Forsøk på oppdragelse av bilist...
|
Re: Forsøk på oppdragelse av bilist...
[Re: Lenny]
03/05/2011 12:43
|
Raskall
More than words
|
More than words
Ja, så enkelt kan det gjøres. Og det trenger ikke å koste mange penger heller. Jeg sponser gjerne et skilt eller to jeg.
|
|
|
[Re: Raskall]
03/05/2011 12:44
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Ja, så enkelt kan det gjøres. Og det trenger ikke å koste mange penger heller. Jeg sponser gjerne et skilt eller to jeg. Har du sjekket hva vegvesenet bruker for å sette opp et skilt, før du lover for mye? 
|
|
|
[Re: Stein]
03/05/2011 12:47
|
Raskall
More than words
|
More than words
Ja, så enkelt kan det gjøres. Og det trenger ikke å koste mange penger heller. Jeg sponser gjerne et skilt eller to jeg. Har du sjekket hva vegvesenet bruker for å sette opp et skilt, før du lover for mye? Jeg setter det gjerne opp selv også.  Men jeg tar poenget ditt.
|
|
|
[Re: Stein]
03/05/2011 12:49
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Endelig en referanse til hvor det der om 1,5m faktisk står.
Det kan sikkert diskuteres om det at det står i kommentarene[ til trafikkreglene er det samme som at det står i trafikkreglene, men takk skal du i hvert fall ha!
Men, selv om det sikkert i 99% av tilfellene betyr at bilen må ha plass i motgående (eller i alle fall et annet) kjørefelt, så står det jo ikke der at bilen må ut av kjørefeltet. Hvis feltet er bredt nok, må den jo ikke nødvendigvis det.
Bra! Veitrafikkloven sier vel "tilstrekkelig avstand", noe som senere er tolket av Trygg Trafikk/Veivesenet/Politiet (?) som minimum 1,5 meter. Slike skilter som i Frankrike har jeg hatt på 'agendaen' i over et tiår men det ser ut til å være lite vilje for å få slike tolkninger 'offisielle'. For min del kunne man godt stryke mørkekjøring fra timeplanen (kjøreopplæring) og erstatte den med 'gjensidig respekt fra og for MEDtrafikanter'-kjøring.
|
|
|
[Re: Tange]
03/05/2011 12:52
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
For min del kunne man godt stryke mørkekjøring fra timeplanen (kjøreopplæring) og erstatte den med 'gjensidig respekt fra og for MEDtrafikanter'-kjøring. Gjensidig respekt og hensynsfull oppførsel bør heller komme med morsmelka, siden folks holdning skaper problemer på langt flere steder enn veien.
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
03/05/2011 13:03
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Yepp! Men for de som fikk flaske eller pulver så er det ikke for seint til å prøve å rette opp tidligere mangel på tilførsel av folkeskikk.
|
|
|
[Re: Tange]
03/05/2011 13:09
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Kommentar 1: Med ref til Dan's innlegg lenger opp her: Jeg er enig i at det er helt greit å takle snaue fobikjøringer i mange situasjoner. Jeg tror mange syklister er alt for hårsåre i trafikken og tar til å hyle over enhver forbikjøring som er bittelitt snau og enhver bært med lydhorn. Jeg tenker at som bilist i by, skal du også ha en del toleranse og det skjer mye rart mellom bilister også.
Kommentar 2: Jeg så trådstarters video og synes den passeringen var litt vel i overkant grov. Egentlig mest fordi han var en hårsbredd unna å kræsje med motgående bil som del av sin uansvarlige passering.
Men etter videoen ble jeg henvist til annen med 4 bilister på 45 sekunder eller noe sånt. Der blir syklisten passert av en bil og umiddelbart etter svinger en taxi-van inn fra venstre og inn på syklistens vei. Syklisten slipper å bli flat ved at han hugger i bremsen. Tilsynelatende en stygg sak og typisk feil at bilister ikke ser syklisten når han svinger inn på en vei. MEN.... Dette er en klassisk biltabbe som er fort gjort å gjøre, og i dette tilfellet ligger syklisten skjult bak bilen han blir forbikjørt av. Taxi-van'en hadde null mulighet til å se syklisten, vil jeg tro. Husk at syklisten (trolig) havnet i dødvinkelen til taxien underveis her. Dette er mer en tabbe enn en grov uaksomhet som man trenger å bli uthengt på Youtube for. Slikt skjer hele tiden i bybildet når det vrimler av biler og syklster og fotgjengere i alle retninger. Det er faktisk ikke mulig å holde knallhardt på alle trafikkregler og vikeplikter og hensyn i bybildet. Her må alle være mer aktsomme og hensynstagende enn lovteksten krever. Man må ha litt tykk hud og lære seg å være obs på at bilister også kan gjøre tabber.
