Sliter litt: Har klart fig 1. men sliter litt med fig 2. Hvordan holder man igjen akslingen når man løsner "konus med smussdeksel" med 17 mm konusnøkkel???? Akslingen er helt rund innvendig!
Dette har jeg gjort veldig mange ganger, men så var det hukommelsen, da. Stort sett holder jeg vel bare igjen med fingrene. For konusen skal jo ikke sitte så hardt. Gjør den det, går hjulet knapt nok rundt.
Jeg mente for øvrig at det var et spor for 5 mm unbrako inni akslingen, på begge sider. Det er det på sprengskissa, ser du sikkert. Du er helt sikker på at den er rund...?
Det er 5 mm umbrako på hver side, men den skrur bare av slik som i fig 1, og på drevsiden skrur du av en lik del som fig 1. når du holder igjen med umbrako. Da sitter du igjen med en aksling med gjenger på utsiden og HELT RUND innvendig( ikke utslitt umbrako) Mulig det vanligvis er bare å holde igjen med fingrene, men denne sitter. Navet gikk tross alt fra gullegodt til bråstopp og full skjærings på ett nanosekund.
Har du prøvd å holde igjen akslingen med ei vannpumpetang og gummi tvinnet rundt akslingen?
Nei. Jeg får prøve det imorgen, men trodde det var en bedre løsning på dette(som Shimano hadde tenkt ut). Vannpumpetang og gummi lukter litt Reodor Felgen
Har du prøvd å holde igjen akslingen med ei vannpumpetang og gummi tvinnet rundt akslingen?
Dette virket, men gjengene hadde ikke helt godt av vannpumpetang-behandlingen. Selv med en dobbel slangebit mellom, ble det litt mishandling av gjengene. Makan til teit system. Har virkelig Shimano-ingeniørene tenkt at dette er måten å demontere navet på??
Jeg leste gjennom tråden en gang til nå. Fortsatt skjønner jeg ikke helt hvorfor du fjernet konusene på begge sider. Det er jo meningen at den kun skal fjernes på skivesida, slik at akslingen trekkes ut på drivsiden, med konusen der trygt på plass. Slik sikrer man at akslingen alltid er riktig sentrert på navet, også. Man har da mulighet til å holde igjen på drivsiden med en 5 mm unbrako, og unngår det styret med vannpumpetang og ødelegging av gjenger.
Dette er den vanlige måten å gjøre det på. Som mekaniker og hjulbygger har jeg gjort dette veldig mange ganger. Men det er mulig at jeg har gått glipp av noe av problematikken din. Har jeg det? Løsnet konusen på drivsiden uten at du ønsket det?
Nettopp! Jeg ville ikke av med konusen på drivsiden, men når man prøver å holde igjen med en umbrako på drivsiden, så løsner konusen. Da står man igjen med akslingen som vist på bildet. Rettelse: selve konusen på drivsiden sitter igjen på akslingen(ikke demonterbar). Det er den delen som ser ut som en stor og en liten sylinder(lik den på figur 1 på skivesiden) som løsner når man prøver å holde igjen. Derfor blir figuren i første innlegg misvisende på drivsiden.