Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Alternative ruter ned Skullerudåsen?

Alternative ruter ned Skullerudåsen? #1161320 30/04/2011 13:23
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Var ute en liten tur her om dagen, og dro av mot vest fra TS-løypa et stykke etter mördarbakken.
http://connect.garmin.com/activity/82186062

I dette området er det jo et kjempepotensiale for nye og spennende stier. Noen som har forsket litt mer på denne siden av åsen?

Redigert av Anders A-R; 30/04/2011 13:23.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Alternative ruter ned Skullerudåsen? [Re: Anders A-R] #1161369 30/04/2011 15:09
j-aa Offline
Avhengig
Avhengig
Her er mine sporlogger fra Skullerudåsen (og rundtliggende områder) for 2010/11. Masse bra stier ICON_SMILE

Vedlegg skullerudåsen.jpg
Re: Alternative ruter ned Skullerudåsen? [Re: j-aa] #1161377 30/04/2011 15:36
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ja, det er mye bra i området, men jeg tenker mer på området lenger vest, dvs sørvest-vest for det brune feltet du har i bildet ditt. Det var veldig bratt, men tror det har bra potensiale.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Alternative ruter ned Skullerudåsen? [Re: Anders A-R] #1161438 30/04/2011 17:36
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sånne spørsmål liker jeg.

I det området du tenker på er det i hvert fall ei fin rute. Den er nok ganske lite brukt, men byr på bratt og teknisk sykling. Den utnytter i tillegg alle tilgjengelige høydemetre og ender på grusveien rett sør for Skraperudtjern. Inngangen er litt vanskelig å finne, men er lett å følge når du først er på sporet.

Ruta byr også en av Østmarkas utkikkspunkter. Den er dog ikke nødvendig å sykle innom hvis man ikke er interessert i utsikten.

Ruta er vist på to ulike utsnittene nedenfor. Ruta di er vist i rødt.

Vedlegg skullerudrettned.jpgbratt.jpg
Re: Alternative ruter ned Skullerudåsen? [Re: runermm] #1161445 30/04/2011 17:44
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Se her ja! Da blir det forsking i dette området ganske så snart!
Så bratt som det var der, så måtte det ha vært helt topp med noen NS-installasjoner for å komme seg helskinnet ned.

Re: Alternative ruter ned Skullerudåsen? [Re: Anders A-R] #1161457 30/04/2011 17:58
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Egentlig bare et sted hvor det er i overkant vanskelig, resten er tagbart (sjøl for meg). Ved det punktet er det to ulike muligheter. Den til høyre er veldig trang og innebærer en solid dropp. Den står jeg i hvert fall over.

Den til venstre er tricky fordi den krever at man sykler på et svaberg som er veldig skråstilt. Har nesten klart den. Våger du å stole du på dekka så er den tagbar. Rett etterpå blir det rufsete og steinete, men er gjennomførbart.

Ved utkikkspunktet/gapahuken tror jeg det går en sti videre rett nord. Den _er_ bratt og jeg har ikke prøvd meg ned der, men jeg tipper at lar seg gjøre å finne en trase helt ned til grusen.

Re: Alternative ruter ned Skullerudåsen? [Re: runermm] #1161506 30/04/2011 18:53
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvor ligger Fjellstadbakken ift til det øverste kartet ditt, Rune?

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Alternative ruter ned Skullerudåsen? [Re: polkaDOT] #1161517 30/04/2011 19:02
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Den ligger utenfor kartet, rett øst/til høyre. Det er vel den Anders har sykla opp (rød rute). De to kartene viser samme sporlogg, bare forskjell utsnitt/skalering. Det enkleste er å orientere seg i forhold til Skullerudmåsan.

Re: Alternative ruter ned Skullerudåsen? [Re: runermm] #1161556 30/04/2011 19:43
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Korrektomundo. Jeg syklet opp Fjellstadbakken og et stykk inn. Ca 100 meter etter det store svabergcruxet tok jeg inn til høyre, nesten vinkelrett på "hovedstien".

Re: Alternative ruter ned Skullerudåsen? [Re: Anders A-R] #1161591 30/04/2011 20:12
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har syklet to stier ned i det området og kommet ned til i nærheten av vannet. Ene stien tror hadde noe north shore. Men det er kanskje 5 år siden sist. Og den andre stien syklet jeg ned sammen med Ugla og Javier fra Råde, og da tror jeg vi fulgte samme sti, men stien delte seg og vi tok venstre. Det kan hende jeg ikke snakker om samme sti, men skal se om jeg finner sporloggen på pcen.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Alternative ruter ned Skullerudåsen? [Re: polkaDOT] #1161698 30/04/2011 21:41
Sprett Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
For mer detaljerte kart så kan jeg anbefale Oppsals orienteringskart.

