Det var nok en handling med stor symbolverdi som nok sikrer Obama gjenvalg i 2012. Jeg feller hvertfall ingen tårer over denne møkkamannens død.
Hva det har å si av praktiske konsekvenser er det for tidlig å spekulere i, jeg er hvertfall rimelig overbevist om at terroristgrupperingene er så spredde og dårlig organiserte at drapet på en enkeltperson har lite å si. Jeg tror derimot at dette potensielt kan sette fart i hevnaksjoner av ymse størrelser.
Ja, jeg satt og håpet gjennom hele talen at han ikke skulle avslutte med de vendingene, spesielt etter praten om hvordan folk fra mange forskjellige trosretninger døde på 9/11 osv.
Ellers synes jeg nå at fra min synsvinkel er nå USA tross alt bedre enn endel av landene som omtales i disse sammenhengene, Pakistan synes jeg f.eks er et rimelig råttent land på mange vis: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4108792.ece
For min egen del hadde jeg satt pris på noe form for bevis..
Edit: Altså, det er ikke slik at jeg ikke tror de har tatt han. Men synes det er rart om de har tatt knekken på verden mest ettersøkte mann uten å forevige det..
Jeg er helt sikker på at de drepte ham. Tenk hva Obama hadde risikert ved å bløffe -- og Bin Laden dukket opp som gjest hos Skavlan eller et annet sted om et års tid.
Det eneste alternativet til den offisielle historien, må jo være at de har ham i live. Ikke plagsomt troverdig det heller. Den noe merkelige saksgangen med ingen publiserte beviser og begravelse til sjøs er vel for å minimere martyrrollen og feil PR-verdi.
Så snart man innser at businessmodellen til de fleste kommersielle medier er å selge lesere til annonsørene, så er det mye enklere å ignorere 90% av hva de påstår. Har det sannhetsgehalt og/eller interessant innhold, så kommer det til å bli gjentatt, og da kan man vurdere om man ønsker å ta det på alvor.
-Jon Are, eks-frilanser
Re: Endelig tatt Bin Laden
[Re: jrm]
#116405003/05/201121:08
Og nå det viser seg at bin Laden ikke var bevæpnet.
Jeg synes det er merkelig at folk ikke reagerer på at han burde vært stilt for retten. På meg virker dette som en henrettelse uten dom.
Jeg støtter ikke Osama bin Laden sin sak eller framgangsmåter, men er av den mening at en drittsekk også har krav på en rettergang, og blir oppriktig lei meg av å se feiringer av denne mannens død.
Akkurat den biten venter jeg med å spekulere i inntil man har tydelige indikatorer på at det ville vært praktisk mulig å hente ham ut. Førsteprioritet for soldatene var nok å holde seg i live.
Et annet interessant område er jo jussen oppi dette, om noen som har et innblikk i internasjonal krigsrett kunne kommet på banen hadde det vært interessant. Det er i mine uskolerte øyne vanskelig å komme utenom at mannen helt klart var et militært mål. Jeg ser dermed ikke et hav av forskjeller mellom det at et lite team av soldater tar livet av Osama kontra at norske fly bomber militære mål i Libya, og dreper mennesker som heller ikke får noen rettergang der.
Feiringene er jeg enig i at på mange måter er usmakelige.
Akkurat den biten venter jeg med å spekulere i inntil man har tydelige indikatorer på at det ville vært praktisk mulig å hente ham ut. Førsteprioritet for soldatene var nok å holde seg i live.
Et annet interessant område er jo jussen oppi dette, om noen som har et innblikk i internasjonal krigsrett kunne kommet på banen hadde det vært interessant. Det er i mine uskolerte øyne vanskelig å komme utenom at mannen helt klart var et militært mål. Jeg ser dermed ikke et hav av forskjeller mellom det at et lite team av soldater tar livet av Osama kontra at norske fly bomber militære mål i Libya, og dreper mennesker som heller ikke får noen rettergang der.
Feiringene er jeg enig i at på mange måter er usmakelige.
Du har helt rett i det du sier, men det er veldig få som problematiserer aksjonen der han ble drept.
Jeg venter på at Wikileaks skal publisere videofeeden fra hjelmkameraene til soldatene jeg
Men er forsåvidt helt enig i at sunn skepsis absolutt gjør seg, men jeg føler det er altfor mange fasetter av helhetsbildet som ikke er ute enda, noe som gjør det vanskelig å komme til noen slags konklusjon om det ene eller andre. Det er jo bare å se på hvor mange forskjellige hendelsesforløp, bilder og annen info det har versert med i media siden nyheten ble sluppet.
Bildet er allerede lekket av kilder rundt omkring... ( jeg mener ikke det som var redigert ) og det er ikke et veldig pent syn! tror det er bra man ikke publiserer det på nettavisene med tanke på små barn som kan klikke seg inn....
Et annet interessant område er jo jussen oppi dette, om noen som har et innblikk i internasjonal krigsrett kunne kommet på banen hadde det vært interessant.
Gro Nystuen, fra International Law and Policy Institute:
«– Nye opplysninger kan sette saken i nytt lys. Men slik det ser ut nå, foreligger det ingen klare brudd på folkerettslige regler»
Spekulasjonene om at Bin Laden ikke er død, får ny næring etter at interne kilder i NCIS har lekket denne videoen fra opprydningen etter stormingen av Din Ladens bolig: