Skal bytte bremseslanger til Goodridge, men er litt usikker på monteringen.
Spørsmål 1: Se på bilde av slangen med tilkoblingene. Skal nr. 1 i kaliperen og nr. 2 i hendelen?
Spørsmål 2: Hvordan skal jeg montere slange/tilkobling på kalpiperen? Legger ved et bilde av kaliperen. Nr. 2 på bilde er vel det som kalles banjoen? Skal denne skrus helt av kalipen ved å løsne skure nr. 3?
All hjelp tas imot med takk.
Joachim
Re: Montere/bytte til Goodridge slanger Avid Elixir R
[Re: -Joachim-]
#115833926/04/201118:35
Kjøpte av deg Tommy og fikk monteringsanvisning, men det står veldig lite om hvordan jeg skal skru det fast i hendel og caliper. Er det bare å skru ut bolten i hendel og skru ut bolten markert rød på bilde over? Deretter; skru nu slange fast?
#115847626/04/201120:39
har akkurat gjort samme operasjon selv. Gikk til slutt fint. Problemet jeg støtte på underveis var at banjo på bremsen (nr 1 på bilde nr 2) måtte skrus veldig hardt til.
Forresten, Tommy; når man tar av orginalslange så sitter det en liten O-ring på banjoskruen. Skal dette være nødvendig å flytte over til Goodrigde? Jeg tenkte i mitt hodet at siden det ikke fulgte med i nytt koblingssett så skulle det ikke trenges, men jeg brukte den + strammet mye for å få det tett.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
#115855226/04/201121:43
Kjøpte av deg Tommy og fikk monteringsanvisning, men det står veldig lite om hvordan jeg skal skru det fast i hendel og caliper. Er det bare å skru ut bolten i hendel og skru ut bolten markert rød på bilde over? Deretter; skru nu slange fast?
Da det ikke er sviwel koblinger til Elixir eller banjo så er det enklest å skru av kalipper og hendel og bruke dem som (skrutrekker). Ta først å monter koblingene på slangen til hendel. Skru av hendel å skru inn koblingen ved å bruke hendelen. Tre slangen der du vil ha den på ramma helt til kalipper. Kutt overflødig slange ved kalipper. Monter på koblingene på slangen å skru av kalipper. Bruke kalipper på samme måte som med hendelen å skru kalipper inn på slangen. Vips ferdig å klart for lufting.
har akkurat gjort samme operasjon selv. Gikk til slutt fint. Problemet jeg støtte på underveis var at banjo på bremsen (nr 1 på bilde nr 2) måtte skrus veldig hardt til.
Forresten, Tommy; når man tar av orginalslange så sitter det en liten O-ring på banjoskruen. Skal dette være nødvendig å flytte over til Goodrigde? Jeg tenkte i mitt hodet at siden det ikke fulgte med i nytt koblingssett så skulle det ikke trenges, men jeg brukte den + strammet mye for å få det tett.
Banjo? Kjøpte ikke du til Elixir da? Der er det ikke noen banjo. Men på bremser med banjokobling så skal det følge med nye o-ringer. Har aldri montert på Elixir før men det er ferdige sett fra Goodridge du fikk av meg. Så det er o-ring på bolt nr 2 på bilde 1 på den orginale koblingen? Rart. Skulle det være en pakning der så måtte det være en messingskive. Eller er o-ringen inne i m6 hullet? Her må det forskes. Mulig jeg missforstår her men tror ikke det skal være noen pakninger mellom koblingene på Elixir. Flere har kjøpt Elixirkoblinger fra meg og jeg har ikke fått noen klager på disse men mulig Goodridge burde lagt meg en messingskive i kittet. CRC har heller ingen skiver med på bildet.
og for guds skyld vær forsiktig med alt av alu-deler, knakk vel 5 stykk rundtomkring sist jeg byttet selv, mykt som smør.
Ja alu knekker lettere enn stålkoblinger ja. Men husk at collar og ,banjo,M6 eller M8 IKKE skal skrues mot hverandre og dras til. Det er ikke der tettningen er. Det skal være en liten glippe mellom disse. Eller sagt på en annen måte. Når man skrur med 8mm fastnøkkel på collaren mot f eks en M8 bolt som også har 8mm hode så skal disse 2 flatene ikke komme i kontakt med hverandre. Skrur man disse mot hverandre og trekker til så sier det knekk. Kan jo hende at du har gjort det rett men synses det er rart å knekke så mange.
Har montert flere alukoblinger men har ikke knekt noen enda. Men har testet hvor mye de tåler en gang. Jeg måtte trekke til litt før den knakk men stålkoblingene tåler mye mer ja.
Da det ikke er sviwel koblinger til Elixir eller banjo så er det enklest å skru av kalipper og hendel og bruke dem som (skrutrekker). Ta først å monter koblingene på slangen til hendel. Skru av hendel å skru inn koblingen ved å bruke hendelen. Tre slangen der du vil ha den på ramma helt til kalipper. Kutt overflødig slange ved kalipper. Monter på koblingene på slangen å skru av kalipper. Bruke kalipper på samme måte som med hendelen å skru kalipper inn på slangen. Vips ferdig å klart for lufting.
Takk skal du ha. Høres jo ut som en smal sak. Jeg får prøve meg etter jobb.
#115863027/04/201106:41
Hei. Jo stemmer, det er Elixir. Litt feil av meg å si banjo da.
Det er en pakning/o-ring som tres på skruen som går inn i kaliperet, så det blir inni M6 hullet da ja. Tres på bolt 2 på bilde 1 og ligger i et spor i kaliperfestet (nr 2 bilde 2)
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
[Re: hbakken]
#115869627/04/201108:02
Dersom M6 bolten er lik den orginale så skal nok o-ringen brukes. Litt merkelig at du måtte skru hardt til får å få det tett dog. Den orginale koblingen satt godt da du skrudde den ut tenker jeg.