Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Fordel å være høy, kontra lav syklist?

Re: Fordel å være høy, kontra lav syklist? [Re: anonym5] #1162672 02/05/2011 11:30
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Dere glemmer jo helt at mye av motstanden kommer fra sykkelen, og da spesielt hjulene. Øverst er hastigheten til dekket dobbelte av hastigheten til sykkelen, og spesielt på en terrengsykkel med knastedekk utgjør dette mye motstand. Og denne vil selvsagt være likt for lett og tung ryttere. Ingen tvil om at lette ryttere har en ulempe nedover.

Re: Fordel å være høy, kontra lav syklist? [Re: anonym5] #1162686 02/05/2011 11:49
S
Stabeist Offline
Fersking
Fersking
S
Hei Nina ...jeg er i samme "spor" som deg ..Prøver å analysere svarene her OG ser at jeg bør ha høyre utdanning innen feltet for å analysere svarene- Ikke lett for oss som er "relativt" nye i sporet. Men ville bare si at du er ikke alene..vi er flere :-) Jeg satser på at mer tid/flere mil på sykkelen hjelper på en del. Lykke til

Re: Fordel å være høy, kontra lav syklist? [Re: Mmar] #1162689 02/05/2011 11:51
gare Offline
More than words
More than words
Basert kun på egne erfaringer, spesielt med lagtreningen på langtur i helgen, så sliter de letteste syklistene med tempoet i nedoverbakker, og de sliter mer jo brattere nedoverbakken er. De samme lette syklistene danser opp motbakkene og har det betydelig bedre enn sånne som meg.

Dette hjelper jo ikke på den teoretiske siden av diskusjonen, men i min verden ser det temmelig klart ut som det er en fordel med større masse når det går nedover. Dette får jeg feig igjen når det går oppover, men sånn er livet.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Fordel å være høy, kontra lav syklist? [Re: Mmar] #1162693 02/05/2011 11:54
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Selve sykkelens komponent til den totale luftmotstanden er jo lik uansett ryttervekt.

...Og du glemmer at rullemotstanden i dekkene blir høyere for en tyngre rytter. ICON_WINK

Jada, det høres plausibelt ut at det kanskje er en fordel med høy masse i nedoverbakker, men jeg har ikke merket mye til denne selv. Videre er det selvsagt at denne forskjellen langt overveies av ulempene i oppoverbakke. ICON_WINK

Re: Fordel å være høy, kontra lav syklist? [Re: Stein] #1162699 02/05/2011 12:04
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Jeg har ikke engang nevnt rullemotstand, så hvorfor du sier jeg har glemt den skjønner jeg ikke helt...

Det er veldig vanlig at lette ryttere sliter med å holde følge i lange nedoverbakker. Dette har jeg selv erfart i maratonritt og landeveisritt de årene jeg var junior og veldig lett.

At ulempen oppveies av fordelene oppover er jo en selvfølge. Ingen som har påstått noe annet. Men det er likevel frustrerende for lette ryttere å ikke henge med feltet nedover, når de lett kunne syklet fra det oppover.

Re: Fordel å være høy, kontra lav syklist? [Re: Mmar] #1162757 02/05/2011 13:07
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: marley
Jeg har ikke engang nevnt rullemotstand, så hvorfor du sier jeg har glemt den skjønner jeg ikke helt...

Vi hadde ikke nevnt sykkelens luftmotstand heller. ICON_WINK

Quote:

Men det er likevel frustrerende for lette ryttere å ikke henge med feltet nedover, når de lett kunne syklet fra det oppover.

Tro meg. Det er ikke noe mindre frustrerende å bli parkert i oppoverbakkene. De som er for lette, kan i alle fall hente inn de slitne tjukkasene igjen i oppoverbakkene etterpå. ICON_WINK

Redigert av Stein; 02/05/2011 13:07.
Re: Fordel å være høy, kontra lav syklist? [Re: Stein] #1162768 02/05/2011 13:16
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Det er ingen tvil om at frontalarealet ikke øker prporsjonalt verken med vekt eller høyde. Dermed vil en tung person tilnærmet uten unntak rulle raskere enn en lett person. Dette er også grunnen til at de beste temporytterne typisk veier vesentlig mer enn klatrerne. De har lavere w/kg men høyere w/cDA.

