Hei! Har et lite prosjekt pågang. Har fjernet alt av lakk på en gammel stål MTB. Skal beholde den i den røffe matalllooken, men regner med at den vil ruste fort. Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre for å slippe unna dette? funker det med noe klarlakk/top coat greier?
Spray på klarlakk, ikke enkomponent flaskelakk, men tokomponent som er mye sterkere og holdbar enn enkomponent. Må ha lakksprøyte.
Jeg kjøper all lakk hos Billakkspesialsten på Sthanshaugen i Oslo. Si hva du skal, og de gutta gir deg superråd.
Bruker Dupont centari600 lakk og monopol klarlakk. Har helllakket tre biler hobbybasert med dette med godt resultat. Det blir best/rimeligst med monopol klarlakken til billakkspes. Klarlakken som er "magien", den gir sykt bra resultat, men må ha riktig fuktighet i omgivelsene.
Om du vil kan jeg sprøyte det med lakksprøyte uten noen garantier, utendørs da jeg driver å bygger ny garasje.
Oi! Bra tips, Silverwrx! Jeg vil bare presisere at dette er et billig prosjekt- men hvis du har mulighet til å hjelpe meg litt med tips på lakkeringa er jeg gira på det. Dette prosjektet er liksom tørrtrening til et større og bedre prosjekt som skal gjennomføres over litt tid. Utdanner meg som maskiningeniør og planen er etterhvert å lage en ramme selv- fra skratch.
Hva tror du jeg må ut med for å få denne sykkelen rustbeskyttet?
Anbefaler deg å forminske bildene før du legger de ut, blir jo bare kaos å lese tråden.
Og det var den hyggeligste måten du fant å nevne dette på?
Forøvrig har jeg ingen problemer med å lese tråden pga. bildestørrelsen, men det er å anbefale at man kjører 800x600 oppløsning på forumet slik at man slipper å scrolle så mye
Enkelt program får å endre størrelse finner du har: http://www.faststone.org og deretter image resizer (evt. bildeviseren deres som er genial til flere ting )
Har kontakt med en Frode fra forumet her, og skal spraye rammen med 2k klarlakk. Blir jo ganske sterk, men skraper vil ruste fort om man ikke får dekket de. Spennende prosjekt!