Her er et eksempel over Skullerudåsen: http://omaps.worldofo.com/index.php?id=17385

Kart kan kjøpes via o-kontoret til Oppsal (Ulsrud T-bane). Se http://www.oppsal.com

Give me a map, and I'm magic!
Re: Alternative ruter ned Skullerudåsen? [Re: Sprett] #1161997 01/05/2011 14:52
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Nedkjøringa på blåstien mot Grønmo er en liten joker. I seg selv tåler den dårlig sammenligning med Flyktningeruta eller noen av de andre godnedkjøringene. Det er er imidlertid mulig å putte på en kilometer, eller så, med singletrack i bunnen under høyspenten. Først mot nord, med vending før det bikker ned mot myra med stien fra Mortensrud, deretter sørover til man kommer på noen svaberg som man tar ned til parkeringen ved golfbanen.
Viktigere, uansett, er mulighetene som åpner seg i åsen mellom golfbanen og Skullerud. Her går det flere fenomenale stiløp. Ned mot grusen opp fra Skullerud til Flyktningruta slutter nedkjøringene litt bratt på berg, mens det fra toppen av Dalåsen og over Smeden går en lengre, rask og leken sti/nedkjøring som slutter med en svingete barnålssti.
Vær obs på at det siste stiløpet ender mer eller mindre i hagen til noen. Stien går også over til det som er transporsti for folk i boligfeltet man kommer til. Ingen grunn til å sykle full pupp nedover her. Da er det bedre å finne stien som svinger av til høyre på de siste bergene før stien (skiløype?) blir ordentlig brei før boligfeltet. Dette er nevnte jordsti, og den er uansett en langt bedre avslutning enn hovedløpet.

Re: Alternative ruter ned Skullerudåsen? [Re: Altabjorn] #1169546 11/05/2011 08:46
K
Kimmy Offline
Avhengig
Avhengig
K
Kjørte blåstien og over til rød for så under høyspent mastene igår. Vet noen om det er mulig å kjøre nedover under høyspenten,var mye ifnt fjell å kjøre på så det ut som.?

Re: Alternative ruter ned Skullerudåsen? [Re: Kimmy] #1169859 11/05/2011 14:41
bronx Offline
Veteran
Veteran
ja, det er et fint strekk på fjell rett vest for høyspenten med en nedkjøring som krysser General Ruges vei og treffer Flyktningeruta.

Sharing data is the first step toward community.
Re: Alternative ruter ned Skullerudåsen? [Re: bronx] #1175826 19/05/2011 12:13
?
Ånen Offline
Medlem
Medlem
?
noen som har testet stiene rundt grønmo?

Re: Alternative ruter ned Skullerudåsen? [Re: Ånen] #1176128 19/05/2011 19:32
K
Kimmy Offline
Avhengig
Avhengig
K
Den som starter nedenfor Trollvannet,forbi Dølerud? Jeg har syklet den en gang,stian er kjempeflott i starten,bred og fin med bra flyt. Om du,etter Dølerud fortsetter på blåmerket sti så blir det et helvete med knoting,litt myr og mye røtter og stein. Syklet denne knote stien helt ned til Setertjern/Sandbakken - gjør ikke det en gang til før knote-skilsa er betydelig bedre.

Jeg så idag etter den nedkjøring vest for høyspenten,fant den ikke. Kan du gå mer i detalj? Jeg kjører fra første krysset man kommer til i flyktningruta,tar ned til høyre og følger den mot rød løype,ender da ute ved høyspenten.

Re: Alternative ruter ned Skullerudåsen? [Re: Kimmy] #1176467 20/05/2011 08:31
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Nedkjøringa jeg snakket om er selve blåstien ned fra Rundvann til Grønmo. I det man kommer forbi det korte, litt bratte (dvs, det bratteste partiet av stien) partiet før stien blir steinete mot slutten, går det et par stiløp paralelt med høyspenten. Akkurat der hvor "bratta" slutter ligger det et par døde trær og peker i riktig retning.
OBS! Det er ikke snakk om mer nedkjøring, men litt fin sti som kan snirkles sammen. Svabergene jeg snakket om har man på venstre hånd når man kommer ned blåstien.

Apropos Dølerud: begynnelsen er jo fin når det er tørt, men hvor tar man veien ned fra Selve Dølerud? Har bare tatt stien mot Godlia og returen over Askevannet som begge var noe verre knot. Prøver å finne minste motstands vei for en returrute fra Sandbakken til Skullerud/Grønmo.

Til Anen (og øvrige): Stien over Gjerdsrudleiken er en liten perle, med trykk på liten. Den er litt kort hvis man bare sykler rett over,men det finnes også en liten runde oppe på åsen like etter at man kommer nedfra hytta på toppen.
OBS! Stien har to slutter som begge ender veldig tett opp til privathus. Tror kanskje ikke de går direkte over innmark, men man kan jo ta det pent på slutten.
På den andre siden fortsetter en fin sti fra FOD gården til Trollvanna (dropp den blåmerkede gjennom sauegjerdet) og derfra videre forbi Solbakken til Steinsrudkjern.

Re: Alternative ruter ned Skullerudåsen? [Re: Altabjorn] #1177188 20/05/2011 20:53
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Denne har vi diskutert før, Alta.

Jeg tror du må ned i dalen med masse knot etter Dølerud. (Hva den heter husker jeg ikke) Følg med på høyre side etter et skilt som sier "Natursti". Denne tar deg opp på åskammen og ned på grusen sør for parkeringsplassen. Riktig fine klatringer og en godbratt teknisk nedkjøring til grusveien.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Alternative ruter ned Skullerudåsen? [Re: Garpen] #1177293 20/05/2011 22:31
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Hmm, så det er ingen vei utenom dritten den veien der. Tok den grusomme ruta forbi Askevannet etter en sekstimers ekspedisjon her om dagen. Det var dritt.

Re: Alternative ruter ned Skullerudåsen? [Re: Altabjorn] #1177313 20/05/2011 23:01
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Men du kunne altså tatt til høyre etter å ha knotet deg noen hundre meter langs Askevannet.

Sjekket akkurat Statens Kartverk, Naturstien er tegnet inn der.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.

Moderator  support