|
Syklistene i alle land, foren dere
|
Syklistene i alle land, foren dere
01/05/2011 09:20
|
enrima
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Gratulerer med dagen, kamerater.
Enrique
Redigert av enrima; 01/05/2011 09:20.
|
|
|
Re: Syklistene i alle land, foren dere
[Re: enrima]
01/05/2011 09:42
|
Dan
More than words
|
More than words
Kampen har nok gått litt ut på dato i forhold til folks generelle velstand, men det er likevel en dag som er viktig å huske på, uansett hvilke politiske preferanser man har for tiden. Folk som i dag ler av sosialistiske idealer kan jo, hvis ikke de tilhører kongehuset, adelen eller har veldig gamle penger, gi en tanke til de som faktisk klarte å bryte ned klassesamfunnet slik at vi som lever i dag har det så bra og fritt som vi har det.
Jadda dere marxister, vi har fortsatt en type klassesamfunn og jadda dere blåruss, mye av forandringene ville ha kommet selv uten sosialdemokratiet. Men likevel er jeg ikke i tvil om at det som feires i dag er det som har gitt de fleste av oss veldig gode levekår i forhold.
Så husk dagen i dag og husk at ingenting er selvfølger og at alt kan skli unna igjen hvis kapitalistene klarer å skyve folk inn i uvitenheten igjen ved hjelp av TV3 og FrP. (Tok litt av der, men det må være lov en dag som denne.)
[edit] For ordens skyld må jeg opplyse om at jeg ikke heier på noen av dagens politiske partier og ved valg prøver jeg bare å stemme på de som er minst latterlige ved det aktuelle tidspunktet.
Redigert av Dan; 01/05/2011 09:44.
|
|
|
[Re: Dan]
01/05/2011 12:15
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dessuten har for eksempel industriarbeiderne her i landet nådd et velstandsnivå der de i stor grad har eliminert seg selv.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
01/05/2011 14:23
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
01/05/2011 15:00
|
Dan
More than words
|
More than words
En del riktig i det hun skriver, men problemet er ikke å hylle 1. mai som en type frigjøringsdag (fra klassesamfunn og kapitalistisk undertrykkelse). Problemet er at noen partier i Norge har tatt denne dagen og gjort den til sin, selv om de (Ap/SV) i dag politisk og ideelt sett er mye nærmere sine motstandere (H/V/S) enn den historiske bevegelsen de hyller. Så man må fortsette å hylle dagen og dens mening, men man må ikke knytte det opp må dagens generelt lyseblå "arbeiderbevegelse".
|
|
|
01/05/2011 17:08
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Enig med deg, Dan. Tross jeg er en marxist.
Men det er på tide å fornye litt 1. mai. La det bli en fast sykkeldag!
Og ja, finnes store klasseforskjeller her til lands, kanskje ikke så ille som i andre land, a la Storbritannia, Frankrike, Spania, osv. (Vet ikke godt nok om dere svensker, så er vennlig og ikke putter dere i listen).
|
|
|
[Re: polkaDOT]
01/05/2011 17:11
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så man må fortsette å hylle dagen og dens mening, men man må ikke knytte det opp må dagens generelt lyseblå "arbeiderbevegelse".
Helt enig, men desverre så er det som du sier mange som har gjort dette til sin egen dag og følgelig overskygges gjerne dagen som et instrument for ymse politikere til å feire sin egen fortreffelighet.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
01/05/2011 17:20
|
Dan
More than words
|
More than words
(Vet ikke godt nok om dere svensker, så er vennlig og ikke putter dere i listen). Det store klasseskillet i Norge er selvfølgelig mellom nordmenn og svensker. Vi er jo sendt over til Norge for å passe på kolonien og dra hjem med oljepengene, etter at vi har latet som at vi bare serverer dere caffelatte. Vi er nok ikke mer på listen enn dere nordmenn.
|
|
|
01/05/2011 17:40
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
01/05/2011 20:42
|
enrima
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Klasseforskjeller finnes i landet. Som Leder i hotell og restaurant seksjon i Fellesforbundet i Sør-Trøndelag ser jeg det hver dag. Lavlønnede kvinner som kun får tilbud om delstilling og som etter 3-4 år er utslitt og ødelagt. Hver uke blir jeg oppringt av bekymrede foreldre som sier at deres datter har jobbet 60+ timer på en uke i flere uker, noe å tenke på neste gang man står i kø på for å kjøpe en sånn baguette eller salat. Selv om industriarbeiderne har nådd et velstandsnivå, er det flere andre type arbeidere som er lang bak og som bare drømmer om en lønn det går an å leve av og ikke minst en fast stilling. Derfor er 1.mai viktig fortsatt.
Enrique
|
|
|
02/05/2011 06:57
|
GeirK
More than words
|
More than words
Lavlønnede kvinner som kun får tilbud om delstilling og som etter 3-4 år er utslitt og ødelagt.
Jeg lurer litt på hva slags deltidsstilling som sliter ut og ødelegger folk. Hvordan hadde det da gått i en fullstilling? noe å tenke på neste gang man står i kø på for å kjøpe en sånn baguette eller salat. Jeg kjøper av og til baguetter på La Baguette på Tiller Torget, fordi min fru jobber i nabobutikken. Hva er det jeg skal tenke på når jeg kjøper denne? Lavlønnede kvinner som kun får tilbud om delstilling og som etter 3-4 år er utslitt og ødelagt.
