Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykle bakker eller variere?

Sykle bakker eller variere? #1161602 30/04/2011 20:22
B
bodylotion Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
B
Trenger noen tips angående trening. Jeg er ikke helt fersk på sykkelsetet, men har kanskje et litt dårlig treningsgrunnlag nå fordi jeg har blitt stadig mer slapp og sliten siden sommeren for et par år siden, og etter hvert endte opp med å stadig oftere bedrive hele ettermiddagen liggende i "koma" på sengen. Derfor har jeg trent mindre og dårligere enn jeg gjerne skulle gjort, ned til bare 1 økt i uka på det verste, og har i tillegg lagt på meg ca 10 kg. Med piller på blåresept begynner imidlertid kroppen å fungere igjen, og jeg er fit for fight doublefinger

Årets første uteturer ble gjort i påsken, og det var deilig. Det jeg har merket meg er at jeg lett ligger på 25-35 km/t på flatene med en asfaltvennlig terrengsykkel. Når jeg kommer til en oppoverbakke, derimot, så stiger pulsen raskt opp til høy sone 4 eller sone 5 (OLT), i tillegg til at farten faller en del (10-15 km/t hvis bakken har en viss lengde/stigning). Jeg vet ikke helt om dette er grunnet dårlig kondisjon eller lite krutt i beina, at jeg kanskje ble litt overivrig på de første turene, at jeg veier litt for mye, eller kanskje en kombinasjon? Med økt treningsmengde generelt sett er vekten på vei nedover og kondisjonen er på vei oppover, okke som.

Spørsmålet blir da hvordan jeg bør trene. Er det hensiktmessig å prøve å sykle mye i bakker, eller bør jeg rett og slett bare prøve å sykle så mye som mulig både på flater og bakker? Er det "shut up & ride" som gjelder eller bør jeg trene på det jeg sliter mest med, altså bakker?

Re: Sykle bakker eller variere? [Re: bodylotion] #1161621 30/04/2011 20:30
ThB Offline
Besatt
Besatt
Du bør nok legge hovedvekten av de harde øktene i bakker, siden det er her du sliter mest. Men ikke glem flatene, heller. To hardøkter i bakker, ei hardøkt på flater, og en rolig langtur pr uke kan være en fin oppskrift framover. Det kan også være lurt å ta seg tid til litt basistrening et par ganger pr uke. Her kommer man langt med 20-30 min pr gang, med hovedfokus på mage-rygg.

Eventuelt kan du bare sykle så mye du gidder og ha det gøy ICON_SMILE

Thomas
Re: Sykle bakker eller variere? [Re: ThB] #1162223 01/05/2011 19:46
B
bodylotion Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
B
Okei, da høres det ikke ut som jeg er helt på bærtur da. Skal prøve å gjøre som du sier med 2x bakke, 1x flater og 1x langtur hver uke, så får jeg se hvordan det går utover i sesongen. Basistrening har jeg også tenkt på å begynne med lenge, uten at jeg har kommet skikkelig i gang med det, og i hvertfall ikke strukturert det nok. Så det skal jeg jobbe med!

Jeg har forresten ikke store ambisjoner med syklingen, jeg sykler egentlig bare fordi jeg synes det er gøy. Men å sykle raskt er jo mer morsomt enn å sykle sakte, så... ICON_WINK Takk for hjelpen i hvertfall!

Moderator  support