Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bytte drivverk på racer

Bytte drivverk på racer #1157871 26/04/2011 09:24
S
Storfe Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Etter å ha tråkka i litt hardt og opplevd av kjedet hopper på tannhjulene med påfølgende kne most inn i styret er det på tide å innse at drivverket er slitt.

Sykkelen er en Focus, 2007'ish med Shimano 105.
3-delt foran. Rent visuelt så er det midre klinge foran som er slitt og som slipper kjedet. Holder det å bytte denne og kjedet, eller må alt byttes? Tipper fordelinga i sykkeltimer er omtrent slik på klingene foran: minste 5%, midterste 60% største 35%.

Hvordan finner jeg delene som trengs på cyclecomponents? Det knirker i kranklager så tenkte å bytte dette nå og. Men finner ikke delene i webshop på cyclecomponents? Finner kassett og kjede, men ikke klinger foran og kranklager.

Har verktøy for å bytte kranklager og kassett.

Re: Bytte drivverk på racer [Re: Storfe] #1157876 26/04/2011 09:29
oscaringe Offline
Ivrig
Ivrig
ta en titt her, pleier å være billigere enn CC.

Re: Bytte drivverk på racer [Re: oscaringe] #1157986 26/04/2011 11:06
S
Storfe Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Takker, var litt enklere å finne ting der. Har handla der for mange år siden, så burde vel egentlig husket det.

Re: Bytte drivverk på racer [Re: Storfe] #1158424 26/04/2011 20:04
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Se også: http://bikedeal.no/

(Jeg var innom Fast-Bikes i dag, og synes det er merkelig at fyren i kassa tar telefonen midt i samtale med en kunde, prater i vei i tlf mens kunden i butikken må vente, og etter ca 5 min på telefon ikke en gang beklager..)

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Bytte drivverk på racer [Re: Storfe] #1158581 26/04/2011 22:41
A
acn Offline
Entusiast
Entusiast
A
Kjenner godt følelsen av at det glipper og man moser kneet mens man er halvveis på vei over styret.

På terrenggrussykkel holder det å bytte midtre klinge foran første gang, så da vedder jeg på at det holder med midtre foran her også. I tillegg må kjede og kassett byttes.

Knirker i kranklager? Javel, hvis du er sikker... vanskelig, nesten umulig, å høre nøyaktig hvor knirkinger kommer fra. Med ulyd fra kranklager tenker jeg 'knepp' heller enn 'knirk', men det er bare utfra egen erfaring. Evt om du har litt slark i det, da er det jo bare å bytte. Kan det heller f eks være en av klingene som er løs?

Også, hvis knirkingen bare kommer når du sitter, så er det ikke kranklageret, regner med at du har koll på det, bare nevner det for sikkerhetsskyld.

Ellers har jeg brukt http://www.bike-components.de/ de siste gangene, har kostet ca 100 i frakt, og jeg har måttet betale moms ved henting på posten, men har ikke blitt avkrevd momsinnkrevingsgebyr. Vet ikke om det er sånn fortsatt.

Velg 'English' nederst på siden, og merk at de trekker fra den tyske momsen før de belaster kortet. Det står ikke hva beløpet er uten tysk moms, men billig har det vært.

Hilsen Njål

Re: Bytte drivverk på racer [Re: acn] #1159813 28/04/2011 11:44
S
Storfe Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
97% sikker på at det er kranklager, hadde samme greia for noen år siden, løste seg ved bytte av lager da. Er mer knepp enn knirk som du sier ja, kommer både når jeg står og sitter.

Moderator  support, Valentino