Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkelenern,mye oppover?

Sykkelenern,mye oppover? #1157972 26/04/2011 10:53
A
Anders 1979 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Påska på Oppdal ble mer drømming om sykkel enn skigåing i år.

Kjørte derfor opp til den beryktede "Vinstradalen" for å se på den stigningen alle prater om på sykkelenern.

Blir mitt 1.år som deltager på 70km runden og ønsker tips om bakketrening.
2 mil oppover uten pause går jo sikkert fint hvis man tar det rolig nok men jeg har lyst å kunne ha et visst tempo.

Skal jeg bare finne en lang bakke å tråkke ivei i sommer eller er det noen treningsmetoder som er perfekt for dette?

På forhånd takk!

Re: Sykkelenern,mye oppover? [Re: Anders 1979] #1158030 26/04/2011 11:52
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sykkelener`n har start og mål på samme sted, og har vel akkurat like mye opp som ned :-D
Men Vinstradalsen er ekstra mye oppover ja. Men helt klart grei skuring, da det er hvilepartier med litt mindre oppover.

Tren intervaller for økt O2-opptak, og kjør lange turer i oppoverbakker for å bli vant med høy intensitet over lang tid.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Sykkelenern,mye oppover? [Re: Knirkekne] #1158053 26/04/2011 12:11
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Vinstradalen er oppover, oppover og oppover.
Men det positive er at du kommer inn i en rytme, som gjør at du får noenlunde kontroll over pulsen.

Vil anbefale deg at du trener mye klatring av forskjellig type:
- Langturer der du inkluderer lange stigninger (og øv gjerne på en viss intensitet i disse bakkene, så lenge du setter av tid til restitusjon etterpå)
- Bakkeintervaller av ulike lengder (4*4min for økt O2, 3*20min for å øve på lengre tungkjøringer, etc)

Moderator  support