Jeg lurer litt på hva slags deltidsstilling som sliter ut og ødelegger folk. Hvordan hadde det da gått i en fullstilling? flere andre type arbeidere som er lang bak og som bare drømmer om en lønn det går an å leve av og ikke minst en fast stilling. Drømmer kommer det lite progresjon ut av. En må nok legge inn en egeninnsats, men det er nå så. Midlertidig ansettelse er vel rimelig godt regulert, er det ikke?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
02/05/2011 07:00
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
(Vet ikke godt nok om dere svensker, så er vennlig og ikke putter dere i listen). Det store klasseskillet i Norge er selvfølgelig mellom nordmenn og svensker. Vi er jo sendt over til Norge for å passe på kolonien og dra hjem med oljepengene, etter at vi har latet som at vi bare serverer dere caffelatte. Vi er nok ikke mer på listen enn dere nordmenn. Partysvenske? 
|
|
|
02/05/2011 15:39
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Lavlønnede kvinner som kun får tilbud om delstilling og som etter 3-4 år er utslitt og ødelagt.
Jeg lurer litt på hva slags deltidsstilling som sliter ut og ødelegger folk. Hvordan hadde det da gått i en fullstilling? Nå er vel det han mener at folk blir ansatt på midlertidige kontrakter uten fast oppsatt ukentlig timeantall. Tilkallingshjelp som det ofte kalles. Det er ikke gitt at en tilkallingshjelp jobber mindre enn en fast ansatt med 7.5 timer pr dag. flere andre type arbeidere som er lang bak og som bare drømmer om en lønn det går an å leve av og ikke minst en fast stilling. Drømmer kommer det lite progresjon ut av. En må nok legge inn en egeninnsats, men det er nå så. Midlertidig ansettelse er vel rimelig godt regulert, er det ikke? Jeg har selv omtrent god kjenskap til denne bransjen. Her er det mange nye landsmenn og en tarifflønn som starter såpass lavt at man mer eller mindre er tvunget til å jobbe over evne om man skal ha til å forsørge seg selv og familie. At restaurantbransjen sliter med en del uærlige aktører bevises jo forøvrig gang på gang av både arbeidstilsynet og mattilsynet i media med jevne mellomrom.
Trønder osv
|
|
|
[Re: Espen J]
02/05/2011 16:50
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
De mest arbeidsomme gikk bakerst i 1 mai toget og sang noe om å skyte Siv Jensen mens de subbet nedover Carl Johan. Arbeidrenes dag ? Kiss my ass. Den gjengen aner ikke hva ordet betyr engang.
Det så ut mere som en politisk demonstrasjon mot Nato,USA og Israel enn noe annet. Noen hedlige untak var det men jeg har stor forståelse for at vanlige lønnsmotagre heller jobber i hagen enn å blande seg inn i et 1 mai tog som er gjennomsyret av radikale politiske synspunkter.
Redigert av sl500; 02/05/2011 20:29.
|
|
|
[Re: Espen J]
02/05/2011 19:14
|
GeirK
More than words
|
More than words
|
|
|
02/05/2011 19:36
|
Raymond
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg brukte formiddagen på sykkeltur i skogen jeg.. 
|
|
|
03/05/2011 13:07
|
frodegutt
Besatt
|
Besatt
Klasseforskjeller finnes i landet. Som Leder i hotell og restaurant seksjon i Fellesforbundet i Sør-Trøndelag ser jeg det hver dag. Lavlønnede kvinner som kun får tilbud om delstilling og som etter 3-4 år er utslitt og ødelagt. Hver uke blir jeg oppringt av bekymrede foreldre som sier at deres datter har jobbet 60+ timer på en uke i flere uker, noe å tenke på neste gang man står i kø på for å kjøpe en sånn baguette eller salat. Selv om industriarbeiderne har nådd et velstandsnivå, er det flere andre type arbeidere som er lang bak og som bare drømmer om en lønn det går an å leve av og ikke minst en fast stilling. Derfor er 1.mai viktig fortsatt.
Enrique Jeg tolker dette innlegget som at du mener at det en ensidig maktposisjon i arbeidsmarkedet, der kapitaleierne grovt utnytter hjelpeløse arbeidere. I Norge i 2011 er det ikke kampen for en lønn man kan leve av som er aktuell, men hvor mye meningsløs velstand man kan dytte opp i derduveit uten å legge to pinner i kors for det. Konkret til det du beskriver: Dersom noen jobber deltidsstilling og er ødelagt etter 3-4 år, så må denne arbeidsgiveren anmeldes umiddelbart da vedkommende bryter arbeidsmiljøloven. Det nemlig ikke lov å organisere arbeidet på en slik måte at det går ut over arbeiderens helse. Hvor i hel**te er fagforeningen?? At bekymrede foreldre reagerer overfor deg på at datteren jobber 60 timers uke er trist. Ikke minst for foreldrene, som kanskje burde snakke litt med datteren sin i stedet for å snakke med deg. Det kan jo tenkes at datteren trives med å jobbe 60t+, eller at hun har en avtale med sin arbeidsgiver om at hun skal jobbe mye en periode for deretter å avspassere for å realisere en reisedrøm?! 1.mai burde i 2011 ha fokus på å hjelpe fagorganiserte i land der det virkelig er behov for en mer human arbeidslovgivning, og de fagorganiserte i Norge kunne jo vurdere å gi en dagslønn til slikt arbeid fremfor å gå i mer eller mindre grisne tog og forlange mer lønn! Da snakker vi solidaritet!!
|
|
|
|
|