Matten vist over holder vann og er et klart og utvetydig bevis. Ved små vekt/høydeforskjeller kan kroppsform påvirke resultatene noe (for eksempel brede skuldre vs flaskehals) men en på 80 kg vil alltid trille fortere enn en på 50 kg.

De som triller aller dårligst er høye klatrere, altså høy men tynn. Derfor er også noe av grunnen til at Schleck brødrene dårlig på tempo.

Re: Fordel å være høy, kontra lav syklist? [Re: ] #1162805 02/05/2011 13:54
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Joda. jeg ser vel poenget, men det er ikke slik at man legger på seg like mye i alle retninger heller.

Selvsagt vet jeg at dette er praktisk talt umulig å beregne eksakt. Har jeg sagt noe som tyder på noe annet?

Re: Fordel å være høy, kontra lav syklist? [Re: Stein] #1162813 02/05/2011 14:04
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Stein

Tro meg. Det er ikke noe mindre frustrerende å bli parkert i oppoverbakkene. De som er for lette, kan i alle fall hente inn de slitne tjukkasene igjen i oppoverbakkene etterpå. ICON_WINK
Poenget er at alle vet at tyngre ryttere har en ulempe oppover. På fellestrening er det derfor vanlig å vente på toppen etter lange klatringer. Men at lette ryttere sliter nedover blir ofte glemt.

Re: Fordel å være høy, kontra lav syklist? [Re: Mmar] #1162818 02/05/2011 14:09
H
hnastrup Offline
Ivrig
Ivrig
H
Ta bakhjulet til han store foran deg og du slipper nesten å tråkke under hele utforkjøringen ICON_WINK

Re: Fordel å være høy, kontra lav syklist? [Re: Stein] #1162830 02/05/2011 14:26
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: Stein
Har jeg sagt noe som tyder på noe annet?

Du har sagt så mye at du har mistet meg. Kan du i korte ordelag oppsumere ditt synspunkt i denne debatten?

LarsB

Re: Fordel å være høy, kontra lav syklist? [Re: larsb] #1162831 02/05/2011 14:28
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Jeg har vel etter hvert akseptert at tunge ryttere ruller fortere nedover, kort sagt. Og kverulert en god del om hvorfor det evt. er slik.

Re: Fordel å være høy, kontra lav syklist? [Re: sigmund1] #1162912 02/05/2011 17:06
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: sigmund1
De som triller aller dårligst er høye klatrere, altså høy men tynn.

Høye og tynne syklister som ikke er spesielt gode oppover triller også dårlig. Det er i alle fall min erfaring. ICON_SMILE

Re: Fordel å være høy, kontra lav syklist? [Re: sigmund1] #1163029 02/05/2011 19:35
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B

JEG VISSTE DET!!! Forventer at alle andre bremser litt ekstra i nedoverbakkene på neste ritt.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Fordel å være høy, kontra lav syklist? [Re: bjerkseth] #1163040 02/05/2011 19:44
goerbi Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: bjerkseth

JEG VISSTE DET!!! Forventer at alle andre bremser litt ekstra i nedoverbakkene på neste ritt.

+1

Hjelperytter for Landevei!
Landevei.no
TVK Elite
Re: Fordel å være høy, kontra lav syklist? [Re: bjerkseth] #1163088 02/05/2011 20:20
K
Kruser Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: bjerkseth

Da forventer vel de andre at du ikke prøver å stikke eller dra opp tempoet i bakken?

Re: Fordel å være høy, kontra lav syklist? [Re: tygster] #1163762 03/05/2011 15:08
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: tygster

Høye og tynne syklister som ikke er spesielt gode oppover triller også dårlig. Det er i alle fall min erfaring. ICON_SMILE

Sant, er du høy må du være tynn for å være en skikkelig god klatrer, men alle høye og tynne er ikke gode klatrere av den grunn. Men alle høye og tynne triller dårlig nedover.