Jeg tror at for mange syklister innbiller seg at de bare kan ture fram i trafikken og så lenge de følger trafikkreglene, er det 100% vernet og kan reagere med forferdelse på alle former for avvik. Slik er det ikke for bilister og slik er det ikke for syklister heller. Småglipp skjer hele tiden og du må alltid se hele trafikkbildet foran deg og forutse det uforutsette og avpasse fart og sykelmønster deretter.
Kommentar 3 Etter noen uker på nytt kontor på Lysaker og vårsyklistene har sluppet seg løs, begynner jeg å sjønne bedre og bedre hvorfor så mange bilister er sinne på syklister. De er f... steik... meg klin tjukke i huet, så mange av dem som sykler utenfor er, halsende på tvers av torg og susende gjennom rundkjøringer hverken uten å se seg for eller følge noe som helst kjøremønster. Veien det ene øyeblikket, fotgjengerfelt det neste. Helst uten å se seg for eller dempe farten. Dette er noe helt annet enn det jeg ser av sykling "ute på landet"....
Til sist: Neida, jeg er ikke blitt sykkelhater på mine gamle dager, men jeg tror man må besinne seg og tåle litt mer, være litt mer aktsom selv, og for all del ikke hisse opp konflikten ved å henge ut bilister unntatt når tilfellet er serdeles grovt. Det fører nok til at tilsvarende filmer av idiotsyklister (eller rettere sagt "idioter som av ukjent grunn har karret seg opp på en sykkel") kommer på lufte i minst like stor skala.
|
|
|
[Re: Sykkelbob]
03/05/2011 14:30
|
P_Dalen
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Men etter videoen ble jeg henvist til annen med 4 bilister på 45 sekunder eller noe sånt. Der blir syklisten passert av en bil og umiddelbart etter svinger en taxi-van inn fra venstre og inn på syklistens vei. Syklisten slipper å bli flat ved at han hugger i bremsen. Tilsynelatende en stygg sak og typisk feil at bilister ikke ser syklisten når han svinger inn på en vei. MEN.... Dette er en klassisk biltabbe som er fort gjort å gjøre, og i dette tilfellet ligger syklisten skjult bak bilen han blir forbikjørt av. Taxi-van'en hadde null mulighet til å se syklisten, vil jeg tro. Husk at syklisten (trolig) havnet i dødvinkelen til taxien underveis her. Dette er mer en tabbe enn en grov uaksomhet som man trenger å bli uthengt på Youtube for. Slikt skjer hele tiden i bybildet når det vrimler av biler og syklster og fotgjengere i alle retninger. Det er faktisk ikke mulig å holde knallhardt på alle trafikkregler og vikeplikter og hensyn i bybildet. Her må alle være mer aktsomme og hensynstagende enn lovteksten krever. Man må ha litt tykk hud og lære seg å være obs på at bilister også kan gjøre tabber. Takk for at du tok en titt! De opptakene jeg har lagt ut, er ikke nødvendigvis noe som skal vise grov uaktsomhet. Det er heller en form for dokumentasjon av hverdagslige episoder opplevd bak et sykkelstyre på vei til og fra jobben. Noen av opptakene viser en takk til høflige bilister, mens andre viser stygg kjøring. At en taxi lar være å overholde vikeplikten, slik som den i Geitmyrsveien, hører til blant de helt ordinære episodene som vi alltid må regne med. Jeg tror ikke noe på at sjåføren ikke så meg. Forresten er dødvinkel innen unnskyldning, særlig ikke i et vanlig veikryss med trafikk fra høyre. Jeg tror heller at han kjørte på, siden det "bare var en syklist" som kom, og det var lite å risikere. Tabbe eller bevisst ignoranse - uansett synes jeg det er greit å eksponere hendelsen på en youtube-snutt. Han risikerer ikke å få bilen ødelagt, men han kan i hvert fall risikere å få bilen vist fram på nettet.
|
|
|
[Re: jens fredrik]
03/05/2011 16:46
|
Aerial
Ringrev
|
Ringrev
Hvorfor kan ikke alle være som denne posteren på DN-artikkelen om pysete bilister???
