det ble mye styr: skitt oppetter veggene, av og på med hjul, oljespor, kvinnfolk som undret over mine prioriteringer etc.
Ved min lokale bensinstasjon er det gratis hageslange, mens høytrykken koster 20kr for ca 4min.
Men høytrykkspyler? Er fristet til å lage en egen tråd, men tar det her. Jeg tror jeg bruker mindre tid med en klut, en børste og en bøtte vann, enn jeg bruker på å ta frem, koble opp og rydde tilbake høytrykkspyleren (ja jeg har en), så tid blir ikke et argument for meg. Kvalitet på vasken? Skal ikke skryte på meg at mine sykler er gulle rene til enhver tid (bortsett fra IFen da;), men kan ikke tenke meg at de blir noe renere av å bruke høytrykk. Uansett om man bruker dysen slik eller slik, er jeg også redd for at man bare får vasket synlig skit, og presser dritten inn der hvor du ikke blir kvitt den. Jeg har ikke tid, eller råd, til å skifte deler fordi jeg har ødelagt de ved vask. Hva med styretape, skinnseter, elektronikk etc?
(skitt la gå, poster uten å lese igjennom, må stikke....)
|
|
|
06/05/2011 09:51
|
Wheeeee!
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Oooh, IF. David, er høyttrykkspyleren sterk nok, spyler du kjede og krans rene på et øyeblikk, i stedet for å måtte tre filler inn og rundt i hvert ledd for å få av kombinasjonen av godt fett og masse påklistret svart masse. Den tiden jeg bruker på å gjøre rent et kjede kunne jeg glatt utnyttet bedre og mer lønnsomt ved å jobbe. Før jeg kjøpte hus med egen hageslange bodde jeg i leilighet i byen, og da hendte det rett som det var at jeg tok sykkelen med i dusjen. Funka kun fordi jeg var så glad i sykkelen, men det ble mye styr: skitt oppetter veggene, av og på med hjul, oljespor, kvinnfolk som undret over mine prioriteringer etc.
Fint. Som leietaker i en blokk ser du hvor dillemmaet mitt ligger. Jeg får bruke dagen idag til å tråkke meg rundt i gråværet etter en bensinstasjon med høytrykkspyler-automat.
|
|
|
06/05/2011 09:57
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Jeg bor selv i leilighet i en by praktisk talt uten høyttrykksspylere. Utrolig nok når man tenker på hvor mange mennesker det bor her nede. Nesten umulig å få vasket bilen, må jo saft suse meg kjøre en ½ time for å unngå vaskehaller... Det jeg gjorde, var å gå til anskaffelse av en MobiWasher til bruk i parkeringskjelleren. Nå vasker jeg ikke sykkelen så ofte, men den er utrolig praktisk og jeg har heller ikke inntrykk av at trykket i den på noen måte kan skade sykkelen, såfremt man ikke går inn for det, da.
|
|
|
06/05/2011 13:28
|
kensol
Entusiast
|
Entusiast
Har faktisk aldri vasket sykkel ved en kirkegård selv, men ser ikke noe galt ved å gjøre det hvis man bare har antenne ute og er litt taktisk. Ved våre kirkegårder står hageslangen utenfor gjerdet. Om man føler at det er feil, eller umoarlsk holder man seg selvfølgelig bare unna.
Hvis du har antenne(ne) ute og er litt taktisk så lar du være.
"It doesn't get easier, you just go faster" -Greg Lemond
|
|
|
[Re: kensol]
06/05/2011 14:16
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Skjønner at mange har et dogmatisk forhold til kirkegårder Jeg har kanskje et litt avslappet forhold til vår siste holdeplass. Det finnes mange måter å vise respekt for, både levende og døde. Når jeg en dag tar kvelden håper jeg noen kommer på min grav med sykkelen sin.
[mimremodus på] Da jeg gikk på Katta brukte vi å smugrøyke og kline på domkirkegården. Omtrent på samme tid jobbet jeg som kirkegårdsarbeider på Strindheim. Der er jo alt bare blåleire. En del av jobben var å kjøre bakdekket på en traktor fram og tilbake på nye graver for å flate de ut. Husker jeg en gang kjørte meg fast i en grav, fordi det hadde regnet. Jeg måtte vaske gravstøtter på hele feltet den dagen fordi jeg hadde spølt våt leire i mitt forsøk på å komme meg løs. Jeg husker jeg vare innmari redd for at pårørende skulle komme, men slik kan hverdagen på en kirkegård være. Der ligger forøvrig en gammel kamerat. Når jeg er i Trheim bruker vi å stikke bort dit og ta en pils, og en skål. Vi har fått irettesettelse av ukjente for dette, men vi er der for å minnes og respektere hans ønske. [mimremodus av]
|
|
|
06/05/2011 14:38
|
JB.
Ivrig
|
Ivrig
Skjønner at mange har et dogmatisk forhold til kirkegårder Jeg har kanskje et litt avslappet forhold til vår siste holdeplass. Det finnes mange måter å vise respekt for, både levende og døde. Når jeg en dag tar kvelden håper jeg noen kommer på min grav med sykkelen sin.
Poenget med respekt for andre er vel å kunne se for seg hva andre måtte føle, og ikke basere seg på hva man selv mener er "ok". Nettopp derfor mener jeg at man ikke skal benytte en kirkegård for å spyle av møkka fra sykkelen sin.
I was just riding along...
|
|
|
06/05/2011 14:56
|
Dloh
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
06/05/2011 15:54
|
Wheeeee!
OP
Fersking
|
OP
Fersking
David skal ha ros for å komme med et konstruktivt forslag, det er sikkert mange som meg som bor i leiligheter, som kan benytte seg av hageslange og kirkegårder. Stort sett er de ikke så hyppig frekventerte heller.
Daue folk bryr seg ikke.
Og tilbake til tråden: har nå tråkka rundt selv. Var idiotisk og i det hele tatt starte tråd for min del. Fins nok automater som tar vanlige mynter, og gir kraftig stråle. Statoil sin i Elvegata: helt grei, terningkast 3.
|
|
|
06/05/2011 19:29
|
EirikO
Entusiast
|
Entusiast
Tips til steder i Drammen det er mulig å vaske sykkelen? Jeg har pleid å spyle med høytrykkautomat (ingen bensinstasjoner som har hageslange, tror jeg) rett etter tur i terrenget, for så å gå på med bøtter etterpå. Det som er litt kjipt er at jeg bor i 5. etasje og må gå noen turer ned og opp og ned for å få skylt av såpe etc.. (Men all trening er kanskje god trening..)
|
|
|
[Re: EirikO]
07/05/2011 07:41
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Det som er litt kjipt er at jeg bor i 5. etasje og må gå noen turer ned og opp og ned for å få skylt av såpe etc.. (Men all trening er kanskje god trening..) Dersom du ikke går for den mobile høyttrykkspyleren linket til like ovenfor her, så kan jeg også foreslå: http://www.jula.no/trykksproyte-5-l-7040325 liter vann holder lenge til å skylle av såpe/avfetting på min sykkel i alle fall. Bruker denne om vinteren, da uteslangen ikke kan brukes. Null stress.
|
|
|
|
|