Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Banshee Paradox 29" - byggetråd

Banshee Paradox 29" - byggetråd #1165228 05/05/2011 10:08
V
vegarn Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
V
Etter litt kluss med RaceFace kom sykkelen jeg bestilte fra mayhemsport i dag. Foreløpig ligger alle delene hver for seg, men til helga skal de en tur til Sarpsborg hvor Stein venter med nogenlunde riktig verktøy.

Veldig greit med bekjente som vet foran og bak på en fastnøkkel når man kjøper ting i deler.

Endte opp med ramme med tilhørende buildkit fra Banshee, samt en Fox F32-gaffel.

Foreløpige bilder ligger på Flickr. Regner med å få tatt noen flere bilder under byggingen, hvis ikke mekanikeren blir furten over stadig bruk av blitz mens han skrur da. ICON_SMILE

Vegar

Re: Banshee Paradox 29" - byggetråd [Re: vegarn] #1165246 05/05/2011 10:34
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Se her, ja. Det er ikke noe "noenlunde" her i gården! ICON_WINK

Skal forresten bli veldig artig å sammenlikne denne med Vientoen.

Re: Banshee Paradox 29" - byggetråd [Re: Stein] #1166015 06/05/2011 11:04
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Lækkert!

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Banshee Paradox 29" - byggetråd [Re: simenf] #1166046 06/05/2011 12:08
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Grattis!

Big wheels keep on turning
Re: Banshee Paradox 29" - byggetråd [Re: Kjartandaddy] #1166577 06/05/2011 23:48
limelight Offline
Veteran
Veteran
Denne har jeg også tenkt på. Gratulerer! Vanvittig bra ramme til ok pris, gleder meg til å følge med her.

Har du tatt vekten?

Re: Banshee Paradox 29" - byggetråd [Re: vegarn] #1167736 08/05/2011 22:49
V
vegarn Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
V
simenf/kjartandaddy/limelight: Takk, synes det ser veldig artig ut så langt.

Limelight: Har ikke veid den ennå, vet ikke om Stein har en dertil egnet vekt, isåfall kan jeg kanskje ordne det ved neste mekkesesjon.

Hva gjelder status for sykkelen etter dagens mekking så manglet det dessverre en 20mm-til-15mm adapter for fremnavet, så vi har fortsatt ikke fått testet og justert gir, bremser, demper, hendelposisjon eller sittestilling. Derimot så er sykkelen for det meste ferdigmontert, med unntak av nevnte fremhjul. (Har pratet med Jarle hos Mayhemsport om navet, så jeg regner med at dette ordner seg greit, så langt har servicen derfra vært veldig bra.)

Oppdaterte bilder fra byggeprosessen ligger som tidligere på Flickr. Har også tatt med et bilde av hele sykkelen med fremhjul, men siden dette bare er en «mockup» så er altså ikke slike ting som oppvatret sete osv på plass ennå.

En ting er ihvertfall sikkert, jeg er helt overbevist om at jeg valgte riktig rammefarge. ICON_SMILE

Vegar

Re: Banshee Paradox 29" - byggetråd [Re: vegarn] #1167740 08/05/2011 23:21
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Vekt? Det er ingen som bryr seg om sånt her! ICON_WINK Jeg har en badevekt og en kjøkkenvekt. ICON_WINK

Synd det der med adapteret som manglet. Det som gjenstår er styrehøydejustering og endelig kapping av gaffelrøret, bremseslangekapping og -lufting, fikse fremnavet og en skikkelig justering av gir og bremser.

Mistenker at et litt lengre stem også kan være på sin plass. ...Men det må vi teste.

Re: Banshee Paradox 29" - byggetråd [Re: Stein] #1176781 20/05/2011 13:19
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Er litt nysgjerrig på to ting:
- 120 eller 100 mm gaffel du har?
- førsteinntrykk på sti?

Bj

Re: Banshee Paradox 29" - byggetråd [Re: BjornS] #1176797 20/05/2011 13:34
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Jeg svarer for'n, jeg.

Gaffelen er 120mm, og førsteinntrykkene lar vente på seg, siden banshee beklageligvis sendte 20mm-adapter i stedet for 15mm-adapter. Dermed står den og venter med slarkete forhjulslager. Vi klarte ikke å oppdrive et 29" lånehjul med 15mm aksel heller.

Vegar bor et steinkast fra Høgåsen, så sti-inntrykkene kommer nok så snart adapteret dukker opp, og vi får gjort siste rest av byggingen.

Re: Banshee Paradox 29" - byggetråd [Re: Stein] #1177925 21/05/2011 21:56
Bigboned Offline
Ringrev
Ringrev
Du har gjort det rette. Går som ei kule nedover, og tar imot alt du kaster på den med åpne armer. Hver tur ender med et digert glis. Gled deg!

Ola.

Re: Banshee Paradox 29" - første turrapport [Re: Stein] #1212695 09/07/2011 14:07
V
vegarn Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
V
Sitat: Stein
Jeg svarer for'n, jeg.

Gaffelen er 120mm, og førsteinntrykkene lar vente på seg, siden banshee beklageligvis sendte 20mm-adapter i stedet for 15mm-adapter. Dermed står den og venter med slarkete forhjulslager. Vi klarte ikke å oppdrive et 29" lånehjul med 15mm aksel heller.

Vegar bor et steinkast fra Høgåsen, så sti-inntrykkene kommer nok så snart adapteret dukker opp, og vi får gjort siste rest av byggingen.

For å bli ferdig med det med en gang, jeg er ikke veldig imponert over Banshee. Etter omtrent to måneder har de fortsatt ikke klart å sende meg adapteren som manglet. Derimot fikk Jarle hos Mayhemsport et til overs som han sendte meg, så til slutt fikk vi montert sammen sykkelen på torsdag.

Så til moroa, nemlig sykkelen. Kom netttopp tilbake fra første turen, en liten altmuligtur med sti og grus i området Riksen–Ullevålssetra: http://connect.garmin.com/activity/97848707 (Den litt rotete avstikkeren i starten er et typisk tegn på at man ikke helt har bestemt seg for hvor turen skal gå når man starter.)

Intensjonen da jeg kjøpte sykkelen var å få én sykkel som passet til det meste, og som ga meg litt ekstra trygghet ute på sti. Det er det definitivt ingen tvil om at jeg har fått ihvertfall. Oppover bakker stopper det fordi jeg ikke har kraft nok i låra og mangler teknikk, sykkelen sitter klistret. Det er rett og slett moro med steiner, humper og røtter i motbakkene, fordi sykkelen sluker dem så bra.

Har aldri vært noen utfortøffing, men på denne turen var det bare moro med tekniske (for min del ihvertfall) utforkjøringer jeg aldri engang ville vurdert tidligere. Det føles trygt, tittet på denne o-ringen på gaffelbeinet etter at turen var over og fikk omtrent sjokk over hvor mye bevegelse det hadde vært der som jeg ikke merket noe til.

På grus blir den litt tung, og dekkene bidrar ikke akkurat til imponerende toppfart, men det funker helt kurant til transportetapper. Hvis jeg skulle bestemme meg for å bli med på f.eks. Grenserittet eller noe slikt så kan jeg alltids bytte dekk.

Apropos vekt så har jeg fortsatt ikke veid den, men vekta av sykkelen er uansett et minimalt problem kontra vekta på syklisten.

Konklusjonen etter denne turen er ihvertfall at jeg er superfornøyd, og at jeg gleder meg til neste tur.

Moderator  support