Trenger noen tips angående trening. Jeg er ikke helt fersk på sykkelsetet, men har kanskje et litt dårlig treningsgrunnlag nå fordi jeg har blitt stadig mer slapp og sliten siden sommeren for et par år siden, og etter hvert endte opp med å stadig oftere bedrive hele ettermiddagen liggende i "koma" på sengen. Derfor har jeg trent mindre og dårligere enn jeg gjerne skulle gjort, ned til bare 1 økt i uka på det verste, og har i tillegg lagt på meg ca 10 kg. Med piller på blåresept begynner imidlertid kroppen å fungere igjen, og jeg er fit for fight

Årets første uteturer ble gjort i påsken, og det var deilig. Det jeg har merket meg er at jeg lett ligger på 25-35 km/t på flatene med en asfaltvennlig terrengsykkel. Når jeg kommer til en oppoverbakke, derimot, så stiger pulsen raskt opp til høy sone 4 eller sone 5 (OLT), i tillegg til at farten faller en del (10-15 km/t hvis bakken har en viss lengde/stigning). Jeg vet ikke helt om dette er grunnet dårlig kondisjon eller lite krutt i beina, at jeg kanskje ble litt overivrig på de første turene, at jeg veier litt for mye, eller kanskje en kombinasjon? Med økt treningsmengde generelt sett er vekten på vei nedover og kondisjonen er på vei oppover, okke som.
Spørsmålet blir da hvordan jeg bør trene. Er det hensiktmessig å prøve å sykle mye i bakker, eller bør jeg rett og slett bare prøve å sykle så mye som mulig både på flater og bakker? Er det "shut up & ride" som gjelder eller bør jeg trene på det jeg sliter mest med, altså bakker?