Re: Fordel å være høy, kontra lav syklist? [Re: sigmund1] #1164032 03/05/2011 20:52
U
UtpaturAldrisur Offline
Fersking
Fersking
U
Før den lange (men interessante) diskusjonen om luftmotstand, rullemotstand og andre "eksterne" faktorer, ble det helt riktig nevnt at trening på sykkel for de aller fleste er vesentlig for å sykle fortere fordi du får trent mer spesifikk muskulator. Men ingen har nevnt TRÅKKTEKNIKK? Riktig tråkk betyr mye (og i større grad bortover enn oppover etter min erfaring.) Jeg har selv slitt med å finne riktig teknikk for rundtråkket, og har en mistanke om at det er noe av grunnen til at jeg ofte har slitt med å henge på på flate asfaltstrekker, men hengt godt med/syklet fra de samme syklistene i oppoverbakker.

Så Nina13, du kan kanskje be om å få noen tips fra de du sykler sammen med?

(Eventuelt droppe asfaltsyklingen og gå over på stisykling - der får du garantert nytte av god form! Men teknikktrening trengs selvsagt der og...)

Re: Fordel å være høy, kontra lav syklist? [Re: UtpaturAldrisur] #1164305 04/05/2011 09:17
Eirik Me Offline
Medlem
Medlem
Et moment som ikke er drøftet så mye er at man normalt taper mere på å være tung kontra lett. Siden man sitter i en oppoverbakke mye lengre enn i en nedoverbakke. Kjører du f.eks 15 km/t i et time oppover kontra en lett syklist som sykler 20 km/t vil den lette komme 5 km lengre opp i bakken (ja jeg vet det er en svært lang bakke vi snakker om her) Nedover derimot vil en tung syklist som greier å holde høyere fart, måtte holde en urimelig høyere fart en den lette for å ta ham igjen. For det første går nedoverbakken raskere å gjennomføre og for det andre greier ikke en tung syklist og sykle 25 % raskere enn den lette nedover. Med andre ord i bakker opp og ned vil det alltid være en stor fordel å være lett. Når man inkluderer flater blir bildet mer komplisert, men uansett vil jeg tro at det i de fleste ritt er så mange bakker at det uansett vil være en fordel å ligge mellom 60 og 80 kg.

Redigert av Eirik Me; 04/05/2011 09:18.
Re: Fordel å være høy, kontra lav syklist? [Re: UtpaturAldrisur] #1164597 04/05/2011 14:03
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: UtpaturAldrisur
Før den lange (men interessante) diskusjonen om luftmotstand, rullemotstand og andre "eksterne" faktorer, ble det helt riktig nevnt at trening på sykkel for de aller fleste er vesentlig for å sykle fortere fordi du får trent mer spesifikk muskulator. Men ingen har nevnt TRÅKKTEKNIKK? Riktig tråkk betyr mye (og i større grad bortover enn oppover etter min erfaring.) Jeg har selv slitt med å finne riktig teknikk for rundtråkket, og har en mistanke om at det er noe av grunnen til at jeg ofte har slitt med å henge på på flate asfaltstrekker, men hengt godt med/syklet fra de samme syklistene i oppoverbakker.

Så Nina13, du kan kanskje be om å få noen tips fra de du sykler sammen med?

(Eventuelt droppe asfaltsyklingen og gå over på stisykling - der får du garantert nytte av god form! Men teknikktrening trengs selvsagt der og...)

Tråkkteknikk er nok ikke nevnt fordi dette er et tema som har vært diskutert mye - hvor konklusjonen er at dette ikke har noenting å si. Å lete etter rundtråkket er meningsløst fordi det ikke finnes.

I motsetning til teknikk på sti som har alt å si.