Sitat: "Klaring og klaring Skrevet av Lillemor den 03.05.2011 kl. 10:23 Har to ganger hatt syklister som har veltet fremfor meg. Ene gangen problemer med pedalen og andre gangen høy asfaltkant. Begge ganger gikk det bra, men det var en sjokkartet opplevelse for syklist og bilist. Heldigvis kom ingen i direkte møte slik at jeg klarte å kaste meg over i motsatt kjørebane. FOR EN SYKLIST SOM VELTER TAR OPP ET HELT KJØREFELT. Til orientering. Jeg kjører ALDRIG forbi en syklist uten ordentlig klaring. Har også selv veltet i en sving, det skjer relativt ofte at syklister velter faktisk. Og syklister er myke trafikanter uten beskyttelse. Men veldig velkomne for min del, det gjør at det blir mindre eksos og svevestøv som gjør veggene og til og med skapene inne hos oss sorte."
Og han karen her: "Forvirrende Skrevet av Yngve Josefsen den 03.05.2011 kl. 11:37 Så nå anbefales det å ligge så nært at man snirter syklisten med speilet mens man akselererer det bilen er god for? Ved forbikjøring av sykkel, er jeg garantert å få skylden hvis syklisten sjangler inn i siden min og ender under et hjul. Derfor legger jeg meg helt over i motsatt kjørefelt ved forbikjøring. Man trenger ikke mange meter for å kjøre forbi en sykkel, så man har tid til å vente til det ikke kommer møtende trafikk før man kjører forbi."
"Train hard, Train smart, Rest harder and be what you can be"
"Regner det, blir du våt. Godta det eller hold deg innendørs"
Lillehammer CK
|
|
|
[Re: Aerial]
03/05/2011 18:29
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Takk for at du tok en titt!
De opptakene jeg har lagt ut, er ikke nødvendigvis noe som skal vise grov uaktsomhet. Det er heller en form for dokumentasjon av hverdagslige episoder opplevd bak et sykkelstyre på vei til og fra jobben. Noen av opptakene viser en takk til høflige bilister, mens andre viser stygg kjøring.
At en taxi lar være å overholde vikeplikten, slik som den i Geitmyrsveien, hører til blant de helt ordinære episodene som vi alltid må regne med.
Jeg tror ikke noe på at sjåføren ikke så meg. Forresten er dødvinkel innen unnskyldning, særlig ikke i et vanlig veikryss med trafikk fra høyre. Jeg tror heller at han kjørte på, siden det "bare var en syklist" som kom, og det var lite å risikere.
For all del. Du var der da det skjedde - det var ikke jeg  Men vi er enige om at i bybildet skjer det mye texas enten man sitter i bil eller på sykkel, så man må ha tykk hud og følge godt med på trafikkbildet. Filmer av den typen du lager er interessante. Spesielt som innlegg i en diskusjon om hvordan trafikksituasjonen oppleves fra sykkelsetet, og burde brukes for å diskutere konkrete situasjoner og bedre forståelsen for temaet.
|
|
|
[Re: P_Dalen]
05/05/2011 06:48
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Airzound, ja. Fin den, men bør brukes med måte... finnes det en slik, som går på patron? Mye enklere det, er det ikke?
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
[Re: GardS]
05/05/2011 07:09
|
Thomasx75
Entusiast
|
Entusiast
Man må alltid være forberedt på at det verste kan skje. Man skal aldri tro at en bil har sett en motorsykkel eller sykkel. Få øyekontakt med bilfører.
Bra at noen skriver litt om velting. Det kan skje overalt og da velten er der så bruker man ofte hele kjørebanen så bra noen har opplevd det i praksis.
Det skal svi litt. Man blir god på det man trener på.
|
|
|
05/05/2011 07:41
|
Thomasx75
Entusiast
|
Entusiast
Litt moro skal man ha... Mail sendt i dag: Hei, (navn) Jeg gjør oppmerksom på at din bil ble observert i Nordbergveien i dag, i det føreren gjorde en svært farlig og alt for tett forbikjøring av en syklist (undertegnede). Jeg antar at du hadde lånt bort bilen til en person uten førerkort, eller som kanskje var påvirket av alkohol? Du er herved informert om hendelsen, slik at du kan irettesette føreren. Forbikjøringen kan betraktes her: http://www.youtube.com/watch?v=M2IsbOnvV6o Vennlig hilsen (navn+telefonnummer) Men har du fått svar på mailen ?
Det skal svi litt. Man blir god på det man trener på.
|
|
|
[Re: Thomasx75]
05/05/2011 08:46
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Da jeg lærte meg å kjøre bil, sa fattern at jeg skulle alltid passere en sykkel en kælve-avstand unna - minst. Dvs. høyde på syklist-ish 
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
05/05/2011 09:04
|
Subs
Besatt
|
Besatt
Liggesykkel i tett trafikk er kamikaze i mine øyne. Har brukt liggesykkel i Oslotrafikken i et par uker nå, fungerer greit. Har en mistanke om at det tas mer hensyn til en raring i trafikken enn en "vanlig" syklist. Ellers så leste jeg at den beste måten å ikke bli sett på i et urbant bybilde er å kle seg i neonfarger og med blinkende lys.....
[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]
|
|
|
[Re: GardS]
05/05/2011 11:52
|
P_Dalen
OP
Veteran
|
OP
Veteran
finnes det en slik, som går på patron? Mye enklere det, er det ikke? Vet ikke om noe sånt, men noen har stilt spørsmålet før. Ikke noe stort problem med en ekstra flaskeholder til Airzound-flaska. Hele systemet er forresten bemerkelsesverdig tett. 90 psi har kanskje blitt til 80 psi etter en uke uten bruk. I temperaturer under null er hornet ubrukelig (avgir da bare en gråtkvalt uling). En smule barnslig og Mikke Mus-aktig blir det jo uansett med horn på sykkelen.
|
|
|
[Re: Thomasx75]
05/05/2011 11:56
|
P_Dalen
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Men har du fått svar på mailen ? Ikke hørt et pip, gitt! (har ingen planer om å purre heller...)
|
|
|
05/05/2011 12:20
|
mofex
Fersking
|
Fersking
Hva med et klistremerke, alla det franske skiltet om å holde god klaring ved passering av syklister, man kan feste i bakruta på sin egen bil. Folkeopplysning blir kansje bedre mottatt når det kommer fra en av sine egne.
|
|
|
[Re: Lenny]
05/05/2011 13:34
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
1,5 meter bør inn i lovverket.
Redigert av Ketle; 05/05/2011 13:36.
|
|
|
[Re: Ketle]
05/05/2011 13:38
|
P_Dalen
OP
Veteran
|
OP
Veteran
|
|
|
05/05/2011 14:27
|
Dan
More than words
|
More than words
1,5 meter bør inn i lovverket. Selv om jeg faktisk var med på aksjonen i dag så er jeg ikke sikker på at jeg har lyst å ha disse 1,5 meterne inn i loven. Hvordan skal det funke ved bykjøring? Der er det ofte slik at det går fint å sykle hvis det er en meter mellom bilene og fortauet. Skal disse bilistene gis bot hvis jeg passerer dem akkurat samtidig som bilkøen begynner å bevege seg litt fortere enn meg igjen? Og ute på landeveien synes jeg, som nevnt tidligere, at det er helt greit å bli passert med mindre klaring enn 1,5 meter hvis det gjøres i lav fart. En absolutt 1,5-regel vil derfor bare gjøre det enda vanskeligere for bilister å passere meg og jeg vil bli enda mer hatet.