Re: Fordel å være høy, kontra lav syklist? [Re: sigmund1] #1164797 04/05/2011 20:02
U
UtpaturAldrisur Offline
Fersking
Fersking
U
Godt det er noen som har fulgt alle diskusjonene her inne og vet hva konklusjonene er. Overraskende å høre at tråkkteknikk generelt ikke skal ha noe å si, men dette er tydeligvis ferdig diskutert.

Re: Fordel å være høy, kontra lav syklist? [Re: UtpaturAldrisur] #1165781 06/05/2011 07:26
Dagsven Offline
Avhengig
Avhengig
Til trådstarter: For min del syntes jeg diskusjonen om rullemotstand osv. er dessverre litt uinteressant for oss som er ferske på hesten! Jeg kjenner meg veldig godt igjen at antatt dårligere trente personer har sykklet fra meg!:( Som det blir nevnt av noen er det kun trening på sykkel som vil gi resultater. Med andre ord kan man bare glemme rullemotstand, vekt, oppover, nedover osv. Tren mer på sykkel og du vil henge med:) For min egen del sleit jeg veldig på flatene men var sterk i bakkene. Jeg veier 75 kg og mine kroppslige forutsetninger har jeg ikke lyst til å endre på, så de er jo da satt. Jeg tenker derfor at hvis jeg klarer å ligge bak på flatene og nedover så kan jeg gi gass i bakkene. Det hjalp utrolig på musklaturen å kjøre en del 4x4 intervall. Finn en lang bakke hvor du kan holde på i 4 min og gi bånn gass!:) Lykke til.

Santa Cruz Highball Carbon 29er
Merida FLX Carbon
Lapierre Sensium 100
Re: Fordel å være høy, kontra lav syklist? [Re: Dagsven] #1166495 06/05/2011 21:03
N
Nina13 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Enig med deg Dagsven :-) Prøver å trene det jeg kan om dagen. Merker at jeg fortsatt ikke har sjans på den helt store farten bortover, men utholdenheten er jeg faktisk fornøyd med. Har innsett at jeg egentlig sitter igjen som et stort (eller for min del lite :-) sp.målstegn fortsatt, men det er fordi jeg ikke forstår meg helt på sykkelspråket.
Ellers for en oppsummering så merker jeg fortsatt at utrente, dog større personer drar lettere fra meg på flatene, og det virker som jeg må jobbe på en helt annen måte for å få samme fart. Det er egentlig det som var utgangspunktet for sp.målet mitt. Ikke bakker oppover/nedover. Uansett, i går syklet jeg i sammen med ei på samme høyde som meg, og jammen dro jeg i fra henne, gett :-) Jeg får ta en ny konklusjon etter noen uker fremover, så får jeg se om mine erfaringer ender opp med en konklusjon på spørsmålet mitt :-)
Takk igjen for alle supre innspill!!

Re: Fordel å være høy, kontra lav syklist? [Re: Nina13] #1166607 07/05/2011 06:52
gare Offline
More than words
More than words
Når det er flatt "utlignes" forskjellene i vekt på syklistene, og litt forenklet er det antall watt den enkelte syklist kan klemme ut som er med å bestemmer farten. Syklister som er større enn deg vil stort sett ha noe mer watt innabords, og vil dermed kunne sykle fortere enn deg.
Løsningen er å trene mer.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Fordel å være høy, kontra lav syklist? [Re: Nina13] #1172185 14/05/2011 10:48
S
Skjeggspir Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg har hørt at det beste for en syklist er å være fullstendig ute av proporsjoner, dvs å ha lengst mulig bein og kortest mulig overkropp. Svømmere har det motsatt, der er det best med lengst mulig overkropp, armer og føtter...men gjerne korte bein.

Re: Fordel å være høy, kontra lav syklist? [Re: Skjeggspir] #1172915 15/05/2011 14:43
Joshua Offline
Ivrig
Ivrig
Må si denne karen er ganske så lett: http://en.wikipedia.org/wiki/Jos%C3%A9_Rujano

...Joshua...
Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support