|
|
|
05/05/2011 15:04
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
1,5 meter bør inn i lovverket. Det er inne i lovverket godt nok. Vegvesenets håndbok 60 er fortolkninger som brukes bl.a. av politiet. F.eks er 3-sekunders regelen fra samme bok, og en bilist kan definetivt bøtelegges for å bryte den, så det er hjemmel nok i dette dokumentet til å bøtelegge bilister som passerer for nært. Siiden det ikke står direkte i loven er det imidlertid litt mer rom for vurdering av situasjonen slik Dan påpeker.
|
|
|
[Re: Dan]
05/05/2011 15:15
|
P_Dalen
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Så da fungerer forbikjøring av syklister altså helt fint slik det er i dag...?
|
|
|
05/05/2011 15:20
|
Dan
More than words
|
More than words
Så da fungerer forbikjøring av syklister altså helt fint slik det er i dag...? Det funker vel like fint som fartsgrensene? Eller reglene om å bruke blinklys. Eller vikepliktreglene. Det er altså ikke nødvendigvis nye regler som må til, men heller informasjon og bedre håndheving av eksisterende regler. Forbikjøring i 80 km/h med 20 cm klaring til syklist er et klart brudd på §3. Problemet er altså ikke at det ikke finnes en regel, men at folk ikke skjønner at de bryter mot §3.
|
|
|
[Re: sverreb]
05/05/2011 15:25
|
P_Dalen
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Det er inne i lovverket godt nok. Det er jo ikke det. Hvem kan forventes å vite alt som står i Statens Vegvesens håndbøker? Selv garvede sykkel-regel-nerder (slike som meg sjæl) her på forumet har avslørt problemer med å huske "Hvor kommer den 1,5 meters regelen fra, igjen...?" Er du sikker på at man kan bøtelegges for å bryte det som står i disse håndbøkene? Jeg er ikke det. Uten 1,5-meters-regelen er det overoptimistisk å tro at man får bøtelagt eller straffet "intime" bilister med farlig forbikjøringsatferd. Med 1,5 meters-regelen er det i hvert fall en mulighet. SLF's arbeid for å få 1,5 meters-regelen inn i forskriftene er er et konkret og viktig tiltak for trafikksikkerheten for oss som sykler. La oss støtte det arbeidet.
|
|
|
05/05/2011 15:36
|
Dan
More than words
|
More than words
Er du sikker på at man kan bøtelegges for å bryte det som står i disse håndbøkene? Jeg er ikke det. Det viktige er ikke å kunne bøtlegge noen som gjør noe teit. Det viktige er å få folk å skjønne at adferden er teit, slik at de slutter med den. Derfor er det viktigste å få folk å skjønne at man ikke skal sneie syklister i høy fart, ikke å tvinge dem til å holde 1,5 meters avstand uansett situasjon.
|
|
|
05/05/2011 15:48
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Derfor er det viktigste å få folk å skjønne at man ikke skal sneie syklister i høy fart Jeg har en følelse av at de skjønner det, men gjør det likevel....
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
05/05/2011 16:11
|
P_Dalen
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Det viktige er ikke å kunne bøtlegge noen som gjør noe teit. Det viktige er å få folk å skjønne at adferden er teit, slik at de slutter med den. Hva skal vi egentlig med trafikkregler? Det holder vel med veitrafikklovens § 3, da?
|
|
|
05/05/2011 16:16
|
P_Dalen
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Så da fungerer forbikjøring av syklister altså helt fint slik det er i dag...? Det funker vel like fint som fartsgrensene? Eller reglene om å bruke blinklys. Eller vikepliktreglene. Jeg tror fartsgrensene osv. ville blitt enda mindre respektert om de ikke fantes i forskrift, men bare eksisterte som veiledende kommentarer til veitrafikklovens § 3. Takket være fartsgrensene, trafikkreglene om blinklys, vikeplikt osv er det mulig å håndheve § 3 i praksis. Med 1,5-meterregelen kan det kanskje også bli mulig å håndheve § 3 med hensyn til sikker forbikjøring av syklister.
|
|
|
05/05/2011 19:38
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Brudd på paragraf 3 har blitt straffet med inndragelse av førerkort ved hasardiøse forbikjøringer etc. Politiet bør i større grad gjøre det samme ved skummel adferd ovenfor myke trafikanter.
Ut på tur!
|
|
|
|
|